Backblaze fasar ut 5 000 hårddiskar från Seagate efter katastrofartad felfrekvens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Furze:

Av alla miljarder hårddiskar som säljs så går vi på Backblaze data. Kontentan är m a o att man skall köpa Seagates 4TB-diskar då de är pålitligare än WD:s 3 & 6-TB?

Jadu, lycka till med att få nån slags statistik över samtliga sålda. Backblaze däremot har tillräckligt många diskar för att det ska vara intressant att se deras statistik och dessutom har diskarna gått i en kontrollerad miljö, dvs inte utsatt för misshandel och annat som konsumenters diskar mycket väl kan ha utstått.

Tillverkarna själva är väldigt försiktiga med att dela med sig av sina siffror så Backblaze ger oss nog en så bra bild av felstatistiken som man kan få. Varför skulle det vara ointressant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Jadu, lycka till med att få nån slags statistik över samtliga sålda. Backblaze däremot har tillräckligt många diskar för att det ska vara intressant att se deras statistik och dessutom har diskarna gått i en kontrollerad miljö, dvs inte utsatt för misshandel och annat som konsumenters diskar mycket väl kan ha utstått.

Tillverkarna själva är väldigt försiktiga med att dela med sig av sina siffror så Backblaze ger oss nog en så bra bild av felstatistiken som man kan få. Varför skulle det vara ointressant?

Absolut inte ointressant. Men en oberoende mätning av ett större urval hade varit än bättre, någon som berättar hur och varför de går sönder. Vad tillverkarna presenterar ger jag inte mycket för. Sedan är folk snabba att av Backblaze statistik dra slutsatsen att Seagate är skit och WD är ofelbara...även om samma statistik visar att Seagates 4TB har bättre tillförlitlighet än WD:s 3TB och 6TB.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem

Meh

Alltid kört WD tidigare och satsade på Seagate 3TB (ST3000DM001-1CH166) Ser ut som disken har problem hos mig dock inget Smart fel vad jag kan hitta dock så säger min kernel något helt annat.

[29045.684362] ata1.00: exception Emask 0x0 SAct 0x61f01fff SErr 0x0 action 0x6 frozen [29045.684367] ata1.00: failed command: WRITE FPDMA QUEUED [29045.684371] ata1.00: cmd 61/40:00:40:15:2f/05:00:6a:00:00/40 tag 0 ncq 688128 out res 40/00:01:00:4f:c2/00:00:00:00:00/00 Emask 0x4 (timeout) [29045.684372] ata1.00: status: { DRDY } [29045.684374] ata1.00: failed command: WRITE FPDMA QUEUED [29045.684376] ata1.00: cmd 61/40:08:80:2f:2e/05:00:6a:00:00/40 tag 1 ncq 688128 out res 40/00:01:00:4f:c2/00:00:00:00:00/00 Emask 0x4 (timeout) [29045.684377] ata1.00: status: { DRDY } [29045.684378] ata1.00: failed command: WRITE FPDMA QUEUED [29045.684380] ata1.00: cmd 61/40:10:80:1a:2f/05:00:6a:00:00/40 tag 2 ncq 688128 out res 40/00:00:00:4f:c2/00:00:00:00:00/40 Emask 0x4 (timeout) [29045.684382] ata1.00: status: { DRDY } [29045.684383] ata1.00: failed command: WRITE FPDMA QUEUED [29045.684385] ata1.00: cmd 61/40:18:c0:34:2e/05:00:6a:00:00/40 tag 3 ncq 688128 out res 40/00:01:00:4f:c2/00:00:00:00:00/00 Emask 0x4 (timeout) [29045.684386] ata1.00: status: { DRDY } [29045.684387] ata1.00: failed command: WRITE FPDMA QUEUED [29045.684389] ata1.00: cmd 61/40:20:c0:1f:2f/05:00:6a:00:00/40 tag 4 ncq 688128 out res 40/00:01:00:4f:c2/00:00:00:00:00/00 Emask 0x4 (timeout) [29045.684390] ata1.00: status: { DRDY } [29045.684391] ata1.00: failed command: WRITE FPDMA QUEUED [29045.684393] ata1.00: cmd 61/40:28:00:25:2f/05:00:6a:00:00/40 tag 5 ncq 688128 out res 40/00:00:00:4f:c2/00:00:00:00:00/40 Emask 0x4 (timeout) [29045.684394] ata1.00: status: { DRDY } [29045.684395] ata1.00: failed command: WRITE FPDMA QUEUED [29045.684397] ata1.00: cmd 61/08:30:00:3a:2e/06:00:6a:00:00/40 tag 6 ncq 790528 out res 40/00:00:00:4f:c2/00:00:00:00:00/40 Emask 0x4 (timeout) [29045.684399] ata1.00: status: { DRDY } [29045.684400] ata1.00: failed command: WRITE FPDMA QUEUED [29045.684402] ata1.00: cmd 61/40:38:40:2a:2f/05:00:6a:00:00/40 tag 7 ncq 688128 out res 40/00:01:00:4f:c2/00:00:00:00:00/00 Emask 0x4 (timeout) [29045.684403] ata1.00: status: { DRDY } [29045.684404] ata1.00: failed command: WRITE FPDMA QUEUED [29045.684406] ata1.00: cmd 61/40:40:80:2f:2f/05:00:6a:00:00/40 tag 8 ncq 688128 out res 40/00:01:06:4f:c2/00:00:00:00:00/00 Emask 0x4 (timeout) [29045.684407] ata1.00: status: { DRDY } [29045.684408] ata1.00: failed command: WRITE FPDMA QUEUED [29045.684410] ata1.00: cmd 61/08:48:f0:19:84/00:00:ae:00:00/40 tag 9 ncq 4096 out res 40/00:01:01:4f:c2/00:00:00:00:00/00 Emask 0x4 (timeout) [29045.684411] ata1.00: status: { DRDY } [29045.684412] ata1.00: failed command: WRITE FPDMA QUEUED [29045.684414] ata1.00: cmd 61/08:50:f8:19:84/00:00:ae:00:00/40 tag 10 ncq 4096 out res 40/00:ff:00:00:00/00:00:00:00:00/40 Emask 0x4 (timeout) [29045.684416] ata1.00: status: { DRDY } [29045.684417] ata1.00: failed command: WRITE FPDMA QUEUED [29045.684419] ata1.00: cmd 61/08:58:00:1a:84/00:00:ae:00:00/40 tag 11 ncq 4096 out res 40/00:01:00:00:00/00:00:00:00:00/00 Emask 0x4 (timeout) [29045.684420] ata1.00: status: { DRDY } [29045.684421] ata1.00: failed command: WRITE FPDMA QUEUED [29045.684423] ata1.00: cmd 61/08:60:08:1a:84/00:00:ae:00:00/40 tag 12 ncq 4096 out res 40/00:01:00:4f:c2/00:00:00:00:00/00 Emask 0x4 (timeout) [29045.684424] ata1.00: status: { DRDY } [29045.684425] ata1.00: failed command: WRITE FPDMA QUEUED [29045.684427] ata1.00: cmd 61/00:a0:00:98:2d/40:00:6a:00:00/40 tag 20 ncq 8388608 out res 40/00:ff:00:00:00/00:00:00:00:00/40 Emask 0x4 (timeout) [29045.684428] ata1.00: status: { DRDY } [29045.684429] ata1.00: failed command: WRITE FPDMA QUEUED [29045.684431] ata1.00: cmd 61/00:a8:00:d8:2d/38:00:6a:00:00/40 tag 21 ncq 7340032 out res 40/00:01:00:00:00/00:00:00:00:00/00 Emask 0x4 (timeout) [29045.684432] ata1.00: status: { DRDY } [29045.684433] ata1.00: failed command: WRITE FPDMA QUEUED [29045.684435] ata1.00: cmd 61/c0:b0:00:10:2e/0f:00:6a:00:00/40 tag 22 ncq 2064384 out res 40/00:01:00:4f:c2/00:00:00:00:00/00 Emask 0x4 (timeout) [29045.684437] ata1.00: status: { DRDY } [29045.684438] ata1.00: failed command: WRITE FPDMA QUEUED [29045.684440] ata1.00: cmd 61/80:b8:00:98:2e/34:00:6a:00:00/40 tag 23 ncq 6881280 out res 40/00:01:00:4f:c2/00:00:00:00:00/00 Emask 0x4 (timeout) [29045.684441] ata1.00: status: { DRDY } [29045.684442] ata1.00: failed command: WRITE FPDMA QUEUED [29045.684444] ata1.00: cmd 61/40:c0:80:cc:2e/3d:00:6a:00:00/40 tag 24 ncq 8028160 out res 40/00:00:00:4f:c2/00:00:00:00:00/40 Emask 0x4 (timeout) [29045.684445] ata1.00: status: { DRDY } [29045.684446] ata1.00: failed command: WRITE FPDMA QUEUED [29045.684448] ata1.00: cmd 61/40:e8:00:10:2f/05:00:6a:00:00/40 tag 29 ncq 688128 out res 40/00:ff:00:00:00/00:00:00:00:00/40 Emask 0x4 (timeout) [29045.684449] ata1.00: status: { DRDY } [29045.684450] ata1.00: failed command: WRITE FPDMA QUEUED [29045.684452] ata1.00: cmd 61/40:f0:40:2a:2e/05:00:6a:00:00/40 tag 30 ncq 688128 out res 40/00:01:00:00:00/00:00:00:00:00/00 Emask 0x4 (timeout) [29045.684453] ata1.00: status: { DRDY } [29045.684456] ata1: hard resetting link [29046.195089] ata1: SATA link up 6.0 Gbps (SStatus 133 SControl 300) [29046.675610] ata1.00: configured for UDMA/133 [29046.675617] ata1.00: device reported invalid CHS sector 0 [29046.675620] ata1.00: device reported invalid CHS sector 0 [29046.675623] ata1.00: device reported invalid CHS sector 0 [29046.675625] ata1.00: device reported invalid CHS sector 0 [29046.675628] ata1.00: device reported invalid CHS sector 0 [29046.675630] ata1.00: device reported invalid CHS sector 0 [29046.675633] ata1.00: device reported invalid CHS sector 0 [29046.675636] ata1.00: device reported invalid CHS sector 0 [29046.675639] ata1.00: device reported invalid CHS sector 0 [29046.675641] ata1.00: device reported invalid CHS sector 0 [29046.675642] ata1.00: device reported invalid CHS sector 0 [29046.675729] ata1.00: device reported invalid CHS sector 0 [29046.675777] ata1.00: device reported invalid CHS sector 0 [29046.675800] ata1.00: device reported invalid CHS sector 0 [29046.675815] ata1.00: device reported invalid CHS sector 0 [29046.675831] ata1.00: device reported invalid CHS sector 0 [29046.675833] ata1.00: device reported invalid CHS sector 0 [29046.675836] ata1.00: device reported invalid CHS sector 0 [29046.675844] ata1: EH complete [29076.732772] ata1.00: exception Emask 0x0 SAct 0xe0000 SErr 0x0 action 0x6 frozen [29076.732776] ata1.00: failed command: WRITE FPDMA QUEUED [29076.732780] ata1.00: cmd 61/c0:88:00:10:2e/0f:00:6a:00:00/40 tag 17 ncq 2064384 out res 40/00:01:00:4f:c2/00:00:00:00:00/00 Emask 0x4 (timeout) [29076.732781] ata1.00: status: { DRDY } [29076.732783] ata1.00: failed command: WRITE FPDMA QUEUED [29076.732785] ata1.00: cmd 61/00:90:00:d8:2d/38:00:6a:00:00/40 tag 18 ncq 7340032 out res 40/00:01:00:4f:c2/00:00:00:00:00/00 Emask 0x4 (timeout) [29076.732786] ata1.00: status: { DRDY } [29076.732787] ata1.00: failed command: WRITE FPDMA QUEUED [29076.732789] ata1.00: cmd 61/00:98:00:98:2d/40:00:6a:00:00/40 tag 19 ncq 8388608 out res 40/00:00:00:4f:c2/00:00:00:00:00/40 Emask 0x4 (timeout) [29076.732791] ata1.00: status: { DRDY } [29076.732793] ata1: hard resetting link [29077.244469] ata1: SATA link up 6.0 Gbps (SStatus 133 SControl 300) [29077.246167] ata1.00: configured for UDMA/133 [29077.246176] ata1.00: device reported invalid CHS sector 0 [29077.246192] ata1.00: device reported invalid CHS sector 0 [29077.246209] ata1.00: device reported invalid CHS sector 0 [29077.246215] ata1: EH complete [45959.551558] hrtimer: interrupt took 205026 ns [55801.936691] sda: sda1 [57157.633577] sda: sda1

Dold text
Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Gör dig inte till genom att försöka provocera fram en diskussion jag inte ens inlett. Att diskutera för diskuterandets skull är fruktansvärt tråkigt. Jag har varken välsignat eller förbannat Seagate, utan endast påpekat att just den här rapporten inte kan ligga till grund för hur Seagate konsumentinriktade desktophårddiskar ska bedömas.

Vissa i tråden gick så långt som att döma ut hela Seagates produktlinje. Situationen då Backblaze köpte dessa hårddiskar var exceptionell, men det betyder inte att dessa hårddiskar i normala fall är tänkta för denna typ av belastningar.

Visst kan Seagate kan ha en svacka i produktionen av konsumentinriktade hårddiskar, men i så fall krävs större underlag än detta. Få saker triggar folk att skriva så mycket som klagomål och antalet klagomål på Prisjakt kan lika gärna vara en indikator som en statistisk avvikelse. Jag tillhör bokstavligen de äldre på det här forumet och det betyder att jag upplevt eller fått information om problem med diverse hårddiskar genom åren.

Om tanken med mina inlägg ändå inte går fram låter jag det så förbli, för jag kommer inte att tjata vidare om saken.

Med tanke på hur lite fel-statistik vi konsumenter får ta del av ( från hårddisk tillverkare och andra), så tycker jag att det är lite tråkig inställning att basha de som faktiskt släpper siffror.
Var och en får dra sina egna slutsatser, men det är ju även konsumentdiskar från de andra tillverkarna...

Permalänk

Seagate har alltid fungerat bra för mig. Diskarna stod och jobbade 24/7 år in och år ut, men det var på den tiden det fortfarande var roligt att ladda hem saker.

Nu vette fan, känns inte som man kan lita på nåt nuförtiden.

Visa signatur

1

Permalänk
Entusiast

Den högre datadensiteten är en stor bidragande orsak till att man får se allfler falerande modeller från samtliga tillverkare.
Jag märker av att diskar större än 1 terabyte är de som allt oftare drabbas av höga felfrekvenser. Ju högre datadensitet, ju oftare ser man en högre felfrekvens.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Den högre datadensiteten är en stor bidragande orsak till att man får se allfler falerande modeller från samtliga tillverkare.
Jag märker av att diskar större än 1 terabyte är de som allt oftare drabbas av höga felfrekvenser. Ju högre datadensitet, ju oftare ser man en högre felfrekvens.

Givetvis är detta en bidragande orsak.. men samtidigt i och med att tekniken går framåt borde även tekniken för att öka säkerheten öka...
Känns som jag har haft tur ingen disk har dött direkt.. men har sett via SMART att det är dax att kopiera data och köpa ny disk..

I dagsläget skulle jag enbart köpa en HGST disk... dom har bra statistik och och bra track record...

Permalänk

Jag sitter här och är chockad av alla som säger att Seagate är skit, för mig har bara 1 gått sönder under mina år. Men jag har sett flera WD gått sönder.

Permalänk
Skrivet av teliapappi:

Jag sitter här och är chockad av alla som säger att Seagate är skit, för mig har bara 1 gått sönder under mina år. Men jag har sett flera WD gått sönder.

du borde börja spela Triss!

Permalänk
Medlem
Skrivet av teliapappi:

Jag sitter här och är chockad av alla som säger att Seagate är skit, för mig har bara 1 gått sönder under mina år. Men jag har sett flera WD gått sönder.

Det är just därför det behövs statistik från ett rejält antal enheter. Ensklida personers erfarenheter kan vara totalt missvisande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

I dags läget finns det bara 2 alternativ ifall du vill ha en disk att lita på någorlunda.

HGST för mekaniska diskar.

Intel för SSD.

HGST är Hitachi, av någon anledning har dom fortfarande budget stämpeln på dig men statisk visar att just har legat felfekvens trots att det är billigare.
Det bör också vara till tillverkade i Japan.

HGST diskar med helium är fortfarande ganska nya så svårt att hitta info om dom... Men är skick sugen på en sådan... dock är inte helium diskar lika beprövade... Så känns ju igentligen lite riskabelt att köpa en... Men det främst för i och med att helium ger mindre luftmotstånd innebär detta också lägre ljudnivå vilket tilltalar mig... Deras 8tb version skulle vara najs.

Jag har en 4 TB Seagate disk hemma... Känns inte alls tryggt.

Jag håller inte med dig angående SSDvalet öht. Intel hårdbrickar sina SSDer när de får slut på TRIM space, totalt onödigt när det fortf går att LÄSA data från dem. (och därmed rädda dem i fallet datorn krånglar jag testar att starta om istället för att diagnosticera medans den fortf är igång)

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teliapappi:

Jag sitter här och är chockad av alla som säger att Seagate är skit, för mig har bara 1 gått sönder under mina år. Men jag har sett flera WD gått sönder.

Detta berör en SPECIFIK modell. men ja, jag har 4 trasiga segate diskar liggandes härhemma, allt från 120GB till en 1.5TB disk.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henkiii:

Med tanke på hur lite fel-statistik vi konsumenter får ta del av ( från hårddisk tillverkare och andra), så tycker jag att det är lite tråkig inställning att basha de som faktiskt släpper siffror.
Var och en får dra sina egna slutsatser, men det är ju även konsumentdiskar från de andra tillverkarna...

Var har jag kritiserat Backblaze för att ha publicerat dessa siffror? Det enda jag har kritiserat är de överdrivna slutsatser vissa i tråden dragit. I övrigt var mitt första inlägg inte heller en kritik utan ett uttryck för att information som denna måste sättas i sitt sammanhang för att kunna bedömas.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av teliapappi:

Jag sitter här och är chockad av alla som säger att Seagate är skit, för mig har bara 1 gått sönder under mina år. Men jag har sett flera WD gått sönder.

För mig är det tvärtom.
De flesta andra hårddisk-märkena har gått till de sälla jaktmarkerna. Många i förtid. De diskar som fallerat allra minst för mig är just Western Digital. Har till och med ett par WD-diskar med över 50 000 driftstimmar (~6 år), och de går på som tåget ännu.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Jag har 4 diskar av denna Segate serie och 2 av dessa är nu trasiga. En gick i mars och den andra i april...
Blev glad när jag läste artikeln, då det betyder att jag inte hade extrem otur.
Förbannad då jag anser att Segate borde ersätta alla dåliga diskar i denna serie när det uppenbarligen är något fel med serien som de levererat!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoJoMiner:

Jag har 4 diskar av denna Segate serie och 2 av dessa är nu trasiga. En gick i mars och den andra i april...
Blev glad när jag läste artikeln, då det betyder att jag inte hade extrem otur.
Förbannad då jag anser att Segate borde ersätta alla dåliga diskar i denna serie när det uppenbarligen är något fel med serien som de levererat!!!

Det är ju det Seagate gör via garanti?
Går den sönder inom garantitiden så får man en ny.
Garantitid 2 år.
Har det gått över 2 år så kan man ta det på sin 3 åriga reklamationsrätt.

Men du kanske menar att Seagate ska ersätta butikerna för att skicka ut en annan modell av disken utan kostnad till alla kunder?

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

På jobbet har jag 2 st. EMC Isilon Cluster med totalt 13 st. NL400 noder.
Dessa har 36 st. 4TB HDD per NOD dvs. 468 disk.
EMC använder sk. "Enterprise" diskar i dessa system. De första noderna vi fick innehöll ung. 90% Seagate och 10% HGST och de sista 2 noderna (senhöst 2014) vi fick innehöll HGST diskar.

På lite över ett år i drift har vi haft 4 eller om det är 5 trasiga diskar och alla eller nästan alla är Seagate men de är ju de vi har flest av så inte konstigt. Helt OK siffror dock.

Våra gamla EMC Data Domain hade Seagate 1TB disk och de var en mardröm, de gick sönder i parti och minut. Tror även Backblaze äldre siffror har visat samma sak. Till slut bytte vi de flesta/alla till HGST diskar. De Seagate 2TB diskar vi hade i dessa system funkade dock bättre.

Jag skulle vilja säga att kontentan är att Segaste har haft en hel del dålig diskmodeller...trackrekord så HGST och WDC känns som ett säkare val överlag men Seagate 4TB HDD ser dock bra ut..so far....

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk

Sånt jävla skit köpte mina 2 st 3 TB från denna serie år sommaren 2012 och nu är båda helt döda. De dog samtidigt i dagarna. Som tur är har jag hård disk programmet Hard Disk Sentinel som varnade när de höll på att krascha så jag kunde ta backup på dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Furze:

Absolut inte ointressant. Men en oberoende mätning av ett större urval hade varit än bättre, någon som berättar hur och varför de går sönder. Vad tillverkarna presenterar ger jag inte mycket för. Sedan är folk snabba att av Backblaze statistik dra slutsatsen att Seagate är skit och WD är ofelbara...även om samma statistik visar att Seagates 4TB har bättre tillförlitlighet än WD:s 3TB och 6TB.

Skrivet av KimTjik:

Var har jag kritiserat Backblaze för att ha publicerat dessa siffror? Det enda jag har kritiserat är de överdrivna slutsatser vissa i tråden dragit. I övrigt var mitt första inlägg inte heller en kritik utan ett uttryck för att information som denna måste sättas i sitt sammanhang för att kunna bedömas.

Tror ni båda två borde kolla på deras statistik. För de döljer inget...
SMART värden och info om hur lagrings pods mm ser ut, allt finns öppet publicerat. Även deras tester mellan konsument och enterprise diskar finns, då de gjorde valet att välja just konsument för de var inte så illa som alla tror. Visst är enterprise diskar bättre, men ofta inte värda pengarna, om man redan kan kompensera för konsument diskars brister.

Tittar man på detta så kan jag säga så här (min tolkning). Många 3TB hamnade i storage pod v 2.0, som hade vibrationsproblem. Men även 3TB hamnade i v 3.0 pods, som har betydligt bättre hantering mot vibrationer. Kylningen är bra, där många diskar ligger runt 25 grader och avvikelserna är större mellan tillverkare, då olika modeller och tillverkares diskar genererar och hanterar värme olika. Inga 50+ grader iaf... som de brukar få i dåliga chassin.
Eftersom just dessa Seagate diskar köptes in i många omgångar, på flera ställe och marknader så är de bästa fall scenario mot "batch" fel. De har också köpts in under långt intervall, vilket är bästa fall mot fw fel eller generations fel. De har även haft dem i båda senaste och näst senaste storage pods, vilket även alla andra 3TB har också, så de har ingen för/nackdel mot andra tillverkares diskar.

Därför drar jag slutsatsen att dessa Seagate 3TB måste vara katastrofalt dåligt gjorda, över en längre period, med defekter över flera år som inte rättats till. Detta eftersom andra tillverkares diskar utan problem klarar av detta.
Man kan argumentera att Seagates diskar "borde" klara sig bättre om de suttit hemma i någons dator, men ingen statestik finns för detta. Det som dock finns är 100-tals forum trådar över hela nätet där folk fått problem med dessa, vilket lutar åt: "nej, de klarade inte det bättre".

4TB sitter alla i storage pod 3, och seagate diskarna verkar fungera bra. Om ett år eller så till så vet vi hur pålitliga de är när man inte bara pratar barnsjukdommar, utan överlag. Seagate har förhoppningsvis rättat till felen i 3TBaren och då är diskarna betydligt mer pålitliga igen.
WD diskar tex har faktiskt högre barnsjukdom problem, men när de väl passerat det, så brukar de hålla väldigt bra (min erfarenhet, som du även kan se i statsen här, trevligt nog).

Kort sagt, dra era egna slutsatser om ni hellre vill detta från deras statistik.

Det jag blir förbannad på är Seagate som fortsätter sälja denna defekta produkt efter så många års problem, som är precis lika dåligt av Samsung att fortsätta sälja 840 EVO när de fortfarande har problem.
Fixa problemen... sen kan du sälja produkten.

Skrivet av PowerNet:

Det är ju det Seagate gör via garanti?
Går den sönder inom garantitiden så får man en ny.
Garantitid 2 år.
Har det gått över 2 år så kan man ta det på sin 3 åriga reklamationsrätt.

Men du kanske menar att Seagate ska ersätta butikerna för att skicka ut en annan modell av disken utan kostnad till alla kunder?

Seagate borde definitivt sluta sälja defekta produkter, ja.
Anser du att jag ska riskera min data eller behöva offra timmar med att återställa backup för att Seagate har rätt att sälja defekt produkt som hel?

Garantin är där för att skydda oss konsumenter från oväntade problem, inte för att Seagate ska ösa trasiga delar till oss. Är den defekt redan, och man vet detta (vilket jag kan sätta min månadslön på att Seagate vet sedan länge...) så ska man hantera detta. Om det räcker med en FW för att justera tolerenserna så får det vara så, men de måste rättas till innan de säljs till kund.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Även deras tester mellan konsument och enterprise diskar finns, då de gjorde valet att välja just konsument för de var inte så illa som alla tror. Visst är enterprise diskar bättre, men ofta inte värda pengarna, om man redan kan kompensera för konsument diskars brister.

Det finns nog ingen här som påstått att skillnaden mellan enterprise och konsument är att den ena är bra och den andra är dålig. Om tillämpningen inte skapar större laster och påfrestningar än för en hemmaserver, ja då kan ju skillnaden vara liten. För vissa tillämpningar kan SATA uteslutas till förmån för SAS och då är konsumentklass utesluten. Alla scenarior styrs inte av datamängd relaterat till pris.

Citat:

Därför drar jag slutsatsen att dessa Seagate 3TB måste vara katastrofalt dåligt gjorda, över en längre period, med defekter över flera år som inte rättats till. Detta eftersom andra tillverkares diskar utan problem klarar av detta.
Man kan argumentera att Seagates diskar "borde" klara sig bättre om de suttit hemma i någons dator, men ingen statestik finns för detta. Det som dock finns är 100-tals forum trådar över hela nätet där folk fått problem med dessa, vilket lutar åt: "nej, de klarade inte det bättre"...

Det jag blir förbannad på är Seagate som fortsätter sälja denna defekta produkt efter så många års problem, som är precis lika dåligt av Samsung att fortsätta sälja 840 EVO när de fortfarande har problem.
Fixa problemen... sen kan du sälja produkten...

Seagate borde definitivt sluta sälja defekta produkter, ja.
Anser du att jag ska riskera min data eller behöva offra timmar med att återställa backup för att Seagate har rätt att sälja defekt produkt som hel?

Hårddiskar är trots sin antika ålder den svagaste länken i ett datorsystem. Även om Seagate haft problem med denna specifika modell är tekniken i sig så pass känslig att det knappast beror på att de är "katastrofalt dåligt gjorda". Jag vågar inte dra de slutsatser du gör, eftersom jag inte erfarit mer problem med Seagate än WD och Hitachi, och jag har inte heller något samlat material genom åren som stöder det antagandet. Hårddiskar är lite av ett lotteri och om du väljer bort Seagate kan du lika gärna gå på en nit med annat märke.

Det är naivt att tro att tillverkare håller inne med produkter annat än i nödfall då de har klara bevis för att felprocenten är oacceptabel. Om du som tillverkare frivilligt avsäger dig en marknadsandel tar någon annan den och det är svårare att vinna tillbaka än att behålla en inarbetad marknad. Alla tillverkare har säkerligen beräkningar på vilka garantikostnader de kan acceptera innan de drar tillbaka en produkt.

Permalänk
Medlem

Apropå garantier, ibland hör man att det är krångligt med garantiärenden för vissa tillverkare. Vilken hårddisktillverkare är smidigast när det gäller utbyten via garanti? Tråkigt om man måste skicka den runt halva jorden för en kostnad som närmar sig diskens nypris.

Har själv dålig erfarenhet när det gäller garanti från Samsung, men numera tillverkar ju inte de några mekaniska hårddiskar vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Apropå garantier, ibland hör man att det är krångligt med garantiärenden för vissa tillverkare. Vilken hårddisktillverkare är smidigast när det gäller utbyten via garanti? Tråkigt om man måste skicka den runt halva jorden för en kostnad som närmar sig diskens nypris.

Har själv dålig erfarenhet när det gäller garanti från Samsung, men numera tillverkar ju inte de några mekaniska hårddiskar vad jag vet.

Jag skickade in en WD red 4TB till WD i tyskland för garanti, gick hyffsat fort, fick en ersättningsdisk (en lagad WD Red 4TB). Inge krångel eller tjafs, skapa RMA ärende på deras hemsida, uppge serienummer och orsak. Kommer lite mail och länkar med instruktioner hur man skickar tillbaka disken och när de tagit emot den och felsökt så skickar de ut en ny. Tog några veckor, men gick problemfritt.

Det enda jag kan klaga på är att man får stå för frakten att skicka dit själv, de har krav på trackingnummer. Tror jag fick betala 200kr i frakt plus beställa och ordna den själv.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Det enda jag kan klaga på är att man får stå för frakten att skicka dit själv, de har krav på trackingnummer. Tror jag fick betala 200kr i frakt plus beställa och ordna den själv.

Nu vet jag inte var eller hur du inskaffa denna. Men jag antar att detta var utanför "butiksgaranti"?
För annars ska ju butiken du handlade disken av sköta detta. Vill minnas 2år är konsuments köpslagen säger om det.

Skrivet av KimTjik:

Det finns nog ingen här som påstått att skillnaden mellan enterprise och konsument är att den ena är bra och den andra är dålig. Om tillämpningen inte skapar större laster och påfrestningar än för en hemmaserver, ja då kan ju skillnaden vara liten. För vissa tillämpningar kan SATA uteslutas till förmån för SAS och då är konsumentklass utesluten. Alla scenarior styrs inte av datamängd relaterat till pris.

Det framkommer ofta kommentarer om att "de går sönder pga de inte kör Enterprise diskar".

Skrivet av KimTjik:

Hårddiskar är trots sin antika ålder den svagaste länken i ett datorsystem. Även om Seagate haft problem med denna specifika modell är tekniken i sig så pass känslig att det knappast beror på att de är "katastrofalt dåligt gjorda". Jag vågar inte dra de slutsatser du gör, eftersom jag inte erfarit mer problem med Seagate än WD och Hitachi, och jag har inte heller något samlat material genom åren som stöder det antagandet. Hårddiskar är lite av ett lotteri och om du väljer bort Seagate kan du lika gärna gå på en nit med annat märke.

Det är naivt att tro att tillverkare håller inne med produkter annat än i nödfall då de har klara bevis för att felprocenten är oacceptabel. Om du som tillverkare frivilligt avsäger dig en marknadsandel tar någon annan den och det är svårare att vinna tillbaka än att behålla en inarbetad marknad. Alla tillverkare har säkerligen beräkningar på vilka garantikostnader de kan acceptera innan de drar tillbaka en produkt.

Det jag tycker är naivt är att folk inte kan lita på oberoende statistik. Backblaze har inget att vinna på att "såga" Seagate. De har inget att vinna på att behöva byta ut 1000-tals diskar. Så varför ska alla försöka bortförklara statistik på 5000 diskar???
Dock har Seagate en himla massa att vinna på att hävda "allt är bra". Och problemen mot dessa backas upp över större delen av internets forum. Varför skulle folk ljuga? Visst rasar WD och Hitachi diskar också, men det är uppenbarligen inte lika ofta, eller lika "snabbt", då folk inte reagerar på det, vilket du kan se i statsen också, att de varnar tydligt innan.

Och personligen skiter jag i deras marknadsandel. Deras rykte är deras marknadsandel och den måste få sig en jädra törn när man anser att det kostar mindre att hantera så många garantiärenden, på bekostnad av folks data och tillit, för att behålla denna marknad de då tydligt inte förtjänar att ha.
Min undrar är varför du som konsument ska försvara "deras" affärsmodell? Vad har du att vinna på att Seagate diskar fortsätter säljas?

Visst är hårddiskar ett lotteri, men precis som på ett lotteri så finns det odds och %. Detta gäller alla spel, och tro det eller ej, men jag väljer hellre ett lotteri mer större chans att vinna.

Att man bara kan ignorerar upprepade folks problem med dessa diskar, med bortförklaring att "det sker inte, för jag har inte sett det" är samma ignorans som att säga att det är fred på jorden, för vi i Sverige ser inget krig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nu vet jag inte var eller hur du inskaffa denna. Men jag antar att detta var utanför "butiksgaranti"?
För annars ska ju butiken du handlade disken av sköta detta. Vill minnas 2år är konsuments köpslagen säger om det.

Det framkommer ofta kommentarer om att "de går sönder pga de inte kör Enterprise diskar".

Det jag tycker är naivt är att folk inte kan lita på oberoende statistik. Backblaze har inget att vinna på att "såga" Seagate. De har inget att vinna på att behöva byta ut 1000-tals diskar. Så varför ska alla försöka bortförklara statistik på 5000 diskar???
Dock har Seagate en himla massa att vinna på att hävda "allt är bra". Och problemen mot dessa backas upp över större delen av internets forum. Varför skulle folk ljuga? Visst rasar WD och Hitachi diskar också, men det är uppenbarligen inte lika ofta, eller lika "snabbt", då folk inte reagerar på det, vilket du kan se i statsen också, att de varnar tydligt innan.

Och personligen skiter jag i deras marknadsandel. Deras rykte är deras marknadsandel och den måste få sig en jädra törn när man anser att det kostar mindre att hantera så många garantiärenden, på bekostnad av folks data och tillit, för att behålla denna marknad de då tydligt inte förtjänar att ha.
Min undrar är varför du som konsument ska försvara "deras" affärsmodell? Vad har du att vinna på att Seagate diskar fortsätter säljas?

Visst är hårddiskar ett lotteri, men precis som på ett lotteri så finns det odds och %. Detta gäller alla spel, och tro det eller ej, men jag väljer hellre ett lotteri mer större chans att vinna.

Att man bara kan ignorerar upprepade folks problem med dessa diskar, med bortförklaring att "det sker inte, för jag har inte sett det" är samma ignorans som att säga att det är fred på jorden, för vi i Sverige ser inget krig.

Hade köpt disken via WD shoppen när de hade grymt bra pris för Mecenat kunder (4TB för ~965kr, WD Red, gratis frakt).

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Vad har du att vinna på att Seagate diskar fortsätter säljas?

Ingenting förutom att de jag kör i produktionsmiljö har visat sig vara mycket tillförlitliga. Kanske även för att konkurrens är nödvändig och att antalet aktörer nu är ganska sunt.

I övrigt har jag redan klarlagt vad mitt syfte varit med det jag skrev och jag ämnar inte älta det en gång till. Det fina i pipsvängen är att vi fattar våra egna beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

kanske dags att byta om de är så gamla innan du förlorar data

Hitachi är evighetsmaskiner kan faila 2 diskar innan jag byter.. raid 6... byter när de börjar faila

Permalänk
Medlem
Skrivet av mdarkice:

Hitachi är evighetsmaskiner kan faila 2 diskar innan jag byter.. raid 6... byter när de börjar faila

Om de är köpta samtidigt är risken stor att de alla faller ganska samtidigt. Bara en notis. Raid 6 tar också en evighet att "bygga om".

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jaha så har min Seagate utav denna modell kraschat totalt och garantin gick ut i Januari så jag får hänvisa till den höga felprocent dessa har till CDON.

Körde inget viktigt på den så det var det samma att den kraschade men jag anser att CDON får skicka mig en ersättningsdisk minus nyttjandeavdrag som jag har skrivit till CDON att jag blir nöjd om jag får en ersättningsdisk för 50% av nypriset.

Vill dom skicka mig en disk utav samma modell så vägrar jag att gå med på¨det och tjurar dpm så får ARN avgöra fallet i så fall.

Permalänk
Medlem

@olirc Jag tror inte du har rätt till någon ersättning om den gick sönder efter att garantin gått ut. Men visst man kan alltid försöka...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olirc:

Jaha så har min Seagate utav denna modell kraschat totalt och garantin gick ut i Januari så jag får hänvisa till den höga felprocent dessa har till CDON.

Körde inget viktigt på den så det var det samma att den kraschade men jag anser att CDON får skicka mig en ersättningsdisk minus nyttjandeavdrag som jag har skrivit till CDON att jag blir nöjd om jag får en ersättningsdisk för 50% av nypriset.

Vill dom skicka mig en disk utav samma modell så vägrar jag att gå med på¨det och tjurar dpm så får ARN avgöra fallet i så fall.

Whut?

Har garantin gått ut, och det gått mer än 3 år (Reklamationsrätten enligt KKL) så har du inget att hämta alls hos varken CDON eller ARN, då CDON´s förpliktelser gått ut när garantin och reklamationsrätten (3 årig) löpt ut.

Så det är nog du som tjurar i så fall, då du inte har något att hämta efter garanti / reklamationsrätt gått ut.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||