Söker NAS med torrentklient

Permalänk
Medlem

Söker NAS med torrentklient

Tjenamors!

Har sökt lite varstans men inte hittat så mycket som hjälper mig med valet av NAS så nu vänder jag mig till er kära Swec'are!

Jag är på jakt efter en NAS med plats för 4-6st HHDs, lär köpa 2x3TB till att börja med för att sedan fylla på med fler allt eftersom. Den ska kunna ha en bra torrentklient och även kunna streama 1080p. Möjlighet till VPN och kryptering är också önskvärt

Budgeten ligger la runt 6-8k ungefär

Har absolut ingen koll på hur Raid fungerar heller så tips om detta och andra "bra o veta grejer" hade med varit uppskattat!

Tack på förhand!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk

Jag kör en Synology DS414 NAS med 4 x 4 TB WD Red i RAID5+ och den har ett flertal program (se flik Android Apps) däribland "DS Download" (=torrent). Deras RAID system kan uppgraderas efter hand med större diskar (mixed). Den är sovrums-tyst och kan schemaläggas när den skall vara igång. Den ligger kanske lite över din budget.

O.B.S. Köp aldrig disk via Internet som transporteras av PostNord !!! (de kommer garanterat fram i obalans).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Avstängd

Tänk på att både Downloadstation och Transmission är rätt enkla torrentklienter. Lade ner min Synology för att det bland annat inte gick att sätta labels vilket är viktig för mig. Men kan man mecka i terminal går det få in Deluge ellet rutorrent men jag klarade inte av det.

Nä min Synology DiskStation DS213 får allt stå och damma när jag nu kör Windows Server.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Jag kör en Synology DS414 NAS med 4 x 4 TB WD Red i RAID5+ och den har ett flertal program (se flik Android Apps) däribland "DS Download" (=torrent). Deras RAID system kan uppgraderas efter hand med större diskar (mixed). Den är sovrums-tyst och kan schemaläggas när den skall vara igång. Den ligger kanske lite över din budget.

O.B.S. Köp aldrig disk via Internet som transporteras av PostNord !!! (de kommer garanterat fram i obalans).

Har tittat på DS414 innan faktiskt! Och den ligger verkligen inte över budget! Min tanke var budget på 6k för enbart NAS'en Men kan jag komma undan med 4k och fortfarande få en maskin som klarar det jag vill ha så äre ju toppen! Läste lite på Wikipedia om de olika RAID varianterna och RAID5 känns helt klart som något för mig! Men som de stod var ett vanligt problem är att diskarna ofta är lika gamla och då går sönder väldigt tätt inpå varandra så kanske man köpa till en disk i taget med ett halvår imellan eller nått sånt kanske för extra säkerhet.

Skrivet av stormense:

Tänk på att både Downloadstation och Transmission är rätt enkla torrentklienter. Lade ner min Synology för att det bland annat inte gick att sätta labels vilket är viktig för mig. Men kan man mecka i terminal går det få in Deluge ellet rutorrent men jag klarade inte av det.

Nä min Synology DiskStation DS213 får allt stå och damma när jag nu kör Windows Server.

Vad menas med att sätta labels? Går det med Downloadstation eller Transmission låta NASen stå igång dygnet runt med torrents online?

Läste även att DS414 var möjlig att sätta upp som VPN server, är det möjligt att koppla ihop det med en VPN tjänst så att den vardagliga datatrafiken in/ut från NASen också går genom VPN? Har tittat på att skaffa VPN från OVPN.se vilket verkar vara en bra tjänst. Sitter just nu med Integrity från Bahnhof men det funkar inte alls bra med torrents, har iaf inte hittat något sätt att få det o funka bra ännu..

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

FreeNAS + Transmission kör jag.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av Spille:

Har tittat på DS414 innan faktiskt! Och den ligger verkligen inte över budget! Min tanke var budget på 6k för enbart NAS'en Men kan jag komma undan med 4k och fortfarande få en maskin som klarar det jag vill ha så äre ju toppen! Läste lite på Wikipedia om de olika RAID varianterna och RAID5 känns helt klart som något för mig! Men som de stod var ett vanligt problem är att diskarna ofta är lika gamla och då går sönder väldigt tätt inpå varandra så kanske man köpa till en disk i taget med ett halvår imellan eller nått sånt kanske för extra säkerhet.
...

Citat:
"Synology Hybrid RAID (SHR)

Synology Hybrid RAID (SHR) är ett automatiserat hanteringssystem för RAID, utformat för att förenkla lagringshantering och tillgodose behoven hos nya användare som är obekanta med RAID-typer.

SHR kan kombinera hårddiskar i olika storlekar för att skapa en lagringsvolym med optimerad kapacitet och prestanda, vilket förspiller mindre hårddiskutrymme och tillhandahåller en mer flexibel lagringslösning. När tillräckligt med hårddiskar är inkluderade medger SHR redundans för 1 eller 2 diskar - vilket betyder att Volymen SHR kan klara av fel på upp till en eller två hårddiskar utan att det uppstår dataförlust.

Att lägga till diskar:
Innan du börjar, tillse att hårdiskarna du vill lägga till uppfyller följande krav på storlek:

För SHR: Kapaciteten på den hårddisk du vill lägga till måste vara större eller lika stor än den största hårddisken i volymen eller diskgruppen. Till exempel om din SHR-volym är sammansatt av tre hårddiskar som är 2 TB, 1,5 TB och 1 TB var för sig, måste kapaciteten på din nya disk vara minst 2 TB.

För RAID 5 och RAID 6: Kapaciteten på den hårddisk du vill lägga till måste vara större eller lika stor än den minsta hårddisken i volymen eller diskgruppen. Till exempel om dina volymer är sammansatta av tre hårddiskar som är 2 TB, 1,5 TB och 1 TB var för sig, måste kapaciteten på din nya disk vara minst 1 TB."

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spille:

Vad menas med att sätta labels? Går det med Downloadstation eller Transmission låta NASen stå igång dygnet runt med torrents online?..

När du laddar ner kam man med en riktig torrent-klient sätta etiketter på sina ned och uppladdningar. Tex: TV-Serier, Film, Spel mm. Själv använder jag bara labels till att kalla dem för seed när jag kopierat/packat upp och sedan kör vidare med orginalet för att få bra raito på trackern.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

FreeNas? Synology? "Bästa" är ju FreeNAS med ZFS och 1gb ECC RAM / TB lagring, men lite dyrt kanske. RAID är bra men backup är fortfarande nödvändigt om det är viktig data, RAID 5 kan ofta vara riskfyllt utan jag skulle kolla på RAID 6 / 10 / 1.

EDIT:
VPN borde absolut gå på det mesta, kryptering vet jag inte. Notera att om du krypterar diskarna får du sämre överförningshastighet och svårare att göra data recovery om något går galet.