Köpråd ny bärbar dator (6-10k)

Permalänk
Medlem

Köpråd ny bärbar dator (6-10k)

Tjenare,
jag har beslutat att ta upp studier till hösten. Detta innebär även att kommer behöva studera på andra orter pga resor, vara hos kompisar och plugga, etc. Det är inte stora krav jag kommer ställa på datorn förutom dess estetiska utseende och i slutändan, prestandan.

Jag har i denna faktor (utseende) funderat mycketMicrosoft Surface Pro 3 eller Lenovo Yoga 3 14.
Men trots att de alla egentligen uppfyller alla krav så vill jag gärna doppa fingret i någon annans glas för att se om deras dryck är mer välsmakande.

Prestandan ska enbart vara anpassad för Office-paketet och på sin topp, om ens, Adobe-paketet. Datorn kommer aldrig användas för spel då jag redan har denna hårdvara men i formen av en stationär dator, där jag gärna lämnar detta. Så därför kan vi hålla debatten till en dator i mer.. "arbetsmaskins"-klassen antar jag.

Nätverksväg, här ställer jag inte krav. Kan den ansluta till mitt Wifi utan att behöva ifrågasätta om teknologin är samma som indianerna använde (röksignaler) så är jag nöjd.

Största användningsområden:

  • Office (dokumenthantering)

  • Bildredigering (i sin lägsta form)
    Adobe, inte paint.

  • Programmering (diverse applikationer och webb)
    Inget större krävande språk eller projekt

Jag ställer egentligen bara tre prioriterade krav

  • 4gb RAM
    Eller åtminstone möjligheten till uppgradering till det

  • 500 GB disk mekanisk eller 240gb SSD
    Har möjligheten att köpa SSD separat så egentligen inte ett "superduper"-krav.

  • Windows 7
    Eller senare

Absoluta no-no's:

  • Inga Apple-produkter

  • Inget med en skärm under 12"

  • Inga designer som är inspirerade av utomjordingar eller sportbilar

Bromsa lite, förslagen jag gav ovanför kanske får mig att uppstå som att jag måste kunna vika min skärm, täcka skärmen med fingertryck och blanda den som en Porsche-motor i en 740, men icke. Jag är mer ute efter en debatt som får dig att känna dig lite andfådd.
Har jag missat något, ja då ska jag göra mitt bästa för att svara på det men anledningen att jag ber er om hjälp är att jag har svårt att hålla koll på vad som smiskar det andra.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Dell XPS 13. En bra konfiguration är och balanserar precis ovanför ditt prisspann, men med en liten aning is i magen, eller en lämplig rabattkod, så ska det gå att få en i5:a, 256 Gb SSD, 8 GB Ram och FHD för 10k.
13"i en 11" dator

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

*facepalm* läste du något av vad TS skrev?

Jag rekommenderar någon asus zenbook. Tunna, lätta och stilrena datorer som är gjorda för vad du frågar efter.

Permalänk
Medlem

av de två du länkade hade jag kört på Yogan. Jag gillar Microsofts koncept men surface känns mindre "produktiv" med dess tangentbord, men det kan säkert ägare av surface svara på bättre än jag. fördelen där är ju att du får 2560p istället för 1080p. I övrigt knäpper väl yogan surface pro på fingarna på samtliga punkter vad jag kan se.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Dessa hade jag på min lista:
Lenovo Yoga 3 14
HP Spectre x360
Asus Zenbook (bl.a UX305 m.fl)
Dell XPS 13

Jag var dock inställd på den vridbara skärmen så det var främst Lenovon och HPn som var aktuella.
Nu när en variant av Spectre X360 droppade under 10k i slutet av förra veckan orkade jag inte vänta och slog till. Väntar på leverans vilken dag som helst.
Kolla in MobileTechReviews recension av Yoga 3 14 på länken nedan. 14.00 in i klippet så tar hon fram Spectre x360 och gör lite jämförelser.
https://www.youtube.com/watch?v=-LqXI8Bacjw

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Dell XPS 13. En bra konfiguration är och balanserar precis ovanför ditt prisspann, men med en liten aning is i magen, eller en lämplig rabattkod, så ska det gå att få en i5:a, 256 Gb SSD, 8 GB Ram och FHD för 10k.
13"i en 11" dator

En definitiv dator att ha i åtanke, men priset för den teknologin som den för till bordet känns lite, overpice. Självklart vart dem egentligen sätter prislappen är ju på Infinity-skärmen.

Fel typ av design. Känns mer riktad mot "gamers" och jag är inte så mycket för allt det här "extra". Stilren är målet.

Skrivet av Cesimba:

*facepalm* läste du något av vad TS skrev?

Jag rekommenderar någon asus zenbook. Tunna, lätta och stilrena datorer som är gjorda för vad du frågar efter.

Vilken variant av den?

Skrivet av htbtoma:

av de två du länkade hade jag kört på Yogan. Jag gillar Microsofts koncept men surface känns mindre "produktiv" med dess tangentbord, men det kan säkert ägare av surface svara på bättre än jag. fördelen där är ju att du får 2560p istället för 1080p. I övrigt knäpper väl yogan surface pro på fingarna på samtliga punkter vad jag kan se.

Jo precis. Samtidigt som Surface Pro är det jag behöver så känns Yoga som att dem tagit stegen: bärbar dator -> surface -> tillbaka till dator. 2560 är ju självklart mer lockande än 1080, allt går ju framåt och lockar. Men frågan är om Surface Pro är värd det med tanke på att plattan kostar redan 9.5k (för den variant jag vill ha) och sen ytterliggare 1.3k för tangentbordet (om man nu skulle vilja ha den, vilket man troligen inte vill).

Tangentbordet har jag testat, det känns som en suverän parallel mot ett traditionellt laptop-tangentbord, dock med en ganska konstig finish på vad jag vill kalla "tyget" som tangentbordet sitter på. Jag tror problemet med Surface Pro är att man försöker jämföra den mot en bärbar dator eftersom den adresseras kunna ersätta dem.

Det känns nästan som om man är tillbakahållen här och att en bärbar dator fortfarande leverar mer.

Skrivet av Teppic:

Dessa hade jag på min lista:
Lenovo Yoga 3 14
HP Spectre x360
Asus Zenbook (bl.a UX305 m.fl)
Dell XPS 13

Jag var dock inställd på den vridbara skärmen så det var främst Lenovon och HPn som var aktuella.
Nu när en variant av Spectre X360 droppade under 10k i slutet av förra veckan orkade jag inte vänta och slog till. Väntar på leverans vilken dag som helst.
Kolla in MobileTechReviews recension av Yoga 3 14 på länken nedan. 14.00 in i klippet så tar hon fram Spectre x360 och gör lite jämförelser.
https://www.youtube.com/watch?v=-LqXI8Bacjw

Spectre x360 har designen utvändigt men den känns så fel på insidan. Skärmens ram, ett exempel på vart jag kan dra min gräns. Den har en alldeles för stor ram. När t.om. HP 6510b har en mindre ram och den är... 7 år gammal minst.

XPS 13 är som jag tror jag tidigare nämnde, men väldigt snabbt, för dyr. Däremot var den vita varianten riktigt trevlig mot ögonen, upplösningen känns mer i riktningen mot ultra-wide snarare, vilket får mig att vara lite rädd för att problemet med text-storlekar i program kommer vara oskalade och därför oläsbart.

Lenovo Yoga 3 14, vad jag skulle säga är min favorit bland alla som presenterats. Den har allt känner jag men såklart. Den får dock konkurrens av Asus Zenbook UX305. Men frågan är, ska man plocka en med Touch-skärm och som kan rotera till en platta, eller låta sig bli woo'ad av konceptet att folk vill ha panorama-upplösning via en QHD-skärm.. Däremot, även likt Spectre har Asus här en ganska stor ram, eller är detta normalt (ranka mig som "din icke så traditionella laptop användare")?

Vad skulle ni valt? Just nu känns det som om Lenovo Yoga går vidare i utmaningen med Asus Zenbook UX305 då dessa känns som mest tilltalande.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Vad skulle ni valt? Just nu känns det som om Lenovo Yoga går vidare i utmaningen med Asus Zenbook UX305 då dessa känns som mest tilltalande.

skulle kört på yogan! inte fel att kunna "konvertera" den till platta vid önskemål, touchskärm öppnar ju även upp tex rit/skissmöjligheter (nu vet jag inte hur bra touchskärmen är men ändå) vilket säkert har sina användningsområden.

oavsett tror jag att båda fyller syftet fullgott, lättviktare, snabba och stilrena.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag köpa någon Thinkpad som uppfyller dina krav. Finns en Thinkpad för varje smak, alla (förutom Edge-serien) är riktigt bra och pålitliga arbetsdatorer.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

skulle kört på yogan! inte fel att kunna "konvertera" den till platta vid önskemål, touchskärm öppnar ju även upp tex rit/skissmöjligheter (nu vet jag inte hur bra touchskärmen är men ändå) vilket säkert har sina användningsområden.

oavsett tror jag att båda fyller syftet fullgott, lättviktare, snabba och stilrena.

Skrivet av XFTality:

Personligen skulle jag köpa någon Thinkpad som uppfyller dina krav. Finns en Thinkpad för varje smak, alla (förutom Edge-serien) är riktigt bra och pålitliga arbetsdatorer.

Har arbetat för Lenovo och gillade verkligen hur de omhändertog ärenden och hur allting fungerade men jag har personligen aldrig ägt en egen laptop som varit en Lenovo. Jag har varit mer HP då de flesta arbetsplatser jag jobbat på har haft avtal med dem.

Thinkpad, ja det kanske ligger något i det. Jag ska kolla närmre. Blev väldigt sugen på att vänta tills man har råd med den här (Lenovo Yoga 3 Pro) istället. Den har allt utom priset.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40