Vettigt Grafikkort för 2000kr?

Permalänk

Vettigt Grafikkort för 2000kr?

Hej!
Nu var det ett tag sen jag höll på med datorer och har inte så stor koll längre. Men nu är det som så att mitt gamla grafikkort som är ett Gigabyte GeForce GTX 560 Ti 1024MB OC har kraschat och jag måste köpa nytt kort. Jag tänkte mig ett kort för max 2000:- om det är möjligt att hitta ett bra till det priset? Kan kanske gå lite högre men helst billigare då jag är student och pengarna är det ont om!
Mina andra specs om det spelar någon roll är följande:
MK Asus P8P67 PRO Socket 1155, P67, ATX, B3
CPU Core i5 2500
Corsair 8GB DDR3 1600MHz
PSU XFX XPS-650W

De grafikkort jag kollat på är http://www.inet.se/produkt/5411091/msi-geforce-gtx-750-ti-2gb-gaming#/recensioner http://www.inet.se/produkt/5411085/asus-geforce-gtx-750-ti-2gb-oc#/recensioner och http://www.inet.se/produkt/5414660/gigabyte-geforce-gtx-960-wfoc-2gb#/recensioner
Vilket är mest prisvärt och bäst prestanda? Tar även emot andra förslag om ni har!
MVH Nikolodien

Visa signatur

System:
Fractal Design Define R5 || Asus Z97-A || Intel Core i7 4790k || Asus strix GeForce GTX 970 || Ballistix sport 2x8 GB || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 850 EVO 250 GB

Permalänk
Skrivet av nikolodien:

Hej!
Nu var det ett tag sen jag höll på med datorer och har inte så stor koll längre. Men nu är det som så att mitt gamla grafikkort som är ett Gigabyte GeForce GTX 560 Ti 1024MB OC har kraschat och jag måste köpa nytt kort. Jag tänkte mig ett kort för max 2000:- om det är möjligt att hitta ett bra till det priset? Kan kanske gå lite högre men helst billigare då jag är student och pengarna är det ont om!
Mina andra specs om det spelar någon roll är följande:
MK Asus P8P67 PRO Socket 1155, P67, ATX, B3
CPU Core i5 2500
Corsair 8GB DDR3 1600MHz
PSU XFX XPS-650W

De grafikkort jag kollat på är http://www.inet.se/produkt/5411091/msi-geforce-gtx-750-ti-2gb-gaming#/recensioner http://www.inet.se/produkt/5411085/asus-geforce-gtx-750-ti-2gb-oc#/recensioner och http://www.inet.se/produkt/5414660/gigabyte-geforce-gtx-960-wfoc-2gb#/recensioner
Vilket är mest prisvärt och bäst prestanda? Tar även emot andra förslag om ni har!
MVH Nikolodien

vilken skärm har du, upplösning ? vilka spel ska du spela

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Köp begagnat. Då får du mest prestanda för pengarna.

http://www.sweclockers.com/annonser?typ=1&kategori=4&lan=0&fr...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

vilken skärm har du, upplösning ? vilka spel ska du spela

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Jag har en LG flatron L227WT och kör i 1920x1080. Spelen jag spelar är mest bara WoW och cs. Kollar mycket film också, så är inga krävande saker men vill ändå ha det någorlunda framtidssäkert.

Visa signatur

System:
Fractal Design Define R5 || Asus Z97-A || Intel Core i7 4790k || Asus strix GeForce GTX 970 || Ballistix sport 2x8 GB || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 850 EVO 250 GB

Permalänk
Medlem

Om du inte kan tänka dig 280X-kortet som länkades ovan kan du få ett 280 för 1690 kr och presterar ~70% bättre än det 750Ti du länkade.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Permalänk
Medlem

GTX 680/770 begagnat är mycket kort för pengarna för din del men kanske ett GTX 780 går in i din budget, 680/770 borde gå att få tag på för under 1500kr och WoW speciellt rullar bättre på nvidia kort än AMD.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Jag är inte så sugen på att köpa ett begagnat kort pga dålig tidigare erfarenhet och kommer antagligen ha kortet i ett par år framöver och då kan det va skönt att ha det från butik. Så helst ett nytt från butik men i värsta fall kan jag kanske införskaffa ett begagnat, men främst ett nytt.
Hmm Ati alltså, är de korten något att ha som ni länkat från netonnet? Var ju onekligen ett bra pris iallafall. Håller det till WoW, cs och kanske något nyare spel om jag blir sugen? Testade Shadows of mordor vilket jag inte kunde forstätta spela för mitt nuvarande kort kraschade och skulle kunna tänka mig att spela det igen.

MVH Nikolodien

Visa signatur

System:
Fractal Design Define R5 || Asus Z97-A || Intel Core i7 4790k || Asus strix GeForce GTX 970 || Ballistix sport 2x8 GB || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 850 EVO 250 GB

Permalänk
Medlem

Om du lirar 1080p, Geforce 960 kanske? Svalt... Vet dock inte vad det duger till riktigt. Ligger på runt 2000. Själv har jag ett Radeon 270X, kostar också runt 2000, lite billigare beroende på fabrikat. OM det duger med 2GB minne vill säga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Upgraderade mig från ett nVidia Geforce 460 till 960. Riktigt nöjd. Kanske inte det snabbaste kortet på marknaden, men helt klart krafitgt nog och väldigt tyst!

Permalänk
Medlem

960 är nog bland de ovärdaste man kan köpa i klassen. Presterar dåligt mot konkurenter samt lite VRAM mot konkurenter. 280, eller 280x alternativt begagnat 290.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikolodien:

Jag är inte så sugen på att köpa ett begagnat kort pga dålig tidigare erfarenhet och kommer antagligen ha kortet i ett par år framöver och då kan det va skönt att ha det från butik. Så helst ett nytt från butik men i värsta fall kan jag kanske införskaffa ett begagnat, men främst ett nytt.
Hmm Ati alltså, är de korten något att ha som ni länkat från netonnet? Var ju onekligen ett bra pris iallafall. Håller det till WoW, cs och kanske något nyare spel om jag blir sugen? Testade Shadows of mordor vilket jag inte kunde forstätta spela för mitt nuvarande kort kraschade och skulle kunna tänka mig att spela det igen.

MVH Nikolodien

Om du nu skall ha din GPU några år, kanske det vore bättre att satsa på något, som står sig lite bättre?
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Jo fast ekonomin räcker inte till mer än 2000..
Men ja Radeon R9 280 ser intressant ut. Det enda problemet är att det ska visst vara rätt stort så är osäker på om det får plats i min burk.. Har just nu ett Fractal design define r2. Någon som har erfarenhet från det?

Visa signatur

System:
Fractal Design Define R5 || Asus Z97-A || Intel Core i7 4790k || Asus strix GeForce GTX 970 || Ballistix sport 2x8 GB || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 850 EVO 250 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikolodien:

Jo fast ekonomin räcker inte till mer än 2000..
Men ja Radeon R9 280 ser intressant ut. Det enda problemet är att det ska visst vara rätt stort så är osäker på om det får plats i min burk.. Har just nu ett Fractal design define r2. Någon som har erfarenhet från det?

Verkar som 29cm är max längd i ditt chassi. Någon annan kan gärna kolla med.
Så xfx 280 kortet kan bli problem, men xfx 280x skulle få plats. Kan det stämma?

Nog fel på netonnet på längden på 280x. Båda korten verkar vara 29,5cm. Så går nog inte med xfx så får kolla nån andra 280/280x kort.
Men annars för 2000kr är 280 lr lite dyrare 280x de bättre valen. Har själv 750 ti och det är ett bra kort men det är alldeles för dyrt i dagsläget och du får AMD 270 som är bättre för samma pengar.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Köp inte ett 960. Kostar skjortan för vad det presterar. Slås ut av 280 som kostar 1690kr rätt hårt liksom. Bättre att skaffa ett 280 som är 5mm för långt och slipa bort lite av hårddisk buren för att få plats. Vad har du för nätdel?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Verkar som 29cm är max längd i ditt chassi. Någon annan kan gärna kolla med.
Så xfx 280 kortet kan bli problem, men xfx 280x skulle få plats. Kan det stämma?

Nog fel på netonnet på längden på 280x. Båda korten verkar vara 29,5cm. Så går nog inte med xfx så får kolla nån andra 280/280x kort.
Men annars för 2000kr är 280 lr lite dyrare 280x de bättre valen. Har själv 750 ti och det är ett bra kort men det är alldeles för dyrt i dagsläget och du får AMD 270 som är bättre för samma pengar.

Ja jag kom fram till samma slutsats som dig, tyvärr.. Hade varit smidigt annars att gå o handla det i en fysisk affär!
Men nu hittade jag ett mindre kort som fortfarande har ett bra pris http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2553544 Det verkar ju vara rätt vettigt. Annars får jag helt enkelt gå upp en prisklass till ca 2700, men helst inte.
Funderade även på om moderkortet spelar roll? Har ett Asus P8P67 PRO REV B3 men det borde inte vara några problem va? Ber om ursäkt för min okunnighet!

MVH Nikolodien

Visa signatur

System:
Fractal Design Define R5 || Asus Z97-A || Intel Core i7 4790k || Asus strix GeForce GTX 970 || Ballistix sport 2x8 GB || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 850 EVO 250 GB

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Köp inte ett 960. Kostar skjortan för vad det presterar. Slås ut av 280 som kostar 1690kr rätt hårt liksom. Bättre att skaffa ett 280 som är 5mm för långt och slipa bort lite av hårddisk buren för att få plats. Vad har du för nätdel?

Hmm är rätt dålig på sådana saker och rädd för att det ska gå sönder. Har ingen slip heller för den delen! Men med nätdel antar jag att du menar nätaggregat och där har jag en XFX XXX Edition 650W 80+ Bronze

Visa signatur

System:
Fractal Design Define R5 || Asus Z97-A || Intel Core i7 4790k || Asus strix GeForce GTX 970 || Ballistix sport 2x8 GB || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 850 EVO 250 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikolodien:

Ja jag kom fram till samma slutsats som dig, tyvärr.. Hade varit smidigt annars att gå o handla det i en fysisk affär!
Men nu hittade jag ett mindre kort som fortfarande har ett bra pris http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2553544 Det verkar ju vara rätt vettigt. Annars får jag helt enkelt gå upp en prisklass till ca 2700, men helst inte.
Funderade även på om moderkortet spelar roll? Har ett Asus P8P67 PRO REV B3 men det borde inte vara några problem va? Ber om ursäkt för min okunnighet!

MVH Nikolodien

Asus kortet är nog bra. Deras kylare på 290 o 290x suger men ej hört ngt om 280. Tror inte det ska vara några problem.med ditt mobo.
Behöver inte gå upp till 2700kr. Finns ett gäng 280 kort kring 2000kr. Sapphite, msi etc etc. Kolla vilka som passar ditt chassi bara.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikolodien:

Ja jag kom fram till samma slutsats som dig, tyvärr.. Hade varit smidigt annars att gå o handla det i en fysisk affär!
Men nu hittade jag ett mindre kort som fortfarande har ett bra pris http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2553544 Det verkar ju vara rätt vettigt. Annars får jag helt enkelt gå upp en prisklass till ca 2700, men helst inte.
Funderade även på om moderkortet spelar roll? Har ett Asus P8P67 PRO REV B3 men det borde inte vara några problem va? Ber om ursäkt för min okunnighet!

MVH Nikolodien

Moderkortet kommer fungera så länge det har en PCI-E 16x port. Vilket nästan alla moderkort från 2005 och framåt har. Kolla upp lite om asus kylaren. Asus tenderar att göra fruktansvärda kylare för AMD så dubbelkolla det.

Skrivet av nikolodien:

Hmm är rätt dålig på sådana saker och rädd för att det ska gå sönder. Har ingen slip heller för den delen! Men med nätdel antar jag att du menar nätaggregat och där har jag en XFX XXX Edition 650W 80+ Bronze

Nätaggregatet räcker. Känner du annars inte någon som har en slip? Räcker tom. med en metallsåg. Är även inte så mycket som kan gå sönder, det är bara plåt. Montera bara ut moderkortet först. Är inte R2's hårddisk burar avmontersbara även?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikolodien:

Jo fast ekonomin räcker inte till mer än 2000..
Men ja Radeon R9 280 ser intressant ut. Det enda problemet är att det ska visst vara rätt stort så är osäker på om det får plats i min burk.. Har just nu ett Fractal design define r2. Någon som har erfarenhet från det?

Sitter på ett R2 och dubbla 280X så det bör gå bra. Ett sapphire och ett gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikolodien:

Hmm är rätt dålig på sådana saker och rädd för att det ska gå sönder. Har ingen slip heller för den delen! Men med nätdel antar jag att du menar nätaggregat och där har jag en XFX XXX Edition 650W 80+ Bronze

Tänkte bara tipsa dig om en auktion. Jag har kollat på försäljaren och han är helt grön. 119 positiva omdömen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Hittade http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2547550 som verkar bra. Dock blir det nog att beställa från komplett för 2000:- då Pixmanias omdömen är skrämmande. Vill helst beställa idag då jag behöver kunna använda datorn snarast i och med mitt plugg osv!

Visa signatur

System:
Fractal Design Define R5 || Asus Z97-A || Intel Core i7 4790k || Asus strix GeForce GTX 970 || Ballistix sport 2x8 GB || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 850 EVO 250 GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk

Ja det ser bra ut. Men hur fungerar det närr jag beställer då? Är ju som sagt fynd och är ju beställningsvara överallt förutom fruängen men antar att de skickar den därifrån då eller?

Visa signatur

System:
Fractal Design Define R5 || Asus Z97-A || Intel Core i7 4790k || Asus strix GeForce GTX 970 || Ballistix sport 2x8 GB || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 850 EVO 250 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikolodien:

Ja det ser bra ut. Men hur fungerar det närr jag beställer då? Är ju som sagt fynd och är ju beställningsvara överallt förutom fruängen men antar att de skickar den därifrån då eller?

Ja, om du beställer+betalar på nättet skickar dom den därifrån. Alternativet är att du beställer den och välja att skicka den till närmaste webhallen-butik. Då kan du betala i affären och kan kolla på den innan då bestämmer dig (du är inte bunden att köpa den, som är också en fördel tycker jag ).

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Skrivet av buurman:

Ja, om du beställer+betalar på nättet skickar dom den därifrån. Alternativet är att du beställer den och välja att skicka den till närmaste webhallen-butik. Då kan du betala i affären och kan kolla på den innan då bestämmer dig (du är inte bunden att köpa den, som är också en fördel tycker jag ).

Tack för tipset! Får bli att beställa det! Har tyvärr ingen butik i närheten av mig men får hoppas på det bästa helt enkelt!
Men dock verkar det som att kylningen är dålig? Läst om coil whine osv. Något du vet mer om?

Visa signatur

System:
Fractal Design Define R5 || Asus Z97-A || Intel Core i7 4790k || Asus strix GeForce GTX 970 || Ballistix sport 2x8 GB || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 850 EVO 250 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikolodien:

Tack för tipset! Får bli att beställa det! Har tyvärr ingen butik i närheten av mig men får hoppas på det bästa helt enkelt!
Men dock verkar det som att kylningen är dålig? Läst om coil whine osv. Något du vet mer om?

Finns alltid öppet köp ju. Bara att skicka tillbacka om där finns problem. Nej jag vet ingenting om detta kort, jag snubblade bara på den. Googla reviews och kanske någon här har något vettigt att säga om den också?

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av buurman:

Finns alltid öppet köp ju. Bara att skicka tillbacka om där finns problem. Nej jag vet ingenting om detta kort, jag snubblade bara på den. Googla reviews och kanske någon här har något vettigt att säga om den också?

Öppet köp gäller bara om förpackningen inte har öppnats. Detta står på Webhallens kvitto.

Permalänk

Får bli https://www.komplett.se/sapphire-radeon-r9-280-3gb-gddr5/809462?cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76 istället då jag tydligen var för seg på 280x som någon annan hann o köpa istället. Tack för hjälpen!

Visa signatur

System:
Fractal Design Define R5 || Asus Z97-A || Intel Core i7 4790k || Asus strix GeForce GTX 970 || Ballistix sport 2x8 GB || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 850 EVO 250 GB

Permalänk
Medlem

Annars finns ju denna kvar om du är snabb!

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/197309-powerc...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Skrivet av magma86:

Den hann jag med iallafall, tack missade den när jag kollade igenom!

Visa signatur

System:
Fractal Design Define R5 || Asus Z97-A || Intel Core i7 4790k || Asus strix GeForce GTX 970 || Ballistix sport 2x8 GB || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 850 EVO 250 GB