ELGIGANTEN: 3:e inlämningen - Nu påstår de vätskeskada

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eller så är det bara reparatören som varit framme med lim. Vad de bedömde vid andra tillfället framgår inte eftersom vi inte har någon servicerapport.

Lim? Varför skulle man försöka limma fast något på baksidan av en flexkabel? Skulle man misslyckas med att få dit den gamla gummidelen som sitter där över så plockar man en ny (som det redan sitter ny dubbelhäftande tejp på). De kostar ören i inköp för verkstaden. Man sätter sig definitivt inte och försöker limma fast en gummigrej inuti en mobil.
Har vi gått från att försöka utröna om det är en vätskeskada eller inte till att börja anklaga verkstaden för sabotage?

Nej, du har rätt i att vi inte sett servicerapporterna. Men vilken annan anledning kan dem ha haft att göra ingenting (vilket TS säger)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofen:

Lim? Varför skulle man försöka limma fast något på baksidan av en flexkabel? Skulle man misslyckas med att få dit den gamla gummidelen som sitter där över så plockar man en ny (som det redan sitter ny dubbelhäftande tejp på). De kostar ören i inköp för verkstaden. Man sätter sig definitivt inte och försöker limma fast en gummigrej inuti en mobil.
Har vi gått från att försöka utröna om det är en vätskeskada eller inte till att börja anklaga verkstaden för sabotage?

Nej, du har rätt i att vi inte sett servicerapporterna. Men vilken annan anledning kan dem ha haft att göra ingenting (vilket TS säger)?

Det är ju ganska tydligt lim på delen. Då kan det i teorin också vara lim som missfärgat plastdelen bredvid.

Inte ser den i vilket fall ut som en del som inte används som, http://g02.a.alicdn.com/kf/UT87RmNXoBXXXagOFbX1/111666494/UT8...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ju ganska tydligt lim på delen. Då kan det i teorin också vara lim som missfärgat plastdelen bredvid.

Inte ser den i vilket fall ut som en del som inte används som, http://g02.a.alicdn.com/kf/UT87RmNXoBXXXagOFbX1/111666494/UT8...

Varför är det tydligt att det är just lim och inte någon annan vätska?
Det är väl precis det som är grejen att Delta hävdar att allt det som ligger ovanpå flexen är vätska som kommit in i enheten utifrån.
Man limmar som sagt inte uppe på en flex. gummiprylar som den där sitter generellt med dubbelhäftande tejp, och det brukar inte lämna vita / gråa fält efter sig.

Permalänk
Skrivet av tofen:

Men Elgiganten lär ju hävda att de inte har misslyckats två gånger.
De menar ju att första reparationsförsöket (kretskortsbytet) löste kundens problem. Vid andra försöket har de ju inte gjort någonting med den, eftersom inget problem påträffades den gången. Vid tredje reklamationstillfället har de påträffat en ny skada (vätskeskadad mikrofon), som inte har något med varken första eller andra reparationsförsöket att göra (eftersom vätskeskadan inte fanns då).

Det måste de hävda, för alltid när säljaren har fått rätt hos ARN, gällande fuktskador. Så har felet orsakats av fuktskadan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofen:

Varför är det tydligt att det är just lim och inte någon annan vätska?
Det är väl precis det som är grejen att Delta hävdar att allt det som ligger ovanpå flexen är vätska som kommit in i enheten utifrån.
Man limmar som sagt inte uppe på en flex. gummiprylar som den där sitter generellt med dubbelhäftande tejp, och det brukar inte lämna vita / gråa fält efter sig.

Men nog är det annat än vatten på glasfiber och det ser ju härdat ut. Är givetvis en bedömningsfråga, men inte som TS kan skicka in delen till analys på ett lab för att se vad det är.

Permalänk
Skrivet av tofen:

Varför är det tydligt att det är just lim och inte någon annan vätska?
Det är väl precis det som är grejen att Delta hävdar att allt det som ligger ovanpå flexen är vätska som kommit in i enheten utifrån.
Man limmar som sagt inte uppe på en flex. gummiprylar som den där sitter generellt med dubbelhäftande tejp, och det brukar inte lämna vita / gråa fält efter sig.

är det samma bild vi pratar om, vilken flex? mikrofonen är ju inte uttagen ut telefonen

  1. fingeravtryck ?

  2. är den flärp som läggs över 3 tar du bort den så blir det rester kvar.

  3. klister ? bild1 och 2 är ju samma fast bild1 inte har samma silver/lödtenn aktiga glans.

bild 2

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men nog är det annat än vatten på glasfiber och det ser ju härdat ut. Är givetvis en bedömningsfråga, men inte som TS kan skicka in delen till analys på ett lab för att se vad det är.

Haha. Ja, det lär vi nog aldrig riktigt få reda på med annat en en laboratorieanalys.
Jag tror det är vätska utifrån. Men att sitta och avgöra det utifrån en svårbedömd bild utan att se de i verkligheten är nog i det närmaste omöjligt.
Jag har sett liknande innan då det har varit vätska, men framför allt så kan jag inte se var fasiken det skulle kommit ifrån annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

är det samma bild vi pratar om, vilken flex? mikrofonen är ju inte uttagen ut telefonen

  1. fingeravtryck ?

  2. är den flärp som läggs över 3 tar du bort den så blir det rester kvar.

  3. klister ? bild1 och 2 är ju samma fast bild1 inte har samma silver/lödtenn aktiga glans.

http://i.imgur.com/RPBx3jk.jpg?1

bild 2
http://i.imgur.com/nYuqI9n.jpg?1

Jag pratar om Bild 2 där.
Flexen som mikrofonen sitter på. Du ser ju bara baksidan av den här. Hela den bruna fyrkanten på bilden är en del av en flex.

1. Möjligt, men känns osannolikt.
2. Är du säker på det? Jag har aldrig öppnat just denna modellen, men jag trodde att det var ett galler/filter som sitter för hålet i plasthöljets nederkant. På den här bilden så kan man ana längst till vänster att den sitter på höljet.
Tittar man på andra bilder så ska det sitta en vit gummikub uppe på flexen, men det är möjligt att den "flärpen" ska fällas ner mellan flexen och gummikuben.
Som sagt, jag har aldrig öppnat den specifika modellen så jag vet inte exakt hur den är uppbyggd.
3. Bild 2 ser ut att vara tagen med typ ett USB-mikroskop, medans bild ett är taget på längre håll med en vanlig kamera. Jag tror bara att kameran som använts till bild 1 inte är tillräckligt bra för att få med "vad det nu är".

Permalänk
Skrivet av tofen:

Jag pratar om Bild 2 där.
Flexen som mikrofonen sitter på. Du ser ju bara baksidan av den här. Hela den bruna fyrkanten på bilden är en del av en flex.

1. Möjligt, men känns osannolikt.
2. Är du säker på det? Jag har aldrig öppnat just denna modellen, men jag trodde att det var ett galler/filter som sitter för hålet i plasthöljets nederkant. På den här bilden så kan man ana längst till vänster att den sitter på höljet.
Tittar man på andra bilder så ska det sitta en vit gummikub uppe på flexen, men det är möjligt att den "flärpen" ska fällas ner mellan flexen och gummikuben.
Som sagt, jag har aldrig öppnat den specifika modellen så jag vet inte exakt hur den är uppbyggd.
3. Bild 2 ser ut att vara tagen med typ ett USB-mikroskop, medans bild ett är taget på längre håll med en vanlig kamera. Jag tror bara att kameran som använts till bild 1 inte är tillräckligt bra för att få med "vad det nu är".

okej.. ja vet den bruna delen att det är glasfiber/kretskort men ser fortfarande ingen vattenskada, både plasten & glasfiber är ju ej ledande så varför fota av något som inte är relevant? det finns ju säkert tillräckligt med blå yta med komponenter där syns ju skador om man bara plockat bort den delen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Bytte de hela innanmätet så följde troligen delen som mikrofonen sitter på med, så att inte veta vad verkstaden gjorde eller om det är lim eller inte gör det omöjligt att härleda var det hela kommer ifrån.

Är det en vattenskada så syns det förmodligen bättre om man monterar bort ytterligare plastdetaljer eller monterar bort hela delen.

Permalänk

Vad har ni kommit fram till ang vätskeskadan?

Mvh

Permalänk
Skrivet av Laptop2013:

Vad har ni kommit fram till ang vätskeskadan?

Mvh

jag säger så länge man inte ser några skadade komponenter utan avlagringar på plast så är det BS. det tar ju nån minut att plocka ut den delen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tjena Laptop2013 och alla andra, jag är inte så jätteinsatt i telefoner så tänker inte dyka ner i detaljerna men har några allmäna kommentarer om service och reparationer. Jag är servicetekniker i en annan bransch och hanterat många reklamationer och bl.a. haft internutbildning där en konsult pratade om detta med oss och förklarade hur företaget ville att vi som tekniker skulle bete oss i liknande ärenden.

För det första för att undvika onödig förvirring: Reklamation!
Reklamation är handlingen att felanmäla varan till återförsäljaren och säga att "den fungerar inte" och påstå att det är fel på produkten och inte kundens fel. Trådstartaren gjorde en reklamation första gången han/hon gick till butik och lämnade telefonen. Reklamationsrätten regleras i LAG (KKL) och kan inte snackas bort. När en reklamation görs har återförsäljaren rätt att själva välja hur de ska åtgärda felet, de kan tex välja att skicka den på serviceverkstad eller att byta ut den direkt över disk. Man kan inte kräva en NY produkt bara för att det är "reklamation". Det är alltid reklamation om du felanmäler varan inom 3 år från inköp (sen om den godkänns osv är en annan sak).

Vidare har en återförsäljare laglig rätt att överlämna hela ansvaret för reklamationen till 3e part, dvs serviceverkstaden. De har därefter full befogenhet att sköta din reklamation, och återförsäljaren behöver inte lyfta ett finger till, mer än agera post-service. Så TS kommer aldrig kunna kräva Elgiganten på någonting då de redan lämnat ifrån sig ansvaret i enlighet med lagen.

Reklamation har en väldigt viktigt brytpunkt på 6 månader, efter den tiden är det nämligen enligt samma lag upp till kunden att BEVISA att felet är ett s.k. ursprungligt fel (tillverkningsfel eller defekta komponenter) och inget han/hon orsakat. Det vill säga om du lämnade in telefonen efter 1 år kan serviceverkstaden med laglig rätt peka fingret åt dig och säga "fffffffffffffffffff uuuuuuuuuuuu!" (som konsulten uttryckte det flera gånger på vår utbildning) om du inte har några bevis. Detta kan kännas ganska orimligt, och i många fall är det orimligt, men lagen är ganska tydlig där.

Garanti är precis samma sak som reklamationsrätt, bara att branchen/tillverkaren frivilligt förlänger reklamationsrättens 6 månader till 1/3/5 år (olika i olika brancher), och därmed accepterar alla fel som ursprungliga och reparerar utan tjafs. Garanti är 100% tillverkarens egen GoodWill och inget de måste göra. Man kan säga att garanti är ett separat avtal mellan tillverkare och kund, och kan innehålla undantag så som vattenskador och liknande. Men i praktiken är det ingen skillnad hur de två hanteras när du väl lämnar in en vara.

Vidare har LGs tekniker förmodligen exakt samma policy som vi har, dvs att göra precis som de har gjort i ditt fall. Bedöm produkten och ta ett beslut, detta beslut kommer aldrig ändras och LG kommer säga "Vi litar på våra tekniker". Du kommer aldrig få "rätt" mot verkstaden, och de kommer inte ge sig - De har order uppifrån att inte ge sig. Det enda du kan pressa på är att de fått 3 försök på sig att reparera samma fel, de måste byta produkten efter 2 reparationsförsök om de inte lyckas, och iom att de utförde den första reparation har de erkänt att det var fel på produkten. Problemet med detta är inget specificerar särskilt bra vad som är "en" reparation... Jag kan låta en serviceorder ligga öppen på firman i 30 dar och kommer en produkt tillbaka med samma fel och ordern fortfarande är öppen så är det "samma" reparation fastän jag varit på den två gånger... Fult men så är det.

Däremot får serviceverkstaden reparera din telefon hur många gånger som helst om det är OLIKA fel varje gång! T.ex. första gången kretskortet, andra gången mic, tredje gången laddningsport, fjärde displaykontakt (nu slänger jag bara ur mig gissningar på olika fel). Hur kan man kontrollera det som kund? Fler kryphål...

Ok... jag ber om ursäkt för all denna doom&gloom, så vad skulle jag rekommendera för TS?

För det första, kontakta din konsumentvägledare!

För det andra, De du kommer ha bäst chans att påverka är LG och det enda de bryr sig om är dålig publicitet. För oväsen! Gå in på deras hemsida/facebook/twitter och skriv ett långt kritiskt inlägg, mycket frågor - "Ska det vara såhär? Ska folk behöva behandlas såhär av LG?" (tänk Sverker på Plus). Var väldigt kritiskt, men inte otrevlig. Ta reda på högsta hönset i Sverige på LG och skriv ett brev (på papper) adresserat direkt till honom/henne. Ring Kundtjänst.

Det händer ständigt att tekniker får byta ut produkter på order uppifrån. Tekniker hatar det men företagen VILL att teknikerna ska vägra byta, de har siffror på allt och vet att det blir billigare att vara hårda och bara byta för de som låter mest (squeaky wheel gets the grease). Vi är tillsagda att bita oss i tungan och vara glada för kunden: "Så kul för dig att du fick igenom det här produktbytet! (...genom att ringa våra chefer och säga att vi är usla)". För att få något i det här skedet är nog enda chansen att vara en så jobbig kund som möjligt. De flesta orkar inte med detta och skiter i det och köper en ny. Upp till TS om han orkar vara annorlunda, men jag är ganska säker på att inget kommer hända av att studera foton från verkstaden in absurdum.

Permalänk
Skrivet av yanaran:

Tjena Laptop2013 och alla andra, jag är inte så jätteinsatt i telefoner så tänker inte dyka ner i detaljerna men har några allmäna kommentarer om service och reparationer. Jag är servicetekniker i en annan bransch och hanterat många reklamationer och bl.a. haft internutbildning där en konsult pratade om detta med oss och förklarade hur företaget ville att vi som tekniker skulle bete oss i liknande ärenden.

För det första för att undvika onödig förvirring: Reklamation!
Reklamation är handlingen att felanmäla varan till återförsäljaren och säga att "den fungerar inte" och påstå att det är fel på produkten och inte kundens fel. Trådstartaren gjorde en reklamation första gången han/hon gick till butik och lämnade telefonen. Reklamationsrätten regleras i LAG (KKL) och kan inte snackas bort. När en reklamation görs har återförsäljaren rätt att själva välja hur de ska åtgärda felet, de kan tex välja att skicka den på serviceverkstad eller att byta ut den direkt över disk. Man kan inte kräva en NY produkt bara för att det är "reklamation". Det är alltid reklamation om du felanmäler varan inom 3 år från inköp (sen om den godkänns osv är en annan sak).

Vidare har en återförsäljare laglig rätt att överlämna hela ansvaret för reklamationen till 3e part, dvs serviceverkstaden. De har därefter full befogenhet att sköta din reklamation, och återförsäljaren behöver inte lyfta ett finger till, mer än agera post-service. Så TS kommer aldrig kunna kräva Elgiganten på någonting då de redan lämnat ifrån sig ansvaret i enlighet med lagen.

Reklamation har en väldigt viktigt brytpunkt på 6 månader, efter den tiden är det nämligen enligt samma lag upp till kunden att BEVISA att felet är ett s.k. ursprungligt fel (tillverkningsfel eller defekta komponenter) och inget han/hon orsakat. Det vill säga om du lämnade in telefonen efter 1 år kan serviceverkstaden med laglig rätt peka fingret åt dig och säga "fffffffffffffffffff uuuuuuuuuuuu!" (som konsulten uttryckte det flera gånger på vår utbildning) om du inte har några bevis. Detta kan kännas ganska orimligt, och i många fall är det orimligt, men lagen är ganska tydlig där.

Garanti är precis samma sak som reklamationsrätt, bara att branchen/tillverkaren frivilligt förlänger reklamationsrättens 6 månader till 1/3/5 år (olika i olika brancher), och därmed accepterar alla fel som ursprungliga och reparerar utan tjafs. Garanti är 100% tillverkarens egen GoodWill och inget de måste göra. Man kan säga att garanti är ett separat avtal mellan tillverkare och kund, och kan innehålla undantag så som vattenskador och liknande. Men i praktiken är det ingen skillnad hur de två hanteras när du väl lämnar in en vara.

Vidare har LGs tekniker förmodligen exakt samma policy som vi har, dvs att göra precis som de har gjort i ditt fall. Bedöm produkten och ta ett beslut, detta beslut kommer aldrig ändras och LG kommer säga "Vi litar på våra tekniker". Du kommer aldrig få "rätt" mot verkstaden, och de kommer inte ge sig - De har order uppifrån att inte ge sig. Det enda du kan pressa på är att de fått 3 försök på sig att reparera samma fel, de måste byta produkten efter 2 reparationsförsök om de inte lyckas, och iom att de utförde den första reparation har de erkänt att det var fel på produkten. Problemet med detta är inget specificerar särskilt bra vad som är "en" reparation... Jag kan låta en serviceorder ligga öppen på firman i 30 dar och kommer en produkt tillbaka med samma fel och ordern fortfarande är öppen så är det "samma" reparation fastän jag varit på den två gånger... Fult men så är det.

Däremot får serviceverkstaden reparera din telefon hur många gånger som helst om det är OLIKA fel varje gång! T.ex. första gången kretskortet, andra gången mic, tredje gången laddningsport, fjärde displaykontakt (nu slänger jag bara ur mig gissningar på olika fel). Hur kan man kontrollera det som kund? Fler kryphål...

Ok... jag ber om ursäkt för all denna doom&gloom, så vad skulle jag rekommendera för TS?

För det första, kontakta din konsumentvägledare!

För det andra, De du kommer ha bäst chans att påverka är LG och det enda de bryr sig om är dålig publicitet. För oväsen! Gå in på deras hemsida/facebook/twitter och skriv ett långt kritiskt inlägg, mycket frågor - "Ska det vara såhär? Ska folk behöva behandlas såhär av LG?" (tänk Sverker på Plus). Var väldigt kritiskt, men inte otrevlig. Ta reda på högsta hönset i Sverige på LG och skriv ett brev (på papper) adresserat direkt till honom/henne. Ring Kundtjänst.

Det händer ständigt att tekniker får byta ut produkter på order uppifrån. Tekniker hatar det men företagen VILL att teknikerna ska vägra byta, de har siffror på allt och vet att det blir billigare att vara hårda och bara byta för de som låter mest (squeaky wheel gets the grease). Vi är tillsagda att bita oss i tungan och vara glada för kunden: "Så kul för dig att du fick igenom det här produktbytet! (...genom att ringa våra chefer och säga att vi är usla)". För att få något i det här skedet är nog enda chansen att vara en så jobbig kund som möjligt. De flesta orkar inte med detta och skiter i det och köper en ny. Upp till TS om han orkar vara annorlunda, men jag är ganska säker på att inget kommer hända av att studera foton från verkstaden in absurdum.

Dold text

till TS är du envis så ge inte upp, efter ett tag kan det ses som ett hobbyprojekt vill man utagera lite aggressioner är det bra.
hehe ja använder samma princip på myndigheter / Större företag när ja märker att dom ljuger eller försöker mörka,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

TS hur går det med elgiganten ?

Permalänk
Medlem

Nej en säljare kan inte lämna ifrån sig reklamationsärenden till annan part. Det är enbart säljaren som har reklamationsansvar. Sen kan man nyttja tillverkarens garanti för garantiärenden och därav de verkstäder som har avtal med dito oavsett om du skickar in grejerna dit själv eller tar hjälp av butiken, men du kan aldrig kräva några pengar från verkstad eller tillverkaren, KKöpL gäller bara mot säljaren. Därför det ibland är viktigt att skilja på frivillig garanti och lagstadgad reklamationsrätt. Sen kan det innebära en smäll för säljaren då tillverkaren inte behöver stå för det hela, men vill man inte följa konsumentlagarna så får man pyssla med annat eller med företagsförsäljning enbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yanaran:

Vidare har en återförsäljare laglig rätt att överlämna hela ansvaret för reklamationen till 3e part, dvs serviceverkstaden. De har därefter full befogenhet att sköta din reklamation, och återförsäljaren behöver inte lyfta ett finger till, mer än agera post-service. Så TS kommer aldrig kunna kräva Elgiganten på någonting då de redan lämnat ifrån sig ansvaret i enlighet med lagen.

FEL. Kunden har ett kontrakt med återförsäljaren och inte service verkstaden. Så hela ansvaret ligger hos återförsäljaren, sen hur dom väljer att lösa garantiärenden / reklamationsärenden är upp till dom, men ansvaret ligger fortfarande hos butiken där varan är köpt.
Du har även fel i massa andra saker du påstår, men låter andra belysa dom punkterna, och det finns redan korrekta svar i tråden sen tidigare.

Tråkigt att du inte ha koll och samtidigt påstår att du är en service-tekniker.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

UPPDATERING:

Enligt Elgiganten i Hässleholm och LG skulle jag ta kontakt med konsumentvägledaren i kommunen ifall jag vill gå vidare med ärendet. Idag tog jag kontakt med konsumentvägledaren och det man sa var att enligt en proposition som riksdagen lagt fram som även gäller som en lag. Så skall en kund inte behöva tåla mer än 2 lagningsförsök. Kunde kan då neka till fler lagningsförsök och begära pengarna tillbaka eller en ny telefon. Denna information fick jag inte alls av Elgiganten i Hässleholm. Därmed har de inte följt svensk lag.

"Hej!

Jag skulle skicka länk till var man hittar rättighet att inte tåla mer än två avhjälpandeförsök. Det finns i propositionen till Konsumentköplagen

Prop 1989/90:89 sid 122 längst ner

http://data.riksdagen.se/dokument/GD0389

En köpare skall inte behöva tåla att säljaren gör upprepade försök atl avhjälpa samma fel. Om ett fel återkommer efter två avhjälpningsförsök, bör köparen i regel kunna vägra att gå med pä fler försök. Är det fråga om olika fel, kan det dock vara rimligt att köparen får godta något fler reparationer. Även i den situationen lär man emellertid i regel ganska snart nä en gräns där ytterligare reparationer får anses medföra sädana olägenheter för köparen att denne har rätt att avböja säljarens erbjud¤ande om reparation."

Permalänk
Medlem

Du måste själv vara informerad om dina rättigheter, det är ingen annans ansvar. Du krävde efter 2 försök att häva köpet, precis som man har rätt till enligt praxis. Problemet är att de får undersöka varan igen även om inte åtgärd ska göras och de då hävdar att felet är orsakat av dig.

Nog kan du anmäla ärendet till ARN, men du kommer ju lik förbannat sitta utan telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yanaran:

Tjena Laptop2013 och alla andra, jag är inte så jätteinsatt i telefoner så tänker inte dyka ner i detaljerna men har några allmäna kommentarer om service och reparationer. Jag är servicetekniker i en annan bransch och hanterat många reklamationer och bl.a. haft internutbildning där en konsult pratade om detta med oss och förklarade hur företaget ville att vi som tekniker skulle bete oss i liknande ärenden.

För det första för att undvika onödig förvirring: Reklamation!
Reklamation är handlingen att felanmäla varan till återförsäljaren och säga att "den fungerar inte" och påstå att det är fel på produkten och inte kundens fel. Trådstartaren gjorde en reklamation första gången han/hon gick till butik och lämnade telefonen. Reklamationsrätten regleras i LAG (KKL) och kan inte snackas bort.

Helt rätt, önskar fler kunde lära sig detta.

Skrivet av yanaran:

När en reklamation görs har återförsäljaren rätt att själva välja hur de ska åtgärda felet, de kan tex välja att skicka den på serviceverkstad eller att byta ut den direkt över disk. Man kan inte kräva en NY produkt bara för att det är "reklamation". Det är alltid reklamation om du felanmäler varan inom 3 år från inköp (sen om den godkänns osv är en annan sak).

Enligt KKöpL 22§ så är det köparen som väljer mellan
1. avhjälpande
2. omleverans
3. prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet
4. häva köpet
Det finns dock ett par undantag. Om köparen väljer 3 eller 4 så får säljaren på eget initiativ ändå välja 1 eller 2 (KKöpL 27§). Väljer köparen 1 eller 2 får säljaren välja det andra av dessa alternativ om han kan visa att det av kunden valda blir jämförelsevis oskäligt dyrt (KKöpL 26§). I praktiken har det dock blivit så att kunden får räkna med ett par reparationsförsök, även om säljaren inte styrker att omleverans är oskäligt mycket dyrare.

Skrivet av yanaran:

Vidare har en återförsäljare laglig rätt att överlämna hela ansvaret för reklamationen till 3e part, dvs serviceverkstaden. De har därefter full befogenhet att sköta din reklamation, och återförsäljaren behöver inte lyfta ett finger till, mer än agera post-service. Så TS kommer aldrig kunna kräva Elgiganten på någonting då de redan lämnat ifrån sig ansvaret i enlighet med lagen.

Säljaren kan lämna över varan till en serviceverkstad, till tillverkaren etc., men vad de inte kan lämna ifrån sig är just ansvaret. Det är säljaren som är skyldig att se till att reklamationen hanteras korrekt, inom skälig tid etc. En tillverkare kan ta på sig reklamationsansvar (KKöpL 23§ 2st), vilket gör att köparen kan välja att reklamera direkt till denne, men det fråntar inte säljaren reklamationsansvar (så köparen kan fortfarande reklamera även hos denne).

Skrivet av yanaran:

Reklamation har en väldigt viktigt brytpunkt på 6 månader, efter den tiden är det nämligen enligt samma lag upp till kunden att BEVISA att felet är ett s.k. ursprungligt fel (tillverkningsfel eller defekta komponenter) och inget han/hon orsakat. Det vill säga om du lämnade in telefonen efter 1 år kan serviceverkstaden med laglig rätt peka fingret åt dig och säga "fffffffffffffffffff uuuuuuuuuuuu!" (som konsulten uttryckte det flera gånger på vår utbildning) om du inte har några bevis. Detta kan kännas ganska orimligt, och i många fall är det orimligt, men lagen är ganska tydlig där.

Kraven på en konsument är vanligtvis mycket lågt satta. Ofta räcker det med kundens intygande att varan inte använts i strid med instruktionerna i kombination med avsaknad av yttre åverkan / synliga skador för att bevisbördan skall anses uppfylld. (Se bl.a. Elektronikbranschens riktlinjer; de hade knappast sett ut som de gör om beviskraven, när konsumenten har bevisbördan, varit högt satta.)

Skrivet av yanaran:

Garanti är precis samma sak som reklamationsrätt, bara att branchen/tillverkaren frivilligt förlänger reklamationsrättens 6 månader till 1/3/5 år (olika i olika brancher), och därmed accepterar alla fel som ursprungliga och reparerar utan tjafs. Garanti är 100% tillverkarens egen GoodWill och inget de måste göra. Man kan säga att garanti är ett separat avtal mellan tillverkare och kund, och kan innehålla undantag så som vattenskador och liknande. Men i praktiken är det ingen skillnad hur de två hanteras när du väl lämnar in en vara.

Garantin kan även innehålla saker som inte täcks av KKöpL/reklamationsrätten, så länge det inte är oskäliga villkor, men i allt väsentligt är det oftast bara att tiden tills bevisbördan övergår till konsumenten förlängts precis som du skrev. En garanti kan komma från såväl tillverkare som säljare, det är dock säljaren som är ansvarig även för tillverkarens garantiutfästelser (se KKöpL 21§ samt ARN 2005-3478).

Skrivet av yanaran:

Vidare har LGs tekniker förmodligen exakt samma policy som vi har, dvs att göra precis som de har gjort i ditt fall. Bedöm produkten och ta ett beslut, detta beslut kommer aldrig ändras och LG kommer säga "Vi litar på våra tekniker". Du kommer aldrig få "rätt" mot verkstaden, och de kommer inte ge sig - De har order uppifrån att inte ge sig. Det enda du kan pressa på är att de fått 3 försök på sig att reparera samma fel, de måste byta produkten efter 2 reparationsförsök om de inte lyckas, och iom att de utförde den första reparation har de erkänt att det var fel på produkten. Problemet med detta är inget specificerar särskilt bra vad som är "en" reparation... Jag kan låta en serviceorder ligga öppen på firman i 30 dar och kommer en produkt tillbaka med samma fel och ordern fortfarande är öppen så är det "samma" reparation fastän jag varit på den två gånger... Fult men så är det.

Har kunden fått tillbaks varan och den fortfarande uppvisar samma fel lär det räknas som ett misslyckat reparationsförsök oavsett serviceorders...konsumentlagarna i Sverige ger starkt skydd åt konsumenten.

Skrivet av yanaran:

Däremot får serviceverkstaden reparera din telefon hur många gånger som helst om det är OLIKA fel varje gång! T.ex. första gången kretskortet, andra gången mic, tredje gången laddningsport, fjärde displaykontakt (nu slänger jag bara ur mig gissningar på olika fel). Hur kan man kontrollera det som kund? Fler kryphål...

Praxis är att tredje reklamationen för samma fel (d.v.s. två misslyckade åtgärdanden) ger köparen rätt att häva köpet. Vid olika fel så ger den fjärde reklamationen (tre åtgärdanden) motsvarande rätt.

Skrivet av yanaran:

Ok... jag ber om ursäkt för all denna doom&gloom, så vad skulle jag rekommendera för TS?

För det första, kontakta din konsumentvägledare!

För det andra, De du kommer ha bäst chans att påverka är LG och det enda de bryr sig om är dålig publicitet. För oväsen! Gå in på deras hemsida/facebook/twitter och skriv ett långt kritiskt inlägg, mycket frågor - "Ska det vara såhär? Ska folk behöva behandlas såhär av LG?" (tänk Sverker på Plus). Var väldigt kritiskt, men inte otrevlig. Ta reda på högsta hönset i Sverige på LG och skriv ett brev (på papper) adresserat direkt till honom/henne. Ring Kundtjänst.

Det händer ständigt att tekniker får byta ut produkter på order uppifrån. Tekniker hatar det men företagen VILL att teknikerna ska vägra byta, de har siffror på allt och vet att det blir billigare att vara hårda och bara byta för de som låter mest (squeaky wheel gets the grease). Vi är tillsagda att bita oss i tungan och vara glada för kunden: "Så kul för dig att du fick igenom det här produktbytet! (...genom att ringa våra chefer och säga att vi är usla)". För att få något i det här skedet är nog enda chansen att vara en så jobbig kund som möjligt. De flesta orkar inte med detta och skiter i det och köper en ny. Upp till TS om han orkar vara annorlunda, men jag är ganska säker på att inget kommer hända av att studera foton från verkstaden in absurdum.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Enligt KKöpL 22§ så är det köparen som väljer mellan
1. avhjälpande
2. omleverans
3. prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet
4. häva köpet

I ett för övrigt bra inlägg vill jag bara påpeka att 22 § gäller om varan är felaktig enligt 16-21 §§. En vara som går sönder efter en tid och reklameras faller inte alltid under dessa paragrafer vilket ger säljaren ett större utrymme att själv välja lämplig metod för avhjälpande.

27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

I ett för övrigt bra inlägg vill jag bara påpeka att 22 § gäller om varan är felaktig enligt 16-21 §§. En vara som går sönder efter en tid och reklameras faller inte alltid under dessa paragrafer vilket ger säljaren ett större utrymme att själv välja lämplig metod för avhjälpande.

27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.

16§-21§ definierar vad som i KKöpL avses med fel och därmed innefattas av reklamationsrätten. Fel utöver detta kan möjligtvis täckas av garanti eller goodwill, och då är det upp till garantivillkoren respektive säljaren.

De undantag som finns till säljarens fördel (även för fel som täcks av reklamationsrätten) i 26§ och 27§ tog jag upp på raderna under de du citerade, såväl som den praktiska tillämpningen av 26§ som är något mer i säljarens favör än vad som uttrycks i lagen.

Slutligen kan jag inte nog understryka vikten av att försöka komma överens om en lösning om möjligt...det är oftast mycket trevligare än att kasta lagparagrafer fram och tillbaka.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

16§-21§ definierar vad som i KKöpL avses med fel och därmed innefattas av reklamationsrätten. Fel utöver detta kan möjligtvis täckas av garanti eller goodwill, och då är det upp till garantivillkoren respektive säljaren.

De undantag som finns till säljarens fördel (även för fel som täcks av reklamationsrätten) i 26§ och 27§ tog jag upp på raderna under de du citerade, såväl som den praktiska tillämpningen av 26§ som är något mer i säljarens favör än vad som uttrycks i lagen.

Undantagen du hänvisar till i tidigare inlägg är tillgängliga alternativ för åtgärd som inte ställer 22 § mot 27 § på det vis du framställer det.
Vad jag försöker påpeka är att 16-21 §§ definierar fel som låter köparen kräva avhjälpande enligt 22 §. Inom 6 månader kan köparen välja åtgärd.
Fel som inte omfattas av 16-21 §§ låter säljaren vidta lämpliga åtgärder enligt 27 §. Efter 6 månader bestämmer säljaren lämplig åtgärd.

Förtydligande
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad jag försöker påpeka är att 16-21 §§ definierar fel som låter köparen kräva avhjälpande enligt 22 §.
Fel som inte omfattas av 16-21 §§ låter säljaren vidta lämpliga åtgärder enligt 27 §.
Intrycket jag fick av ditt inlägg är att det alltid är köparen som väljer avhjälpande men så är inte fallet.

Det går inte att reklamera (enligt KKöpL) fel som inte täcks av 16§-21§, då dessa paragrafer definierar vad ett fel är.

§27 gäller just sådana fel, du behöver alltså inte gå utanför 16§-21§ för att tillämpa den paragrafen. 27§ är inte ett alternativ till 22§ utan en vidareutveckling. §22 räknar i princip upp de olika åtgärderna medan 26§-29§ förklarar deras tillämpning.

I KKöpL står det i 22§ att köparen kan kräva en av de åtgärder jag tidigare räknade upp, men säljaren kan under vissa omständigheter kraftigt begränsa köparens val enligt vad som nämns i 26§-27§ och i princip göra valet till sitt. Om säljaren gör detta kan dock köparen, återigen under vissa omständigheter, begränsa säljarens val enligt §28 (och §29).

Eller i korthet: Köparen väljer, men det är inte ett helt fritt val, en intresseavvägning kan ändra på det (vilket jag antar är ungefär vad du menade).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Måste fråga då jag har ett liknande problem.
Min dator som är köpt hos mysn har varit på lagning 3 gånger.
3 gånger har jag fått tillbaka den och dom har inte lyckats laga felet som har något med grafikkorten o göra.
När SLI är aktiverat så får jag ett problem när jag spelar att skärmen blir svart, drivrutinen slutar svara (datorn hänger sig) och måste startas om. Är det inaktiverat så fungerar datorn. Har testat byta plats på gpuerna och samma fel inträffar.
Har för mig dom bytt gpuer och moderkort men det har alltså inte hjälpt.

Jag har krävt att få häva köpet men blivit nekad med svaret " De fel du upplever måste dock tillskrivas antingen din hårddisk, mjukvaran eller en lokal faktor hos dig. Vi har inte kunnat replikera felet varken hos oss i Sverige eller hos fabrikens serviceverkstad. Därför kan vi inte annat än neka dina anspråk på att häva köpet."
Dom vet om att jag har installerat om datorn flera gånger och kört både win 7, 8 och 8.1 och testat många olika drivrutiner med samma fel. Att skylla ett fel som endast inträffar när sli är aktiverat på mjukvaran (har installerat massa olika med samma resultat), en lokal faktor (har testat hos flera vänner med samma resultat) eller hårddisken (sedan när har hddn något med sli o göra?) så tycker jag att det tyder på okunskap. Eller ovilja att hjälpa.
Dom har nämn någon form av monetär kompensation, vad det nu menas men detta efter att ärendet är avslutat.
Jag är ju självklart bara intresserad utav att gå vidare då varje gång den varit inne så har den varit inne 1-2 månader per gång vilket suger.
Är det bara till o ta upp det med arn? kan jag kräva kompensation + häva köp? Hur ska jag gå vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Måste fråga då jag har ett liknande problem.
Min dator som är köpt hos mysn har varit på lagning 3 gånger.
3 gånger har jag fått tillbaka den och dom har inte lyckats laga felet som har något med grafikkorten o göra.
När SLI är aktiverat så får jag ett problem när jag spelar att skärmen blir svart, drivrutinen slutar svara (datorn hänger sig) och måste startas om. Är det inaktiverat så fungerar datorn. Har testat byta plats på gpuerna och samma fel inträffar.
Har för mig dom bytt gpuer och moderkort men det har alltså inte hjälpt.

Jag har krävt att få häva köpet men blivit nekad med svaret " De fel du upplever måste dock tillskrivas antingen din hårddisk, mjukvaran eller en lokal faktor hos dig. Vi har inte kunnat replikera felet varken hos oss i Sverige eller hos fabrikens serviceverkstad. Därför kan vi inte annat än neka dina anspråk på att häva köpet."
Dom vet om att jag har installerat om datorn flera gånger och kört både win 7, 8 och 8.1 och testat många olika drivrutiner med samma fel. Att skylla ett fel som endast inträffar när sli är aktiverat på mjukvaran (har installerat massa olika med samma resultat), en lokal faktor (har testat hos flera vänner med samma resultat) eller hårddisken (sedan när har hddn något med sli o göra?) så tycker jag att det tyder på okunskap. Eller ovilja att hjälpa.
Dom har nämn någon form av monetär kompensation, vad det nu menas men detta efter att ärendet är avslutat.
Jag är ju självklart bara intresserad utav att gå vidare då varje gång den varit inne så har den varit inne 1-2 månader per gång vilket suger.
Är det bara till o ta upp det med arn? kan jag kräva kompensation + häva köp? Hur ska jag gå vidare?

I ditt fall så låter det främst som att du måste kunna bevisa att felet verkligen finns, samt att du har gett säljaren tillräckligt med information för att dem ska kunna hitta felet. Kan du göra det så bör du inte ha speciellt svårt att vinna om du drar ärendet till ARN.
Mitt tips är att du helt enkelt filmar felet. Börja med att filma hur inställningarna ser ut (SLI-aktiverat i Nvidia-inställningarna) och dra igång ett spel (gärna ett par olika) tills det kraschar. För att sedan visa att verkstadens förklaring inte stämmer så kan du även filma när du byter disk till en med annat OS på, visar samma inställningar och sedan spela tills det kraschar igen. Dokumentera allt du har testat för att verifiera att felet verkligen beror på grafikkorten/SLI-konfigurationen, och lämna med den dokumentationen som en bilaga till ARN. Ev. kan du även besöka en lokal datorreparatör och be om ett utlåtande från dem / be dem verifiera att felet finns.
När det hamnar hos ARN som kommer det helt enkelt att bli en ord mot ord diskussion om huruvida de fel som du upplever 1. verkligen finns, och 2. om det beror på datorn. Har du dokumentation och utlåtande från en annan verkstad som visar på att det är något fel på datorn så blir det svårt för mySN att bevisa motsatsen. Har du däremot ingen bra bevisning när du går till ARN så blir det istället lätt för mySN att visa upp vad de har testat när de haft den inne, och att den då har fungerat.

Permalänk

Bara en tanke om det är vattenskada som kommit utifrån, borde då det inte vara mer märken nertill på kretskortet, och inte upptill? Så vida inte vätskan kommer uppifrån, men då bör det väl finnas betydligt mer bilder på detta som visar en mycket större skada uppåt i telefonen?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av babbelfisk:

Bara en tanke om det är vattenskada som kommit utifrån, borde då det inte vara mer märken nertill på kretskortet, och inte upptill? Så vida inte vätskan kommer uppifrån, men då bör det väl finnas betydligt mer bilder på detta som visar en mycket större skada uppåt i telefonen?

En vätskeskada behöver inte innebära att det runnit in vatten i flytande form utan kan uppstå av vattenånga som bildas i exempelvis badrummet när du duschar eller i fickan på träningsbyxorna när du springer.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av hunden:

En vätskeskada behöver inte innebära att det runnit in vatten i flytande form utan kan uppstå av vattenånga som bildas i exempelvis badrummet när du duschar eller i fickan på träningsbyxorna när du springer.

Note to self: ta ut telefonen innan det är dags för fickpingis

Permalänk
Skrivet av hunden:

En vätskeskada behöver inte innebära att det runnit in vatten i flytande form utan kan uppstå av vattenånga som bildas i exempelvis badrummet när du duschar eller i fickan på träningsbyxorna när du springer.

Min har fungerat fint trots att den fått duggregn på displayen Tur att jag sluppit lämna in min mobil på garanti i alla fall, Förutom en w800i som efter ett år gav upp och gick sönder efter varje reparation (inom några veckor). Sista så bytte dom även joystick (var helt värdelös sak ha på mobil). hela mobilen krascha och vid uppstart så fungerar dessa gamla så att man kan välja flygläge eller normalt, men nya joysticken hade gått sönder (så kom inte in så det gick att ens ringa på den):D Efter det har min mobiler hållit tills dom är helt utslitna (knappar fungera riktigt dåligt efter 2 år).

Så efter mina erfarenheter tål mobiler fukt, men kan ju haft tur. Haft dom i fickan i regnkläderna i ösregn (yttre plaggen var riktigt blöta och tunga), men var torr på insidan. Varit i badhus OSV så fuktigt har mina varit i alla fall och det ska dom tåla, för mobiler är ju lika utsatta som en själv på helt annat sätt än laptop eller andra elektronikprylar. Sony har fattat konceptet i alla fall, synd att det inte är några intressanta mobiler för övrigt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar