CDON påstår att jag använt varan som skickades tillbaka DIREKT! (LÖST)

Permalänk
Medlem

CDON påstår att jag använt varan som skickades tillbaka DIREKT! (LÖST)

Beställde Diablo 3 Reaper of Souls Collectors Edition från CDON, men såg sedan att Blizzard hade rabatt på sin egna digitala deluxe version vilket jag köpte istället då den var billigare.
Hörde av mig till CDON för att avbryta ordern men det var för sent då den var påväg att packas ned.

Får hem varan några dagar senare i ett stort paket, öppnar för att kolla om det är korrekt vara. Vilket det var, men till det konstiga var att spelet ej var inplastat?
Tänkte inte mer på det då jag skulle skicka tillbaka varan igen ändå. Packade ner sakerna och skickade tillbaka till CDON.
Under veckan som var får jag ett mejl där dom nekar mitt återköp pga produkten ej är inplastad samt att det tydligen var "dammkorn" på någon av skivorna.

Jag loggade in på chatten omgående och skrev att den skickades utan plast och det ända jag gjorde var att kolla så att varan var korrekt sedan skickade jag tillbaka allting.
Dom skulle kolla närmre på detta men återkom idag med att dom ej kommer ta emot varan då dom ej skickar ut spel utan plombering.

Läste på deras "vanliga frågor" i kundtjänsten att ibland så skickas spel ut utan plombering, men det är ingenting företaget kan rå för.

Men vad gäller?
Vad kan jag göra för att slippa få spelet tillbaka och betala dessa jäkla 400kr?

Finns det ingenting man kan göra?

Annars får jag väl spara lådan och innehållet och sälja vidare ..

MEN VAD GÄLLER!?

Skickades från m.sweclockers.com

UPPDATERING!

Efter mycket om och men nu det senaste dagarna fick jag svar på mejlet jag skickade iväg, samt meddelandet jag skrev på deras Sweclockers forumdel. Meddelandet jag fick var detta:

Hejsan!

Detta är såklart inte ok. En kollega på kundtjänst har löst detta för dig nu och hjälpt dig med returen. Lagret är även meddelade och vi kommer att se över denna rutin och ärendet närmre för att undvika att felaktig information kommer ut igen. Vi ber verkligen om ursäkt för det extra arbetet du har fått lägga ner på detta!

Mvh
CDON.COM

Och det stämmer, fick mejl från kundservice där dom skickade med både ruterfraktsedel, en ursäkt och att lagret är meddelat att varan skall tas emot och rutinerna skall undersökas. Problemet är löst såhär långt iallfall, skönt det!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Keeper of Traditions

Hänvisa till deras "vanliga frågor" när de skriver att de inte skickar ut spel utan plombering och se vad de säger då?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

Jag beställde också samma spel från CDON, även den nya WOW-expansionen. Inget av de spelen hade plombering eller plast.
Men dessa var inte Collectors Editions.

Skriv ett inlägg i CDON:s tråd så får du direktkontakt med dem:
http://www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare/9...

Permalänk
Medlem

Du har rätt att ångra ditt köp då du har returnerat varan i oförändrat skick. Om CDON ibland skickar ut varor utan plombering så kan du inte hållas ansvarig för det. Dock är det skillnad på vad som egentligen gäller och hur CDON agerar.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Hänvisa till deras "vanliga frågor" när de skriver att de inte skickar ut spel utan plombering och se vad de säger då?

Tänkte göra det så snart chatten är uppe igen.

Skrivet av anon195163:

Jag beställde också samma spel från CDON, även den nya WOW-expansionen. Inget av de spelen hade plombering eller plast.
Men dessa var inte Collectors Editions.

Skriv ett inlägg i CDON:s tråd så får du direktkontakt med dem:
http://www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare/9...

Och här var en person till, knepigt att dom påstår att spel ej skickas utan plast. Tack, missade totalt den tråden och all ilska!

Skrivet av iFraja:

Du har rätt att ångra ditt köp då du har returnerat varan i oförändrat skick. Om CDON ibland skickar ut varor utan plombering så kan du inte hållas ansvarig för det. Dock är det skillnad på vad som egentligen gäller och hur CDON agerar.

Det jag funderar på, saxat från deras kundtjänst "vanliga frågor":
"Det är inte alla leverantörer som väljer att plasta in sina varor. Det är dessvärre ingenting som vi på CDON.com kan påverka, men vi intygar att vi inte säljer begagnade varor.

Din ångerrätt gäller naturligtvis även om varan inte var plomberad när du mottog den."

Här är mejlen jag fick:

Detta är det första jag fick, när dom mottagit varan.
"Hej,

Tack för ditt mail.
Vi har mottagit din retur men lagret meddelar följande: "Kund har bett om en retursedel för att skicka tillbaka varan då han ångrade köpet. När varan kom tillbaka till lagret var plasten borttagen och discarna hade små dammkorn på sig så man ser att produkten varit använd."

Din retur blir därför inte godkänd och varan returneras till dig. Vänligen återkom ifall du har några frågor."

Och vid detta läget kontaktade jag chatten där dom skulle kolla på detta.

Andra mejlet jag fick idag:
Hej,

Tack för ditt mail.
Vi skickar inte spel där förpackningen öppnats, och då vi inte hört något från dig vid leverans så utgår vi från att produkten levererades oöppnad. Beslutat om nekad ångerrätt kvarstår."

Anledningen till att jag inte hörde av mig för att varan ej var inplastad var ju för att jag läste det om "ej inplastad vara" på deras kundservice..

Edit: Om dom nu menar att jag skulle kunna se om varan är öppnad (dvd-fodralen) och ringa dom så har jag ju öppnat varan liksom, då får jag ju inte byta ändå.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Konstigt. Diablo 3, Diablo 3 RoS och WoW inklusive expansionerna har ingen plombering. Så har det varit i mitt fall och jag köpte spelen direkt från butiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Konstigt. Diablo 3, Diablo 3 RoS och WoW inklusive expansionerna har ingen plombering. Så har det varit i mitt fall och jag köpte spelen direkt från butiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu blev det helt plötsligt 10ggr knepigare att dom försöker slingra sig så jäkla mycket.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Om du vill kan du få hjälp av din kommuns konsumentvägledare (om din kommun har, inte alla som har). Du kan söka här:
http://www.hallakonsument.se/sok-din-kommuns-konsumentverksam...

Jobbar ihop med min kommuns konsumentvägledare och hon är riktigt bra. Konsumentvägledaren kan t.ex. hjälpa dig att ringa upp butiken och denne har också koll på "vad som gäller". Om ni inte får rätt på det kan du också få hjälp med att anmäla till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) http://www.arn.se/. Du får hjälp med att skriva brev, ringa m.m.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Tänkte göra det så snart chatten är uppe igen.

Och här var en person till, knepigt att dom påstår att spel ej skickas utan plast. Tack, missade totalt den tråden och all ilska!

Det jag funderar på, saxat från deras kundtjänst "vanliga frågor":
"Det är inte alla leverantörer som väljer att plasta in sina varor. Det är dessvärre ingenting som vi på CDON.com kan påverka, men vi intygar att vi inte säljer begagnade varor.

Din ångerrätt gäller naturligtvis även om varan inte var plomberad när du mottog den."

Här är mejlen jag fick:

Detta är det första jag fick, när dom mottagit varan.
"Hej,

Tack för ditt mail.
Vi har mottagit din retur men lagret meddelar följande: "Kund har bett om en retursedel för att skicka tillbaka varan då han ångrade köpet. När varan kom tillbaka till lagret var plasten borttagen och discarna hade små dammkorn på sig så man ser att produkten varit använd."

Din retur blir därför inte godkänd och varan returneras till dig. Vänligen återkom ifall du har några frågor."

Och vid detta läget kontaktade jag chatten där dom skulle kolla på detta.

Andra mejlet jag fick idag:
Hej,

Tack för ditt mail.
Vi skickar inte spel där förpackningen öppnats, och då vi inte hört något från dig vid leverans så utgår vi från att produkten levererades oöppnad. Beslutat om nekad ångerrätt kvarstår."

Anledningen till att jag inte hörde av mig för att varan ej var inplastad var ju för att jag läste det om "ej inplastad vara" på deras kundservice..

Edit: Om dom nu menar att jag skulle kunna se om varan är öppnad (dvd-fodralen) och ringa dom så har jag ju öppnat varan liksom, då får jag ju inte byta ändå.

Dold text

Bevisbördan ligger hos näringsidkaren (CDON).
Skicka in ett screenshot på deras "vanliga frågor" svar där det står att vissa spel skickas oplomberade. Tryck på igen att spelet levererades oplomberat och att du annars går vidare till ARN, som bör ta upp detta ärende även fast det ligger på gränsen.

Annars så verkar det ju finnas andra personer här som har samma problem, kolla om ni ska göra en KO grupptalan.

Det härär dock ett solklart fall, då de själva till och med skriver på sidan att Varan kan levereras Oplomberad.
Detta är också svar på varför du inte nämnde detta när du först skickade tillbakavaran på ångerrätten. (Om det står i FAQ, så är det ju oftast inget som behövs speciellt nämnas vid en retur).

Så igen.. bevisbördan ligger hos CDON och då de skriver på hemsidan att sakerna kan levereras o-plomberade så går det ej från deras sida att bevisa något, om det inte är så att de har tagit bilder på din order innan utskick.

EDIT:

Här är ett fall som prövats i ARN tidigare:

"Ulf köpte en mobiltelefon på internet. Efter att han hade brutit förpackningen ville han ångra köpet vilket säljaren motsatte sig och hänvisade till köpvillkoren som tydligt sade "att kunden inte får returnera varan om den är använd eller om plomberingen har brutits".

Enligt lagen får en konsument utöva sin ångerrätt endast om denne kan återsända varan i väsentligen oförändrat skick. Däremot säger förarbetet till lagen att ett brutet emballage normalt sett inte ska ses som ett ingrepp i varan. Kostnaden för en ny förpackning anses ingå i de kostnader för varans återtagande som säljaren har att svara för. Konsumenten har även rätt att göra sådana ingrepp i varan som är nödvändiga för att kunna undersöka den, även om varan därigenom undergår en värdeminskning. Ulf hade alltså rätt att ångra köpet fast han hade brutit plomberingen.

Källa: ARN ärende 2004-7650 och 2002-1589

Slutsats

Om konsumenten måste bryta förpackningen för att kunna besiktiga och prova varan så är detta tillåtet. Kostnaden ska säljaren stå för."

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Ångerrätten ger ju rum för att du skall kunna undersöka varan, så länge den är i "väsentligen oförändrat skick" när den skickas tillbaka.
Plomberade fodral är ju lätt att avgöra det på, men är den oplomberad som i ditt fall så blir det genast svårare att hävda att den är använd. Dammkorn känns som ett extremt dåligt argument eftersom man inte kan bevisa att det fanns det pga av din hantering, repor eller liknande på skivan är möjligen ett bättre argument.

Permalänk
Medlem

Lite knepigt. Det bästa hade ju varit att aldrig öppna / vägra varan på posten. Men som sagt oplomberad vara är svår att avgöra. Dem får väl kolla cdkey. Är ju ändå den som är viktig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Bevisbördan ligger hos näringsidkaren (CDON).
Skicka in ett screenshot på deras "vanliga frågor" svar där det står att vissa spel skickas oplomberade. Tryck på igen att spelet levererades oplomberat och att du annars går vidare till ARN, som bör ta upp detta ärende även fast det ligger på gränsen.

Annars så verkar det ju finnas andra personer här som har samma problem, kolla om ni ska göra en KO grupptalan.

Det härär dock ett solklart fall, då de själva till och med skriver på sidan att Varan kan levereras Oplomberad.
Detta är också svar på varför du inte nämnde detta när du först skickade tillbakavaran på ångerrätten. (Om det står i FAQ, så är det ju oftast inget som behövs speciellt nämnas vid en retur).

Så igen.. bevisbördan ligger hos CDON och då de skriver på hemsidan att sakerna kan levereras o-plomberade så går det ej från deras sida att bevisa något, om det inte är så att de har tagit bilder på din order innan utskick.

EDIT:

Här är ett fall som prövats i ARN tidigare:

"Ulf köpte en mobiltelefon på internet. Efter att han hade brutit förpackningen ville han ångra köpet vilket säljaren motsatte sig och hänvisade till köpvillkoren som tydligt sade "att kunden inte får returnera varan om den är använd eller om plomberingen har brutits".

Enligt lagen får en konsument utöva sin ångerrätt endast om denne kan återsända varan i väsentligen oförändrat skick. Däremot säger förarbetet till lagen att ett brutet emballage normalt sett inte ska ses som ett ingrepp i varan. Kostnaden för en ny förpackning anses ingå i de kostnader för varans återtagande som säljaren har att svara för. Konsumenten har även rätt att göra sådana ingrepp i varan som är nödvändiga för att kunna undersöka den, även om varan därigenom undergår en värdeminskning. Ulf hade alltså rätt att ångra köpet fast han hade brutit plomberingen.

Källa: ARN ärende 2004-7650 och 2002-1589

Slutsats

Om konsumenten måste bryta förpackningen för att kunna besiktiga och prova varan så är detta tillåtet. Kostnaden ska säljaren stå för."

Dold text

Jag pillade på ett mejl jag tänkte skicka till deras kundtjänst. Vad tror du om detta? Ber dessutom tack så otroligt mycket för informationen, tack tack tack och åter tack allihop!

Mejlet:

Hej! Detta gäller ORDERNR: xxxxxxxx

Beställde Diablo 3 Reaper of Souls Collectors Edition från er, men såg sedan att Blizzard (tillverkaren av spelet) hade rabatt på sin egna digitala deluxe version vilket jag köpte istället då den var billigare.
Hörde av mig till CDON för att avbryta ordern men det var för sent då den var påväg att packas ned.

Får hem varan några dagar senare i ett stort paket, öppnar för att kolla om det är korrekt vara. Vilket det var, men till det konstiga var att spelet ej var inplastat?
Tänkte inte mer på det då jag skulle skicka tillbaka varan igen ändå. Packade ner sakerna och skickade tillbaka till ert lager.
Under veckan som var får jag ett mejl där ni nekar mitt återköp pga produkten ej är inplastad samt att det tydligen var "dammkorn" på någon av skivorna.

Jag loggade in på chatten omgående och skrev att den skickades utan plast och det ända jag gjorde var att kolla så att varan var korrekt sedan skickade jag tillbaka allting.
Dom skulle kolla närmre på detta men återkom idag med att dom ej kommer ta emot varan då dom ej skickar ut spel utan plombering.

Detta tog jag från er kundtjänst "vanliga frågor" (Se också bifogad bild) (Screenshot på det du nämnade ang. plomberingen):

"Det är inte alla leverantörer som väljer att plasta in sina varor. Det är dessvärre ingenting som vi på CDON.com kan påverka, men vi intygar att vi inte säljer begagnade varor.

Din ångerrätt gäller naturligtvis även om varan inte var plomberad när du mottog den."

Detta mejl fick jag från er när ni mottagit varan till lagret och undersökt den:

"Hej,

Tack för ditt mail.
Vi har mottagit din retur men lagret meddelar följande: "Kund har bett om en retursedel för att skicka tillbaka varan då han ångrade köpet. När varan kom tillbaka till lagret var plasten borttagen och discarna hade små dammkorn på sig så man ser att produkten varit använd."

Din retur blir därför inte godkänd och varan returneras till dig. Vänligen återkom ifall du har några frågor."

Då hörde jag direkt av mig till er igen och förklarade som det var och hänvisade till vad ni skriver på kundtjänst om "ej plomberade varor" samt att återköp fortfarande gäller. Personalen jag chattade med skulle kolla upp detta och återkomma på mejl.

Och idag (18/4) fick jag återigen ett mejl från er där ni skriver följande:

Hej,

Tack för ditt mail.
Vi skickar inte spel där förpackningen öppnats, och då vi inte hört något från dig vid leverans så utgår vi från att produkten levererades oöppnad. Beslutat om nekad ångerrätt kvarstår."

Ni skickar alltså inte ut spel där förpackning har öppnats? Jo självklart, då kan jag återigen hänvisa till vad ni skriver på er kundtjänst angående plombering. Där är en anledning till att jag inte hörde av mig, då jag fick uppfattningen om att detta är normalt och sådant som händer. Som jag skrev innan också så hade jag redan köpt en digital licens av spelet på Blizzards egna hemsida, så vad i hela friden skulle jag öppna upp allting för?

Och om ni nu menar att jag skulle ha hört av mig till er om jag märkt att CD-fodralen var öppnade och använda så blir det ändå fel för då har jag ju öppnat varan och meddelar sedan er när jag har öppnat varan. Hur i hela friden tänker ni då att jag ska få återköp? Kan ju lika gärna vara jag som gjort det och sedan skickar in varan till er. Självklart, så har jag ju inte gjort detta.

Jag tittade på kartongen, så att det var rätt vara, sedan skickade jag in den till er igen. Skrev på chatten om att man säkerligen kan kolla om varans CD-nyckel är använd genom att höra av sig till företaget som står bakom spelet.

Om ni fortfarande ej kommer att acceptera återköpet så kommer jag att vända mig till ARN.

Här kommer också ett liknande fall från ARN som kan vara intressant:
Här är ett fall som prövats i ARN tidigare:

"Ulf köpte en mobiltelefon på internet. Efter att han hade brutit förpackningen ville han ångra köpet vilket säljaren motsatte sig och hänvisade till köpvillkoren som tydligt sade "att kunden inte får returnera varan om den är använd eller om plomberingen har brutits".

Enligt lagen får en konsument utöva sin ångerrätt endast om denne kan återsända varan i väsentligen oförändrat skick. Däremot säger förarbetet till lagen att ett brutet emballage normalt sett inte ska ses som ett ingrepp i varan. Kostnaden för en ny förpackning anses ingå i de kostnader för varans återtagande som säljaren har att svara för. Konsumenten har även rätt att göra sådana ingrepp i varan som är nödvändiga för att kunna undersöka den, även om varan därigenom undergår en värdeminskning. Ulf hade alltså rätt att ångra köpet fast han hade brutit plomberingen.

Källa: ARN ärende 2004-7650 och 2002-1589

Slutsats

Om konsumenten måste bryta förpackningen för att kunna besiktiga och prova varan så är detta tillåtet. Kostnaden ska säljaren stå för."

Med vänlig hälsning,
Sjoooberg (annat namn i verkligheten)

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Spelet borde varit inplastat om man ser till "Unboxing"-videos:
https://www.youtube.com/watch?v=A2bisVgYiqE

Hoppas att du får rätt mot CDON, då de verkar ha skickat en öppnad vara till dig.

Diablo III, Diablo III RoS samt Starcraft II har alla haft skivorna inplastade för mig. Däremot aldrig någon plast runt själva pappersfodralet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Spelet borde varit inplastat om man ser till "Unboxing"-videos:
https://www.youtube.com/watch?v=A2bisVgYiqE

Hoppas att du får rätt mot CDON, då de verkar ha skickat en öppnad vara till dig.

Diablo III, Diablo III RoS samt Starcraft II har alla haft skivorna inplastade för mig. Däremot aldrig någon plast runt själva pappersfodralet.

Det var detta jag menade Eftersom TS sa att han endast öppnade paketet för att kolla ifall det är rätt vara och insåg att det inte var plomberat så tänkte jag att var konstigt att CDON nekade retur eftersom kartongfodralet är inte plomberat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:
Dold text

Bevisbördan ligger hos näringsidkaren (CDON).
Skicka in ett screenshot på deras "vanliga frågor" svar där det står att vissa spel skickas oplomberade. Tryck på igen att spelet levererades oplomberat och att du annars går vidare till ARN, som bör ta upp detta ärende även fast det ligger på gränsen.

Annars så verkar det ju finnas andra personer här som har samma problem, kolla om ni ska göra en KO grupptalan.

Det härär dock ett solklart fall, då de själva till och med skriver på sidan att Varan kan levereras Oplomberad.
Detta är också svar på varför du inte nämnde detta när du först skickade tillbakavaran på ångerrätten. (Om det står i FAQ, så är det ju oftast inget som behövs speciellt nämnas vid en retur).

Så igen.. bevisbördan ligger hos CDON och då de skriver på hemsidan att sakerna kan levereras o-plomberade så går det ej från deras sida att bevisa något, om det inte är så att de har tagit bilder på din order innan utskick.

EDIT:

Här är ett fall som prövats i ARN tidigare:

"Ulf köpte en mobiltelefon på internet. Efter att han hade brutit förpackningen ville han ångra köpet vilket säljaren motsatte sig och hänvisade till köpvillkoren som tydligt sade "att kunden inte får returnera varan om den är använd eller om plomberingen har brutits".

Enligt lagen får en konsument utöva sin ångerrätt endast om denne kan återsända varan i väsentligen oförändrat skick. Däremot säger förarbetet till lagen att ett brutet emballage normalt sett inte ska ses som ett ingrepp i varan. Kostnaden för en ny förpackning anses ingå i de kostnader för varans återtagande som säljaren har att svara för. Konsumenten har även rätt att göra sådana ingrepp i varan som är nödvändiga för att kunna undersöka den, även om varan därigenom undergår en värdeminskning. Ulf hade alltså rätt att ångra köpet fast han hade brutit plomberingen.

Källa: ARN ärende 2004-7650 och 2002-1589

Slutsats

Om konsumenten måste bryta förpackningen för att kunna besiktiga och prova varan så är detta tillåtet. Kostnaden ska säljaren stå för."

Fast en öppnad mobiltelefon och en mjukvara utan plombering är inte samma exempel. Mjukvara är ett av undantagen som gör att ångerrätten inte fungerar att åberopa OM mjukvarans förslutning har brutits.

I detta fallet blir det trixiga att bevisa för CDON att de har skickat ut en produkt UTAN plombering - vilket kommer bli i princip omöjligt.

Jag gissar på att CDON kommer fortsätta hävda att kunden har själv öppnat förpackningen och därefter returnerat produkten, även om så inte är fallet.

Till TS: bit i det sura äpplet och lär dig av läxan - köp aldrig någonting från CDON.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Spelet borde varit inplastat om man ser till "Unboxing"-videos:
https://www.youtube.com/watch?v=A2bisVgYiqE

Hoppas att du får rätt mot CDON, då de verkar ha skickat en öppnad vara till dig.

Diablo III, Diablo III RoS samt Starcraft II har alla haft skivorna inplastade för mig. Däremot aldrig någon plast runt själva pappersfodralet.

Klart även col. ed utgåvorna ska vara inplastade.
Har köpt bägge sc2 och flera wow exp collectors editions och alla har haft hela boxen inplastad.
Dock är de inte köpta på cdon utan från annan butik.

Men nu när jag tänker tebax på de vanliga utgåvorna av wow + diablo så var bara skivboxen inplastad, inte pappersomslaget.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

1. Kostar inte spelet 400kr? Dvs under gränsen för att ARN skall ta upp ärendet.
2. Ärendet med Ulfs mobil är inte riktigt samma som ditt då det är en fysik vara. Finns ärenden där kunder nekats då plomberingen brutits.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Fast en öppnad mobiltelefon och en mjukvara utan plombering är inte samma exempel. Mjukvara är ett av undantagen som gör att ångerrätten inte fungerar att åberopa OM mjukvarans förslutning har brutits.

I detta fallet blir det trixiga att bevisa för CDON att de har skickat ut en produkt UTAN plombering - vilket kommer bli i princip omöjligt.

Jag gissar på att CDON kommer fortsätta hävda att kunden har själv öppnat förpackningen och därefter returnerat produkten, även om så inte är fallet.

Till TS: bit i det sura äpplet och lär dig av läxan - köp aldrig någonting från CDON.

Förstår vad du menar.
Inte ens om dom kontaktar Blizzard för att kolla om nyckeln ej är använd? Måste väl ändå finnas någon sådan typ av kontroll kan man tycka? Om nyckeln ej är använd så vad är problemet?

Låter otroligt konstigt att det fungerar så, då kan dom ju skicka ut massor av sådana oplomberade varor och säga precis samma sak till alla och vinna.

Skrivet av iFraja:

1. Kostar inte spelet 400kr? Dvs under gränsen för att ARN skall ta upp ärendet.
2. Ärendet med Ulfs mobil är inte riktigt samma som ditt så det är en fysik vara. Finns ärenden där kunder nekas då plomberingen brutits.

Billigaste på prisjakt ligger på 479kr. Får kolla upp mer på detta!

Vi får se vad som händer, jag provar iallafall att skicka så får vi se. Kan ju bara hoppas på det bästa att dom viker sig.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Billigaste på prisjakt ligger på 479kr. Får kolla upp mer på detta!

Det är vad du betalade som är intressant, jag utgick från att det kostade 400kr då du skrev det i ditt första inlägg.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

1. Kostar inte spelet 400kr? Dvs under gränsen för att ARN skall ta upp ärendet.
2. Ärendet med Ulfs mobil är inte riktigt samma som ditt då det är en fysik vara. Finns ärenden där kunder nekats då plomberingen brutits.

Skrivet av iFraja:

Det är vad du betalade som är intressant, jag utgick från att det kostade 400kr då du skrev det i ditt första inlägg.

Jag tog på faktura, SKA betala 438sek.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Kan säga såhär, jag köpte reaper of souls CE dagen det släpptes, det kom inplastat, fick du ett som inte var inplastat och CDON går ut med sån information så får dom fan ta mig skylla sig själva, vill dom kolla upp det så kan dom alltid maila blizzard med cd nyckeln och se ifall den är använd är den inte det så kan dom lära sig att plasta in sina varor så slipper dom skit som detta.

Permalänk
Medlem

Både mitt ros och d3 var inplastade, köpta på release.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Kan säga såhär, jag köpte reaper of souls CE dagen det släpptes, det kom inplastat, fick du ett som inte var inplastat och CDON går ut med sån information så får dom fan ta mig skylla sig själva, vill dom kolla upp det så kan dom alltid maila blizzard med cd nyckeln och se ifall den är använd är den inte det så kan dom lära sig att plasta in sina varor så slipper dom skit som detta.

Skrivet av rinosaur:

Både mitt ros och d3 var inplastade, köpta på release.

Vi får se vad dom kommer att säga, jag har skickat iväg mejlet och slängt in ett inlägg i den officiella CDON tråden här på forumet.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Vi får se vad dom kommer att säga, jag har skickat iväg mejlet och slängt in ett inlägg i den officiella CDON tråden här på forumet.

Detta gäller inte spel men beställt mycket filmer från cdon där jag fått mycket filmer som både sett använda ut, tumavtryck på skivorna bl.a. Inplastade brukar de inte vara heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Detta gäller inte spel men beställt mycket filmer från cdon där jag fått mycket filmer som både sett använda ut, tumavtryck på skivorna bl.a. Inplastade brukar de inte vara heller.

Om detta är sant så vet jag inte vad jag vågar beställa från CDON längre, kommer hålla mig borta från både spel och filmer. Detta är ju inte okej någonstans!

Kommer med uppdatering på vad som händer nu i veckan.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Inaktiv

Handla inte på CDON, enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Spel SKA väl ALLTID vara inplastade/plomberade?

Just för att CD-nyckeln enkelt kan "stjälas" ur dem annars.

Det är väl just därför som företagen inte kan ta tillbaka ett "öppnat" spel. De kan inte på något sätt kontrollera ifall nyckeln är oanvänd.

Det låter rimligt.
Men TS (eller vilken kund som helst) är ju i en knivig sits om man får ett icke plomberat spel levererat...
Hur ska man bevisa att spelet kom oplomberat?

Ett foto på ett spel i leveranskartongen säger ju ingenting... Kan ju likaväl ha varit jag som öppnat spelet och tagit nyckeln.

Problemet ligger ju uppenbarligen hos cdon som skickat ut ett uppenbarligen felaktigt plomberat spel från början... Ord mot ord?

Edit: och som andra säger, handla inte där. Min senaste order så fick jag en helt annan vara, inte ens samma produktkategori som jag beställt. Ingen packsedel heller så gick inte se varför dom ens packat fel. Som synd var så var den felaktiga varan 1/5 av priset av det jag köpt, att det aldrig kan vara åt andra hållet
Som tur var tog kundtjänst tillbaka varan, men det tog 5 dagar att via mail få en returfraktsedel och sen skickade dom inte ut den korrekta varan förens dom fått returen, så deras trötta lagerarbetares fuckup fördröjde min leverans med typ 10 dar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Om detta är sant så vet jag inte vad jag vågar beställa från CDON längre, kommer hålla mig borta från både spel och filmer. Detta är ju inte okej någonstans!

Kommer med uppdatering på vad som händer nu i veckan.

Eftersom man har 14 dagars ångerrätt så är det en chans/risk att man får något som någon har öppnat och testat.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Som någon skrev, jävligt dålig stil utav CDON här.
Jag handlar MYCKET där, men efter detta kommer jag nog sluta shoppa digitala spel och spel till konsol... Skall nog hitta en annan ÅF till detta nu.

Jag kunde köpt RoS utav dig, men håller på att avveckla mitt spelande till viss del, så får hoppa.

Dessutom vet man ju inte om koden är använd eller ej, och det är lite jobbigt för både säljare och köpare... :sad:

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Eftersom man har 14 dagars ångerrätt så är det en chans/risk att man får något som någon har öppnat och testat.

Mig veterligen brukar andra försäljningsställen informera om det är en använd eller uppackad spel eller film de säljer men detta verkar inte gälla CDON.
De har även gjort det krångligare att skicka tillbaka förr följde det med en retursedel eller så skickade de den nya varan med en, nu skall man ringa och få en eller skriva frisvar m.m. Kanske inget jobb man lägger ner när filmen kostade 50kr då byter man leverantör istället...