panik! datorn från reparation startar inte! (löst)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Vet hur den funkar men dom skickade tillbaka datorn med grafikkortet i en separat kartong. Men problemet är ju inte att något grafikkort sitter fast utan att en "knäck" kommer från psun och den går inte att starta.

Jag hade nog skruvat ur moderkortet och kollat så det inte ligger något bakom som kortsluter det, en skruv som vibrerat loss i frakten t.ex eller något sånt, lika så lyst in i nätagget och se så det inte ligger något där.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Prova att ta ut alla minnen och prova endast med 1 sticka i taget i varje slot.

Precis. Testa detta. Och som någon annan skrev så montera ut moderkortet och kolla så det inte ligger emot chassit eller någon skruv och kortsluter.

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagicWizard:

Håller med om detta. Om inget är trasigt eller kortslutet så kan ibland flera minnen vid första uppstarten skapa detta problemet.

Skrivet av Nizr:

Precis. Testa detta. Och som någon annan skrev så montera ut moderkortet och kolla så det inte ligger emot chassit eller någon skruv och kortsluter.

"Första" uppstarten? Hela datorn är ju inte e nybyggd. Men ska prova ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Jag hade nog skruvat ur moderkortet och kollat så det inte ligger något bakom som kortsluter det, en skruv som vibrerat loss i frakten t.ex eller något sånt, lika så lyst in i nätagget och se så det inte ligger något där.

Ska kolla det då jag kommer hem

Permalänk
Medlem

Testa att starta upp datorn med minimalt med saker inkopplade, dvs bara med cpu och minne inkopplat. Ta bort alla sata kablar till moderkort, samt koppla bort även strömförsörjning till dvd och hd.
Har du även testat att ta bort kabeln till startknappen och starta upp med att så kallat kortsluta startstiften på moderkortet, kan ju faktiskt vara något fel med startknappen.

Permalänk
Medlem

1. TS har haft en komplett dator från komplett som fungerade.

2. Han skulle byta mobo o lite annat tjafs. Då får han inte loss grafikkortet för pci-e låset vill inte släppa så han kunde aldrig initiera bytet. Avhandlat i en annan tråd.

3. Han skickar in datorn till komplett. De tar loss grafikkortet.

4. Han får tillbaka datorn och den startar ej. Inget rört förutom komplett som tagit ut grafikkortet ur en innan fungerande dator.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

1. Asso TS har haft en komplett dator från komplett som fungerade.

2. Han skulle byta mobo o lite annat tjafs. Då får han inte loss grafikkortet för pci-e låset vill inte släppa så han kunde aldrig initiera bytet. Avhandlat i en annan tråd.

3. Han skickar in datorn till komplett. De tar loss grafikkortet.

4. Han får tillbaka datorn och den startar ej. Inget rört förutom komplett som tagit ut grafikkortet ur en innan fungerande dator.

Tack. Exakt så. Var lite stressad igår. Ska försöka redigera alla mina inlägg så man kan läsa dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

hmmm.. så en helt fungerande dator där du vet hur man byter moderkort/grafikkort så skickar du in den för att PCI-e "låset sitter fast"
dom på komplett måste ju ha undrat varför du skickar in en fungerande dator?, som dom testar & skickar tillbaka och du har då samma fel att låset inte funkar.

ja tvivlar starkt på att du vet hur den där plast-flärpen funkar.

Gävleberg vad dryg man kan vara då

Skulle rekommendera att du tar kontakt med Komplett igen

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Knäppet kan vara från när nätaggregatet bryter strömmen, behöver inte vara någon som är trasigt. Mitt EVGA Supernova G2 750w "klickar" alltid till när jag stänger av datorn, precis när alla fläktar slutat snurra.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Jaha där ser man. Byggt många datorer men aldrig hört talas om att de kallades för de.

Bara för att man gjort något många gånger betyder det inte att man kan allting
Jag använder min hjärna flitigt varje dag, men visste inte att den vätska som hjärnan badar i heter cerebrospinalvätska, till för bara någon dag sedan.
Ger många poäng i Alfapet.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Jaha där ser man. Byggt många datorer men aldrig hört talas om att de kallades för de.

Vad har du kalla dessa innan då?
Man lär sig nåt nytt varje dag!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Vad har du kalla dessa innan då?
Man lär sig nåt nytt varje dag!

Jag har inte kallat den för någonting, jag ha aldrig behövt refera till pcie-låset. Man säger ju typ bara "Grafikkortet sitter fast som det ska", och då menar man att pcie-låset håller fast kortet som det ska:p.

Permalänk
Medlem

Ts har fortfarande inte sagt om han har satt dit distanserna i det nya chassit. Tror att han/hon har satt dit moderkortet direkt mot plåten och att det blir kortslutning.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Ts har fortfarande inte sagt om han har satt dit distanserna i det nya chassit. Tror att han/hon har satt dit moderkortet direkt mot plåten och att det blir kortslutning.

Han har inget nytt chassi och han har ännu inte bytt några delar i sitt befintliga chassi som moderkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Ts har fortfarande inte sagt om han har satt dit distanserna i det nya chassit. Tror att han/hon har satt dit moderkortet direkt mot plåten och att det blir kortslutning.

Om komplett har testat datorn hos sig, i chassit så låter det otroligt.

Pucktvåa
Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk

Att det knäpper till sen stängs datorn av låter ju som att något kortsluter nätagget. Kolla att alla kontakter sitter i som dom ska å att inget ligger emot på något dumt ställe.

Permalänk
Medlem

Wow, många verkar "idiot-förklara" TS hit och dit, med distanser och fel. Behöver inte vara så nedlåtande.

Han har ju skickat in en helt fungerande dator till komplett, pga han skulle byta grafikkort och chassi, men PCI-E låset hade hängt sig. Har skett för mig också, fick försiktigt bända loss det och sen sätta det rätt igen.

Komplett testar den och allt är bra, grafikkort och dator skickas separat hem till TS. Än så länge så ska allt fungera. Han bestämmer sig för att testat datorn innan han börjar byta något... inget fungerar.

Så lägg ner kommentarerna om att han monterat det fel, då han inte monterat något än.
Dock kan frakt på en dator verkligen orsaka problem, så det kan mycket väl vara något som lossnat, kommit fel.

Foxmaner: Hade jag varit dig hade jag väntat, och frågat komplett. För om du börjar rota i den (mer än dubbelkolla kablar osv) så försvinner allt ansvar från dem. Om inget annat, råd fråga dem vad de anser du bör göra.

Att nätagget gör så är pga den inte fullbordar "start-sekvensen".
Strömmen slås på, spänningarna är både hit och dit fel, och kondensatorer laddas upp, med höga strömmar och ostabil spänning. Än så ligger CPU, moderkort, BIOS och allt och väntar. Fläktar osv går igång, men ingen beräkning. De väntar på PSU-ready signalen som kommer via ATX kontakten.
När PSUn anser att spänningarna är stabila och allt är okej, så skickar den signalen, och datorn börjar initiera sin BIOS, POST osv. Detta tar ofta typ 1-2 sekunder, max. Förr fick man ett "pip" när detta skedde.

Skulle denna signalen inte komma i vettig tid så stänger bättre agg av sig efter 5+ sekunder, då den inser att något inte är rätt. Det kan vara en spänning som är kortsluten, eller ett fel i PSUn som gör att spänning inte kommer upp rätt. Oavsett så stänger den av för att skydda datorn.
Billiga aggregat kommer dock bara fortsätta vänta, och vänta. Där får man fenomenet "mina fläktar går, men ingen bild kommer".

Som sagt, kolla med komplett, för är det fraktskada så är det frakbolagets försäkringar som ev ska stå för det, då de verifierade det innan transport.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem!

Hej.

Jag kan ha fel men jag hade samma problem med min dator när jag först byggde den.

Min dator hamnade också i en bootloop när jag inte hade ström kabeln riktigt i satt.

Det visade sig vara strömkabeln till cpu n som inte satt i korrekt.

Jag rekomenderar att du kollar så att den sitter i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Han har inget nytt chassi och han har ännu inte bytt några delar i sitt befintliga chassi som moderkort.

Skrivet av Nizr:

Om komplett har testat datorn hos sig, i chassit så låter det otroligt.

Ja excuse meee, men när Ts uttrycker sig som att han först skickade in datorn till komplett pga pci-e låset och sen skulle byta chassi och mobo så ber jag så mkt om ursäkt för att jag uppfattar allt efter den ordningsföljden som Ts beskrev... om det nu gick till på ett annat sätt så kunde han ha uttryckt sig lite annorlunda. Jag kan ju bara bidra med tips till den informationen som jag får ta del av och det lät ursprungligen som att han 1. skickade in datorn till komplett för att få hjälp med pci-e låset, 2. så att han kunde få loss alla komponenter och byta till ett nytt chassi. Det är den ordningen jag läser det hela i det ursprungliga inlägget och det låter som ett klassiskt fall av kortslutning i komponentsbytningsfasen.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Gävleberg vad dryg man kan vara då

Skulle rekommendera att du tar kontakt med Komplett igen

ska göra det nu återkommer med resultat

Skrivet av ZyntaaX:

Knäppet kan vara från när nätaggregatet bryter strömmen, behöver inte vara någon som är trasigt. Mitt EVGA Supernova G2 750w "klickar" alltid till när jag stänger av datorn, precis när alla fläktar slutat snurra.

Ok skönt. Då jag hörde knappen för första gången så skrek jag bara "helvete där rök datorn" får hoppas att allt klarade sig.

Skrivet av hellberg244:

Att det knäpper till sen stängs datorn av låter ju som att något kortsluter nätagget. Kolla att alla kontakter sitter i som dom ska å att inget ligger emot på något dumt ställe.

Har redan trippelkollat men ska nog kolla en extra gång

Skrivet av Paddanx:

Wow, många verkar "idiot-förklara" TS hit och dit, med distanser och fel. Behöver inte vara så nedlåtande.

Han har ju skickat in en helt fungerande dator till komplett, pga han skulle byta grafikkort och chassi, men PCI-E låset hade hängt sig. Har skett för mig också, fick försiktigt bända loss det och sen sätta det rätt igen.

Komplett testar den och allt är bra, grafikkort och dator skickas separat hem till TS. Än så länge så ska allt fungera. Han bestämmer sig för att testat datorn innan han börjar byta något... inget fungerar.

Så lägg ner kommentarerna om att han monterat det fel, då han inte monterat något än.
Dock kan frakt på en dator verkligen orsaka problem, så det kan mycket väl vara något som lossnat, kommit fel.

Foxmaner: Hade jag varit dig hade jag väntat, och frågat komplett. För om du börjar rota i den (mer än dubbelkolla kablar osv) så försvinner allt ansvar från dem. Om inget annat, råd fråga dem vad de anser du bör göra.

Att nätagget gör så är pga den inte fullbordar "start-sekvensen".
Strömmen slås på, spänningarna är både hit och dit fel, och kondensatorer laddas upp, med höga strömmar och ostabil spänning. Än så ligger CPU, moderkort, BIOS och allt och väntar. Fläktar osv går igång, men ingen beräkning. De väntar på PSU-ready signalen som kommer via ATX kontakten.
När PSUn anser att spänningarna är stabila och allt är okej, så skickar den signalen, och datorn börjar initiera sin BIOS, POST osv. Detta tar ofta typ 1-2 sekunder, max. Förr fick man ett "pip" när detta skedde.

Skulle denna signalen inte komma i vettig tid så stänger bättre agg av sig efter 5+ sekunder, då den inser att något inte är rätt. Det kan vara en spänning som är kortsluten, eller ett fel i PSUn som gör att spänning inte kommer upp rätt. Oavsett så stänger den av för att skydda datorn.
Billiga aggregat kommer dock bara fortsätta vänta, och vänta. Där får man fenomenet "mina fläktar går, men ingen bild kommer".

Som sagt, kolla med komplett, för är det fraktskada så är det frakbolagets försäkringar som ev ska stå för det, då de verifierade det innan transport.

Det var det jag kände tänker inte pilla i datorn innan dom sagt sitt då dom då kan skylla det på mig sen.

Skrivet av lolgear:

Hej.

Jag kan ha fel men jag hade samma problem med min dator när jag först byggde den.

Min dator hamnade också i en bootloop när jag inte hade ström kabeln riktigt i satt.

Det visade sig vara strömkabeln till cpu n som inte satt i korrekt.

Jag rekomenderar att du kollar så att den sitter i.

Ska prova dra ut och sätta i alla kontakter igen så får vi hoppas

Skrivet av hersses:

Ja excuse meee, men när Ts uttrycker sig som att han först skickade in datorn till komplett pga pci-e låset och sen skulle byta chassi och mobo så ber jag så mkt om ursäkt för att jag uppfattar allt efter den ordningsföljden som Ts beskrev... om det nu gick till på ett annat sätt så kunde han ha uttryckt sig lite annorlunda. Jag kan ju bara bidra med tips till den informationen som jag får ta del av och det lät ursprungligen som att han 1. skickade in datorn till komplett för att få hjälp med pci-e låset, 2. så att han kunde få loss alla komponenter och byta till ett nytt chassi. Det är den ordningen jag läser det hela i det ursprungliga inlägget och det låter som ett klassiskt fall av kortslutning i komponentsbytningsfasen.

Du har uppfattat mig helt rätt:-) vad är "komponentsbytningsfasen"???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Ok skönt. Då jag hörde knappen för första gången så skrek jag bara "helvete där rök datorn" får hoppas att allt klarade sig.

Hehe förstår det x)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Du har uppfattat mig helt rätt:-) vad är "komponentsbytningsfasen"???

Jag menade den fasen då du bytte komponenter. Men en väldigt viktig fråga: satte du dit distanserna i det nya chassit? De man skruva fast på chassit som skiljer moderkortet från plåten. Om man missar det så blir det kortslutning, så kolla så du inte har glömt dem

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Jag menade den fasen då du bytte komponenter. Men en väldigt viktig fråga: satte du dit distanserna i det nya chassit? De man skruva fast på chassit som skiljer moderkortet från plåten. Om man missar det så blir det kortslutning, så kolla så du inte har glömt dem http://extreme.idg.se/polopoly_fs/1.224836.1240048364!imageMa...

Oj då kanske du inte förstod mig till 100. Skulle byta chassi och moderkort men det stoppades ju då jag inte fick bort grafikkortet. Hela datorn är alltså orginaldelarna från komplett. Och tror nog att dom satt i distanserna:)

Permalänk
Medlem

Pratade med dom nu. Fick råd om att prova helt utan ramminne och reseta cmos. BRB återkommer med resultat

Permalänk
Medlem

It's alive!!!! Behövde skynda mig till en träning. Men hann att reseta cmos och använda bara en ram.
Hade bara el kabel i (lite stressad) men som det såg ut då så startade den upp och var igång i ca en minut innan jag drog.
Ska prova då jag kommer hem med skärm och allt;-)
Tusen tack för alla svar
Vet ni varför den funkade efter att reseta cmos? Är det något att oroa sig över?
Vet ju inte. Kan ju lika gärna vara ett ram minne då den bara startade med en

Permalänk
Medlem

Du behöver inte oroa dig över att reset:a cmos, ingen fara såvida du inte kommer behöva göra det varenda dag för att få igång den.
Kan mkt väl vara att en sticka är kass, testa med den andra enskilt för att se om den fungerar

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

It's alive!!!! Behövde skynda mig till en träning. Men hann att reseta cmos och använda bara en ram.
Hade bara el kabel i (lite stressad) men som det såg ut då så startade den upp och var igång i ca en minut innan jag drog.
Ska prova då jag kommer hem med skärm och allt;-)
Tusen tack för alla svar
Vet ni varför den funkade efter att reseta cmos? Är det något att oroa sig över?
Vet ju inte. Kan ju lika gärna vara ett ram minne då den bara startade med en

Troligtvis var BIOS inställd på att visa bild från din grafikkort och inte genom moderkortet.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Troligtvis var BIOS inställd på att visa bild från din grafikkort och inte genom moderkortet.

Hur kan det ha orsakat att nätaggregatet bröt strömmen? Skulle ju vara skönt om det var så iallafall så man kan utesluta slitna minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Hur kan det ha orsakat att nätaggregatet bröt strömmen? Skulle ju vara skönt om det var så iallafall så man kan utesluta slitna minnen

Ska den visa bild från ett grafikkort som inte hittas så är något uppenbarligen fel och därför bryter strömmen innan någon skada sker.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Kan inte en till fråga om han satt dit distanserna till mobot/chassit han inte bytt?
Det hade gjort min dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync