Orutinerad söker hjälp med datorbygge!

Permalänk
Medlem

Orutinerad söker hjälp med datorbygge!

Hej! Tänkte skaffa mig en ny gaming dator då den jag spelar på nu är alldeles för dålig. Har hört att man kan spara mycket pengar och få bättre datorer om man bygger en själv. Dock har jag aldrig byggt en dator innan, men har kollat på lite YouTube videos om hur man ska välja delar och hur dom ska passa ihop.

Länken nedan är till min inköpslista på komplett.se, där jag gjort mitt bästa för att välja bra delar!
https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=15401...

Här är några frågor som jag undrar över:
1. Är datorn för dyr? Kan man få liknande prestanda för billigare pris?
2. Har jag någonting som är onödigt?
3. Är det något viktigt som fattas?
4. Är det någon del som behövs bytas ut?

Permalänk
Skrivet av Zhogan:

Hej! Tänkte skaffa mig en ny gaming dator då den jag spelar på nu är alldeles för dålig. Har hört att man kan spara mycket pengar och få bättre datorer om man bygger en själv. Dock har jag aldrig byggt en dator innan, men har kollat på lite YouTube videos om hur man ska välja delar och hur dom ska passa ihop.

Länken nedan är till min inköpslista på komplett.se, där jag gjort mitt bästa för att välja bra delar!
https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=15401...

Här är några frågor som jag undrar över:
1. Är datorn för dyr? Kan man få liknande prestanda för billigare pris?
2. Har jag någonting som är onödigt?
3. Är det något viktigt som fattas?
4. Är det någon del som behövs bytas ut?

du behöver inte 16GB det räcker med 8 om du inte håller på med bildredigering
byt ut hdd mot nånting annat än seagate, WD eller toshiba är bättre.

lycka till

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Om du har oflyt så måste du uppdatera bios på det moderkortet för att processorn ska fungera. Detta kräver att du har tillgång till en 3e gen 1150 cpu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Om du har oflyt så måste du uppdatera bios på det moderkortet för att processorn ska fungera. Detta kräver att du har tillgång till en 3e gen 1150 cpu

Skickades från m.sweclockers.com

moderkortet ska ha stöd för 4gen cpu, annars finns det ju program så man har bios uppdateringen på usb sticka då behövs det bara nätagg.
http://www.asus.com/microsite/2014/MB/New_4th_gen_Intel_proce...

B85M-G finns med på listan

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

moderkortet ska ha stöd för 4gen cpu, annars finns det ju program så man har bios uppdateringen på usb sticka då behövs det bara nätagg.
http://www.asus.com/microsite/2014/MB/New_4th_gen_Intel_proce...

B85M-G finns med på listan

Nej, det står att det inte har stöd för usb bios flash om du kollar i rätt kolumn. Samt att 4gen stöds från biosversion 0904 vilket inte är säkert att moderkortet levereras med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Nej, det står att det inte har stöd för usb bios flash om du kollar i rätt kolumn. Samt att 4gen stöds från biosversion 0904 vilket inte är säkert att moderkortet levereras med.

Skickades från m.sweclockers.com

okej TS behöver ha bios "0904" eller högre för att en 4460 ska fungera det har ju kommit minst 3st uppdateringar efter det och senaste är "2301"
4460 är nästan 1år gammal cpu,
hur stor är chansen att en butik som komplett/webhallen/inet skulle ha så många kort på lager att dom inte sålt slut det på 1år ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

okej TS behöver ha bios "0904" eller högre för att en 4460 ska fungera det har ju kommit minst 3st uppdateringar efter det och senaste är "2301"
4460 är nästan 1år gammal cpu,
hur stor är chansen att en butik som komplett/webhallen/inet skulle ha så många kort på lager att dom inte sålt slut det på 1år ?

Nu åker väl iofs inte moderkorten direkt från fabrik till komplett.. Risken är nog relativt liten, men det är en man bör vara medveten om. Skulle inte bli första tråden med detta problem, samt ett jäkligt surt sådant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Nu hänger jag inte riktigt med.. Borde jag byta modekort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhogan:

Nu hänger jag inte riktigt med.. Borde jag byta modekort?

Om du vill vara 100% säker på att allt fungerar när du monterar ihop det skulle jag gjort det. Som du märker så råder det lite skilda meningar om hur lite den risken är. Man kan kanske beställa och returnera om det inte fungerar, alternativt byta till ett moderkort med senaste chip set t.ex h97

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Om du vill vara 100% säker på att allt fungerar när du monterar ihop det skulle jag gjort det. Som du märker så råder det lite skilda meningar om hur lite den risken är. Man kan kanske beställa och returnera om det inte fungerar, alternativt byta till ett moderkort med senaste chip set t.ex h97

Skickades från m.sweclockers.com

eller att man mailar komplett frågar vilken bios det är på moderkort X

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

eller att man mailar komplett frågar vilken bios det är på moderkort X

Bra idé

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Om du vill vara 100% säker på att allt fungerar när du monterar ihop det skulle jag gjort det. Som du märker så råder det lite skilda meningar om hur lite den risken är. Man kan kanske beställa och returnera om det inte fungerar, alternativt byta till ett moderkort med senaste chip set t.ex h97

Skickades från m.sweclockers.com

Ska ändå be komplett att bygga ihop datorn åt mig. Dom lär väl säga till om det inte funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhogan:

Ska ändå be komplett att bygga ihop datorn åt mig. Dom lär väl säga till om det inte funkar

Okej:) visste inte att de erbjöd montering, men isåfall är det absolut inget att oroa sig för

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB