Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning.

Permalänk
Medlem

Snart blir man ju galen. Känns som jag har koll på detta nu men det fungerar inte på något plan med IPTV. Vad händer med VLAN845 från Port 1 på Intenon när den passerar min Asus N66U-router? Den kommer in på WAN-porten och sen vidare till första Netgear-switchen via port 1 på Asus:en. Följer inte VLAN845 med från Asusen till Netgear-switchen?

Skrivet av Rickard:

Hej,

Nu har jag kopplat och ritat klart :). Allt sitter innaför routern. Tycker ni att det är kopplat ok? Och hur konfar jag nu switcharna?

https://drive.google.com/file/d/0BzmIiS5tvyg4UWRMOEV3X1pFWW8/view?usp=sharing

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulemis:

Ingen som ser något fel eller kan förklara varför portarna beter sig som de gör?

Min tanke med VLAN-konfigurationen är nedan

Port 1 (vlan845, tv, otaggat) - bara kunna koppla in en tv-box
Port 2 (vlan845, tv, taggat) - inget bör funka, förutom med inteno på port 2 (tv)
Port 3 (vlan845, tv, taggat och vlan832, lan, taggat) - både lan och tv till en annan switch (inteno i det här fallet)
Port 4 (vlan832, lan, otaggat) - koppla in en dator, lokal switch port mao.

I själva verket när jag testar så är det som följer

Port 1 - Tv-box funkar, dator funkar ej (som jag tänkt)
Port 2 - Datorn funkar (inte som jag tänkt)
Port 3 - Funkar som jag tänkt, dock funkar det med en dator inkopplad vilket är konstigt eftersom det bara ska vara taggade paket?
Port 4 - Funkar som jag tänkt

Det har löst sig!
Var jag som missade en inställning som gjorde att inget taggades på portarna...

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rickard:

Hej,

Nu har jag kopplat och ritat klart :). Allt sitter innaför routern. Tycker ni att det är kopplat ok? Och hur konfar jag nu switcharna?

https://drive.google.com/file/d/0BzmIiS5tvyg4UWRMOEV3X1pFWW8/view?usp=sharing

Varför har du en switch som "skarvplint" nere till vänster på bilden ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Följer inte VLAN845 med från Asusen till Netgear-switchen?

Nej, ASUS skickar ut otaggat på dess TV-port.

Skrivet av Rickard:

Hej,

Nu har jag kopplat och ritat klart :). Allt sitter innaför routern. Tycker ni att det är kopplat ok? Och hur konfar jag nu switcharna?

https://drive.google.com/file/d/0BzmIiS5tvyg4UWRMOEV3X1pFWW8/view?usp=sharing

Du måste ha två kablar mellan ASUS och netgear-switchen, en för TV och en för LAN/Internet.

Alternativt kopplar du in Netgear före ASUS, från Inteno_LAN1 kommer TV-trafiken taggad och Internet otaggad.

Permalänk
Medlem

Så jag kan inte skicka vlan 845 vidare i kedjan om den först passerar Asus-routern?

Skrivet av madtop:

Nej, ASUS skickar ut otaggat på dess TV-port.

Du måste ha två kablar mellan ASUS och netgear-switchen, en för TV och en för LAN/Internet.

Alternativt kopplar du in Netgear före ASUS, från Inteno_LAN1 kommer TV-trafiken taggad och Internet otaggad.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

För att kunna skicka upp Internet/Iptv på övervåningen och skicka ut Internet/Iptv till nedervåningen. Fiberswitchen och "skarv-switchen" står bredvid varandra i en garderob. Jag vill ha routern på övervåningen. Tvn på nedervåningen är nog 7-8 meter från "skarv-switchens" punkt.

Skrivet av mrqaffe:

Varför har du en switch som "skarvplint" nere till vänster på bilden ?

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

Om Asus-routern skickar ut vlan845 otaggat på exempelvis port 4 kan jag då inte leda den porten till en switch där jag taggar vlan845 för att på så vis kunna skicka det vidare i kedjan?

Skrivet av Rickard:

Så jag kan inte skicka vlan 845 vidare i kedjan om den först passerar Asus-routern?

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Så jag kan inte skicka vlan 845 vidare i kedjan om den först passerar Asus-routern?

Det är min uppfattning. Vilket styrks av att du inte får det att funka.

Skrivet av Rickard:

Om Asus-routern skickar ut vlan845 otaggat på exempelvis port 4 kan jag då inte leda den porten till en switch där jag taggar vlan845 för att på så vis kunna skicka det vidare i kedjan?

Jo självklart, du behöver två kablar mellan router och switch.
Alternativt sätter du switchen före routern.

Permalänk
Medlem

Hej!

Fick det att fungera genom att koppla port 4 på Asusen till switchen. Konfade Asusen med VLAN845. Funkade klockrent. Taggade sedan VLAN845 och VLAN1 vidare till nästa switch. Taggade samma VLAN igen och skickade det slutligen vidare till sista switchen där jag plockade ut IPTV även där utan några som helst problem. Skönt!!

Läste på en hel del om VLAN, taggning med mera. När man väl greppar "taggningen" är det hyfsat lätt att förstå. Däremot är det lite skumt att jag kan stänga av IGMP-snooping på VLAN845 på alla switchar och det funkar ändå. Sätter jag på det blir det ingen skillnad. Vad betyder det egentligen? Sen fungerar inte Zappa appen. Kan det bero på att mobilen är i wifi-nätet och tvn är i det fasta nätet?

Skrivet av madtop:

Det är min uppfattning. Vilket styrks av att du inte får det att funka.

Jo självklart, du behöver två kablar mellan router och switch.
Alternativt sätter du switchen före routern.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Hej!

Fick det att fungera genom att koppla port 4 på Asusen till switchen. Konfade Asusen med VLAN845. Funkade klockrent. Taggade sedan VLAN845 och VLAN1 vidare till nästa switch. Taggade samma VLAN igen och skickade det slutligen vidare till sista switchen där jag plockade ut IPTV även där utan några som helst problem. Skönt!!

Läste på en hel del om VLAN, taggning med mera. När man väl greppar "taggningen" är det hyfsat lätt att förstå. Däremot är det lite skumt att jag kan stänga av IGMP-snooping på VLAN845 på alla switchar och det funkar ändå. Sätter jag på det blir det ingen skillnad. Vad betyder det egentligen? Sen fungerar inte Zappa appen. Kan det bero på att mobilen är i wifi-nätet och tvn är i det fasta nätet?

Har du numera två sladdar mellan ASUS och switch?

IGMP-snooping innebär att switchen lyssnar på kontrollpaketen (igmp) som skickas mellan router och TV-boxar. Med IGMP-snooping så lär sig switchen till vilka portar den ska skicka TV-strömmarna, utan snooping så kommer strömmarna att floodas ut på samtliga portar. Det kommer mao att funka både med och utan snooping men med snooping skickas inte trafiken ut i onödan.

Zappa-appen kräver att box och mobil sitter på samma nät - de når bara varandra "lokalt".
Med din lösning så sitter de på två olika nät.

Permalänk
Medlem

Japp! Jag gjorde som du sa. Tack för all hjälp. Se nedan... Tack för svaret om Snooping. Däremot hänger jag inte med på att mina enheter sitter på olika nät. Fiberns port 1 går bara upp till Routerns WAN-port. Inget annat är kopplat till Fiberswitchen. Då är väl allt bakom routern?

Router WAN -> Fiberswitch
Router Port 1 -> Switchch Port 1
Router Port 4 -> Switch Port 7 (Routerns port 4 är konfad med vlan845)

Skrivet av madtop:

Har du numera två sladdar mellan ASUS och switch?

IGMP-snooping innebär att switchen lyssnar på kontrollpaketen (igmp) som skickas mellan router och TV-boxar. Med IGMP-snooping så lär sig switchen till vilka portar den ska skicka TV-strömmarna, utan snooping så kommer strömmarna att floodas ut på samtliga portar. Det kommer mao att funka både med och utan snooping men med snooping skickas inte trafiken ut i onödan.

Zappa-appen kräver att box och mobil sitter på samma nät - de når bara varandra "lokalt".
Med din lösning så sitter de på två olika nät.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har 3 switchar så insåg jag att PVID bara verkar vara nödvändigt att ställa in på en switch där man vill plocka ut IPTV. Min switch nummer 2 sitter i en garderob och är bara en länk vidare. Angående IGM Snooping. Det kan väl knappast skada att ha det påslaget på alla switchar mot VLAN845?

Skrivet av madtop:

Har du numera två sladdar mellan ASUS och switch?

IGMP-snooping innebär att switchen lyssnar på kontrollpaketen (igmp) som skickas mellan router och TV-boxar. Med IGMP-snooping så lär sig switchen till vilka portar den ska skicka TV-strömmarna, utan snooping så kommer strömmarna att floodas ut på samtliga portar. Det kommer mao att funka både med och utan snooping men med snooping skickas inte trafiken ut i onödan.

Zappa-appen kräver att box och mobil sitter på samma nät - de når bara varandra "lokalt".
Med din lösning så sitter de på två olika nät.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Japp! Jag gjorde som du sa. Tack för all hjälp. Se nedan... Tack för svaret om Snooping. Däremot hänger jag inte med på att mina enheter sitter på olika nät. Fiberns port 1 går bara upp till Routerns WAN-port. Inget annat är kopplat till Fiberswitchen. Då är väl allt bakom routern?

Router WAN -> Fiberswitch
Router Port 1 -> Switchch Port 1
Router Port 4 -> Switch Port 7 (Routerns port 4 är konfad med vlan845)

Det är "fysiskt" bakom routern men knappast nätmässigt. Dina TV-boxar har publika ip-adresser och sitter på Internet, din mobil har en privat adress och sitter bakom din routers NAT. De sitter med andra ord inte på samma nät, trafik från din mobil måste gå via din router och Telias router för att nå dina boxar.

Kolla vad du har för ip på någon TV-box (meny - om tjänsten - teknisk info).
På din PC öppnar du ett kommandofönster och skriver "traceroute din_box_ip". Du kommer då se ett antal routerhopp mellan din PC och din box.

Edit: Ska så klart vara "tracert ip" på en widows-burk.

Skrivet av Rickard:

Angående IGM Snooping. Det kan väl knappast skada att ha det påslaget på alla switchar mot VLAN845?

Du bör ha snooping påslaget, om det funkar så sparar det bandbredd och hindrar att paket skickas i onödan.
(Får du problem med att TV-bilden fryser så kan du testa att stänga av det.)

Permalänk
Medlem

Angående Zappa. Det borde betyda att ingen har fått Zappa att fungera utan att använda Telias Box?

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Angående Zappa. Det borde betyda att ingen har fått Zappa att fungera utan att använda Telias Box?

Hur ska man veta om absolut ingen har lyckats ?
Det kanske sitter någon mycket duktig och envis lirare någonstans som har lyckats. Jag har haft funderingar själv men har inget riktigt incitament eftersom jag har en "Smart" som jag är nöjd med.

Men generellt stämmer det nog, jag har inte läst om någon som lyckats få till en routad TV-lösning, dvs en lösning där TV och Internet ligger på samma hemmanät.

Permalänk
Medlem

Hehe. Jag menade inte så utan jag bara trodde att de som inte kunde köra Zappa var de som hade en switch innan routern. Jag är ändå jäkligt nöjd att jag gick till det. Tack för alla bra svar madtop och övriga.

Skrivet av madtop:

Hur ska man veta om absolut ingen har lyckats ?
Det kanske sitter någon mycket duktig och envis lirare någonstans som har lyckats. Jag har haft funderingar själv men har inget riktigt incitament eftersom jag har en "Smart" som jag är nöjd med.

Men generellt stämmer det nog, jag har inte läst om någon som lyckats få till en routad TV-lösning, dvs en lösning där TV och Internet ligger på samma hemmanät.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

RT-AC66u

I had problem with IPTV after installing RT-AC66u. Telia service lady said I need to use the crappy Telia router as bridge because it has a special chip to send IPTV signal. Well, after reading some comments here and set VID of LAN port 4 and 3 to 845, then it works like a charm.
I dont need to use the crap.

Permalänk
Medlem

Om någon lyckats få igång Telias "Zappa"-app så får ni gärna skriva hur ni gjort.
Jag kikade på trafiken som iOS-versionen skickar ut, och den använder SSDP initialt för att försöka söka upp routern. Eftersom det trådlösa nätverket och Telias TV-box sitter på olika VLAN så verkar det som att boxen inte svarar på broadcasten. Jag undrar om det går att vidarebefordra SSDP-trafiken mellan det trådlösa nätverket och det VLAN som Telias TV-box sitter på?
Eller är det kanske någon som vet hur Telias router löser detta problem? Jag misstänker att det inte är en fråga som går att ställa till Telias support, men jag har inte testat så jag kan ha fel.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Vill bara skriva och bekräfta att denna guide fungerar ypperligt. Nu har jag flyttat in och får IPTV att fungera utan problem på Port 4. Behöver ingen telia router utan kör direkt på min ASUS RT-AC68U Perfekt!

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Eller är det kanske någon som vet hur Telias router löser detta problem?

Telias router löser det genom att TV-box och mobil sitter på samma nät, de når varandra direkt via ethernet/L2. Routern är med andra ord inte ens inblandad i kommunikationen mellan zappa-app och box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Telias router löser det genom att TV-box och mobil sitter på samma nät, de når varandra direkt via ethernet/L2. Routern är med andra ord inte ens inblandad i kommunikationen mellan zappa-app och box.

Finns beskrivet i någon av trådarna hur man gör det utan TG799.

Permalänk
Medlem

Detta var precis vad jag letat efter, slipper man ha en extra enhet igång för detta ändamålet!

Funkade perfekt på min RT-AC66U, så tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag kör själv med en ASUS RT-AC66U och två stycken Netgear G108E-switchar... har inte rört switcharnas inställningar. Lät dem vara på "default" inställningar och det fungerar prima.

Skrivet av GaMeR2K5:

Zappa fungerar utmärkt utan Telias egna "smart".

Testade precis och båda digitalboxarna hittas i appen.

Och det beror på du kopplat ihop ditt LAN med TV-nätet, dvs dina datorer och mobiler är via L2 kopplade direkt mot Internet och TV-boxarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Ett bra tips till alla som vill bli kvitt "smart-lådan".

Nja, din lösning med att koppla ihop allt i samma L2-nät är inget som jag kan rekommendera. Dels är det ur säkerhetssynpunkt mycket tveksamt och dels har du nog bara tur att det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Allt är fortfarande bakom routern iallafall.

Men finns det en bättre lösning så kan jag gärna ändra.

Nej, allt är inte logiskt "bakom" din router - tvärtom.

ASUS-lösningen innebär att man bryggar ihop WAN_845 med t.ex LAN4, man har dragit en virtuell TP-kabel mellan dessa portar och routern är logiskt bortkopplad. När du sedan sätter in ditt LAN och TV-nätet i en och samma switch utan vlan-konfiguration så innebär det att du kopplar ihop TV-nätet med ditt LAN.

Dina datorer är via L2 direkt kopplade till internet utan skydd från din router.
Broadcast (och mcast) skickas hejvilt mellan de två olika ip-näten, en broadcast från Internet når direkt fram till din dator och en broadcast från din dator når TV-nätet. Dessutom har ditt ihopbryggade nät två aktiva dhcp-servrar, dels din ASUS och dels Telias dhcp för TV, och du har nog bara haft tur som fått det att fungera.

En bättre lösning är att hålla isär de två olika näten, sätt upp dina switchar med två logiskt separerade nät - konfigurera vlan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Hej!

Fick det att fungera genom att koppla port 4 på Asusen till switchen. Konfade Asusen med VLAN845. Funkade klockrent. Taggade sedan VLAN845 och VLAN1 vidare till nästa switch. Taggade samma VLAN igen och skickade det slutligen vidare till sista switchen där jag plockade ut IPTV även där utan några som helst problem. Skönt!!

Skrivet av GaMeR2K5:

Ska se om jag kan skriva upp hur anslutningen ser ut...

ASUS RT-AC66U

WAN <- inkommande från nätverksuttaget i hallen
1 -> NETGEAR GS108E "1" port 1 (internet)
2
3
4 -> NETGEAR GS108E "1" port 2 (iptv)

NETGEAR GS108E "1" (placerad bredvid routern)

1 <- ASUS RT-AC66U port 1
2 <- ASUS RT-AC66U port 4
3 -> PC1
4 -> PC2
5 -> NAS
6 -> Digitalbox 2 (tv i sovrummet via powerline-adapter)
7
8 -> NETGEAR GS108E "2" port 1

NETGEAR GS108E "2" (placerad vid tv-bänken)

1 <- NETGEAR GS108E "1" port 8
2 -> TV
3 -> PS3
4 -> XBOX 360
5 -> hemmabioreciever
6 -> Digitalbox 1
7
8

Som du ser så behöver jag alltså en port på varje switch för iptv. Samt att från ena switchen till den andra överföra internet OCH iptv via EN kabel.

Jag har försökt konfigurera vlan tidigare... men då jag inte fick det att fungera på något sätt så gav jag upp. Kanske finns någon duktig här som vet hur inställningarna ska göras?

Rickard har ju lyckats, han kanske kan svara på exakt hur han gjorde.

Men i princip ska du konfa enligt följande:
SW1 P2: vlanXX untagged
SW1 P6: vlanXX untagged
Sw1 P8: Trunk vlanXX

SW2 P1: Trunk vlanXX
SW2 P6: vlanXX untagged

Ditt LAN borde du kunna köra utan vlan.

Permalänk
Medlem

Jag kan hjälpa till om du vill konfa switchar som stödjer VLAN, trunkportar, PVID med mera. Jag fick svar på mycket av mina frågor från madtop. Han är kunnig. Mitt tips är att rita upp det först. Jag kunde inte ens tänka innan jag fick se det på bild. Jag använde https://www.gliffy.com/ vilket är gratis och lätt. Med en nätverkskarta blev det lättare att tänka hur jag skulle göra med VLAN och taggningar med mera. Sen mitt andra tips är att läsa på om VLAN, taggning, PVID med mera. Det tar inte så mycket tid. När jag förstod det lyckades jag i princip på första försöket med konfigurationen av switcharna. Det är lättare än vad man tror. Jag har dock Routern som första enhet efter fiberswitchen sen har jag två kablar från routern till närmaste switch (1 med VLAN845 och 1 med VLAN1).

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

Tänkte bara meddela att jag inte kunnat sluta pula
Löste det med VLAN-taggning i Tomato först, men nu har jag lyckats få till en routad lösning också. Alltså att tv-boxen får ett internt IP, Zappa-appen fungerar etc. Förmodligen i samma stuk som Telias egen Thomson-router? Har för mig att jag läst tidigare i tråden att det har efterfrågats.

Min fundering nu är bara om jag tagit en genväg, inte konfigurerat allt på bästa sätt. Tex så behöver IGMPproxy i Tomato konfigureras med vilka multicast-strömmar/nät som den ska routa till LANet, i nuläget kör jag bara 0.0.0.0/0 eftersom jag inte vet vilka olika nät som Telia strömmar ifrån. Någon som kan fylla på med info kanske?

För att det skulle funka var jag också tvungen att acceptera all trafik på VLAN845, skulle gissa på att om jag får tag på de nät som behövs så kan jag bara öppna dem i brandväggen. Just nu är det ACCEPT på allt i Iptables på detta virtuella interface.

Lösningen bygger iaf på Tomato, IGMPproxy och DHCP på vlan845 (istället för att brygga en port med vlan845). Vlan845 interfacet får den publika IP-adressen, medan tv-boxen får en intern, som jag i sin tur routar ut via iptables policy ut på gatewayen i Vlan845.

Visserligen märker jag nu att lösningen kanske inte är optimal, i min situation iaf. Tomato verkar sköta det här med IGMP snooping bra, IGMPproxy kör ut multicastströmmarna på lanet (br0) men inte ut på det trådlösa nätet (eth1), inte heller på övriga portar på switchen i routern. Men, min koppling innebär att det sitter en switch + AP i en av portarna, var tv-boxen sitter bl.a, och därför sänker den ner hela det trådlösa nätet på den andra switchen... suck. Den andra switchen är egentligen en router som används som switch + AP, och går inte alls att konfigurera på samma sätt som en router med tex Tomato.

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulemis:

Tänkte bara meddela att jag inte kunnat sluta pula
Löste det med VLAN-taggning i Tomato först, men nu har jag lyckats få till en routad lösning också. Alltså att tv-boxen får ett internt IP, Zappa-appen fungerar etc. Förmodligen i samma stuk som Telias egen Thomson-router? Har för mig att jag läst tidigare i tråden att det har efterfrågats.

Är en separat switch ett krav eller skulle det gå att koppla in en av Telias TV-boxar direkt till en port på routern och sedan konfigurera den porten till att vara kopplad till det virtuella interfacet? (Och på så sätt tilldela TV-boxen en intern IP-adress)

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Japp! Har 108Ev3 och 105Ev2. "Tag" det du vill skicka vidare. "Untag" det du vill plocka ut på en accessport. Första switchen exempel:

Från router WAN -> Switch Port 1 VLAN1 (Internet)
Från router Port 4 (VLAN845) -> Switch Port 2 (IPTV)
Skapa VLAN1 och VLAN845 på switchen
Port 1,2 och exempelvis port 7 och 8 blir medlemmar i VLAN845
Alla portar blir medlemmar i VLAN1 (borde nog plocka bort port 8 här)
VLAN 1: Port 1,2 och 7 taggas. Port 8 tas taggen bort på för att jag kör IPTV på den porten. Övriga portar "untaggas" för att kunna köra Internet.
VLAN845: Port 1,3 och 7 taggas. Port 8 untagg för att köra IPTV. Port 3-6 tas taggen bort.
PVID 845 på port 7 och 8.
Slå på IGMP-snooping på VLAN845 på alla switchar.
Port 7 blir trunkport till nästa switch. Den innehåller VLAN1 och VLAN845 taggat (Internet och IPTV). När den anländer till nästa switch skapar man bara upp VLANEN på samma sätt som på första switchen.

Shit va rörigt det blev :). Kan man ladda upp bilder här eller måste de ligga på någon annan plats och länkas hit?

Skrivet av GaMeR2K5:

Du hade Netgear GS105E & GS108E va?

Hur har du konfat så att iptv OCH internet överförs från ena switchen vidare till den andra?

Trots att det fungerar som jag kopplat det här nu så kan jag inte låta bli o pula med sakerna... trots att det blir en försämring.

Som jag förstått det så kan inte en otaggad port tillhöra mer än ett vlan. Däremot kan en taggad port tillhöra flera vlan. Port 8 som går vidare från switch 1 till 2 måste ju då vara taggad, som medlem i vlan 01 och 845.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends