Uppgradera från XFX R9 290 till EVGA GTX 970?

Permalänk

Uppgradera från XFX R9 290 till EVGA GTX 970?

Hejsan, har ett 290 från XFX i min speldator. Grejen är den att jag på senare tid märkt att AMD är betydligt sämre i många spel, bl a FC4. Jag kan köra det på mitt 290 men får ibland grova lagspikes.

Alla polarna kör dessutom med Geforce kort, och man blir lite småmobbad pga sitt AMD(skämtsamt förstås)

Med det sagt, borde jag behålla 290 eller är 970 way to go? Om det blir 970 kan jag sälja 290, hur mycket får jag för det?

Visa signatur

Intel Core i5 4590 / MSI H97 PC Mate / 8GB G. Skill Ripjaws DDR3 1600MHz / 1TB WD Blue / 256GB Crucial MX100 / XFX R9 290 DD Black Edition / Fractal Design Integra M 650W / NZXT Phantom 410

Permalänk
Medlem

Du har ngt annat fel. 290 har samma prestanda som ett 970. 970 har minnesproblem. Hade aldrig bytat från 290 till 970.
Nog du som ska mobba polaren/polarna då de har ett kort med 3,5gb snabbt minne o 0,5gb långsamt och kan få problem med stuttering om de använder mer än 3,5gb Vram.

Sweclockers prestanda index.

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/artikel/19647-snabbtest-grafikpres...

Det verkar som AMD-kort lider av något problem alla fall om man kollar lägsta värdet. Har du provat uppdatera till senaste drivrutiner? Även SweClockers påpekar att det blir lite ryck med AMD-kort medans Nvidia ger lite jämnare flyt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag tycker absolut inte du ska byta. Även om jag ofta föredrar NVidias kort så skulle jag aldrig byta ett 290 mot ett 970. Minnesbuggen stimpen pratar om är iofs ett icke-problem för 99% av användarna. Men korten är väldigt lika sett till prestanda. 290 är ett riktigt bra kort fortfarande. Att köpa ett 970 när du har ett 290 skulle innebära att du betalar tusenlappar för något lägre ljudnivå och i princip samma prestanda.

Testet superlight länkar till är med gamla drivrutiner. Det ser mycket bättre ut nu. Kolla in Swecs Titan X test.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Känns dock så "underlägset" att köra amd.

Att nästa graffekort är nvidia är jag rätt så säker på. Men vad säger ni om att köpa ett begagnat 970? De brukar väl gå på runt 3K, ungefär vad mitt 290 kostade.

Visa signatur

Intel Core i5 4590 / MSI H97 PC Mate / 8GB G. Skill Ripjaws DDR3 1600MHz / 1TB WD Blue / 256GB Crucial MX100 / XFX R9 290 DD Black Edition / Fractal Design Integra M 650W / NZXT Phantom 410

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Fortfarande en rätt dum idé. Då betalar du 3000:- för ett kort som är näst-intill lika snabbt som det du redan har. Även om du sen lyckas sälja ditt 290 för 1500-2000:- så har du därmed fortfarande lagt ut minst 1000:- på ingenting? Tycker du verkligen det är värt det? I så fall har jag lite Nvidia-stickers jag kan sälja till dig för 500:-, de gör ungefär lika stor skillnad

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Afrosnubben:

Känns dock så "underlägset" att köra amd.

Att nästa graffekort är nvidia är jag rätt så säker på. Men vad säger ni om att köpa ett begagnat 970? De brukar väl gå på runt 3K, ungefär vad mitt 290 kostade.

Tycker inte att dina kompisars "skämtsamma" småmobbande verkar speciellt kul.
Du är beredd på att lägga ut över 1000 spänn, för att de skall lägga av.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrosnubben:

Känns dock så "underlägset" att köra amd.

Att nästa graffekort är nvidia är jag rätt så säker på. Men vad säger ni om att köpa ett begagnat 970? De brukar väl gå på runt 3K, ungefär vad mitt 290 kostade.

Det är inte underlägset att använda ett speciellt märke, det är antagligen dom som inte är kunniga och köper Nvidia för att det är "coolt" precis som att alla ska skaffa sig en iPhone. 290 är ett bra kort, likaså är 970 och skillnaderna är väldigt små. Har du problem med lagspikes så pröva olika inställningar, det kanske kan vara fel på ditt kort eller dålig drivrutin för 290 ska prestera väldigt bra i höga inställningar i väldigt många nya spel

Permalänk
Medlem

Åhh herre gud vad är det jag läser? Jag känner mig sämre för jag kör amd? Vad fan är det för korkad inställning? Jaja du verkar ju lida av något så vill du lägga pengar för att det ska stå nvidia på kortet så gogo. Men prestandan kommer inte bli bättre.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Hjälpsam

Egentligen skall man inte snacka skit om ett märke, GTX970 är liksom R9 290 ett bra grafikkort, men här kan du hitta lite ammunition till svarseld, mot dina vänners gliringar.
https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle byta från ett 970 till ett 290 om jag satt på ett 970 och det var gratis. Kan verkligen inte se varför du skulle vilja göra det omvända.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Nej, det låter dumt. 970 presterar några procent bättre i 1080p enligt Sweclockers prestandaindex och drar mindre ström, men har "3,5" GiB VRAM och presterar sämre i högre upplösningar.

Kollar du igenom Sweclockers Titan X-recension så ser du att Nvidia har bättre flyt i vissa spel, men sämre i andra. Att byta bara för att det spelet du spelar nu fungerar bättre med Nvidia känns ganska korkat.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag skulle byta från ett 970 till ett 290 om jag satt på ett 970 och det var gratis. Kan verkligen inte se varför du skulle vilja göra det omvända.

Skulle inte gjort det om det var gratis från båda hålla, eftersom dom är så lika i prestanda (även i högre upplösningar) så är det inte värt besväret att öppna chasit och byta samt byta drivrutiner

Permalänk
Medlem

Det är förövrigt pga detta som AMD tappar på marknaden. Kidsen sitter och tror att allt nvidia gär är guld och allt amd gör är skit.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Skulle inte gjort det om det var gratis från båda hålla, eftersom dom är så lika i prestanda (även i högre upplösningar) så är det inte värt besväret att öppna chasit och byta samt byta drivrutiner

Skulle föredra 4GB gentemot 3.5GB såpass mycket att det hade varit lönt det i min åsikt. Förstår däremot vad du menar.

Enligt mig iaf så skulle TS nergradera om han bytte, inte uppgradera.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Det är förövrigt pga detta som AMD tappar på marknaden. Kidsen sitter och tror att allt nvidia gär är guld och allt amd gör är skit.

Jadu, när är senast du hörde om en offentlig person som t ex tejbz som har AMD i sin burk? Just det. jag valde 290 eftersom det passade bäst för min budget men har börjat få lite ångest om man inte skulle pungat ut den där extra femhundringen.

Förresten, fixa din attityd, världen blir inte bättre av folk som måste klanka ner på andra.

Visa signatur

Intel Core i5 4590 / MSI H97 PC Mate / 8GB G. Skill Ripjaws DDR3 1600MHz / 1TB WD Blue / 256GB Crucial MX100 / XFX R9 290 DD Black Edition / Fractal Design Integra M 650W / NZXT Phantom 410

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Du får såklart köpa vad du vill, det är dina pengar. Men du frågade om vår åsikt på forumet. Och det är den gängse uppfattningen att det vore ett jävla slöseri med pengar att köpa ett kort som är nästan exakt lika snabbt som det du redan har. Tro mig, du kommer inte märka någon skillnad annat än att du har mindre pengar än innan.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrosnubben:

Jadu, när är senast du hörde om en offentlig person som t ex tejbz som har AMD i sin burk? Just det. jag valde 290 eftersom det passade bäst för min budget men har börjat få lite ångest om man inte skulle pungat ut den där extra femhundringen.

Förresten, fixa din attityd, världen blir inte bättre av folk som måste klanka ner på andra.

Lägga ut 500kr extra för samma prestanda och få ett kort med minnesproblem om man använder mer än 3,5gb grafikminne?
Har du läst någonting som skrivits i tråden hittills? Trollar du?

tejbz hoppar ut för en klippa, nu måste jag också hoppa ut för en klippa...
Vem är tejbz? Jag har ingen aning, så offentlig är han. Och så orelevant det är vad han har i sin burk...

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Bytte från r9 290x till GTX 780 Ti och ångrar inte det en enda sekund men tycker det är synd ändå, hade som dig konstiga oförklarliga problem i spel som inte existerar på nvidia

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Åhh herre gud vad är det jag läser? Jag känner mig sämre för jag kör amd? Vad fan är det för korkad inställning? Jaja du verkar ju lida av något så vill du lägga pengar för att det ska stå nvidia på kortet så gogo. Men prestandan kommer inte bli bättre.

"Kidsen" prioriterar strömförbrukning, effektivitet, temperaturer och ljudnivå då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrosnubben:

Jadu, när är senast du hörde om en offentlig person som t ex tejbz som har AMD i sin burk?

Vad spelar det för roll vad en kille som spelar spel har i sin låda? Troligen blir han bara sponsrad ändå. Ser verkligen inte hur "tejbz" är relevant.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Skulle föredra 4GB gentemot 3.5GB såpass mycket att det hade varit lönt det i min åsikt. Förstår däremot vad du menar.

Enligt mig iaf så skulle TS nergradera om han bytte, inte uppgradera.

Och då är vi där igen, den har 4GB, men 0.5GB är inte lika snabbt som resten, men vad spelar det för roll? Det är bara ignorant att titta på specifikationer när det är prestandan i spelen som är det viktiga, och det är inte många som har problem när man använder mer än 3.5GB. Att använda det som argument för att köpa ett annat kort så som 290X eller så tycker jag är rentav korkat, den riktiga prestandan är det ingen skillnad i egentligen, den skillnaden kommer du antagligen bara märka när du kör SLI/CF i 4K. Trött på att AMD-fans ska tjata om hur "dåligt" 970 är pga "3.5GB", lika trött är jag på att folk köper Nvidia bara för att andra har det och inte verkar vilja köpa det som är bäst inom sin budget och sina krav.

Skrivet av Afrosnubben:

Jadu, när är senast du hörde om en offentlig person som t ex tejbz som har AMD i sin burk? Just det. jag valde 290 eftersom det passade bäst för min budget men har börjat få lite ångest om man inte skulle pungat ut den där extra femhundringen.

Förresten, fixa din attityd, världen blir inte bättre av folk som måste klanka ner på andra.

Du kommer hit för hjälp, när vi inte håller med (eftersom det är riktigt onödigt och slöseri med tid och pengar) så försöker du försvara dig? Uppenbarligen frågar du efter hjälp för du inte vet själv, argument som att kändisar på Youtube inte har det märket är väldigt konstigt, är tejbz hårdvaruexpert? Dom flesta bygger inte heller sina datorer och dom flesta färdiga speldatorerna från kända större märken har oftast Nvidia kort i eftersom det är "coolt" och säljer bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Och då är vi där igen, den har 4GB, men 0.5GB är inte lika snabbt som resten, men vad spelar det för roll? Det är bara ignorant att titta på specifikationer när det är prestandan i spelen som är det viktiga, och det är inte många som har problem när man använder mer än 3.5GB. Att använda det som argument för att köpa ett annat kort så som 290X eller så tycker jag är rentav korkat, den riktiga prestandan är det ingen skillnad i egentligen, den skillnaden kommer du antagligen bara märka när du kör SLI/CF i 4K. Trött på att AMD-fans ska tjata om hur "dåligt" 970 är pga "3.5GB", lika trött är jag på att folk köper Nvidia bara för att andra har det och inte verkar vilja köpa det som är bäst inom sin budget och sina krav.

Jag sa vad jag skulle välja. Då jag ofta brukar köra med high-res texturer så spelar dem 500MB rätt stor roll.

Däremot generellt säger jag fortfarande det har påverkan då framtida titlar kommer utan problem konsumera 4GB VRAM. I dagsläget vet jag att det endast är ett fåtal titlar som använder så mycket RAM i 2K resolution. Även, skulle hellre vilja ha valmöjligheten att kunna köra CFX/SLI problemfritt i framtiden.

Men ja, det är inte hela världen. Men mellan 290 och gtx 970 som presterar så lika så är det inte så mycket som differerar prestandan utöver 290's lita mer VRAM. Därför är det värt att nämna då ur ett prestanda synpunkt är det den största skillnaden även om den är liten.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrosnubben:

Jadu, när är senast du hörde om en offentlig person som t ex tejbz som har AMD i sin burk? Just det. jag valde 290 eftersom det passade bäst för min budget men har börjat få lite ångest om man inte skulle pungat ut den där extra femhundringen.

Förresten, fixa din attityd, världen blir inte bättre av folk som måste klanka ner på andra.

Vem fan är Tejbz? Vad spelar det för roll vad han har i sin dator? Blir Nvidia bättre bara fär att denne Tejbz har det? Nänä gör om gör rätt, Du har ett 290 som presterar typ som 970, Varför vill du byta? Ge mig en riktig anledning.

Mitt råd: Sitt kvar på 290, Vill du ha mer prestanda i framtiden köp ett till och kör CF.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrosnubben:

Känns dock så "underlägset" att köra amd.

Att nästa graffekort är nvidia är jag rätt så säker på. Men vad säger ni om att köpa ett begagnat 970? De brukar väl gå på runt 3K, ungefär vad mitt 290 kostade.

Tänk så här istället, det är inte du som är mobbad som kör ett kort med äkta 4GB och som har samma prestanda som GTX-970 till ett lägre pris.
Det är dina polare som är mobbade som har betalat mer pengar för mindre minne och prestanda.
Vi kan jämföra det hela som att du och dina polare har varit i en bilhall och köpt varsina Mercedes-Benz.
Dom har betalat som om det vore Bentley för en modell med 250HK medans du har betalat som om det vore Renault för en modell med 300HK. Och ni har fått samma identiska bilar förövrigt allihop.
Vem var korkad? Jo dina polare som betalade mer för mindre.

Du kan ju visa dom det här klippet medans du skrattar åt dom.

Hur var det Jen Hsun Huang sade nu igen? Jo visst fan, det var ju en bonus och finess att kortet kukade ur när man kom över 3.5GB.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Behåll 290 helt klart, helt onödigt att betala för ett 970 när du har 290...

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Tänk så här istället, det är inte du som är mobbad som kör ett kort med äkta 4GB och som har samma prestanda som GTX-970 till ett lägre pris.
Det är dina polare som är mobbade som har betalat mer pengar för mindre minne och prestanda.
Vi kan jämföra det hela som att du och dina polare har varit i en bilhall och köpt varsina Mercedes-Benz.
Dom har betalat som om det vore Bentley för en modell med 250HK medans du har betalat som om det vore Renault för en modell med 300HK. Och ni har fått samma identiska bilar förövrigt allihop.
Vem var korkad? Jo dina polare som betalade mer för mindre.

Du kan ju visa dom det här klippet medans du skrattar åt dom.

Hur var det Jen Hsun Huang sade nu igen? Jo visst fan, det var ju en bonus och finess att kortet kukade ur när man kom över 3.5GB.
/Lifooz

Fy helvete! Jag trodde bara det skulle vara segare, det där rosa var jag inte beredd på.

Ok, nu är jag ganska glad över mitt 290 måste jag säga.

Visa signatur

Intel Core i5 4590 / MSI H97 PC Mate / 8GB G. Skill Ripjaws DDR3 1600MHz / 1TB WD Blue / 256GB Crucial MX100 / XFX R9 290 DD Black Edition / Fractal Design Integra M 650W / NZXT Phantom 410

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrosnubben:

Fy helvete! Jag trodde bara det skulle vara segare, det där rosa var jag inte beredd på.

Ok, nu är jag ganska glad över mitt 290 måste jag säga.

Du ser, jag kan vara rätt övertygande.
Du har gjort helt rätt val.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrosnubben:

Känns dock så "underlägset" att köra amd.

Att nästa graffekort är nvidia är jag rätt så säker på. Men vad säger ni om att köpa ett begagnat 970? De brukar väl gå på runt 3K, ungefär vad mitt 290 kostade.

Att betala flera tusen för att få 2-3% mer prestanda (i några få spel, de flesta är skillnaden ingen mellan 970 och 290)? Och vadå underlägset? Rent bullshit helt enkelt.

Att köpa delar utifrån vilken tillverkare som gjort den är bara idiotiskt. Man tar helt enkelt det som presterar bäst i den prisklass men är ute efter.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Att köpa delar utifrån vilken tillverkare som gjort den är bara idiotiskt. Man tar helt enkelt det som presterar bäst i den prisklass men är ute efter.

Nja. Support och allmän kvalité påverkar valet. Däremot så är det ingenting AMD eller NVidia gör direkt ändå utan det gör "tillverkarna", alltså Gigabyte, MSI, Asus, Sapphire etc.

Så nej till att rigga efter AMD/NVidia men har förståelse till preferens bland "tillverkarna" utöver FPS/kr. Anser däremot fortfarande man bör kolla på så många konkurrenter som möjligt även där då bara för ett företag gör generellt bra produkter betyder det inte att alla produkter dem gör är det. (Tittar på Asus 290/290x där...)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.