Tio års kamp mellan AMD och Nvidia visualiseras i lättöverskådligt diagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vilket stödjer min tes att människor som är lite mer kunniga om hårdvara väljer lite mer balanserat mellan Radeon och GeForce jämfört med massan som inget kan.

EDIT: Spår att GeForce kommer gå om på slutet allt eftersom mindre intresserade och mer sporadiska läsare läser artikeln.

När jag kollade igårkväll stod det 1320 - 1280, nu 1530 - 1683. Som jag trodde, sedan dess har de röstande haft dubbelt så mycket nVidia som AMD.

Permalänk
Medlem

Grymt imponerad av 970

Hade den högljudda Gigabyte varianten av 970, löste det själv tillslut genom att editera bioset.

Mycket bra drivrutiner.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av thomas_skane:

Skulle själv välja grafikkort till en kompis nyligen på ca 2500-3000kr. Blev ett AMD 290. I stört sett inget kort Nvidia hade mellan 2000 och 3000kr presterade bättre än AMD:s motsvarighet - och skillnaden var markant. Dessutom har Nvidia ingenting mellan 960 och 970 - ett gap på 1000kr.

Visst, Nvidia sitter på bättre drivers and svalare kort. Men för de flesta är varken värme eller elåtgång ett problem.

Exempel från Webhallen:
Billigaste 960 för 2200kr - Prestandaindex 84
Billigaste 280 för 2100kr - Prestandaindex 88
Billigaste 280X för 2400kr - Prestandaindex 100
Billigaste 290 för 2900kr - Prestandaindex 124
Billigaste 970 för 3300kr - Prestandaindex 130
Billigaste 290X för 3200kr - Prestandaindex - 132

Är inte den senaste prestandaindexet, det senaste är i genomsnitt en förbättring för AMD.

Här är nya siffrorna, där blir det (modell, prestandaindex, prestandaindex/pris), delade med prestanda index tusentals kronor

  • 960, 61, 27

  • 280, 65, 30

  • 280X, 74, 31

  • 290, 93, 32

  • 970, 96, 29

  • 290X, 100, 31

Skulle säga att perf/SEK är i praktiken identiskt på dessa kort.

Prestandaindex verkar beräknat genom att beräkna det kvadratiska medelvärdet på genomsnittlig FPS. Gör man samma beräkning på minimal FPS i stället ser det ut så här mellan toppmodellerna. 290X är fortfarande referens och har därmed 100 och använder 1920x1080, är egentligen bara Titan X som orkar över ett medel på 60FPS i 2560x1440 eller högre. Med tanke på hur det brukar låta kring vad skamgränsen för FPS är så är dessa upplösning mer av akademiskt värde på "normala" kort.

  • 290X: 100

  • 970: 100

  • 980: 118

Man får alltså fundera lite på vad som är viktigast, genomsnittlig FPS eller worst-case FPS.

Skrivet av Aleshi:

När jag kollade igårkväll stod det 1320 - 1280, nu 1530 - 1683. Som jag trodde, sedan dess har de röstande haft dubbelt så mycket nVidia som AMD.

Om nu de flesta verkar vara överens om att Nvidia i genomsnitt över tid har bättre drivare och pris/perf (se ovan) är väldigt snarlikt, vad är problemet? 980 och över är klart dyrare, men där finns ingen riktig konkurrent att jämföra med från AMD.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Lite oväntat att det inte var närmare 50/50 runt 6000-serien för AMD och 500-serien för Nvidia. Då kändes det verkligen som det var extremt lika.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Syhndel:

Anledningen till att det ser ut som det gör är att Nvidia tveklöst har presterat bättre kort. Hade AMD gång på gång släppt de bättre korten hade de haft mycket bättre siffror.

Amd´s kort går varma och till en följd av det snurrar fläktarna på AMD´s reference modeller på hög hastighet och låter nått fruktansvärt mycket.

Det finns inte något läge då jag skulle gå och köpa mig ett AMD kort igen, det sista AMD kortet jag ägde var ett 4870X2 och det var något av det värsta jag vart med om i oljud. Även på original farter så fick man artifacts fel på skärmen (små lila/gröna sträck).
Jag bytte ut kortet 3 ggr tills jag fick ett som fungerade som det skulle.

Efter detta blev det aldrig och kommer aldrig mer bli något AMD kort för min del.

https://www.youtube.com/watch?v=fO5hxALNrew

Ägde dubbla 4870x2, men det får mig inte att hata AMD.

Detta är ett tag sen så varför hålla kvar i gammal skit?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Anledningen till att det ser ut som det gör är att Nvidia tveklöst har presterat bättre kort. Hade AMD gång på gång släppt de bättre korten hade de haft mycket bättre siffror.

Amd´s kort går varma och till en följd av det snurrar fläktarna på AMD´s reference modeller på hög hastighet och låter nått fruktansvärt mycket.

Det finns inte något läge då jag skulle gå och köpa mig ett AMD kort igen, det sista AMD kortet jag ägde var ett 4870X2 och det var något av det värsta jag vart med om i oljud. Även på original farter så fick man artifacts fel på skärmen (små lila/gröna sträck).
Jag bytte ut kortet 3 ggr tills jag fick ett som fungerade som det skulle.

Efter detta blev det aldrig och kommer aldrig mer bli något AMD kort för min del.

https://www.youtube.com/watch?v=fO5hxALNrew

Det är lustigt det du säger. För ett par generationer sedan var rollerna omvända, då var det Nvidia-korten som gick varma och slukade ström.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är inte den senaste prestandaindexet, det senaste är i genomsnitt en förbättring för AMD.

Här är nya siffrorna, där blir det (modell, prestandaindex, prestandaindex/pris), delade med prestanda index tusentals kronor

  • 960, 61, 27

  • 280, 65, 30

  • 280X, 74, 31

  • 290, 93, 32

  • 970, 96, 29

  • 290X, 100, 31

Skulle säga att perf/SEK är i praktiken identiskt på dessa kort.

Skulle säga att nVidia snittar på 28 och AMD på 31, det är 10%.
Skulle också säga att du tittar på låg upplösning. Och föredra den här listan:

  • 960, 57, 26

  • 280, 65, 30

  • 280X, 74, 31

  • 290, 92, 32

  • 970, 93, 28

  • 290X, 100, 31

Då är det 15% mer prestanda per krona för AMD. 15% mer prestanda per krona kanske inte låter så mycket, men 15% är mycket i den här branschen. GTX 980 är t.ex. bara 11% snabbare än 290X. Du får gärna räkna om det med minimum-FPS om du orkar.

Skrivet av Yoshman:

Om nu de flesta verkar vara överens om att Nvidia i genomsnitt över tid har bättre drivare och pris/perf (se ovan) är väldigt snarlikt, vad är problemet? 980 och över är klart dyrare, men där finns ingen riktig konkurrent att jämföra med från AMD.

Drivrutiner är som sagt lite speciellt. Precis nyss var det någon som tillskrev möjligheten att ändra fläkthastigheten på sitt kort till att nVidia har så bra drivrutiner. Viss bias där, men sedan är det som sagt inte alls särskilt snarlik pris-prestanda. Framförallt inte i högre segment. nVidia släppte Titan 20% snabbare än 7970GHz för 999$, AMD släppte 290X som var 11% snabbare än Titan för 549$, nVidia släppte 4 månader senare 780Ti som är jämlikt med 290X för 699$. Ja du ser mönstret.

Men ändå, det var inte så att jag krävde att folk skulle köpa AMD mer än nVidia. Det är en smaksak och man har olika preferenser och krav. Jag bara poängterade att bland mer intresserade besökare som snabbt läser nya nyheter var AMD störst, men bland de som inte har samma intresse utan läser nyheter efter längre tid är dubbelt så benägna att köpa nVidia.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Skulle säga att nVidia snittar på 28 och AMD på 31, det är 10%.
Skulle också säga att du tittar på låg upplösning. Och föredra den här listan:

  • 960, 57, 26

  • 280, 65, 30

  • 280X, 74, 31

  • 290, 92, 32

  • 970, 93, 28

  • 290X, 100, 31

Om du föredrar den listan får man ändå känslan att du tillhör en minoritet på SweC då allt under 60FPS är för konsol-bönder

2560x1440 på 290X medel/min

  • BF4 - 49/40

  • DA:I - 58/48

  • FC4 - 57/48

  • BI - 72/64

  • M:LLR - 51/36

  • TR: - 57/48

  • H:A - 35/29

  • SL: 42/29

  • Thief - 49/41

  • ME:SoM - 56/32

Ett enda spel klarar "skamgränsen" i 2560x1440, så om det ska vara något att gå på är det idag bara flerkretslösningar, Titan och möjligen 980 som fixar upplösningar över 1920x1080.

Personligen anser jag att låg varians är mycket viktigare än hög genomsnittlig FPS. Många konsolspel som är totalt spikade på 30FPS fungerar hur bra som helst IMHO, men det verkar inte vara den generella åsikten på SweC. Är man ute efter låg varians verkar Nvidia ha en fördel då de generellt sett har mindre skillnad mellan genomsnittlig FPS och minimal FPS.

Skrivet av Aleshi:

Men ändå, det var inte så att jag krävde att folk skulle köpa AMD mer än nVidia. Det är en smaksak och man har olika preferenser och krav. Jag bara poängterade att bland mer intresserade besökare som snabbt läser nya nyheter var AMD störst, men bland de som inte har samma intresse utan läser nyheter efter längre tid är dubbelt så benägna att köpa nVidia.

Faktiskt svårt att se hur man som mer påläst skulle automatiskt luta åt AMD. Det skiljer inte så mycket i pris/prestanda, de flesta verkar tycka drivarna är bättre hos Nvidia, AMD har en liten prestandafördel i genomsnittlig FPS, Nvidia har en liten prestandafördel i minimal FPS.

Oavsett hur påläst du är kommer det ändå ner till vad man värderar mest. Sedan håller jag med om att Nvidia är det starkare varumärket för grafikkort, så de som väldigt liten koll kan nog luta mer åt något man i alla fall känner igen namnet på.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ändå intressant att marknaden är 75/25 till till Nvidias fördel, medan sympatierna här på Swec bara är 50/45.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Gtx 970 utprestereras av både 290 (500MB mer VRAM och nästan samma FPS) och 290x redan. Gtx 980 är endast 14% snabbare än Gtx 970 så ja. De är inga problem med att slå dem två korten. Vad AMD konkurrerar mot är gtx 980 ti och titan x.

Va, i Sweclockers test ligger 970 bättre till än 290 i prestandaindex?

Dold text
Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Inaktiv

Sedan AMD lanserade HD 5000-serien så har jag mer eller mindre helt gått över till AMD exklusivt. För mig lika bra drivare, bättre flerskärmsstöd, ofta bättre specifikationer, öppna features och bättre priser.

Med tanke på att Nvidia mest höjer priserna och gör en hel del tveksamma val (970 minnesbluffen exempelvis) och deras arroganta och konsumentfientliga policies där de vägrar stödja (öppna) standarder och istället hitta på egna låsta lösningar kommer få mig att välja andra alternativ. AMDs och även Intels grafiklösningar duger mer än väl för de flesta behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Faktiskt svårt att se hur man som mer påläst skulle automatiskt luta åt AMD. Det skiljer inte så mycket i pris/prestanda, de flesta verkar tycka drivarna är bättre hos Nvidia, AMD har en liten prestandafördel i genomsnittlig FPS, Nvidia har en liten prestandafördel i minimal FPS.

Jag skulle gissa på att de som söker sig till ett forum som detta pratar mer om grafikkort och dess för/nackdelar mer än de flesta andra. Det är ett antagande som inte måste stämma, men det är inte orimligt att tänka sig att sweclockersmedlemmar generellt sett är mer pålästa om grafikkort än gemene man som ändå köper en dator. Och när man då frågar den gruppen hur de ställer sig till grafikkortsköp så ser det ut som siffrorna är ganska avvikande mot hur gafikkortsförsäljningen ser ut generellt. Det finns givetvis en hel del brister i undersökningsmaterialet och andra förklaringar kan också vara tänkbara.
Oavsett förklaring så är det något som gör att de generella försäljningssiffrorna för nvidia inte återrepresenteras riktigt i omröstningen för nyheten so far.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om du föredrar den listan får man ändå känslan att du tillhör en minoritet på SweC då allt under 60FPS är för konsol-bönder

2560x1440 på 290X medel/min

  • BF4 - 49/40

  • DA:I - 58/48

  • FC4 - 57/48

  • BI - 72/64

  • M:LLR - 51/36

  • TR: - 57/48

  • H:A - 35/29

  • SL: 42/29

  • Thief - 49/41

  • ME:SoM - 56/32

Ett enda spel klarar "skamgränsen" i 2560x1440, så om det ska vara något att gå på är det idag bara flerkretslösningar, Titan och möjligen 980 som fixar upplösningar över 1920x1080.

Personligen anser jag att låg varians är mycket viktigare än hög genomsnittlig FPS. Många konsolspel som är totalt spikade på 30FPS fungerar hur bra som helst IMHO, men det verkar inte vara den generella åsikten på SweC. Är man ute efter låg varians verkar Nvidia ha en fördel då de generellt sett har mindre skillnad mellan genomsnittlig FPS och minimal FPS.

Inte det att jag tycker att man ska spela på högre inställningar än vad som flyter bra, men jag föredrar att se vad korten går för när man pressar dem. Det är ju en del i varför vi idag ser 7970GHz slå GTX 680 så hårt, i mångas sinne är GTX 680 snabbare baserat på några benches i 1080P 2012. Sedan har vi ju FreeSync som kommer stort nu, då blir lägre frekvenser mer spelbara, då ser man inte någon skillnad på 50 och 60 FPS minimum, utan FreeSync vill man ju gärna vara klistrad över 60FPS.

Skrivet av Yoshman:

Faktiskt svårt att se hur man som mer påläst skulle automatiskt luta åt AMD. Det skiljer inte så mycket i pris/prestanda, de flesta verkar tycka drivarna är bättre hos Nvidia, AMD har en liten prestandafördel i genomsnittlig FPS, Nvidia har en liten prestandafördel i minimal FPS.

Oavsett hur påläst du är kommer det ändå ner till vad man värderar mest. Sedan håller jag med om att Nvidia är det starkare varumärket för grafikkort, så de som väldigt liten koll kan nog luta mer åt något man i alla fall känner igen namnet på.

Jag hade en hypotes, gjorde en förutsägelse och fick den bekräftad. Trenden håller i sig, fortfarande dubbelt så många av de mer sporadiska läsarna som valt nVidia. Bland de som läser ofta är AMD större. Och det är endast i Crysis nVidia har en fördel i minimum FPS. AMD 2x0 har generellt sett bättre bottendrag än nVidia 7x0 i övriga spel. Man får ju se till att de flesta inte köpt sina kort precis nyligen och minimum-FPS brukar vara AMDs gren. nVidias 9x0 har ju dock en del stabilare FPS. Men tror du det hinner göra så stor effekt bland sweclockers mer sporadiska läsare med en så ny serie att det ska återspeglas i statistiken?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det vore roligt att se liknande för processorer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det vore roligt att se liknande för processorer.

Nä, det skulle nog mest vara ledsamt.

Permalänk
Medlem

Senast jag hade ett ati kort var väl ett x1800 eller vad det nu hette, det har har alltid känts att nvidia har varit ett bättre val, har aldrig haft några stul med drivrutinre eller kort som gått sönder eller nåt har bara positiva erfarenheter alla år kört nvidia kort sen jobbar dom betydligt mera med spelutvecklare genom åren än vad amd / ati nånsin har gjort och det är väl bra.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Jag hade en hypotes, gjorde en förutsägelse och fick den bekräftad. Trenden håller i sig, fortfarande dubbelt så många av de mer sporadiska läsarna som valt nVidia. Bland de som läser ofta är AMD större.

Finns gott om exempel där man av någon anledning väldigt starkt identifierar sig med en viss tillverkare och nära nog alltid håller sig till den. Frågan är om de frekventa läsarna är mer lik entusiaster som håller fast vid "sitt" märke oavsett eller om de är upplysta konsumenter som baserar sina val på objektiv data och rationellt övervägande?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nä, det skulle nog mest vara ledsamt.

Det är det väl med grafikkorten också ur konkurrenssynpunkt.

AMD hade ju sina glansdagar med FX-processorerna. Se'n mutade och hotade intel butiksägare och deras familjer och lyckades få dem att rensa ut AMD ur sortimentet och tvingade oss att köpa P4 som var superhet, men inte på det bra sättet... Efter det återhämtade sig AMD aldrig riktigt.. Men vi står starka och stolta och hoppas på Zen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HazZarD:

Senast jag hade ett ati kort var väl ett x1800 eller vad det nu hette, det har har alltid känts att nvidia har varit ett bättre val, har aldrig haft några stul med drivrutinre eller kort som gått sönder eller nåt har bara positiva erfarenheter alla år kört nvidia kort

Ja det har nog fungerat bra att gå på magkänslan.
Själv är jag lite veligare fortfarande. Var nära att det blev ett nvidiakort sist (gtx 970) men så kom det "lite nyheter" om det kortet som fick mig att avvakta. Får bli köp lite längre fram istället.

Skrivet av HazZarD:

sen jobbar dom betydligt mera med spelutvecklare genom åren än vad amd / ati nånsin har gjort och det är väl bra.

Jaså? Den här delen skulle jag snarare vilja tillskriva marknadsföring än en reell fördel. Detta återspeglas generellt inte i pris/prestanda.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Finns gott om exempel där man av någon anledning väldigt starkt identifierar sig med en viss tillverkare och nära nog alltid håller sig till den. Frågan är om de frekventa läsarna är mer lik entusiaster som håller fast vid "sitt" märke oavsett eller om de är upplysta konsumenter som baserar sina val på objektiv data och rationellt övervägande?

Yepp. Så kan det absolut vara. Eller, det är väl rent av det troligaste. Fler intresserade, fler åsikter och fler "låsningar" ;).
Men frågan kvarstår varför fördelningen skiljer sig så mycket mellan försäljningsgrafen och utfrågningen för nyheten.

Om man inte vill göra antagandet att folk främst är mer pålästa utan kanske mer låsta vid en viss tillverkare så behöver man istället kunna motivera varför det finns en överrepresentation i förhållande till försäljningssiffrorna av vurmare för det röda laget i omröstningen. Vad är i så fall förklaringen till detta?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns gott om exempel där man av någon anledning väldigt starkt identifierar sig med en viss tillverkare och nära nog alltid håller sig till den. Frågan är om de frekventa läsarna är mer lik entusiaster som håller fast vid "sitt" märke oavsett eller om de är upplysta konsumenter som baserar sina val på objektiv data och rationellt övervägande?

Ja det kan man ju spekulera i. För personligt bruk har jag själv köpt 3 nVidia kort och 4 ATi/AMD genom åren. Är väl inte särskilt representativt.
Men tror ju som sagt att 17-åriga Ali köpte GeForce av samma anledning som pappa köpte iPhone och systern en gång önskade sig en iPod.

Lite anekdotiskt här lite från min egen omgivning.
Brukar ha 4-6 praktikanter på mitt jobb varje år, de går i gymnasiet och har fått bygga sig en egen stationär dator i teknikprogrammet för typ 8000:- plus eventuellt egna tillskott. Jag brukar fråga dem vad de har valt att bygga för datorer, någon enstaka har inte siktat på gaming alls, men de flesta bygger gamingdatorer, och där är det nästan uteslutande GeForce som väljs, för att det är det man väljer. De är sällan insatta i drivrutiner, funktioner, värmeutveckling eller ens prestandaskillnader mellan korten. Någon har sagt att läraren rekommenderade GeForce. Även om det kan ha funnits fler så kommer jag på rak arm bara på en kille som hade AMD, han var ju förvisso lite insatt, men han var fanboy och hade även favoritbilmärke endast dubstep var bra musik osv. Så inte direkt något praktexempel på informerad köpare heller.

Permalänk
Hjälpsam

Mycket gnäll på AMD:s drivrutiner i den här tråden.
Ni som hävdar att de är dåliga, länka till officiell statistik.
Jag har själv aldrig problem med AMD:s drivrutiner och jag har nästan uppdaterat till varenda WHQL sen jag skaffade Vista 64 våren 2007.
Dock skall sägas att jag undviker CF och SLI.

Jag kan också konstatera att AMD:s grafikkort blir blir snabbare än Nvidias med tiden, i dag krossar ett HD7970 ett GTX680 och HD7950 går jämnt, riktigt trevlig utveckling för de som förståndigt nog satsade på AMD, hur dåligt programerade är drivrutiner som ger brukarna sådana fördelar?

AMD:s kort har en längre teknisk livslängd, ett 2 GiB HD6950 eller ett HD6970 duger fortfarande bra, medan GTX560Ti och GTX570 har uppenbara problem med för lite minne, vi börjar redan se hur 2 GiB korten GTX670 och GTX680, seglas förbi av HD7970 och HD7950 som ju har 3 GiB minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Det är det väl med grafikkorten också ur konkurrenssynpunkt.

AMD hade ju sina glansdagar med FX-processorerna. Se'n mutade och hotade intel butiksägare och deras familjer och lyckades få dem att rensa ut AMD ur sortimentet och tvingade oss att köpa P4 som var superhet, men inte på det bra sättet... Efter det återhämtade sig AMD aldrig riktigt.. Men vi står starka och stolta och hoppas på Zen.

Glöm inte att Intel finansierade Guantánamobasen, sålde ritningar och material för kärnvapen till Nordkorea och drev sina fabriker uteslutande med barnarbetare!

Kolla AMDs priser på CPUer fram till 2006, de var minst lika höga som Intels, för Opteron var de ofta högre, anledningen var att man sålde allt man kunde tillverka så väldigt svårt att se hur Intel kunde ha sådan förödande effekt. AMD var bättre under denna period, har personligen aldrig köpt en P4 utan körde uteslutande Athlon/Phenom (och Pentium M för bärbara). Det var enkelt att köpa Opteron-baserade servers från de stora tillverkarna under denna tid, problemet var relativt långa leveranstider p.g.a tillverkningskapacitet.

Vad hände 2006? AMD köpte ATi och lyckades på ett år radera ut halva börsvärdet (sedan har man halverat det ett par gånger till), detta är händelsen man aldrig hämtade sig från. I panik för att ekonomiskt överleva följde sedan en rad dåliga beslut, t.ex. sålt kretstillverkning (GloFlo gör idag rejäla vinster), sålt av satsningen på GPUer för telefoner/pekplattor (till Qualcomm som bl.a. tack vare Adreno går som tåget), skapat "APU" som innan konsolerna aldrig haft en marknad mer ekonomiskt vettig storlek (hur liten är inte marknaden: vill inte ha dGPU men Intel iGPU är för klen).

Skrivet av Aleshi:

Ja det kan man ju spekulera i. För personligt bruk har jag själv köpt 3 nVidia kort och 4 ATi/AMD genom åren. Är väl inte särskilt representativt.

För stationära har jag genom åren haft 2 Nvidia och 3 ATi/AMD. Spelar i praktiken inte längre och har enbart bärbara hemma, så numera fördrar jag Intel iGPU men inser att jag ändå lyckats köpa 4 Nvidia och 1 AMD dGPU för laptops de senaste ~10 åren (föredrar laptops med lite större skärm och då får man ofta dGPU vare sig man vill eller inte). Att fördelningen för mobila GPU är som den är indikerar nog mer hur utbudet ser ut då GPU-delen inte varit parameter i valet av enhet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sedan AMD lanserade HD 5000-serien så har jag mer eller mindre helt gått över till AMD exklusivt. För mig lika bra drivare, bättre flerskärmsstöd, ofta bättre specifikationer, öppna features och bättre priser.

Med tanke på att Nvidia mest höjer priserna och gör en hel del tveksamma val (970 minnesbluffen exempelvis) och deras arroganta och konsumentfientliga policies där de vägrar stödja (öppna) standarder och istället hitta på egna låsta lösningar kommer få mig att välja andra alternativ. AMDs och även Intels grafiklösningar duger mer än väl för de flesta behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte heller haft några större problem med mina AMD drivers (med få undantag givetvis). Jag har heller ingen anledning att uppgradera mitt grafikkort. Det enda jag vill ha nu är en Zen processor och tillbehören för att kunna använda processorn

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Glöm inte att Intel finansierade Guantánamobasen, sålde ritningar och material för kärnvapen till Nordkorea och drev sina fabriker uteslutande med barnarbetare!

Kolla AMDs priser på CPUer fram till 2006, de var minst lika höga som Intels, för Opteron var de ofta högre, anledningen var att man sålde allt man kunde tillverka så väldigt svårt att se hur Intel kunde ha sådan förödande effekt. AMD var bättre under denna period, har personligen aldrig köpt en P4 utan körde uteslutande Athlon/Phenom (och Pentium M för bärbara). Det var enkelt att köpa Opteron-baserade servers från de stora tillverkarna under denna tid, problemet var relativt långa leveranstider p.g.a tillverkningskapacitet.

Vad hände 2006? AMD köpte ATi och lyckades på ett år radera ut halva börsvärdet (sedan har man halverat det ett par gånger till), detta är händelsen man aldrig hämtade sig från. I panik för att ekonomiskt överleva följde sedan en rad dåliga beslut, t.ex. sålt kretstillverkning (GloFlo gör idag rejäla vinster), sålt av satsningen på GPUer för telefoner/pekplattor (till Qualcomm som bl.a. tack vare Adreno går som tåget), skapat "APU" som innan konsolerna aldrig haft en marknad mer ekonomiskt vettig storlek (hur liten är inte marknaden: vill inte ha dGPU men Intel iGPU är för klen)..

Ja det skulle iote direkt förvåna mig men det med att de mutat är helt sant. http://www.cnet.com/news/intel-to-pay-amd-1-25-billion-in-ant...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Ja det skulle iote direkt förvåna mig men det med att de mutat är helt sant. http://www.cnet.com/news/intel-to-pay-amd-1-25-billion-in-ant...

Du vet att "settlement" betyder att man gjorde upp utanför domstol och därför INTE blev dömd?

Så vitt jag vet var det bara ett enda fall där man faktiskt blev dömd, det var när EU drämde till (något som gav AMD €0 och Intel ett kvartal med röda siffror).

Men oavsett vad som hände under denna period så sålde AMD allt de kunde tillverka. Vid introduktionen av de första 2-kärniga modellerna kunde AMD ta ut >$500 medan Intel lanserade Pentium D från $241, det var en större prisskillnad än vad perf/$ kunde motivera (men själv gick jag på Athlon X2)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Glöm inte att Intel finansierade Guantánamobasen, sålde ritningar och material för kärnvapen till Nordkorea och drev sina fabriker uteslutande med barnarbetare!

Ironin hade varit roligare om det inte var bevisat att Intel körde med fulspel under lång tid.

Skrivet av Yoshman:

Kolla AMDs priser på CPUer fram till 2006, de var minst lika höga som Intels, för Opteron var de ofta högre, anledningen var att man sålde allt man kunde tillverka så väldigt svårt att se hur Intel kunde ha sådan förödande effekt. AMD var bättre under denna period, har personligen aldrig köpt en P4 utan körde uteslutande Athlon/Phenom (och Pentium M för bärbara). Det var enkelt att köpa Opteron-baserade servers från de stora tillverkarna under denna tid, problemet var relativt långa leveranstider p.g.a tillverkningskapacitet.

Minst lika höga? Högre? Visa mig en AMD-processor som hade högre pris/prestanda jämfört med motsvarande Intel. Och visst fyllde AMD stundtals upp tillverkningskapaciteten bra. Men de hade kunnat ha högre priser och sålt mer under flera år om det inte vore för Intels dumheter. Den prisskillnaden 10% prestandaövertag kunde ge Intel på PII vs. K6 -tiden var inte liten, däremot kunde AMD ha mer än 10% prestandaövertag under Athlon/64 vs. PIII/P4 -tiden utan att för den del nödvändigtvis ens komma upp i Intels priser.

Skrivet av Yoshman:

Vad hände 2006? AMD köpte ATi och lyckades på ett år radera ut halva börsvärdet (sedan har man halverat det ett par gånger till), detta är händelsen man aldrig hämtade sig från. I panik för att ekonomiskt överleva följde sedan en rad dåliga beslut, t.ex. sålt kretstillverkning (GloFlo gör idag rejäla vinster), sålt av satsningen på GPUer för telefoner/pekplattor (till Qualcomm som bl.a. tack vare Adreno går som tåget), skapat "APU" som innan konsolerna aldrig haft en marknad mer ekonomiskt vettig storlek (hur liten är inte marknaden: vill inte ha dGPU men Intel iGPU är för klen).

Att AMD sålde GloFo och Adreno kan ju såklart konstateras vara dumt, men om det inte vore för att de satt i skiten och behövde akuta pengar så hade de inte tvingats fatta så kortsiktiga beslut. Ibland är det rätt enkelt att sitta som observatör och vara efterklok.

Permalänk
Medlem

Har haft 1 Nvida-kort en gång då en helt ny PC köptes in. Den var helt komplett med alla tillbehör inkl anskrämlig programvara. Kallades Fujitsu, ett av mina större misstag.
Kortet var som en blåslampa, kunde se skärmen ca 30 minuter åt gången sen gjorde det ont i ögonen, hade som tur var kvar min gamla som fick fortsätta att gå lång tid.
Det var ingen riktig fläkt för lådan heller och förståss en Intel i, minifläkten gick för det mesta på maxvarv efter en stund, borde ha skaffat hörselskydd också.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Att AMD sålde GloFo och Adreno kan ju såklart konstateras vara dumt, men om det inte vore för att de satt i skiten och behövde akuta pengar så hade de inte tvingats fatta så kortsiktiga beslut. Ibland är det rätt enkelt att sitta som observatör och vara efterklok.

Kolla börskursen för AMD dagen innan och samma dag man berättade att man skulle köpa ATI, "marknaden" var knappast efterklok utan dömde rejält ut detta köp direkt. Man gick från ett börsvärde på $10.7 miljarder till $8.3 miljarder (-22%) på en dag, det får Schymans pengabrasa att se rätt fjuttig ut.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du vet att "settlement" betyder att man gjorde upp utanför domstol och därför INTE blev dömd?

Så vitt jag vet var det bara ett enda fall där man faktiskt blev dömd, det var när EU drämde till (något som gav AMD €0 och Intel ett kvartal med röda siffror).

Men oavsett vad som hände under denna period så sålde AMD allt de kunde tillverka. Vid introduktionen av de första 2-kärniga modellerna kunde AMD ta ut >$500 medan Intel lanserade Pentium D från $241, det var en större prisskillnad än vad perf/$ kunde motivera (men själv gick jag på Athlon X2)

Nej visst, inte i strikt mening, men tror du de pungade ut med 1.4 miljarder dollar lite på kul sådär? Det tror inte jag. De vet med sig att domstolen hade dragit till som en hästaspark i skrevet på dem, så det var ekonomiskt smartare att betala. Jag gillar inte alls att AMD gick med på det, men nu är det som det är.

Sedan förstår jag inte vad priserna har att göra med det hela.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.