Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte så tokigt som det låter, man kan utnyttja befintliga koppartelekablar i flerfamiljshus och det kan förbilliga installationen rejält i flerbostadshus, 100m räckvidd täcker ofta upp ett "höghus" så man kan slippa installera nytt sista biten till typ 50 lägenheter om man sätter "telestationen" i huset och matar den med fiber, däremot är tekniken närmast totalt ointressant för de som bor i villa och på landet, det är en teknik för kortdistans, fiber är svårslaget på långdistans.

Skrivet av Petterk:

BT Infinity har i huvudsak två olika lösningar FTTC med VDSL2 i skåp (mini-DSLAM) vid fastigheten och FTTP/H med fiber in i hemmen. Inte befintlig koppar till station alltså, även om du kan koppla och troligen kopplar in dig på trådarna som finns i fastigheterna ut till gatan/teleskåp. Inte heller kör de t.ex. G.fast som är inkompatibelt med LLUB. Kineserna utvecklar gärna system som använder VDSL lokalt, de bör inte ha några som helst problem att ansluta ett gäng radhus till den lilla lokala DSLAM-utrustningen, Alcatel-lucent levererar också sådana system men deras framtid är ovis. Här handlar det nog mer om 100-500 meter. Ericsson och Nokia Networks (och därav gamla Siemens) har däremot avvecklat all sin verksamhet på just det området. I princip får du dra fram fiber till kabinetten (från kunden) i BTs lösning när nuvarande utrustning över koppar blir omodern eller liknande, och de verkar mer eller mindre koppla i samma kabinetter om du råkar vilja ha fiber in till hemmet. I Sverige föredrar vi att köra över kabeltv-nät (fiberkoax) eller LAN när fastighetsnät (eller vissa fall kabeln in i huset) är koppar, det finns också fiberkoax i Storbritannien även om BT inte satsat på det. FiberLAN är nog lite ovanligare där däremot. Här är det inte riktigt aktuellt med att placera DSLAM närmare kunden – och för den delen kan du köra VDSL på i princip alla typer av kablar inkl koax om du väl vill, fast i plattformar som passar att placeras i en källare så kan du ofta välja att köra kort (modul) för fiber till lägenheterna istället i samma utrustning och liknande. Här är valet snarare mellan fiber, fiberlan och koax/kabeltv, vilket redan är en hel del val. PTS tvingar inte heller Skanova att erbjuda sub-loop unboundling som det heter. Telia själva bygger ju FTTH där de slipper de gamla kopparledningarna och de är också kommunikationsoperatör i ett antal byanät och liknande.

Fiberparet sista biten in i fastigheten (villan eller inom fastigheten i flerbostadshus) är ju inte dyr så om du har 25-50 meter fiber (eller vad det blir när de svetsar ihop det i brunn/gatan/källaren) så blir ju inte det häftigt dyrare än några hundra meter koppar, du slipper ju DSLAM och CPE/fiberomvandlare är inte direkt dyra när du kör fiber hela vägen. Du slipper gräva på tomter när du kan använda befintliga ledningar givetvis, men den kostnaden tar sällan leverantörerna. Vid nya installationer kan det knappast finnas någon vits med koppar i form av teletrådar. Företag som BT måste ju konkurrera med de nya spelarna och verkar ta tillvara på den gamla infrastrukturen för att göra det däremot. Hur som helst så är inte VDSL med sub-loop unboundling och fiber till kabinett vid gatan enda lösningen hos BT. Även om de verkar lite stela. Undrar om de där inser att en stor del fastigheter i Sverige har både returaktiverad kabeltv (fiberkoax) och fiber rätt in i hemmet i samma lägenhet medan de sitter och bygger DSL-lösningar

Dold text

Då ska jag säga något som får hela idén att falla platt.

Jag har sett/hört två typer av fiber installationer i lägenheter, dels med koppar och med fiber i varje lägenhet.

Koppar är att du sätter switch i källaren med fiber draget till, så blir ju bara onödigt/dyrt att skaffa en telestaion, det vore i så fall om det står en precis utanför redan. Det enda fördelen med telestation är om kabel redan är dragen i lägenheterna(men kan ju vara gammal dålig eller felkopplad).

Är så draget i dom flesta lägenheter med en nätverkskabel per lägenhet. Sen kan dom göra så att dom drar även det inne i lägenheten, men några extra uttag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

BT Infinity har i huvudsak två olika lösningar FTTC med VDSL2 i skåp (mini-DSLAM) vid fastigheten och FTTP/H med fiber in i hemmen. Inte befintlig koppar till station alltså, även om du kan koppla och troligen kopplar in dig på trådarna som finns i fastigheterna ut till gatan/teleskåp. Inte heller kör de t.ex. G.fast som är inkompatibelt med LLUB. Kineserna utvecklar gärna system som använder VDSL lokalt, de bör inte ha några som helst problem att ansluta ett gäng radhus till den lilla lokala DSLAM-utrustningen, Alcatel-lucent levererar också sådana system men deras framtid är ovis. Här handlar det nog mer om 100-500 meter. Ericsson och Nokia Networks (och därav gamla Siemens) har däremot avvecklat all sin verksamhet på just det området. I princip får du dra fram fiber till kabinetten (från kunden) i BTs lösning när nuvarande utrustning över koppar blir omodern eller liknande, och de verkar mer eller mindre koppla i samma kabinetter om du råkar vilja ha fiber in till hemmet. I Sverige föredrar vi att köra över kabeltv-nät (fiberkoax) eller LAN när fastighetsnät (eller vissa fall kabeln in i huset) är koppar, det finns också fiberkoax i Storbritannien även om BT inte satsat på det. FiberLAN är nog lite ovanligare där däremot. Här är det inte riktigt aktuellt med att placera DSLAM närmare kunden – och för den delen kan du köra VDSL på i princip alla typer av kablar inkl koax om du väl vill, fast i plattformar som passar att placeras i en källare så kan du ofta välja att köra kort (modul) för fiber till lägenheterna istället i samma utrustning och liknande. Här är valet snarare mellan fiber, fiberlan och koax/kabeltv, vilket redan är en hel del val. PTS tvingar inte heller Skanova att erbjuda sub-loop unboundling som det heter. Telia själva bygger ju FTTH där de slipper de gamla kopparledningarna och de är också kommunikationsoperatör i ett antal byanät och liknande.

Fiberparet sista biten in i fastigheten (villan eller inom fastigheten i flerbostadshus) är ju inte dyr så om du har 25-50 meter fiber (eller vad det blir när de svetsar ihop det i brunn/gatan/källaren) så blir ju inte det häftigt dyrare än några hundra meter koppar, du slipper ju DSLAM och CPE/fiberomvandlare är inte direkt dyra när du kör fiber hela vägen. Du slipper gräva på tomter när du kan använda befintliga ledningar givetvis, men den kostnaden tar sällan leverantörerna. Vid nya installationer kan det knappast finnas någon vits med koppar i form av teletrådar. Företag som BT måste ju konkurrera med de nya spelarna och verkar ta tillvara på den gamla infrastrukturen för att göra det däremot. Hur som helst så är inte VDSL med sub-loop unboundling och fiber till kabinett vid gatan enda lösningen hos BT. Även om de verkar lite stela. Undrar om de där inser att en stor del fastigheter i Sverige har både returaktiverad kabeltv (fiberkoax) och fiber rätt in i hemmet i samma lägenhet medan de sitter och bygger DSL-lösningar

Dold text

@Petterk
+1 helt korrekt och bra info
Samma med turkiet som utökat enormt, dom kör fiber till minidslamar / små bodar - det är den sista biten in som kostar dom stora pengarna.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dold text

Då ska jag säga något som får hela idén att falla platt.

Jag har sett/hört två typer av fiber installationer i lägenheter, dels med koppar och med fiber i varje lägenhet.

Koppar är att du sätter switch i källaren med fiber draget till, så blir ju bara onödigt/dyrt att skaffa en telestaion, det vore i så fall om det står en precis utanför redan. Det enda fördelen med telestation är om kabel redan är dragen i lägenheterna(men kan ju vara gammal dålig eller felkopplad).

Är så draget i dom flesta lägenheter med en nätverkskabel per lägenhet. Sen kan dom göra så att dom drar även det inne i lägenheten, men några extra uttag.

Det är ingen telestation. Istället för en switch kan man sätta en liten dslam (ungefär samma pengar, något billigare hitan ditan beroende på märke) - med fördelen att du inte drar om en tråd inne i huset utan vissa stora hus (hyreshus) har plint (tänk krone) i källaren. Man kan då komma ner i väldigt korta teletrådslängder. Detta är något som finland kör med på sina ställen, sedan länge, men inte vi då skanova ägde frekvensrättigheter och inte släppte in denna typ av lösningar. Istället ser vi (sverige) rätt ofta ett ethernetuttag i lägenheterna eller om det är lyxit, en fiberansluten cpe. Man har fått dra in ny kabel osv.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Eftersom dotter bolaget till Telia dvs. skanova håller på att avveckla kopparnätet så ser jag inte att en sådan här lösning skulle bli aktuell.

Innan 2020-2025 ska flesta hushållen gått över till fiber eller 4g lösningar och stora delar av kopparnätet kommer att tas bort under antal år, bara i år tar dom nog antal tusen hushåll.

Och som redan sagts ovan det e på extremt korta sträckor att bygga vidare på så "dsl" är inte framtiden och tror det är några former special kopplar kablar dom kör med också för få ut dom hastigheterna därmed får det ju isf dras nya kablar osv vilket det inte görs idag när de kommer till gamla koppar kablar.

Flera operatörer tillåter inte ens folk teckna nya avtal med adsl/vdsl, det har man ju sätt här på sweclockers i trådar att dom inte får teckna nytt för operatörerna inte tycker det är kostnadseffektivt och att dom ändå ska börja ta bort det här och var.

Så att sitta hoppas att t.ex. "ditt hus du köpt från 60 talet" ska kunna få gbit anslutning gör du nog förgäves om du inte tänker på fiber.

Har leverantörerna sagt något om hur de tänker lösa det för alla som kommer behöva byta ut sitt kopparnät mot 4g? Kan man inte få ett obegränsat 4g abonnemang så kommer den idén inte fungera...

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Det är ingen telestation. Istället för en switch kan man sätta en liten dslam (ungefär samma pengar, något billigare hitan ditan beroende på märke) - med fördelen att du inte drar om en tråd inne i huset utan vissa stora hus (hyreshus) har plint (tänk krone) i källaren. Detta är något som finland kör med, men inte vi då skanova ägde frekvensrättigheter och inte släppte in denna typ av lösningar. Istället ser vi (sverige) rätt ofta ett ethernetuttag i lägenheterna eller om det är lyxit, en fiberansluten cpe.

Hur är stabiliteten att köra gammal koppar? Är glad att det kopplas in ny och fräsch kabel som ska fungera i många år. Dessutom om dom har avtal att sätta in internetkabel (fast installationskabel) i lägenheten med uttag, blir det ingen större omkostnad att drar det hela vägen. När dom ändå ska upp med ett skåp på väggen (får i så fall dra om telefonkabeln), inte alla lägenheter dom kör detta system, andra så sköts detta i källaren (kopplas in ett par uttag i lägenheten och sen dras all kabel ner i källaren).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Fltoig:

Har leverantörerna sagt något om hur de tänker lösa det för alla som kommer behöva byta ut sitt kopparnät mot 4g? Kan man inte få ett obegränsat 4g abonnemang så kommer den idén inte fungera...

Som för några år sen, när ett par på landet klaga för deras fasta telefon klipptes av. Ersattes med en dosa och ny telefon (alltså ringer över mobilnätet i stället). Kommer inte ihåg kostnaden.

Så jag tror man får välja mellan leva på 4G med tak eller ta tummen ur och fixa fiber. Därför det är viktigt att få grannar med på tåget.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Har leverantörerna sagt något om hur de tänker lösa det för alla som kommer behöva byta ut sitt kopparnät mot 4g? Kan man inte få ett obegränsat 4g abonnemang så kommer den idén inte fungera...

Skrivet av Tec_Nonsens:

Det du hävdar är att de hushållen där de tar bort koppar och inte kommer få fiber, måste leva med 4g som har en datamängdsbegränsning? Jag tror dig, vet själv att telia håller på och sloppar ADSL och satsar mer på fiber och 4G.

Ja de kommer bland annat att avveckla det här, har själv startat en tråd om detta som du finner Här.
Det är alltså så att vi kommer få använda oss av 4G med BEGRÄNSAD SURF - Hastigheten skiter jag fullständigt i, men att vi ska vara begränsade till MAX 100GB/Mån är ett skämt. Ett bra sätt att tvinga bort större del av befolkningen från landet in i städerna.
Om inte Telia hade varit så otroligt korkade och faktiskt väntat tills dess att kommunerna har haft tid att gräva ut fiber så hade det inte vart några problem, men nu är det så att det grävs inte ut fiber på en dag. Vi kommer alltså att få använda 100GB/Mån tills dess att kommunen har grävt ut fiber hit.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Har leverantörerna sagt något om hur de tänker lösa det för alla som kommer behöva byta ut sitt kopparnät mot 4g? Kan man inte få ett obegränsat 4g abonnemang så kommer den idén inte fungera...

En högre datagräns kommer de nog bli efterhand men obegränsat är jag mer tveksam till, databegränsningen kommer nog bli större och större med tiden som folk konsumerar mer digitalt material och efterhand som de blir fler som använder det i större utsträckning skulle jag tro iaf.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pamudas:

Ja de kommer bland annat att avveckla det här, har själv startat en tråd om detta som du finner Här.
Det är alltså så att vi kommer få använda oss av 4G med BEGRÄNSAD SURF - Hastigheten skiter jag fullständigt i, men att vi ska vara begränsade till MAX 100GB/Mån är ett skämt. Ett bra sätt att tvinga bort större del av befolkningen från landet in i städerna.
Om inte Telia hade varit så otroligt korkade och faktiskt väntat tills dess att kommunerna har haft tid att gräva ut fiber så hade det inte vart några problem, men nu är det så att det grävs inte ut fiber på en dag. Vi kommer alltså att få använda 100GB/Mån tills dess att kommunen har grävt ut fiber hit.

Varför skyller du på Telia att någon annan inte dragit fiber ? Kommunen är ju dess invånare, så varför har inte du själv påverkat att jobbet blivit gjort, endera direkt eller genom att rösta ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför skyller du på Telia att någon annan inte dragit fiber ? Kommunen är ju dess invånare, så varför har inte du själv påverkat att jobbet blivit gjort, endera direkt eller genom att rösta ?

För det har vart på gång sedan 2012 att bygga ut fiber, men det tar som sagt tid. Efter flera möten mellan kommunen och Telia så har Telia hävdat att det måste göras då det är en onödig kostnad och dåliga ledningar - vilket är skitsnack då det är tvärtom enligt både Ericsson och andra tekniker, och kostnaden är redan betald av skattepengar.

Det är Telias fel och ingen annans, annars hade dem inte tagit bort kopparn från de ställen där det inte finns något annat likvärdigt alternativ.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dold text

Då ska jag säga något som får hela idén att falla platt.

Jag har sett/hört två typer av fiber installationer i lägenheter, dels med koppar och med fiber i varje lägenhet.

Koppar är att du sätter switch i källaren med fiber draget till, så blir ju bara onödigt/dyrt att skaffa en telestaion, det vore i så fall om det står en precis utanför redan. Det enda fördelen med telestation är om kabel redan är dragen i lägenheterna(men kan ju vara gammal dålig eller felkopplad).

Är så draget i dom flesta lägenheter med en nätverkskabel per lägenhet. Sen kan dom göra så att dom drar även det inne i lägenheten, men några extra uttag.

Vad tror du FiberLAN är? Telestationslösningar diskuterades inte i BT-inlägget.

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

En högre datagräns kommer de nog bli efterhand men obegränsat är jag mer tveksam till, databegränsningen kommer nog bli större och större med tiden som folk konsumerar mer digitalt material och efterhand som de blir fler som använder det i större utsträckning skulle jag tro iaf.

Vet inte exakt hur utbyggnaden är av mobilmaster, men misstänker starkt att kommer bli ännu värre att surfa när ADSL är helt nerlagt. Många kommer då i tron att 4G kommer fungerar lika bra som fiber, bara för man får samma hastighet typ.

Men för mig har alltid mobilsurfen varit ett komplement till fast bredband. Som när man ska kolla vart viss vara finns i lager på språng eller vad man har på kontot eller kolla upp ett svar på en fråga osv.

Ser det inte som framtiden inom streaming eller andra tyngre belastningar. Utan snarare att man laddar ner filmer/musik när man är på språng (vissa streming tjänster kör detta hårt), detta låter som en vettig lösning.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Vad tror du FiberLAN är? Telestationslösningar diskuterades inte i BT-inlägget.

Läste inte dit inlägg så noga utan tog med bägge ändå, hoppas det inte gjorde något.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hur är stabiliteten att köra gammal koppar? Är glad att det kopplas in ny och fräsch kabel som ska fungera i många år. Dessutom om dom har avtal att sätta in internetkabel (fast installationskabel) i lägenheten med uttag, blir det ingen större omkostnad att drar det hela vägen. När dom ändå ska upp med ett skåp på väggen (får i så fall dra om telefonkabeln), inte alla lägenheter dom kör detta system, andra så sköts detta i källaren (kopplas in ett par uttag i lägenheten och sen dras all kabel ner i källaren).

Jag ville bara påpeka att ditt antagande var helfel.
Det fungerar väldigt stabilt, och som jag sa... det här är väldigt ovanligt i sverige men det har inte med stabilitet att göra utan ett korkat regelverk angående signalfrekvenser. Tekniken klarar av det utan problem och kopparn i lägenheter är inte direkt vrålgammal. Men att dra fiber ända in i lägenheten, det är givetvis det bästa och snyggaste.

Ditt andra andra antagande att det inte innebär några "större" omkostnader är även det helfel.
När man gör om lägenheter på det viset (fiber ända in i lägenheten och eventuellt koppla om antennuttagen för matning via cpe) i storleksordningen 100 lägenheter blir kostnaden ca 5-7000 per lägenhet, inklusive allt +moms. Ca miljonen för lite större. Det är ***givetvis*** som så att man tittar på andra lösningar om det finns, allt från att köra över koax till befintlig koppar.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vet inte exakt hur utbyggnaden är av mobilmaster, men misstänker starkt att kommer bli ännu värre att surfa när ADSL är helt nerlagt. Många kommer då i tron att 4G kommer fungerar lika bra som fiber, bara för man får samma hastighet typ.

Men för mig har alltid mobilsurfen varit ett komplement till fast bredband. Som när man ska kolla vart viss vara finns i lager på språng eller vad man har på kontot eller kolla upp ett svar på en fråga osv.

Ser det inte som framtiden inom streaming eller andra tyngre belastningar. Utan snarare att man laddar ner filmer/musik när man är på språng (vissa streming tjänster kör detta hårt), detta låter som en vettig lösning.

Anledningen till databegränsningen är dels att mjölka pengar samt att avsiktligt begränsa trafikmängderna i näten. När näten orkar med höjer man trafiken (det du ser just nu, alla ökar datamängderna i abbonemangen), snart kommer det att vara uncapped/flatrate. Det är inte så att det är dumskallar som sitter och pluttar ihop dom där abbonemangen... så, när grejerna orkar med kommer du att se finlands variant på 120kr/150kr 4g abb med flatrate som inte krånglar.

//edit - det byggs fiber till fler och fler master, *dsl kommer inte bli nerlagt, folk kommer inte tro att 4g är som fiber - sluta gissa hela jäkla tiden

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Jag ville bara påpeka att ditt antagande var helfel.
Det fungerar väldigt stabilt, och som jag sa... det här är väldigt ovanligt i sverige men det har inte med stabilitet att göra utan ett korkat regelverk angående signalfrekvenser. Tekniken klarar av det utan problem och kopparn i lägenheter är inte direkt vrålgammal. Men att dra fiber ända in i lägenheten, det är givetvis det bästa och snyggaste.

Ditt andra andra antagande att det inte innebär några "större" omkostnader är även det helfel.
När man gör om lägenheter på det viset (fiber ända in i lägenheten och eventuellt koppla om antennuttagen för matning via cpe) i storleksordningen 100 lägenheter blir kostnaden ca 5-7000 per lägenhet, inklusive allt +moms. Ca miljonen för lite större. Det är ***givetvis*** som så att man tittar på andra lösningar om det finns, allt från att köra över koax till befintlig koppar.

Självklart, i den lägenheten jag bor i nu tog dom beslutet att dra nätverkskabel till två rum från hallen, det var det jag menade att det blir dumt om dom ska gå från telefonledning till lan i hallen, gjorde även ett dumt beslut att inte ha ett nätverksskåp/mediaskåp i hallen, utan lösningen är att ha switch på golvet eller bygga egen hylla (i för sig har jag löst det själv och hamnar på ett bättre ställe i lägenheten i stället). I en annan lägenhet satte dom upp ett skåp i hallen och gjorde nytt hål genom väggen från trapphuset, skippade helt att det redan fanns vanligt uttag för fast telefon. Sen drog kabel inne i lägenheten till ett uttag i rummet bredvid.

Därför jag tyckte den extra kostnaden från hallen till källaren borde inte bli så hög, när dom ändå lägger ner arbete att dra kablar i lägenheten. Men förstår hur du tänker och vid ni menar med " telestaion".

Dom verkar ha använt i denna gamla rören som telefontråden gick i i alla fall i denna lägenhet jag bor i nu, men inte i den andra(ja jag har även kvar gamla kabeln för fast telefon, fast den är nu mer mest i vägen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Anledningen till databegränsningen är dels att mjölka pengar samt att avsiktligt begränsa trafikmängderna i näten. När näten orkar med höjer man trafiken (det du ser just nu, alla ökar datamängderna i abbonemangen), snart kommer det att vara uncapped/flatrate. Det är inte så att det är dumskallar som sitter och pluttar ihop dom där abbonemangen... så, när grejerna orkar med kommer du att se finlands variant på 120kr/150kr 4g abb med flatrate som inte krånglar.

//edit - det byggs fiber till fler och fler master, *dsl kommer inte bli nerlagt, folk kommer inte tro att 4g är som fiber - sluta gissa hela jäkla tiden

Varför går många då över till mobilt bredband? Vad jag hört många säga att den fungerar bra och är billigare än fast (ser inga nackdelar alls).

Jag personligen gillar inte trådlöst, dels det är inte lika stabilt och risken före störningar är mycket högre.

Jo, sett att taket har ökat, men tror du det har gjort det tillräckligt mycket för det ska orka ADSL nerläggningen? och kommer den orka belastningen?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vet inte exakt hur utbyggnaden är av mobilmaster, men misstänker starkt att kommer bli ännu värre att surfa när ADSL är helt nerlagt. Många kommer då i tron att 4G kommer fungerar lika bra som fiber, bara för man får samma hastighet typ.

Men för mig har alltid mobilsurfen varit ett komplement till fast bredband. Som när man ska kolla vart viss vara finns i lager på språng eller vad man har på kontot eller kolla upp ett svar på en fråga osv.

Ser det inte som framtiden inom streaming eller andra tyngre belastningar. Utan snarare att man laddar ner filmer/musik när man är på språng (vissa streming tjänster kör detta hårt), detta låter som en vettig lösning.

Håller helt med dig, kommer folk säkerligen att göra men tror ändå folk kommer förstå skillnaden.
Jo samma här att man komplimenterar vanliga linan man har med det vid behov.
jo är ju en portabel lösning vid behov och inte en hemmalösning anser inte jag heller.

Men eftersom utvecklingen går framåt så tror jag inom en snar framtid att 4G nätet är såpass bra uppbyggt att det kan bli en ersättare eller ett bättre alternativ till ADSL.

Problemen som finns idag är bland annat att olika svenska tele operatörer har byggt upp 4g nät bland annat tele2 som dom blev lovade att kunna använda på vissa specifika frekvensband där staten skulle fasa ut något gammalt system så att det skulle bli fritt för dom att ha 4g på, vilket var 2010 nu är det 2015 och detta har fortfarande inte hänt det var bland annat i stockholms tunnelbana.
Så ibland är det inte bara tekniken som sätter hinder för utvecklingen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jobbar för tillfället i norra skåne med fiber installation och montör har gjort 1000 lägenheter+ senaste året, kan ju säga att här bygger vi ut fiber i väldigt stor utsträckning, vi har snart tagit hela landsbygden just här ute var och varannan bondgård har fiber.
Så tror att utbyggnaden går såpass snabbt eller kommer göra att det kommer inte vara så många som är drabbade av att behöva sitta på 4g nätet när den dagen kommer när koppar nätet börjar avverkas.

Man kan ju säga såhär att det är inte konstigt det är sådana kostnader som det är med fiber, med tanke på hur mycket arbete det är.

Ska vi ta ett exempel så får man först montera upp monteringsjärn i en hel källare vi säger att det är 40m lång källargång där man får borra betong, plugga och skruva och skära till järn samtidigt som man mäter med laser så det ligger rakt, samtidigt som du har massa vattenrör som går i taket som du ska parera med.
Sen ska du borra igenom väggar som kan vara 40cm tjocka i hård betong och kanske flera hål för ta sig igenom bara det kan ta ett bra tag.

Sen ska du sätta en fiber central/nod/glas nod i något rum där du sen ska komma in med en inkommande fiber och sedan gå ut med 3st rör som går vidare till 3 trappuppgångar, så ska det monteras upp borras osv sen ska flex slang och pvc rör upp det ska dras till med massa buntband osv.
Sedan ska det mätas hur många M fiber de behövs sen så ska det dras igenom till varje trappuppgång och varje slits lucka och släppas av efterhand på olika våningar.

Efter det ska det svetsas in i korrekt ordning och märkas upp nere i patch skåpet i källaren och sedan samma ute i patch skåpet på gatan och lysas märkas upp i trapp uppgångarna, sen ska det också lysas och patchas in korrekt i själva nod centralen, efter detta har de gått så långt att fiber faktiskt fungerar och kan komma in i lägenheterna.

Jobbade nyligen på ett sådant ställe vi använde närmare 1-1,5km fiber bara i källaren och i lägenheterna totalt på 20-30 lägenheter, sen kanske vi tog i lite extra för att ha i lägenheterna men man kan ju aldrig veta hur alla ser ut på insidan.

Då har de varit 2-3personer som jobbat 8h om dagen i närmare 2-4V bara förberedande för att kanske 20-30 lägenheter ska få fiber, då har vi inte räknat in blåsandet av fiber och grävningen och massa andra kring saker och problem man eventuellt kan stöta på.

På 4 personer kanske man kan köra 3-6 lägenheter per dag beroende på storlek, om man utgår ifrån sätta en fiber konverterare eller mediaskåp sätta lister att ha kablar i sätta ett dubbel uttag med 2st rj45 uttag och ett nytt tv uttag som går på coax nätet men som matas direkt från fiber konverteraren och inte via gamla central tv nätet.
Så då har man kanske 1,5-2v bara med att jobba i lägenheter.

Så räknar man slutligen all arbetstid och alla material kostnader möjligen asfaltering grävning inblåsning osv så e det några enorma summor som det kostar att utföra sådant här arbete, sen också all utrustning switchar patchar osv som ska sitta i ändarna och sköta trafiken.

Så då är de kanske inte så konstigt det kostar lite att få in fiber och att det tar lite tid.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Håller helt med dig, kommer folk säkerligen att göra.
Jo samma här att man komplementerar vanliga linan man har med det vid behov.
jo är ju en portabel lösning vid behov och inte en hemmalösning anser inte jag heller.

Hört många som kör/ska köra mobilt bredband även hemma :/ Även i forumet är det efterfrågat bland vissa.

Vist använder man datorn en gång i månaden är det okej, men inte dagligen, dessutom behöver ju både program och windows sina uppdateringar. Kommer ju bli så att nätet går ner varje tisdag typ (den dagen Microsoft brukar släppa sina patchar)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför skyller du på Telia att någon annan inte dragit fiber ? Kommunen är ju dess invånare, så varför har inte du själv påverkat att jobbet blivit gjort, endera direkt eller genom att rösta ?

I de fall där inte (fysiska) stationerna avvecklas (just nu) så fick faktiskt kommunerna erbjudande att själva driva vidare DSL-näten/DSLAM och Falun gjorde bland annat det. Ett problem för Telia är att inte alla dessa stationer är fiberanslutna och i de som inte är anslutna "kan" inte Telia driva vidare själva. Pamudas station måste alltså anslutas med radiolänk igen eller fiber från någon annan än Telia/Skanova om någon annan ska använda den efter att de slängt ut Quadracom. Quadracom körde delvis med gammal hårdvara (Ericsson EDA är EOL sedan flera år) mycket som inte har någon som helst support från tillverkarna längre och tog beslutet att avveckla för flera år sedan – innan Telia köpte dem. Telia har avvecklat några stationer i min kommun, men bara sådana där du inte kunde få DSL. Fasta lösningar över mobilnätet är det som brukar erbjudas då, alltså att du får installera riktantenn. Quadracom har haft diskussioner med kommunerna o.s.v. sedan ~2012 när avtalen med kommunerna egentligen skulle gått ut. Kunderna kanske inte varit lika informerade, men ansvariga inom kommunerna har varit det i flera år. De har ju levt med en tillfällig förlängning av tjänsten, en tjänst kommunerna upphandlade runt 2002-2003 och byggdes med bidrag där de alltså slutat uppgradera utrustningen och avtalet löpt ut.

Telia köpte firman december 2013 och tog över som ägare maj 2014 så de har inte haft år på sig att planera för DSL-nät som Quadracom avvecklar. I Smedjebacken är det energibolaget som bygger fiber och sagt att de ska bygga ut, Telia vill knappast bygga ut till samma by på 50 invånare som energibolaget eventuellt bygger till. Det ger däremot inte mycket tid för byalagslösningar när man informerar 3 månader i förväg. Fast o andra sidan kunde inte Telia rapportera vad någon annan firma skulle göra flera år innan de köpte upp den.