ang. strömförsörjning och om mitt nätaggregat räcker!

Permalänk

ang. strömförsörjning och om mitt nätaggregat räcker!

Tjena!
Jag har en fråga som jag försöker klura ut. Det är såhär att jag just nu sitter med ett ASUS GTX 770 och gibbar. Jag hade tänkt uppgradera mig till ett GTX970. Har kollat in diversekort och alla kort förutom ASUS korten drar 400+W i strömförsörjning. Skulle jag kunna köpa och använda ett Gigabyte GeForce GTX 970 som kräver 550W med mitt nätaggregat på 850W?

Isåfall, kommer framtida overclocks fungera eller kommer jag behöva uppgradera nättaggregatet?

Tack på förhand!

Specs:
MOBO: ASUS P8Z77-V Deluxe
CPU: i5 3570 (icke K)
GPU: ASUS GTX 770 2GB
PSU: 850W

Permalänk
Medlem

Är det inte ett riktigt skit nätagg så fungerar det problemfritt även med överklockning.

Vad är det för 850w agg?

Har själv ett bra 750w agg som driver två överklockade 7970, 10st hårddiskar och en 2600k sandy bridge i 5GHz, den har vart på dygnet runt sen den byggdes helt problemfritt.
Det har vart min arbetshäst så den jobbar hårt hela tiden, han har kompillerat stora projekt sen den byggdes men nu börjar ersättas av en xeon server med dubbla processorer.

Så 850w räcker och blir över med god marginal även om du sätter i ett GFX kort till.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Tjena!
Jag har en fråga som jag försöker klura ut. Det är såhär att jag just nu sitter med ett ASUS GTX 770 och gibbar. Jag hade tänkt uppgradera mig till ett GTX970. Har kollat in diversekort och alla kort förutom ASUS korten drar 400+W i strömförsörjning. Skulle jag kunna köpa och använda ett Gigabyte GeForce GTX 970 som kräver 550W med mitt nätaggregat på 850W?

Isåfall, kommer framtida overclocks fungera eller kommer jag behöva uppgradera nättaggregatet?

Tack på förhand!

Specs:
MOBO: ASUS P8Z77-V Deluxe
CPU: i5 3570 (icke K)
GPU: ASUS GTX 770 2GB
PSU: 850W

Korten drar typ 150W. Det du kikar på är rekomenderade watt för hela systemet. Detta är alltid svårt för tillverkaren att "gissa" på då de inte vet ifall du anbvänder en strömsnål i3:a eller en övervoltad i7:a. Ditt nötagg på 850W klarar utan problem två sådana kort med de flesta processorer.

Är du osäker så gå in på http://www.coolermaster.outervision.com/ och skriv i vad du har för prylar i datorn. Sen kommer den räkna fram ungefärlig effekt som din dator tar.

Kikade på sidan och skrev in din processor tillsammans med GTX 970 och 1 optiskt läsare och 3 HDD (inte SSD) diskar. Det skulle dra ca 370W.

Permalänk
Skrivet av som99:

Är det inte ett riktigt skit nötagg så fungerar det problemfritt även med överklockning.

Vad är det för 850w agg?

Jävlar... Jag vet faktiskt inte :/ Köpte detta nätaggregatet för ca 4-5 år sedan. Funkat felfritt hittills. Aldrig lagt märke till vad det är för märke mer än att det står 850W Gold typ haha...

Men jag tror att det är ett gammalt Cooler master nätaggregat

Har nämligen kört förr med ett Gigabyte GeForce GTX580 på detta nätaggregatet om det nu säger något

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Korten drar typ 150W. Det du kikar på är rekomenderade watt för hela systemet. Detta är alltid svårt för tillverkaren att "gissa" på då de inte vet ifall du anbvänder en strömsnål i3:a eller en övervoltad i7:a. Ditt nötagg på 850W klarar utan problem två sådana kort med de flesta processorer.

Är du osäker så gå in på http://www.coolermaster.outervision.com/ och skriv i vad du har för prylar i datorn. Sen kommer den räkna fram ungefärlig effekt som din dator tar.

Kikade på sidan och skrev in din processor tillsammans med GTX 970 och 1 optiskt läsare och 3 HDD (inte SSD) diskar. Det skulle dra ca 370W.

Tack som tusan för ditt snabba och hjälpsamma svar! O tack för tipset Ska ta och beställa hem ett nytt grafikkort och njuta av en skön GTA upplevelse! Tack återigen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Jävlar... Jag vet faktiskt inte :/ Köpte detta nätaggregatet för ca 4-5 år sedan. Funkat felfritt hittills. Aldrig lagt märke till vad det är för märke mer än att det står 850W Gold typ haha...

Men jag tror att det är ett gammalt Cooler master nätaggregat

Har nämligen kört förr med ett Gigabyte GeForce GTX580 på detta nätaggregatet om det nu säger något

Läs mitt redigerade inlägg

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Jävlar... Jag vet faktiskt inte :/ Köpte detta nätaggregatet för ca 4-5 år sedan. Funkat felfritt hittills. Aldrig lagt märke till vad det är för märke mer än att det står 850W Gold typ haha...

Men jag tror att det är ett gammalt Cooler master nätaggregat

Har nämligen kört förr med ett Gigabyte GeForce GTX580 på detta nätaggregatet om det nu säger något

Du svarade hyfsat i och med att du sa att det var 850W gold. Det betyder att du har bra uteffekt på det och det räcker och bli över 2 gånger om