Hur mycket VRAM drar GTA 5 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Mitt spel kraschar random, nåt med "failed bla blaa D3D blaa blaaa" Kör jag safemode funkar de, men ser ju ut som Nintendo 8-bit grafik!

Det där är ett återkommande problem för väldigt många, inkluderat mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Det där är ett återkommande problem för väldigt många, inkluderat mig själv.

Hade samma problem, Har AMD så körde DDU och uppdaterade drivrutiner till 15.4 och har inte haft problemet sedan dess.

Om du har senaste (nvidia eller amd), pröva avinstallera, kör DDU och installera om. Det har fixat problemet för andra.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Skrivet av Lexius:

Synd för dig med 3.5 då):

Varför då? Ett 970 orkar ändå inte allt på max, om man så skulle ha 35GB ram på det.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av n_sandstrom:

Varför då? Ett 970 orkar ändå inte allt på max, om man så skulle ha 35GB ram på det.

Så gott som max borde funka ganska bra, om vi inte pratar om 8x AA osv. Jag kör nästan allt på max (grass på high, ingen motion blur/DoF men dock Post FX på ultra) på min (se signatur). 970 ska väl vara en 15-20% snabbare, åtminstone, och en desktop-CPU är ju också klart snabbare än min.
Jag får som värst drops till c:a 45 fps, men det är inte ofta. För det allra mesta är det 60 stabilt, med drops till kanske 54. Såna drops märks knappt alls, då det inte blir någon stuttering eller så.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Så gott som max borde funka ganska bra, om vi inte pratar om 8x AA osv. Jag kör nästan allt på max (grass på high, ingen motion blur/DoF men dock Post FX på ultra) på min (se signatur). 970 ska väl vara en 15-20% snabbare, åtminstone, och en desktop-CPU är ju också klart snabbare än min.
Jag får som värst drops till c:a 45 fps, men det är inte ofta. För det allra mesta är det 60 stabilt, med drops till kanske 54. Såna drops märks knappt alls, då det inte blir någon stuttering eller så.

Fast om du inte har 8XAA så kommer du nog inte komma i närheten av några 3,5GB VRAM heller.

När jag pressade upp mitt 970 till 3,5GB Vram så låg jag på runt 37 fps ute i landsbyggden och det räknar iallafall jag som för höga settings.

Noterade även att när jag i det läget tabbade ur och stängde av Chrome, så gick det ner till 3,2Gb
Sedan kröp det sakta upp till 3,5 igen. Ingen som helst inverkan på prestanda av den händelsen. Så det känns mest som att spelet bara reservarar allt minne, för att det kan, även om det inte faktiskt behöver använd allt.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

FXAA ser bra ut på stillbilder. Men ingame i sånna här spel med lång draw distance och många smådetaljer på håll så klarar jag bara inte av FXAA, det ser hemskt ut
Jag kör nu med 4xMSAA + SMAA genom reshade och det ser riktigt bra ut.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

FXAA ser bra ut på stillbilder. Men ingame i sånna här spel med lång draw distance och många smådetaljer på håll så klarar jag bara inte av FXAA, det ser hemskt ut
Jag kör nu med 4xMSAA + SMAA genom reshade och det ser riktigt bra ut.

Med 670 SLI?

Fan, jag borde köpt ett till sådant istället för att byta ut mitt mot ett 970. Jag får kompromissa grovt om jag ens ska upp på 2xMSAA.
Trodde aldrig minnet på 670 skulle palla med.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Med 670 SLI?

Fan, jag borde köpt ett till sådant istället för att byta ut mitt mot ett 970. Jag får kompromissa grovt om jag ens ska upp på 2xMSAA.
Trodde aldrig minnet på 670 skulle palla med.

Måste ha texturer på medium. Men annars flyter det på bra med allt på very high osv

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd

Testade att maxa ALLT. 5.5gb vRAM @ 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Testade att maxa ALLT. 5.5gb vRAM @ 1440p

Mätt med något som kollar på GPU antar jag?