Intel Core i7-6700K och i5-6600K "Skylake" hittar ut på nätet

Permalänk
Medlem

Jag väntar på att få se prestanda tester innan jag går på det här, min 2600K rullar på fint än idag så blir det inget fenomenalt i prestanda väg så skippar jag även skylake.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Har även jag haft min 2600K ett bra tag och är sugen på uppgradering av fler anledningar än prestanda, men köpet skall ändå kunna motiveras av en viss skjuts annars känns det bortkastat.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Förbättring på namnfronten, nu ska ni bara ändra till 6500K istället för i5:an. Finns mer eller mindre inget utrymme nu för eventuella refreshes mellan lägsta i7:an och den eventeulla förbättrade i5:an.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av emilakered:

Alltså, alla dessa namnscheman som aldrig är konsekventa får mig att avgå som människa. Kommer behöva meterlånga fusklappar i framtida videos.

Hårdvaruhjärtat hoppade till av lycka när jag såg rubriken, för att sedan återgå till måttlig acceptans när jag såg att i5:an inte får det logiska, snygga och passande namnet 6500K, utan 6600K. Men det är fortfarande ljusår bättre än schemana för Ivy Bridge och Haswell.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matwik:

Hmm.. dom ska vara bra mycket piggare än min 2500K för att motivera ett byte..

Det lär dom bli

Permalänk
Medlem

Tråkigt att de ska lägga så mycket krut på grafikdelen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av rektor:

Fortfarande fyra kärnor, detta samtidigt som mobila SoC från Samsung och MediaTek numera har åtta kärnor.
Så nu har vi mobiltelefoner med fler processorkärnor än high-end datorer.

Alltså … nej. Bara nej.

De "åttakärniga" processorerna i mobiltelefoner är inte bara meningslösa, de kör aldrig ens alla åtta kärnor samtidigt och även om de gjorde det hade de blivit så fullständigt utklassade av Intels fyrkärniga desktopmodeller att FX‑4100 skulle framstå som ett prestandamonster.

Du kan inte jämföra på det sättet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Alltså, alla dessa namnscheman som aldrig är konsekventa får mig att avgå som människa. Kommer behöva meterlånga fusklappar i framtida videos.

Håller med. Varför kunde det inte bara vara 2500K -> 3500K -> 4500K -> 5500K ->6500K för den populära i5 modellen, exempelvis? Det hade i alla fall varit konsekvent.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Datavetare
Skrivet av backfeed:

Frågan är vad det är för tdp enbart för cpu-delen, eftersom det som anges väl är totalt för hela kretsen, inklusive (den fullständigt meningslösa) gpu-delen.

En av poängerna med "turbo boost", om GPU-delen är lågt lastad kan CPU-delen köra på max-turbo och ändå hålla kretsen som helhet under TDP.

Skrivet av rektor:

Inte så mycket nytt, och dessutom högre TDP.
Jag hade gärna velat se passivt kylda i5 och i7or.

Fortfarande fyra kärnor, detta samtidigt som mobila SoC från Samsung och MediaTek numera har åtta kärnor.
Så nu har vi mobiltelefoner med fler processorkärnor än high-end datorer.

Finns redan, heter Core M och trots två kärnor är den långt snabbare än något 8-kärnors mobil SoC du kan skaka fram (även GPU-delen är snabbare). Att göra en krets med många crappiga kärnor är mycket enklare än en krets med likvärdig TDP på få starka kärnor. Titta på storleken på Apples Cyclone CPU som används i Iphone/Ipad, varje kärna där har ungefär samma storlek som en Haswell-kärna!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En av poängerna med "turbo boost", om GPU-delen är lågt lastad kan CPU-delen köra på max-turbo och ändå hålla kretsen som helhet under TDP.

Ok, så om gpu:n inte används överhuvudtaget (kan den månne stängas av helt om man enbart använder diskret grafikkort och inte har drivrutinen för Intels smörja installerad?) så kan cpu:n ta hela det "termiska utrymmet"?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Får bli ett byte ifrån min 2600k tror jag.
Har tjänat mig väl änsålänge iaf!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Datavetare
Skrivet av backfeed:

Ok, så om gpu:n inte används överhuvudtaget (kan den månne stängas av helt om man enbart använder diskret grafikkort och inte har drivrutinen för Intels smörja installerad?) så kan cpu:n ta hela det "termiska utrymmet"?

Exakt, spelar ingen roll om du har drivrutiner installad eller ej då detta sköts autonomt av kretsen. Syns väldigt väl på Core M (4.5W TDP) där kretsen presterar förvånansvärt nära 15W U-serien TDP serien i lägen där CPU eller GPU jobbar hårt, när båda kärnorna och GPU-delen är lastade samtidigt blir TDP den stora flaskhalsen och U-serien prestera klart bättre. AnandTech har gjort en ingående analys av Core M där man ser klara TDP-effekter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Ännu en generation som inte är speciell. Kommer väl bli 5% extra prestanda jämfört med Haswell. De flesta kommer nog inte uppgradera förrens de börjar med 3d-transistorer. Nvidida ska ju börja med de i Pascal och där ska tydligen bli grov prestanda. Så alla bör hålla i pengarna ett par år till om ni redan har sandy-bridge eller senare.

Permalänk
Medlem

Så fullständigt meningslöst med grafikdel på entusiast processorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alibaba123:

Ännu en generation som inte är speciell. Kommer väl bli 5% extra prestanda jämfört med Haswell. De flesta kommer nog inte uppgradera förrens de börjar med 3d-transistorer. Nvidida ska ju börja med de i Pascal och där ska tydligen bli grov prestanda. Så alla bör hålla i pengarna ett par år till om ni redan har sandy-bridge eller senare.

Intel har ju använt Tri-gate sen Ivy Bridge?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag trodde att skylake låg på 4 alt 6 kärnor?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd

Vad är anledningen att lägga grafik i en high end cpu? Så onödigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Vad är anledningen att lägga grafik i en high end cpu? Så onödigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Motivera varför det är onödigt, annars är din åsikt irrelevant.

Jag tycker det är tokbra, slapp köpa ett grafikkort till min HTPC.

Visa signatur

---

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kotz:

Jag trodde att skylake låg på 4 alt 6 kärnor?

Det var bara önsketänkande. Finns en anledning till att Intel inte kört fler än 4 kärnor i sina "vanliga" CPUer de senaste 9 åren och det är för att det är slöseri med kisel. Det är så få saker som faktiskt har någon nytta av fler kärnor att det vore meningslöst att lägga till det. Istället är fler kärnor begränsat till toppsegmentet för de som verkligen behöver det. Yoshman har skrivit mycket om det men kortfattat så är det få saker man gör på en normal dator som överhuvudtaget är vettigt att köra på mer än en kärna. Två kärnor är smidigt för då kan man skicka av olika program på olika kärnor men efter fyra börjar det bli meningslöst. Skylake-E lär väl däremot börja på 6 kärnor precis som Haswell-E.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av neohasse:

Motivera varför det är onödigt, annars är din åsikt irrelevant.

Jag tycker det är tokbra, slapp köpa ett grafikkort till min HTPC.

En onödig sak som jag kan tänkta på i alla fall är att det tar upp plats som hade kunnat utnyttjas till CPU-kraft i stället. Grafikkretsen tar upp ungefär lika stor plats som tre processorkärnor. Frågan är ju om du verkligen behöver en 6700K i en HTPC? Integrerad grafik är riktigt bra, men jag tycker inte att det behövs i K-modellerna som är inriktade mot överklockande entusiaster.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Vad är anledningen att lägga grafik i en high end cpu? Så onödigt.

Skickades från m.sweclockers.com

För att det finns folk som använder sin dator till annat än spelande, men ändå behöver kraften i CPUn. Då kan det vara bra med en integrerad krets för att överhuvudtaget få ut bild. Nog för att de kanske hade kunnat krympt ytan som går till just GPU, men ändå.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Återstår att se hur liten/stor prestandaskillnaden är, som vanligt antar jag att prestanda i samma klockfrekvens inte kommer imponera men man får väl se vad 14 nm gör för nytta mot 22nm.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gender Bender:

En onödig sak som jag kan tänkta på i alla fall är att det tar upp plats som hade kunnat utnyttjas till CPU-kraft i stället. Grafikkretsen tar upp ungefär lika stor plats som tre processorkärnor. Frågan är ju om du verkligen behöver en 6700K i en HTPC? Integrerad grafik är riktigt bra, men jag tycker inte att det behövs i K-modellerna som är inriktade mot överklockande entusiaster.

Fast hur många har nytta av tre extra kärnor jämfört med hur många som har nytta av en iGPU? Behöver du fler kärnor men ingen GPU så finns ju alltid Haswell-E och sedan kommer Skylake-E. Så det du efterlyser finns ju redan. Bara att gå och köpa en 5820K.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Intressant. När ska detta släppas då? Sen undrar jag, kommer det bara finnas stöd för DDR3L inte DDR3? Eller är det bakåtkompatibelt?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xcluzive:

Intressant. När ska detta släppas då? Sen undrar jag, kommer det bara finnas stöd för DDR3L inte DDR3? Eller är det bakåtkompatibelt?

Bara DDR3L då DDR4 och DDR3L har lägre spänning än DDR3.

IMC sköter matning och läsning, så den vill man inte paja. Därav endast stöd för DDR3L.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

entusiast processor med inbyggd grafik? Hehehehe

Men med tanke på TDP värdena måste dem ha sopat ihop till en långt mycket vettigare GPU för en i7 processor än vad de tidigare grafikalternativen var. Så numera funkar väl en i7a med integrerad grafik att spela starcraft2 på. DDR4 lär vara en väldigt välkommen uppgradering i såfall.

Permalänk
Medlem

Ha-begäret skulle varit starkare om det varit 6+ kärnor även om man kanske inte använder mjukvara som utnyttjar det ofta.
Skulle kunna varit ett argument för uppgradering men just nu är jag osäker om jag ens är sugen på Skylake när jag har Haswell R.

Skulle lätt skippa grafikdelen mot fler kärnor och mer cache.

Permalänk
Medlem

Det är en skrattfest varje gång nån tror att Intel och AMD gör CPUer för entusiaster. Vi är deras Formell 1. Visst är det roligt för Fiat att vinna Formell 1 men de säljer hellre mer vanliga bilar.

Det finns faktiskt folk som bara är intresserade av CPU-kraft (majoriteten av användare) och inte behöver GPU prestanda. Alltså är APU > CPU+separat GPU.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KniFF:

Har även jag haft min 2600K ett bra tag och är sugen på uppgradering av fler anledningar än prestanda, men köpet skall ändå kunna motiveras av en viss skjuts annars känns det bortkastat.

Sorry men du får nog vänta några år till..

Hehe lite lustigt jag läste några som firade Moores lag häromdagen. Fördubbling var 10e månad var det väl moores lag innebar? i7-2600K 4cores @3,4ghz från början av 2011. Undrar hur den presterar mot en i7-6700 @4ghz som inte ens finns i butiken ännu år 2015.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av leafbranch:

Ha-begäret skulle varit starkare om det varit 6+ kärnor även om man kanske inte använder mjukvara som utnyttjar det ofta.
Skulle kunna varit ett argument för uppgradering men just nu är jag osäker om jag ens är sugen på Skylake när jag har Haswell R.

Skulle lätt skippa grafikdelen mot fler kärnor och mer cache.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/203100-intel_...

Titta, du kan redan välja en CPU utan GPU med fler kärnor och större cache.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24