Rekommenderat ND-filter till Blackmagic Pocket Cinema Camera?

Permalänk
Avstängd

Rekommenderat ND-filter till Blackmagic Pocket Cinema Camera?

Tjena Filmraw-fantaster!

Fick min BMPCC igår och öppnade den idag och skulle filma en minut Raw ut genom fönstret med ISO på 200, Shutter Angle 180 och i Film RAW.

Dock så märkte jag på Zebra att allt blev blown out enda ner till f/16 på Voigtländer 25mm/0,95 så jag antar att jag kmr behöva ND-filter om jag vill kunna skjuta utomhus med f/0,95 och uppåt utan att få blown out bilder?

Vilket ND-filter rekommenderar ni då? Känner ni till något bra variable ND-filter för 4/3"-mounts?

Tack på förhand & ses på Youtube, Rawfilm-fantaster!

/ AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Du ska filma i ISO 800. Raw ger dig möjlighet att ställa ISO k efterhand och därför ska du alltid exponera vid 800 samt ETTR.

Du ska aldrig blända ned mer än f/8-9 då det ger en oskarp bild på en s16sensor.

Rekommenderar tiffen varind 77mm med stepringar så du kan köra på fler objektiv. Över nd.8 får du IR så ett ircutfilter också.

Finns fler bra nd. Minns ej namn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Bara för att ge mer alternativ så har jag kört Genus Eclipse länge nu på Blackmagic Pocket, Cinema och Production Camera med gott resultat.
Men om jag skulle köpa idag och inte hade något skulle jag kolla på SLR Magic, deras verkar vara mest pang för pengen.

Du behöver inget speciellt filter för m4/3 utan det är samma som till allt.
När jag köpte mitt första så tog jag 67mm till just ett Voightländer 25/0.95. Det har jag fått ångra två gånger.
Första gången när jag vart tvungen att köpa ett 72mm till ett större objektiv och igen när det var dags för 77mm.
Mitt råd är därför att köpa 77mm direkt så kan du använda step ringar till i princip alla framtida objektivköp.

Jag köpte Genus efter att ha sett denna.

/M

Permalänk
Avstängd

Tack för båda svaren!

Självfallet kmr jag inte köra med f/16.

Men blir det inte onödigt extra noise om man kör på iso 800?

Så, då filterdiameter är på 52mm för Voigtländer 25/0,95, så kan jag köpa denna stepring för att kunna ha ND/grå-filter 77mm?:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=361050

Vart köpte ni Genus Eclipse & Tiffen varind 77mm?

Jag hittar en Genus Eclipse varind 77mm på scandinaviaphoto, så om jag kör på en sån å stepring i länken ovan så borde jag vara fit for fight?

Btw, ingår något skyddslock för varind-filtret el måste jag köpa till ett 77mm skyddslock oxå?

Tack för svaren återigen på förhand! / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tack för båda svaren!

Självfallet kmr jag inte köra med f/16.

Men blir det inte onödigt extra noise om man kör på iso 800?

Så, då filterdiameter är på 52mm för Voigtländer 25/0,95, så kan jag köpa denna stepring för att kunna ha ND/grå-filter 77mm?:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=361050

Vart köpte ni Genus Eclipse & Tiffen varind 77mm?

Jag hittar en Genus Eclipse varind 77mm på scandinaviaphoto, så om jag kör på en sån å stepring i länken ovan så borde jag vara fit for fight?

Btw, ingår något skyddslock för varind-filtret el måste jag köpa till ett 77mm skyddslock oxå?

Tack för svaren återigen på förhand! / AplAy.

Det är sensorns native-iso och det är på denna ISO du får fullt dynamiskt omfång.
Eftersom du på pocketkameran ska exponera åt höger (dvs, exponera precis tills du får zebra på intressanta saker) och sedan precis exponera ned så de försvinner så blir filmerna mycket ljusa. När du skruvar ned exponeringen i post så blir bilden rätt samt ev. noise försvinner.
Noise från denna kameran är inte så digital utan mer organisk.

Stepringen köper du med fördel på ebay för 20:- typ. Jag har ett gäng där för mitt Tiffen 77mm.
Många säger att Tiffens är/var bäst för bmpcc men jag har sett mycket goda resultat från sådant Nisse-Tuta rekommenderar så jag skulle låta priset avgöra mellan dem.
En negativ sak med Tiffen är att det inte finns någon filtergänga på utsidan vilket gör att fler filter inte kan skruvas på.
Det ingår en väska till Tiffen men inget lock.

Du har ett jävligt fint objektiv. Men, om du vill testa ett billigt och faktiskt över förväntan bra filter finns FOTGA för runt $10-$15 på Ebay inkl. frakt.
Det rår inte på filtrena vi skriver om men - priset är ju 10%
Pga priset på detta filtret KAN du offra dig och köpa rätt storlek.

http://www.ebay.com/itm/FOTGA-Slim-Fader-Variable-ND-Filter-A...

Gjorde ett fultest med Fotga vs. Tiffen vs. inget.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjena,
Ja den stepringen borde funka. Jag satte 67mm i solskyddet, därav större diameter.
Inget skyddslock ingår tyvärr, men du får en tjusig ask och en putsduk.

Tiffen vet jag inte, det var därför jag valde Genus, fanns på hyllan

Jo du får lite mer noise men imo är det värt det för du maximerar det dynamiska omfånget. Noiset är endå rätt behagligt på Blackmagic.
Jag personligen exponerar tills jag inte har någon zebra alls i dagsljus, det håller 13 stop för imo.
/M

PS. Har också gjort ett test mot Fotga som är ett bra backup filter att ha liggandes om olyckan skulle vara framme.
MEN skaffa ett bra filter. Vore synd att sunka ner ett så fint objektiv.
https://youtu.be/MEjVY-K9104

Permalänk
Avstängd

Tack så mkt för svaren igen!

Aha, jag kollade upp ETTR för hade aldrig hört talas om det, är ni i HDR-världen än så länge. Den här videon verkar förklara varför man ska exponera till zebra-gränsen, sen ett snäpp ner: https://vimeo.com/74387127

Med 13 stop, menar vi då 13 steg som man kan höra när man drar ner el. upp bländaren på objektivet? Min Voigtländer 25/0,95 går från 0,95-16 och blir då ett "stop" ett när jag drar den en gång å man hör bländaren stängas ett steg/stop?

Jag beställde ett sånt där Fotga 52mm nd-filter för $9.98 inkl. frakt, så billigt så det är värt att prova

Det verkar vara oense om BMPCC på internet huruvida har native iso 800 el. om den inte har det. Jag har inte hittat nån teknisk representant från Blackdesign som sagt om hur det egentligen ligger till. Vet ni hur det ligger till det här med native iso, raw å allt med bmpcc?

Tack för svar återåterigen på förhand! / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tack så mkt för svaren igen!

Aha, jag kollade upp ETTR för hade aldrig hört talas om det, är ni i HDR-världen än så länge. Den här videon verkar förklara varför man ska exponera till zebra-gränsen, sen ett snäpp ner: https://vimeo.com/74387127

Med 13 stop, menar vi då 13 steg som man kan höra när man drar ner el. upp bländaren på objektivet? Min Voigtländer 25/0,95 går från 0,95-16 och blir då ett "stop" ett när jag drar den en gång å man hör bländaren stängas ett steg/stop?

Jag beställde ett sånt där Fotga 52mm nd-filter för $9.98 inkl. frakt, så billigt så det är värt att prova

Det verkar vara oense om BMPCC på internet huruvida har native iso 800 el. om den inte har det. Jag har inte hittat nån teknisk representant från Blackdesign som sagt om hur det egentligen ligger till. Vet ni hur det ligger till det här med native iso, raw å allt med bmpcc?

Tack för svar återåterigen på förhand! / AplAy.

Stopp har inget med klick på objektiv att göra utan det är stegen i ljusstyrka.
2.8 på ditt objektiv släpper in en mängd ljus.
Ett stopp till 2.0 betyder dubbelt så mycket ljus.
Ett stopp till 1.8 betyder dubbelt så mycket ljus igen.
Sen fortsätter skalan 1.4 osv.

EDIT: har fixat tvärtomspråket.

13 stop i dynamiskt omfång menar att kameran ser 13 stop mellan svart och vit. Vilket innebär att om du exponerar ettr så ser kameran allt ljus och tretton stop ner i skuggorna.
13 stop är svinmycket och typ ingen kamera under 20k kommer i närheten.

Native är 800.

Som sagt Fotga är ok men i ärlighetens namn skaffa ett bättre, annars känns dit objektiv lite overkill. På ett billigt objektiv ok men inte på ett för 7papp. Voigtländer är dessutom lite soft redan från början.

Permalänk
Medlem

Mattias, menar du inte 1,4 => 1.8 = hälften så mycket ljus in? En f-stop = hälften/dubbla mängden ljus.

Exakt så är det. Köp FOTGA för att leka med men GLÖM INTE att detta filter INTE gör varken objektiv eller kamera rättvisa. Det är bra som B-filter eller för att testa. Eller om du vill köpa mattebox och köpa boxfilter istället så har du denna för run n gun.

Oavsett, du "måste" köpa ett bra filter också.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Mattias, menar du inte 1,4 => 1.8 = hälften så mycket ljus in? En f-stop = hälften/dubbla mängden ljus.

Exakt så är det. Köp FOTGA för att leka med men GLÖM INTE att detta filter INTE gör varken objektiv eller kamera rättvisa. Det är bra som B-filter eller för att testa. Eller om du vill köpa mattebox och köpa boxfilter istället så har du denna för run n gun.

Oavsett, du "måste" köpa ett bra filter också.

// A

Jo, jag skrev på tvärtom språk mest för att fira att det är lördag. Fixar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jo, jag skrev på tvärtom språk mest för att fira att det är lördag. Fixar.

Det är bra det.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Avstängd

Tack igen för svaren!

Fotga filtret skickades igår så det blir kul å se hur zebra-mönstren förändras av detta.

Btw, jag funderar på ett mer bättre gråfilter oxå så jag kollade här: http://www.cyberphoto.se/search?q=gr%E5filter

Vilken skulle ni rekommendera av dem som finns här + eventuell passande stepring? Vad är "normalt" pris för gråfilter med NDx8 77mm som är bra? (bra glas, osv) Jag har nämligen ingen koll

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt ett bra variabelt istället.
Köper du ett bra så är du klar sen,har haft mitt äldsta i åratal och kommer ha det i åratal till, använder det varje dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag hade köpt ett bra variabelt istället.
Köper du ett bra så är du klar sen,har haft mitt äldsta i åratal och kommer ha det i åratal till, använder det varje dag.

Aha, så om man kör på http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1072522 (B+W är varumärkesnamn och INTE att det bara ger black+white färger?) så är man set for life i princip och kan använda det till alla slags kameror med stepringar?

/ AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, imponerande med f/0.95, väldigt häftigt med sånt ljusinsläpp och dom exemplen jag hittade lite snabbt. Tack för tipset på ställbart filter, det var "nytt" att det fungerade så bra som det verkar göra.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Aha, så om man kör på http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1072522 (B+W är varumärkesnamn och INTE att det bara ger black+white färger?) så är man set for life i princip och kan använda det till alla slags kameror med stepringar?

/ AplAy.

Precis, B&W är märket.
Ja, kör du 77mm är det det enda du lär behöva.
Vet personligen inte hur bra B&W är så kolla upp det först.
Bäst är typ Genus, Tiffen och SLR Magic.

Permalänk
Medlem

B&W är kända för bra konstruktioner.
Deras filter är inte bättre än Hoya t.ex.

Jag hade inte köpt annat än Genus, Tiffen eller SLR Magic.
Tiffen och Schneider är toppmärken på nd-filter för matteboxar och är kända för det.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Avstängd

Tjena igen! Tack för de snabba svaren

Jag läser här: http://filmmakeriq.com/2013/12/7-things-you-need-to-know-when... att man bör skaffa IR ND-filter om man ska filma utomhus pga. infrarött ljus som annars kmr in med "vanliga" ND-filter.

Är det UV-filter man talar om då? Kan man kombinera ett variable nd-filter med ett "Uv-filter" då utanpå? Eller är UV-filter å IR-filter olika saker?

Tack för svar på förhand as usual! / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjena igen! Tack för de snabba svaren

Jag läser här: http://filmmakeriq.com/2013/12/7-things-you-need-to-know-when... att man bör skaffa IR ND-filter om man ska filma utomhus pga. infrarött ljus som annars kmr in med "vanliga" ND-filter.

Är det UV-filter man talar om då? Kan man kombinera ett variable nd-filter med ett "Uv-filter" då utanpå? Eller är UV-filter å IR-filter olika saker?

Tack för svar på förhand as usual! / AplAy.

Läs post #2 i denna tråd

UV-filter tar ultraviolett ljus (högfrek). IR är Infrarött. Finns kombofilter. (lågfrek).

Det som händer vid användning av ND är att man blockar allt ljus utom lågfrekvent ljus som gör att dessa börjar sticka ut i bilden då de i princip får fullt ös genom filtret medan resten blockas.

Mörka saker, blå/svart/lila får en rödton på sig vilket ger extraarbete i efterhand.

DSLR:er osv har i regel IR-filter direkt framför sensorn men det har inte blackmagickameror.
Så, därför måste det stoppas och det är ett enkelt filter du sätter bakom ND.

Runt ND.8 börjar BMPCC-sensorn reagera på detta.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Men det är olika beroende på vilket ND du köper.
Jag har på kanske 100 filmer fått IR problem en enda gång (Genus Eclipse). Så jag skulle inte lägga pengar på ir cut.

SLR Magic är ännu bättre och ingen IR Cut behövs.

Jag kan inte svara för B&W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nisse-Tuta:

Men det är olika beroende på vilket ND du köper.
Jag har på kanske 100 filmer fått IR problem en enda gång (Genus Eclipse). Så jag skulle inte lägga pengar på ir cut.

SLR Magic är ännu bättre och ingen IR Cut behövs.

Jag kan inte svara för B&W.

Aha, vart köpte du SLR Magic? Känns drygt att behöva beställa från USA som bhphotovideo även om jag gjort det en gång, vart superkrångligt med UPS å så massa onödiga tullavgifter å sånt / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Aha, vart köpte du SLR Magic? Känns drygt att behöva beställa från USA som bhphotovideo även om jag gjort det en gång, vart superkrångligt med UPS å så massa onödiga tullavgifter å sånt / AplAy.

Du betalar tull direkt på sidan.

Sök på prisjakt om någon säljer.

Ircut av bra kvalitet är billigt. Men bättre med bägge i samma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Mitt Genus Eclipse ND-fader 77 är för övrigt till salu om intresse finnes
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1003298826/genus/fil...

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du ska INTE ha ett IR-filter, utan ett IR-cut filter! Stor skillnad

Jag kör på Hoyas IR-cut och ett Genus Eclipse.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Du ska INTE ha ett IR-filter, utan ett IR-cut filter! Stor skillnad

Jag kör på Hoyas IR-cut och ett Genus Eclipse.

Däremot skulle ett IR kunna vara lite kul för lite psykedelisk effekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Du ska INTE ha ett IR-filter, utan ett IR-cut filter! Stor skillnad

Jag kör på Hoyas IR-cut och ett Genus Eclipse.

Naturligtvis. IR-Cut och inget annat.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM