Permalänk
Medlem

TV råd! 4k? Tips och råd tack!

Dax för att köpa TV och behöver hjälp med detta förslag på TV apparater och även hur jag ska resonera välkomnas

Pris: Max 15000kr
Bakgrund: En TV som är ca 8-10år gammal.

Mina funderingar är om det är värt att köpa en 4K tv? Finns det någon marknad i dagsläget så jag kan nyttja den på ett bra sätt och räcker isåfall 15k för att få en bra sådan TV?

Vad kan vara ett bättre köp än 4K TV i sådana fall om nu inte 4k marknaden är tillräcklig bred än så länge?

Ser mycket film och mycket sport. Vill att det ska flyta bra! Har även tänkt tanken att köpa en konsol så det ska också beaktas i köpet.

Vill ha smartTV och 3D om möjligt. 3D är inget krav. Tänkte mig 60" eller liknande. Läste på forumet att det är "bakbelysning" som gäller också

Är AppleTV/Chromecast bättre än inbyggd smartTV? Hur ska jag tänka?

Funderar också på hur jag bästa sätt kan se en nedladdad film av full HD/4K på TV? Är det via USB som jag ska se den filmen eller behöver jag en mediaenhet (dator) inkopplas?

Tack så länge

Permalänk
Medlem

Satsa på en ordentlig 1080p TV istället, 4K idag är onödigt, Denna TV är kanon för sport/konsol http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2585287 . Har själv http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2585284 och är mkt nöjd. En recension av 50" av samma serie, https://www.avforums.com/review/sony-w8-kdl-50w829b-led-telev... .

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

4k är för folk som inte inser hur nära du måste sitta tvn för att dra nytta av den högre upplösningen.
10bit färgdjup i spelfilm är för övrigt så långt bort att det förmodligen är dags för dig att köpa ny tv då det eventuellt blir aktuellt.

http://digithoughts.com/post/40544824675/viewing-distance-whe...

Man kan köpa en 4K tv absolut, men se till att det är bildkvalitén som bestämmer valet av tv i första hand, om det är det man nu prioriterar.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KiXeR:

Satsa på en ordentlig 1080p TV istället, 4K idag är onödigt, Denna TV är kanon för sport/konsol http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2585287 . Har själv http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2585284 och är mkt nöjd. En recension av 50" av samma serie, https://www.avforums.com/review/sony-w8-kdl-50w829b-led-telev... .

+1 på den. Har 50 tummaren och den är helt otrolig. Den har även motionflow eller vad det heter, allting bara glider.

Permalänk
Medlem

Med tanke på din budget så bör det väl finnas en 4K TV som är bra.
Att köpa 1080p idag känns lite som att köpa en 720p för 7-8 år sedan.
Visst 720p var bra mycket bättre än tjock-TV men så klart det kan bli bättre

Passiv 3D ska även bli bättre på 4K TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Med tanke på din budget så bör det väl finnas en 4K TV som är bra.
Att köpa 1080p idag känns lite som att köpa en 720p för 7-8 år sedan.
Visst 720p var bra mycket bättre än tjock-TV men så klart det kan bli bättre

Det fanns CRT-apparater som kunde visa 720p/1080i...
4k kommer knappast vara på tapeten innan det är dags för tc att köpa ny tv igen.
Så vitt jag vet sänds alla (HD)kanaler idag i antingen 720p eller 1080i.
Men om tc sitter 1 m från teven och tänker investera mycket pengar i framtida blu-rayfilmer så kanske det är värt det.

Personligen hade jag hellre lagt 15k på en bra 1080p tv än en 4k med sämre panel.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Det fanns CRT-apparater som kunde visa 720p/1080i...
4k kommer knappast vara på tapeten innan det är dags för tc att köpa ny tv igen.
Så vitt jag vet sänds alla (HD)kanaler idag i antingen 720p eller 1080i.
Men om tc sitter 1 m från teven och tänker investera mycket pengar i framtida blu-rayfilmer så kanske det är värt det.

Personligen hade jag hellre lagt 15k på en bra 1080p tv än en 4k med sämre panel.

Finns väl massvis med material i 1080p antingen via internet eller blu-ray.
Varför haka upp sig på tv-sändningar.
Det kommer garanterat 4K material så småningom, kanske mot slutet av året eller 2016.

Permalänk
Medlem

Netflix har börjat sända 4k material så nu kommer det snart fler. ja, jag har 4k TV och ångrar mig inte. Har skrivit det förut men måste poängtera att uppskalningen från 1080P (blueray osv) är över förväntan bra. Bilden blir knivskarp! Det är sämre med 720P och lägre dock även om TVn gör ett förhållandevis bra jobb med lågupplöst material.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Satsa på en ordentlig 1080p TV istället, 4K idag är onödigt, Denna TV är kanon för sport/konsol http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2585287 . Har själv http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2585284 och är mkt nöjd. En recension av 50" av samma serie, https://www.avforums.com/review/sony-w8-kdl-50w829b-led-telev... .

Ser bra ut, finns det någon som är 60-65" ? Sport och filmtittande är prio, men kanon om konsol fungerar fint också. Kanske hamnar på denna Sony-apparat ändå ?

Permalänk
Medlem

Vore för enkelt om de svar jag får är av samma åsikt Tack för att ni bryr er i mitt TV-köp, uppskattas!

Ni som röstar för 4K, länka någon TV så jag har något att utgå från.

Ni som tycker jag ska köpa en bättre 1080P tv, länka några sådana, gärna motivering. Gärna 60-65" också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av peraan:

Vore för enkelt om de svar jag får är av samma åsikt Tack för att ni bryr er i mitt TV-köp, uppskattas!

Ni som röstar för 4K, länka någon TV så jag har något att utgå från.

Ni som tycker jag ska köpa en bättre 1080P tv, länka några sådana, gärna motivering. Gärna 60-65" också!

Så är de ju jämt, speciellt om du skapar en tråd med frågor för videofiler på ett forum fullt med datanördar!

testa engelska http://www.avsforum.com/,
eller svenska www.component.se
om du vill ha kvalificerade svar.

Själv kan jag inte ge dig något köptips i dagsläget då jag inte vet något om dagens LCD modeller, och är förövrigt väldigt glad att min plasma ff funkar!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Finns väl massvis med material i 1080p antingen via internet eller blu-ray.
Varför haka upp sig på tv-sändningar.
Det kommer garanterat 4K material så småningom, kanske mot slutet av året eller 2016.

Nu var det väl ändå 4k kontra 1080p vi talade om eller har jag missuppfattat något? Att det finns material idag som är 1080p vet vi alla.
Vad jag ville påvisa med tevesändningarna är att utvecklingen går långsamt. Det är 10 år sedan canal digital började sända hd och än så länge har vi inte ens 1080p som standard. Det tar helt enkelt för mycket bandbredd om man vill hålla "hyfsad" bildkvalité med nuvarande komprimering.
Så ska man köpa 4k för den sakens skull så är det pengar i sjön.
Vad det gäller konsolspelande som tc nämner så är det också pengar i sjön då dagens enheter knappt fixar 1080p.
Beträffande filmer online så är det nog inga bekymmer att streama/visa 8k . Det går att komprimera sönder allt material.

Angående blu-ray så antar jag att du inte orkade läsa längre än tredje raden i mitt inlägg?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk

En liten generell iakttagelse: 4K-material extsterar inte ännu, så om du redan har en TV som klarar av den nuvarande standarden (1080p), varför bry sig? Du får en bildkvalité på TV:n som du inte kan utnyttja för att det inte finns 4K-filmer ännu?

Att köpa 4K för att "framtidssäkra" ditt köp ter sig som ganska utsiktslöst i en bransch där all utrustning är utdaterad efter cirka tre år; däremot är det ett bra sätt att tömma plånboken: den nya 4K-tekniken är ju mycket dyrare i inköp.

4K-skärm till skrivbordsdator så att man kan läsa text utan att bli trött i ögonen begriper jag: men till film har jag svårt att se att det skulle vara motiverat.

Vänta om du kan tills det finns 4K-filmer ute: då har priset på apparaterna hunnit sjunka också, är mitt råd.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Nu var det väl ändå 4k kontra 1080p vi talade om eller har jag missuppfattat något? Att det finns material idag som är 1080p vet vi alla.
Vad jag ville påvisa med tevesändningarna är att utvecklingen går långsamt. Det är 10 år sedan canal digital började sända hd och än så länge har vi inte ens 1080p som standard. Det tar helt enkelt för mycket bandbredd om man vill hålla "hyfsad" bildkvalité med nuvarande komprimering.
Så ska man köpa 4k för den sakens skull så är det pengar i sjön.
Vad det gäller konsolspelande som tc nämner så är det också pengar i sjön då dagens enheter knappt fixar 1080p.
Beträffande filmer online så är det nog inga bekymmer att streama/visa 8k . Det går att komprimera sönder allt material.

Angående blu-ray så antar jag att du inte orkade läsa längre än tredje raden i mitt inlägg?

Klart jag läst hela inlägget och kommer närmre och närmre ett köp Så ta gärna det med Bluray också.

Kom på att jag har dåligt internet (ej fibermöjlighet), bara har bredband24, via telejacket och p.g.a detta nog inte kan streama i 4K från t.ex. Netflix.
Det som finns kvar då är att ladda ner 4k filmer från nätet vilket kommer ta väldigt lång tid. Hur stor kan en sådan fil vara?
Måste jag se 4k-filmen via en dator eller klarar ett USB minne (vilket i så fall?) att överföra allt så det flyter på bästa sätt?

Av just denna anledning ser det lite mörkt ut för att kunna nyttja 4k som redan har en lite marknad ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyro2:

Helt klart en kandidat när det gäller 4K!! Någon som har en kandidat utan 4k och 60-65"

Permalänk
Medlem

en liten insticks fråga: ser 1080p eller 720p sämre ut på en 4k panel än på en 1080 panel, eller märker man någon skillnad alls?

kanske hittar man en tv man gillar som råkar ha en 4k panel så vill man att 720p och 1080p material ser minst lika bra ut som på en 1080 panel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyro2:

Förra årets modeller, det har redan kommit nya modeller med ny intressant teknik.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

en liten insticks fråga: ser 1080p eller 720p sämre ut på en 4k panel än på en 1080 panel, eller märker man någon skillnad alls?

kanske hittar man en tv man gillar som råkar ha en 4k panel så vill man att 720p och 1080p material ser minst lika bra ut som på en 1080 panel.

Ja det är ju lite det här som är ett av problemen med att "framtidssäkra" sig med 4K, majoritet av "materialet" kommer vara "non-native" på en 4K panel.

I teorin kan man ju få en 4K panel att helt enkelt inte skala materialet (låta 4 pixlar motsvara 1) men det verkar finnas få TV apparater som funkar på det viset, så i allmänhet blir det nån form av uppskalning.

Heller bra panel i 1080p än en sämre panel i 4K.

http://www.rtings.com/info/4k-ultra-hd-uhd-vs-1080p-full-hd-t...

Permalänk
Skrivet av Barak:

Det fanns CRT-apparater som kunde visa 720p/1080i...
4k kommer knappast vara på tapeten innan det är dags för tc att köpa ny tv igen.
Så vitt jag vet sänds alla (HD)kanaler idag i antingen 720p eller 1080i.
Men om tc sitter 1 m från teven och tänker investera mycket pengar i framtida blu-rayfilmer så kanske det är värt det.

Personligen hade jag hellre lagt 15k på en bra 1080p tv än en 4k med sämre panel.

Ska man bara se på Tv räcker vilken 3000krs tv som helst. Är ju 2015 nu så det finns ju material i 1080P (även om en del är uppskalat). Även lite i 4k, men håller med om att skaffa en med bra 1080 Panel framför en halvkass 4K panel.

Tv sändningar har aldrig varit någon högre prio eller måttstock hur bra tv man ska köpa. Man ska ju kunna njuta av perfekt bildkvalité där det är viktigt som film/serier t.ex.

Skrivet av peraan:

Vore för enkelt om de svar jag får är av samma åsikt Tack för att ni bryr er i mitt TV-köp, uppskattas!

Ni som röstar för 4K, länka någon TV så jag har något att utgå från.

Ni som tycker jag ska köpa en bättre 1080P tv, länka några sådana, gärna motivering. Gärna 60-65" också!

Oftast är 1080P tv bättre bara för dom lägger på rätt saftig summa på bra 4k apparater närmare 50% extra (när den verkliga kostnaden ligger på 15% dyrare än en 1080P skärm).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finurliig:

En liten generell iakttagelse: 4K-material extsterar inte ännu, så om du redan har en TV som klarar av den nuvarande standarden (1080p), varför bry sig? Du får en bildkvalité på TV:n som du inte kan utnyttja för att det inte finns 4K-filmer ännu?

Att köpa 4K för att "framtidssäkra" ditt köp ter sig som ganska utsiktslöst i en bransch där all utrustning är utdaterad efter cirka tre år; däremot är det ett bra sätt att tömma plånboken: den nya 4K-tekniken är ju mycket dyrare i inköp.

4K-skärm till skrivbordsdator så att man kan läsa text utan att bli trött i ögonen begriper jag: men till film har jag svårt att se att det skulle vara motiverat.

Vänta om du kan tills det finns 4K-filmer ute: då har priset på apparaterna hunnit sjunka också, är mitt råd.

Det där är ju en sanning med modifikation, sedan byter man väl inte TV stup i kvarten, eller gör man det ??
Många har ju sina TV apparater 5-10år och tänker man så tycker jag absolut man ska gå på 4K i dag.

4K material finns, filmbolagen scannar in och remastrar sina gamla filmer i 4K eller 8K.
Nya biofilmer spelas ganska så ofta in i 4K nu för tiden. Red har 6K kameror och är på ingång med en 8K modell.
Netflix har börjat med serier i 4K.
UHD Bluray är på ingång senare i år (antar att det endast är detta du syftade på).
Flera konsument produkter som kan spela in i 4K kommer garanterat.
Datorspel med 4K finnes, problemet är isåfall att grafikkort att driva så många pixlar kostar.
Foton i 4K har funnits länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det där är ju en sanning med modifikation, sedan byter man väl inte TV stup i kvarten, eller gör man det ??
Många har ju sina TV apparater 5-10år och tänker man så tycker jag absolut man ska gå på 4K i dag.

4K material finns, filmbolagen scannar in och remastrar sina gamla filmer i 4K eller 8K.
Nya biofilmer spelas ganska så ofta in i 4K nu för tiden. Red har 6K kameror och är på ingång med en 8K modell.
Netflix har börjat med serier i 4K.
UHD Bluray är på ingång senare i år (antar att det endast är detta du syftade på).
Flera konsument produkter som kan spela in i 4K kommer garanterat.
Datorspel med 4K finnes, problemet är isåfall att grafikkort att driva så många pixlar kostar.
Foton i 4K har funnits länge.

Det största frågan är ifall man kommer märka någon skillnad från ett normalt betraktningsavstånd. Om vi talar om projektorer och 100" så kan jag hålla med om att det blir mer relevant.
Ja att om 5-10 år lägga pengar på en 4k-tv tycker jag låter rimligt. Att betala premium för en teknik i sin linda är knappast vettigt.
Filmbolagen "remastrar" filmer med jämna mellanrum, typ 10-20 år om det rör sig om "blockbusters". Majoriteten av filmerna låter de vara.
Angående netflix: Hur står sig en 1080p film på 15 Mb/s mot en 4k på 15 Mb/s? Som sagt komprimera kan man alltid göra.

Resten av de nämnda punkterna är upp till brukaren.
Användarna som spelar in 4k-film för att sedan se det på sin tv är nog en minoritet.
Datorspelare som spelar på sin tv är nog också en minoritet och konsoler som klarar den upplösningen har vi inte inom det närmaste 5 åren.
Hur många sitter egentligen och kollar foton på sin tv?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Tänk på att det finns inga TV kanaler som använder 4K.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Som sagt är det ett väldigt limiterat utbud på 4K idag. Tittar man på hur lång tid det har tagit för 1080p att slå igenom tvsändningsmässigt så är 4k många år bort. Jag köpte själv en Sony W905 för 1.5 år sedan och är fortfarande oerhört nöjd, knivskarp bild. Sony har inte bästa smartfunktionerna, men det är inget jag skulle använda i tvn iaf. En billig Apple TV eller liknande ger så mycket mer för en liten peng.

Hade jag köpt tv idag är det Sony 55 som länkats tidigare, väldigt mycket tv för pengarna. Sony har även lägst inputlag vilket gör den perfekt för att lira konsol. Så mitt tips är att köpa sonyn idag och spara lite pengar. Sen om runt 3-4 år kan du flytta tvn till sovrummet och köpa något nytt.

Har du intresse av ljud eller någon polare som ska köpa något inom ljud/bild så kör mediamarkt en "köp 2 få den billigaste för halva priset", vilket kan få ner priset på tvn ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Som sagt är det ett väldigt limiterat utbud på 4K idag. Tittar man på hur lång tid det har tagit för 1080p att slå igenom tvsändningsmässigt så är 4k många år bort. Jag köpte själv en Sony W905 för 1.5 år sedan och är fortfarande oerhört nöjd, knivskarp bild. Sony har inte bästa smartfunktionerna, men det är inget jag skulle använda i tvn iaf. En billig Apple TV eller liknande ger så mycket mer för en liten peng.

Hade jag köpt tv idag är det Sony 55 som länkats tidigare, väldigt mycket tv för pengarna. Sony har även lägst inputlag vilket gör den perfekt för att lira konsol. Så mitt tips är att köpa sonyn idag och spara lite pengar. Sen om runt 3-4 år kan du flytta tvn till sovrummet och köpa något nytt.

Har du intresse av ljud eller någon polare som ska köpa något inom ljud/bild så kör mediamarkt en "köp 2 få den billigaste för halva priset", vilket kan få ner priset på tvn ytterligare.

Återigen tack ni alla som hjälper mig med detta! På minhembio forum har jag endast fått en kommentar. Så ni glänser

Lutar mycket att det blir en bättre 1080p TV som jag kan nyttja till fullo i dagsläget. Dock är jag sugen på 60-65" Finns det möjligen en likvärdig Sony (den ni pratar om) fast större?

Och vad finns det för alternativ när det gäller mediaöverföring. Jag tänker mig att jag tankar hem en film på min dator och vill se den på TVn. Jag vill inte koppla någon sladd från dator till TV. Funkar USB att överföra på ett bra sätt så det flyter med max upplösning etc? Eller är det SATA extern disk som gäller?

Permalänk
Medlem

Glöm 4K. Det kommer aldrig slå.

Vad ingen verkar tänka på är att en förkrossande majoritet av all världens film som producerats är inspelad på analog 35mm-film. Vad många inte vet i sin tur är att denna films prestanda ligger kring just 1080p, beroende på ISO och filmtyp. Så även om filmer ommastras, så får man inte ut mer bildinformation med 4K. Förmodligen kommer filmbolagen att skärpa upp och städa filmerna så de ser bättre ut, men det blir ju ungefär som en uppskalning i produktionsledet. Källmaterialet ger ändå inte mer. Och uppskärpning och filtrering görs ju redan idag.

Kvar blir då det extrema fåtalet filmer som är inspelade i 70mm-film och som har bevarats väl, samt det extrema fåtalet nyproducerade filmer för 4K.

4K tar alldeles för mycket bandbredd för att det ska vara gångbart med TV-sändningar.

Så ja, lycka till med din datorskärm.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Glöm 4K. Det kommer aldrig slå.

Vad ingen verkar tänka på är att en förkrossande majoritet av all världens film som producerats är inspelad på analog 35mm-film. Vad många inte vet i sin tur är att denna films prestanda ligger kring just 1080p, beroende på ISO och filmtyp. Så även om filmer ommastras, så får man inte ut mer bildinformation med 4K. Förmodligen kommer filmbolagen att skärpa upp och städa filmerna så de ser bättre ut, men det blir ju ungefär som en uppskalning i produktionsledet. Källmaterialet ger ändå inte mer. Och uppskärpning och filtrering görs ju redan idag.

Kvar blir då det extrema fåtalet filmer som är inspelade i 70mm-film och som har bevarats väl, samt det extrema fåtalet nyproducerade filmer för 4K.

4K tar alldeles för mycket bandbredd för att det ska vara gångbart med TV-sändningar.

Så ja, lycka till med din datorskärm.

Det är en TV jag ska köpa, men du ska menade till någon annan?

Hur står sig denna TV i jämförelse med 55" Sonyn som tidigare varit på tal?
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/PHILIPS-65PFS5909-12,909...

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Tänk på att det finns inga TV kanaler som använder 4K.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av MystiX:

Som sagt är det ett väldigt limiterat utbud på 4K idag. Tittar man på hur lång tid det har tagit för 1080p att slå igenom tvsändningsmässigt så är 4k många år bort. Jag köpte själv en Sony W905 för 1.5 år sedan och är fortfarande oerhört nöjd, knivskarp bild. Sony har inte bästa smartfunktionerna, men det är inget jag skulle använda i tvn iaf. En billig Apple TV eller liknande ger så mycket mer för en liten peng.

Hade jag köpt tv idag är det Sony 55 som länkats tidigare, väldigt mycket tv för pengarna. Sony har även lägst inputlag vilket gör den perfekt för att lira konsol. Så mitt tips är att köpa sonyn idag och spara lite pengar. Sen om runt 3-4 år kan du flytta tvn till sovrummet och köpa något nytt.

Har du intresse av ljud eller någon polare som ska köpa något inom ljud/bild så kör mediamarkt en "köp 2 få den billigaste för halva priset", vilket kan få ner priset på tvn ytterligare.

Skrivet av Gibbe:

Glöm 4K. Det kommer aldrig slå.

Vad ingen verkar tänka på är att en förkrossande majoritet av all världens film som producerats är inspelad på analog 35mm-film. Vad många inte vet i sin tur är att denna films prestanda ligger kring just 1080p, beroende på ISO och filmtyp. Så även om filmer ommastras, så får man inte ut mer bildinformation med 4K. Förmodligen kommer filmbolagen att skärpa upp och städa filmerna så de ser bättre ut, men det blir ju ungefär som en uppskalning i produktionsledet. Källmaterialet ger ändå inte mer. Och uppskärpning och filtrering görs ju redan idag.

Kvar blir då det extrema fåtalet filmer som är inspelade i 70mm-film och som har bevarats väl, samt det extrema fåtalet nyproducerade filmer för 4K.

4K tar alldeles för mycket bandbredd för att det ska vara gångbart med TV-sändningar.

Så ja, lycka till med din datorskärm.

Bara nyfiken varför går ni så hårt på vad Tv-sändningar kör för upplösning? Det mesta sänds ju i 720P eller sämre, ska man ha det som måttstock räcker ju en 720P Tv för 5000kr eller sämre.

Nej många köper en Tv med bra bildkvalité för att se just filmer/serier med bra/korrekt skarp bild det går. Det är i alla fall det jag hör många drar med, även jag bryr mig inte om döende media.

Köper jag plasma eller oled ligger inte fokus på att jag ska se 99% Tv sändningar på den, utan njuta av en film t.ex.

Men håller med om att 4k inte är mogen än, speciellt när dom lägger på 50% extra (som egentligen borde varit 15/20% i stället).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Som sagt är det ett väldigt limiterat utbud på 4K idag. Tittar man på hur lång tid det har tagit för 1080p att slå igenom tvsändningsmässigt så är 4k många år bort. Jag köpte själv en Sony W905 för 1.5 år sedan och är fortfarande oerhört nöjd, knivskarp bild. Sony har inte bästa smartfunktionerna, men det är inget jag skulle använda i tvn iaf. En billig Apple TV eller liknande ger så mycket mer för en liten peng.

Hade jag köpt tv idag är det Sony 55 som länkats tidigare, väldigt mycket tv för pengarna. Sony har även lägst inputlag vilket gör den perfekt för att lira konsol. Så mitt tips är att köpa sonyn idag och spara lite pengar. Sen om runt 3-4 år kan du flytta tvn till sovrummet och köpa något nytt.

Har du intresse av ljud eller någon polare som ska köpa något inom ljud/bild så kör mediamarkt en "köp 2 få den billigaste för halva priset", vilket kan få ner priset på tvn ytterligare.

Ja det finns ju inte ens tvsändningar i 1080p än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peraan:

Det är en TV jag ska köpa, men du ska menade till någon annan?

Hur står sig denna TV i jämförelse med 55" Sonyn som tidigare varit på tal?
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/PHILIPS-65PFS5909-12,909...

Skrivet av Broken-arrow:

Bara nyfiken varför går ni så hårt på vad Tv-sändningar kör för upplösning? Det mesta sänds ju i 720P eller sämre, ska man ha det som måttstock räcker ju en 720P Tv för 5000kr eller sämre.

Nej många köper en Tv med bra bildkvalité för att se just filmer/serier med bra/korrekt skarp bild det går. Det är i alla fall det jag hör många drar med, även jag bryr mig inte om döende media.

Köper jag plasma eller oled ligger inte fokus på att jag ska se 99% Tv sändningar på den, utan njuta av en film t.ex.

Men håller med om att 4k inte är mogen än, speciellt när dom lägger på 50% extra (som egentligen borde varit 15/20% i stället).

Det finns inget material i 4K idag, och det kommer aldrig finnas i någon nämnvärd utsträckning. Så det blir i praktiken en datorskärm.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian