Permalänk
Medlem

Radeon r9 290

Hej!

Har börjat efterforska lite i grafikkort till min dator och har börjat luta mer åt AMD hållet. Jag föredrar att köpa mina saker hos inet och därav blir utbudet begränsat.
280X är för stort för mitt chassi och då funderade jag på det 290 dem har. Efter att jag läst runt lite nu har jag sett mycket om att kortet lätt blir väldigt varm och låter mycket. Detta kanske bara var i tidigare versioner eller är detta något jag ska vara orolig över om jag köper 290 och sätter in den i min gamla burk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guzze1:

Hej!

Har börjat efterforska lite i grafikkort till min dator och har börjat luta mer åt AMD hållet. Jag föredrar att köpa mina saker hos inet och därav blir utbudet begränsat.
280X är för stort för mitt chassi och då funderade jag på det 290 dem har. Efter att jag läst runt lite nu har jag sett mycket om att kortet lätt blir väldigt varm och låter mycket. Detta kanske bara var i tidigare versioner eller är detta något jag ska vara orolig över om jag köper 290 och sätter in den i min gamla burk?

290 blir väldigt varmt, se till att ha det välventilerat i chassit.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem

Så länge det inte är ett referenskort så ska det vara lugnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

290 blir väldigt varmt, se till att ha det välventilerat i chassit.

Ja det ser ju onekligen varmt ut.... och detta är 290x till på köpet...

Dold text

Vart får folk allt ifrån? Hoppas inte folk refererar till referenskylarna som är de sämsta på jordklotet och ingen köper dem utan det är alltid eftermarknadskylare man köper.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

290 korten blir varma, och till direkt följd låter även bra kylare "mycket" då dom får jobba på ganska hårt.
Min kompis tycker t.ex inte att MSI 290 Twin Frozer låter något över huvud taget, han är van vid AMD.
Medan jag som var van vid noctua och/eller fläktlöst tyckte det lät som en hårfön.... ^^

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heimdall_swe:

290 korten blir varma, och till direkt följd låter även bra kylare "mycket" då dom får jobba på ganska hårt.
Min kompis tycker t.ex inte att MSI 290 Twin Frozer låter något över huvud taget, han är van vid AMD.
Medan jag som var van vid noctua och/eller fläktlöst tyckte det lät som en hårfön.... ^^

Jag kan inte mer än hålla med. Man ser ju att 290x låter så mycket mer än alla nvidia korten:

Dold text

Ok väntar på effekten nu också. Nästa fanboy till rakning, du är där ute ngnstans, skriv att 290 tar så mycket effekt så jag kan posta den bilden också så jag kan gå o duscha sen.

Orkar inte vänta. Här är effekten på 290. Det tar som ett nvidia gtx titan eller 780 ti och ingen klagar ngnsin på strömförbrukningen på de två nvidia korten men fanboysen klagar alltid på 290 o 290x strömförbrukning.

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Ja det ser ju onekligen varmt ut.... och detta är 290x till på köpet...

Vart får folk allt ifrån?

Du missar att fläktarna jobbar på 80% och akustiken. ^^ Men visst, låga temps kan man absolut få med ökad fläktkurva.

(Tri-X är en av de bästa kylarna, XFX är en av de som låter högst)

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Jag kan inte mer än hålla med. Man ser ju att 290x låter så mycket mer än alla nvidia korten:

Ok väntar på effekten nu också. Nästa fanboy till rakning, du är där ute ngnstans, skriv att 290 tar så mycket effekt så jag kan posta den bilden också så jag kan gå o duscha sen.

Orkar inte vänta. Här är effekten på 290. Det tar som ett nvidia gtx titan eller 780 ti och ingen klagar ngnsin på strömförbrukningen på de två nvidia korten men fanboysen klagar alltid på 290 o 290x strömförbrukning.

Att Tri-X får bra resultat förvånar mig inte. Men att XFX får bra på både temp och ljud vad jag inte bered på. Har hört mycket dåligt om ljud hur mkt de låter.
Men sen är det väl så att siffror bara är siffror. Man ser bara hur högt det låter, inte HUR det låter.

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5411138/asus-r9-290-dc-4gd5
Är det grafikkortet jag funderar på. Är det något jag borde vara orolig över?'

Edit: Min burk låter redan som ett mindre flygplan så skulle inte kunna tänka mig att det kan bli mycket värre inom just det området

Permalänk
Medlem

ASUS-kortet till AMD ska du akta dig för. Felkonstruerad kylare. Ett sapphire tri-x är att föredra

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guzze1:

http://www.inet.se/produkt/5411138/asus-r9-290-dc-4gd5
Är det grafikkortet jag funderar på. Är det något jag borde vara orolig över?'

Edit: Min burk låter redan som ett mindre flygplan så skulle inte kunna tänka mig att det kan bli mycket värre inom just det området

Kör ett sådant i en av mina setups. Har inget o klaga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guzze1:

http://www.inet.se/produkt/5411138/asus-r9-290-dc-4gd5
Är det grafikkortet jag funderar på. Är det något jag borde vara orolig över?'

Edit: Min burk låter redan som ett mindre flygplan så skulle inte kunna tänka mig att det kan bli mycket värre inom just det området

Detta är problemet med asuskortet:

Två heatpipes har inte kontakt med kylaren och bara halva den stora, så där är stor kylaryta som bara är dödvikt. Skulle det vara mycket billigt kan man köpa men om det bara skiljer ett par hundra hade jag köpt annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

290 blir väldigt varmt, se till att ha det välventilerat i chassit.

Mitt asus r9 290 DCII har aldrig gått över 74 grader, bara ref.kylarna som är dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heimdall_swe:

290 korten blir varma, och till direkt följd låter även bra kylare "mycket" då dom får jobba på ganska hårt.
Min kompis tycker t.ex inte att MSI 290 Twin Frozer låter något över huvud taget, han är van vid AMD.
Medan jag som var van vid noctua och/eller fläktlöst tyckte det lät som en hårfön.... ^^

Hahaha, är du pårökt? Klart att vilket kort som hellst låter mer om man jämför med fläktlöst, men då snackar vi om kort runt 750... Och när den fakta som finns presenteras så viftar man bort den som att man inte kan dra några slutsatser från den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaegrlicious:

ASUS-kortet till AMD ska du akta dig för. Felkonstruerad kylare. Ett sapphire tri-x är att föredra

Sapphire Tri-X är svalare, om man nu vill överklocka sitt kort, men i standardutförande så är Asus r9 290 hur bra som helst. Mitt exemplar i alla fall. Tyst är det också.

Kan klocka mitt till 1100/1600 med vettiga temps men då låter det en del i och med att man måste höja fläktkurvan.

Skrivet av stimpen:

Detta är problemet med asuskortet:

Två heatpipes har inte kontakt med kylaren och bara halva den stora, så där är stor kylaryta som bara är dödvikt. Skulle det vara mycket billigt kan man köpa men om det bara skiljer ett par hundra hade jag köpt annat.

Nej. Problemet är VRM kylningen. Har inget med heatpipes att göra.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

ASUS-kortet till AMD ska du akta dig för. Felkonstruerad kylare. Ett sapphire tri-x är att föredra

Går inte in i mitt chassi.

Ni andra verkar tycka asus-kortet funkar bra som det är eller?

Skrivet av chipw00t:

Sapphire Tri-X är svalare, om man nu vill överklocka sitt kort, men i standardutförande så är Asus r9 290 hur bra som helst. Mitt exemplar i alla fall. Tyst är det också.

Kan klocka mitt till 1100/1600 med vettiga temps men då låter det en del i och med att man måste höja fläktkurvan.

Inte ute efter att överklocka utan kör med standard. Så då låter det ju fint.

Permalänk
Medlem

Jag har ett ASUS R9 290X Matrix och det är väldigt tyst då jag kommer ifrån ASUS HD6870 i crossfire. Även om ett kort andvänds låter HD6870 mycket mycket mer.

Test har utförts i div. spel, men iom att det blir svårt att få R9 290x att få sträcka på sig ordentligt har jag ävent kört furmark.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Guzze1:

Går inte in i mitt chassi.

Ni andra verkar tycka asus-kortet funkar bra som det är eller?

Inte ute efter att överklocka utan kör med standard. Så då låter det ju fint.

Det är bara att tuta och köra. Mitt fungerar hur bra som helst. Hittade mitt för 2695kr när webhallen hade kampanj. Kändes som ett bra klipp.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Jag kan inte mer än hålla med. Man ser ju att 290x låter så mycket mer än alla nvidia korten:

Ok väntar på effekten nu också. Nästa fanboy till rakning, du är där ute ngnstans, skriv att 290 tar så mycket effekt så jag kan posta den bilden också så jag kan gå o duscha sen.

Orkar inte vänta. Här är effekten på 290. Det tar som ett nvidia gtx titan eller 780 ti och ingen klagar ngnsin på strömförbrukningen på de två nvidia korten men fanboysen klagar alltid på 290 o 290x strömförbrukning.

Ta lite aktuella kort istället, typ Nvidias 9xx serie, kylarna ligger på 36-37dB tempen på 60-70 grader.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ajin:

Ta lite aktuella kort istället, typ Nvidias 9xx serie, kylarna ligger på 36-37dB tempen på 60-70 grader.

Går inte i och med att SweC bara har med referens 290 och 290X i tabellerna. Blir lite skevt.

Dold text
Dold text
Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Ni som har ASUS, hur är det med VRM kylningen?

Kan ni inte stressa era kort och ta bild där GPU-Z visar temp?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Ni som har ASUS, hur är det med VRM kylningen?

Kan ni inte stressa era kort och ta bild där GPU-Z visar temp?

Vill minnas att VRM 1 håller sig runt 70-80C för mig. Man får se upp lite och vara noga med fläktkurvan om man ska överklocka. Har 80-90C på VRM 1 om jag överklockar till 1100/1600.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

Ta lite aktuella kort istället, typ Nvidias 9xx serie, kylarna ligger på 36-37dB tempen på 60-70 grader.

Varför ska man jämföra en generation nyare kort med AMD?
Ryck fram tester på 6xx-serien, eller kanske 5xx-serien och jämför med...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guzze1:

Går inte in i mitt chassi.

Ni andra verkar tycka asus-kortet funkar bra som det är eller?

Inte ute efter att överklocka utan kör med standard. Så då låter det ju fint.

Ja kortet fungerar ju så är inte det.
Men varför är du så låst till inet? Ser att deras utbud inte är det bästa gällande 280x som du först tittat på och på 290.
Släpp inet så får du fler valmöjligheter.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Kör bara. Sluta lyssna på alla galningar här på SweC som är helt förblindade av Nvidia. 290 är ett bra och prisvärt kort. Lika snabbt som 970 men billigare.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Varför ska man jämföra en generation nyare kort med AMD?
Ryck fram tester på 6xx-serien, eller kanske 5xx-serien och jämför med...

Skickades från m.sweclockers.com

För det är nu han köper ett grafikkort? inte många köper kepler längre.

ää fy fan köp inte nvidia, deras FX5800 ultra låter som fan!

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

Kör bara. Sluta lyssna på alla galningar här på SweC som är helt förblindade av Nvidia. 290 är ett bra och prisvärt kort. Lika snabbt som 970 men billigare.

Är det "lika snabbt" ?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Är det "lika snabbt" ?

Beroende på upplösning, ja. Det är lite långsammare i 1080p, lika snabbt i 1440p och lite snabbare i 2160p. Bara att titta på prestandaindexet, siffror ljuger inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av milo_:

Beroende på upplösning, ja. Det är lite långsammare i 1080p, lika snabbt i 1440p och lite snabbare i 2160p. Bara att titta på prestandaindexet, siffror ljuger inte.

Jo jag har tittat på det och vad jag kan se.
Gtx 970 (stock) 10% snabbare i 1080p än 290 (stock)
Gtx 970 (stock) 5% snabbare i 1440 än 290 (stock)

Jag bryr mig inte om det är amd eller nvidia (grön vs röd) jag bryr mig bara om korrekt fakta.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jo jag har tittat på det och vad jag kan se.
Gtx 970 (stock) 10% snabbare i 1080p än 290 (stock)
Gtx 970 (stock) 5% snabbare i 1440 än 290 (stock)

Då tittar du nog på ett väldigt gammalt test.

1080p:

Dold text

1440p:

Dold text

2160p:

Dold text