Rykte: AMD Radeon R9 395X2 med dubbla Fiji-kretsar ser dagens ljus i sommar

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Delerium:

Jo jag jämför R9 295X2 med Titan X. Det spelar nämligen ingen som helst roll hur många grafikprocessorer det sitter på kortet så länge det fungerar lika bra. Det som är relevant är hur väl kortet fungerar och vad det kostar. Radeon R9 295X2 kostar mindre men presterar trots detta bättre. Att AMD lyckas göra ett dual gpu grafikkort som kostar mindre än vad nvidias grafikkort som bara har en grafikprocessor gör måste vara skämmigt för nvidia. Sen så drar AMD kortet mer ström och i vissa fall kan det finnas nackdelar med flera kärnor. Detta får man utreda från fall till fall och väga fördelarna mot nackdelarna. Helt klart är i alla fall att AMD kortet är snabbare och billigare.

Och nej du kan inte jämföra ett modifierat grafikkort mef ett som är original. Så vida det inte är modifierat från fabrik och det bara är att knata in i en datorbutik och köpa det.

Så länge funkar lika bra, fast det gör det ju inte.

Moddat? eh ja du byter BIOS och klockar kortet till 1350Mhz +

Om du jämför 2 kort olika förutsättningar så kan jag jämföra ett med vattenblock och BIOS ändrat, go ahead och sätt vattenblock på R9 295X2 och testa byt BIOS det gör ingenting för kortet klockar skit.

Hade ett R9 295X2 i 2 veckor

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

4GB per? R9 390x har ju 8? 8+8 = 16GB vilket betyder att du får 8 ändå, men 4GB istället? Där sjönk intresset för det kortet då.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig om prestanda per krona..Som att köpa en bil och fråga om hästkraft per krona

Jag köper inte grafikkort så ofta men när jag gör det köper jag det bästa single gpu kort oavsett märke och dom senaste åren har det varit nvidia som har varit mitt val

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Ajdå. Nu skall vi inte direkt lita på läckor men om det visar sig att 390X inte klår TitanX/980Ti är det tragiskt för oss konsumenter och en katastrof för AMD. 390X korten är redan försenade och många som håller i pengarna i väntan på en release kommer bli mycket besvikna om det visat sig att de hållt i pengarna förgäves.

Hoppas innerligt på att 390X >= 980Ti

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

390X lär bli det kortet som får Nvidia att kasta in handduken för gott.

(Kunde inte låta bli, så trött på vissa inlägg).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Är inte speciellt upphetsad för 300-serien. Men om det behöver dubbla kort för att motsvara Titan X och 980 Ti så är det tyvärr inte bra.

Är inte Titan X typ 3 kort i en? Sen 980 Ti finns väl inte

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Swedman18:

Är inte Titan X typ 3 kort i en? Sen 980 Ti finns väl inte

Nix. Titan Z är två titans baserade på Kepler. Titan X är en krets baserad på Maxwell. Så Titan X är en GPU, 980ti finns inte ute än, men ryktessvängen säger att det kommer vara ett Titan med 6Gb minne istället för 12Gb.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Varför jag inte ser det som bra är för att priset på Nvidias kort är dyra. Pressas prestandan över Nvidias Titan X är det grymt bra, senare kommer 980Ti och tar igen prestandatronen - i singel GPU segmentet vilket återigen leder till höga priser. AMD har nästan alltid legat billigt men presterat kanon. Nvidia har nästan i regel alltid varit dyrare.

Och ändå köper folk Nvidia. Man får samma prestanda med billigare AMD men folk är så inkörda i nvidia att dom gladligen betalar.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Och ändå köper folk Nvidia. Man får samma prestanda med billigare AMD men folk är så inkörda i nvidia att dom gladligen betalar.

Det är mer än bara FPS-prestanda eller prestanda överhuvudtaget som kanske väger in vid valet mellan Nvidia och AMD.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Hymer:

Och ändå köper folk Nvidia. Man får samma prestanda med billigare AMD men folk är så inkörda i nvidia att dom gladligen betalar.

Precis. Många har ju dålig erfarenhet av produkter de köpt tidigare och andra har inbitna hat/älskande relationer till företagen i fråga tyvärr. Jag har kört 8800GTS, 8800GTX SLI, 6970 singel och Crossfire och bytte nu till R9 290. När dagen kommer får jag se vad jag väljer, självklart vill jag stötta AMD men beror på hur de presterar mot priset man betalar, där har de alltid legat bra. Drivers har jag personligen aldrig haft problem med (förutom med dubbla kort SLI 2006/2007 - mycket har hänt sedan dess).

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så länge funkar lika bra, fast det gör det ju inte.

Moddat? eh ja du byter BIOS och klockar kortet till 1350Mhz +

Om du jämför 2 kort olika förutsättningar så kan jag jämföra ett med vattenblock och BIOS ändrat, go ahead och sätt vattenblock på R9 295X2 och testa byt BIOS det gör ingenting för kortet klockar skit.

Hade ett R9 295X2 i 2 veckor

Förutsättningarna är exakt samma för R9 295 X2 och Geforce Titan X i och med att det är två kort du kan gå in i valfri datoraffär och köpa. Ska du modifiera krävs både kunskap och intresse för detta vilket helt ändrar förutsättningarna.

Skillnaden är du inte blir skinnad på samma sätt om du köper AMD kortet och dessutom får högre FPS när du spelar. O andra sidan kan det finnas nackdelar så som högre värmeutveckling. Man får väga fördelarna mot nackdelarna men faktum kvarstår att R9 295X2 är ett snabbare grafikkort och att det kostar betydligt mindre.

Skrivet av Ase:

AMD har bæst prestanda per krona ,men som vanligt 295x2 ær 2 grafikkort (2 Gpu grafikprocessorer på ett pcb) Nvidia har det snabbaste grafikkortet med titan x (1 gpu på pcb) Hoppas att AMD korten levererar( 390& 390 x e væl dom enda nya) & før dom som vill ha ett dual kort detta, ær bra med konkurans. Men avvaktar sjælv till Pascal om inte AMD kortet øveraskar & det skulle klia før mycket i fingrarna.

Blanda inte ihop begreppen grafikkort och grafikprocessor. Det är två helt olika saker. En PCB = ett grafikkort oavsett hur många grafikprocessorer det sitter på det. Radeon R9 295X2 har endast en PCB och är därmed ETT grafikkort och inget annat. Detsamma gäller Geforce Titan Z.

3Dfx Voodoo5 6000 har 4 kärnor. Voodoo3, 4 och 5 gick inte att koppla samman så på den tiden var det inget snack om huruvida Voodoo5 var ett grafikkort precis som Geforce 2 GTS. I stället diskuterade man mer intressanta skillnader så som hårdvaru FSAA och T&L.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så länge funkar lika bra, fast det gör det ju inte.

Moddat? eh ja du byter BIOS och klockar kortet till 1350Mhz +

Om du jämför 2 kort olika förutsättningar så kan jag jämföra ett med vattenblock och BIOS ändrat, go ahead och sätt vattenblock på R9 295X2 och testa byt BIOS det gör ingenting för kortet klockar skit.

Hade ett R9 295X2 i 2 veckor

Du har säkert rätt i att Hawaii generellt klockar lägre än GK110, det är det nog inte många som skulle sätta sig emot. Men ett vattenblock med tillräckligt dimensionerad kylning skulle självklart göra skillnad. Så att generalisera och skriva att det inte gör någonting känns inte speciellt trovärdigt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Om detta stämmer borde detta bli ett grafikkort med väldigt bra prestanda. Däremot kan man undra hur strömförbrukningen och värmeutvecklingen kommer att bli med detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Lite intressant är det att det är mestadels nVidiaägare/fans som vrider det till att 390X kommer att bli utklassat på alla sätt och vis, möjligtvis önsketänkande eller försök till nån sorts bekräftelse för folk som inhandlat nVidias tokdyra och totalt överprisade kort

Tycker ändå vi fått reda på så pass mycket genom leaks att det kommer att ligga i Titan X nivå, möjligtvis ligger prislappen på 6k.

Permalänk
Medlem

Ångrar att jag körde på 650W i mitt senaste 4790K-system. Vill ha två GPUer i min node 304...

Permalänk
Avstängd

4 GB minne. Föråldrat redan vid launch. Helt otroligt.

Permalänk
Medlem

Intressant! Hoppas det blir 8gb 390x. 4-6gb känns för lite om man vill vara lite framtidssäker. GTA5 tar väl på runt 4gb videominne på max inställningar?

Permalänk
Medlem

R9 390X = 4 GB ram
R9 395X2 = 8 GB ram

Förstog jag rätt nu?
och ska bara grafikkortet ha 500 watt + resten av datorn?
500 watt med hela datorn är väll rätt?

Sen vilket grafikkort kan max alla inställningar i Gta 5 i 1920x1080 med fps över 100?
Finns det någon lista?

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av putte_br:

R9 390X = 4 GB ram
R9 395X2 = 8 GB ram

Förstog jag rätt nu?
och ska bara grafikkortet ha 500 watt + resten av datorn?
500 watt med hela datorn är väll rätt?

Sen vilket grafikkort kan max alla inställningar i Gta 5 i 1920x1080 med fps över 100?
Finns det någon lista?

Putte_br

Där är 2 gpuer i 395x2 så de delar på 8GB, dvs du kan använda 4 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Vem bryr sig om prestanda per krona..Som att köpa en bil och fråga om hästkraft per krona

Eh, hela amerikanska bilmarknaden handlar om hästkrafter per krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Intressant! Hoppas det blir 8gb 390x. 4-6gb känns för lite om man vill vara lite framtidssäker. GTA5 tar väl på runt 4gb videominne på max inställningar?

Man kommer inte undan med 4GB ens om man ska maxa, minst 6GB!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Eh, hela amerikanska bilmarknaden handlar om hästkrafter per krona.

För mig handlar det ej om enbart prestanda per krona

Visst du kan väl köpa en bil med mycket hästkrafter och billig men den kommer gå varm dra massa bensin osv ..Jag väljer hellre att köpa en lite dyrare bil med samma hästkrafter men mycket bättre byggkvalitet..Samma sak gäller då jag ska köpa grafikkort och tyvärr där ligger AMD efter

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Sen vilket grafikkort kan max alla inställningar i Gta 5 i 1920x1080 med fps över 100?
Finns det någon lista?

Putte_br

Hitta svaret själv och inget gpu orkar med gta 5 över 100 Fps i 1920x1080 Ultra inställningar.

Ska bli intressant att se vart R9 390X / R9 395X2 hamnar i listan.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

För att AMD ska kunna visa vad 3 serien går för måste de ha DX12 där av väntan på att kortet ska släppas Det kan inte finnas någon annan förklaring.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

väldigt mycket överdramatisering av det gröna laget när vi vet så lite, ta eran 3.5+0.5 styggelse någon annanstans.
(kunde inte motstå)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

För mig handlar det ej om enbart prestanda per krona

Visst du kan väl köpa en bil med mycket hästkrafter och billig men den kommer gå varm dra massa bensin osv ..Jag väljer hellre att köpa en lite dyrare bil med samma hästkrafter men mycket bättre byggkvalitet..Samma sak gäller då jag ska köpa grafikkort och tyvärr där ligger AMD efter

hur menar du med "mycket bättre byggkvalitet"? skulle ett Nvidia kort vara hållbarare än ett från AMD? guldskruvar istället för träplugg eller vad menar du?
Jag har ALLTID köpt det mest prisvärda i min "Priskategori" när jag uppgraderat, att R9 290 vid tillfället var både billigare och bättre än GTX 780 som var/är nvidias dito gjorde valet tämligen enkelt då.

Nästa generation kan det se helt annorlunda ut och då kommer jag kanske köra Nvidia av en eller annan anledning, exempelvis om jag skulle vilja gå ner till mITX i mitt huvudsystem och vill få det så svalt som möjligt. Men att nvidias kort skulle hålla "mycket bättre kvalitet" är bara bullshit, samtliga mina AMD kort jag ägt genom åren har fungerat prickfritt (aldrig kört CF så pratar om single kort här) och fungerar än idag och de har definitivt inte ramlat sönder pga undermålig kvalitet.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Hoppas på en BRA kylare till 390x, men prestanda/watt blir otroligt avgörande då partnertillverkarna får leka med kresten.
Tystare och kallare dator är värt ett prispåslag i min värld!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Och ändå köper folk Nvidia. Man får samma prestanda med billigare AMD men folk är så inkörda i nvidia att dom gladligen betalar.

Du har två st 980s?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att tro detta för ingen i skulle inte göra såhär;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Du har två st 980s?

Jopp, Jag föredrar inget av dom utan köper det som ger mest bang/buck och mina 980 fick jag för 3490kr/st på cdon på lanseringsdagen (prisfel) så jag bytte ut mina 290x som jag sålde för samma pris som jag köpte 980 för ;D

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |