AMD satsar på hög prestanda per kärna med Zen enligt läckt presentation

Permalänk
Melding Plague

AMD satsar på hög prestanda per kärna med Zen enligt läckt presentation

Det är många rykten runt AMD:s arkitektur Zen, men inte mycket officiell information. Nu läcker en presentationsbild ut på nätet som talar för ett fokus på hög prestanda per kärna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dvs motsatsen till innan - Bra! Hoppas de lyckas!

Permalänk
Entusiast

Nu börjar det likna något, synd att det är så långt kvar dock.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig om AMDs fantasier?

Intel hinner ju både lansera och lägga ner en eller två generationer processorer innan AMDs nästa kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Vem bryr sig om AMDs fantasier?

Intel hinner ju både lansera och lägga ner en eller två generationer processorer innan AMDs nästa kommer.

Alla konsumenter borde bry sig då ingen, förutom Intel, tjänar på minskad konkurrens. Ditt uttalande är riktigt dumt!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Vem bryr sig om AMDs fantasier?

Intel hinner ju både lansera och lägga ner en eller två generationer processorer innan AMDs nästa kommer.

Man kan säga att ditt hjul snurrar men din hamster är död.

Permalänk
Hjälpsam

Åh Zen!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

På den här detaljnivån så är det där identiskt med en Phenom II med HT och fördubblad bredd på flyttalsenheterna. Ganska exakt det jag förespråkade istället för BD. Vore pinsamt om det visar sig vara det.
Ja uppgraderad mer Intel-lik cache har jag pratat om också, får se hur det går där.

Permalänk
Medlem

Zen hade ju behövt komma redan nu i höst för att möta skylake men bättre sent än aldrig antar jag.

Permalänk
Medlem

Gillar att i botten på bilden står det:
Confidential under embargo until May 6, 1:00 EST.

Tiden flyger verkligen denna vecka... vi har alla missat valborg och 1:e Maj tydligen.

Permalänk
Medlem

Ge mig!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Intel har ett försprång tillverkningstekniskt, men de stöter på större och större tekniska barriärer och AMD har chans att komma ikapp till samma nm-nivå åtminstone. Ser gärna att de lyckas, då konkurrens är nyttigt för konsumenterna. En av de allra viktigaste sakerna är att AMD slutar blöda ekonomiskt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonasies:

Zen hade ju behövt komma redan nu i höst för att möta skylake men bättre sent än aldrig antar jag.

Hehhee, för att möta skylake?

AMD la ju hela CPU utvecklingen på is för många år sedan och har inte brytt sig om att möta något som helst från Intel på flera generationer förutom genom att sänka priser och höja frekvenser. Däremot har ju Intel knappt kommit med något nytt så de gamla AMD cpu'erna börjar först nu efter många år bli såpass utdaterade att de inte platsar in i nya datorer längre.

Spännande att AMD nu bestämt sig för att börja jobba på en ny arkitektur! Om de nu verkligen är seriösa om det..

Permalänk
Medlem

Hoppas på revanch
Men har tyvärr inte haft en AMD prolle sedan Thunderbird (när det nu va?)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hehhee, för att möta skylake?

AMD la ju hela CPU utvecklingen på is för många år sedan och har inte brytt sig om att möta något som helst från Intel på flera generationer förutom genom att sänka priser och höja frekvenser. Däremot har ju Intel knappt kommit med något nytt så de gamla AMD cpu'erna börjar först nu efter många år bli såpass utdaterade att de inte platsar in i nya datorer längre.

Spännande att AMD nu bestämt sig för att börja jobba på en ny arkitektur! Om de nu verkligen är seriösa om det..

AMD släpper en ny arkitektur om året ungefär. Inte helt att lägga något på is om du frågar mig, jämför med Intel som släpper en vartannat år varvat med en krympning vartannat.
Ingen av dem byter grundarkitektur särskilt ofta dock.

Permalänk
Medlem

Det har kan bli spännande!
Intel ligger ett par steg före vad gäller IPC och energieffektivitet
Men, AMD ligger antagligen före vad gäller GPU och flyttal.

Jag anar att nästa år blir intressant, bägge sidor kommer att börja presentera sensationella roadmaps, kasta paj på varandra etc.
Vi konsumenter kommer att sitta på första parkett, och så länge de bråkar vinner vi på det!

Permalänk
Medlem

Smart drag att gå till SMT som är mycket mer resurseffektiv (area och energi) än att ha flera fysiska men svaga kärnor.

Ser ut att vara en betydligt bättre general purpose processor än vad BD och dess derivat.

I övrigt tyckte jag att bilden var lite förvirrande, varför lägger man Integer-pipelines ovanpå L1-an?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Gillar att i botten på bilden står det:
Confidential under embargo until May 6, 1:00 EST.

Tiden flyger verkligen denna vecka... vi har alla missat valborg och 1:e Maj tydligen.

Därav rubriken "läckt presentation"

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Därav rubriken "läckt presentation"

Det var inte det han menade, han menade att presentationen kommer på riktigt om bara en dryg vecka vilket kan innebära mer nyheter.

Permalänk
Medlem

Spännande, hoppas Zen blir lyckat och blir i nivå med Intel, eller bättre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Haibane:

Smart drag att gå till SMT som är mycket mer resurseffektiv (area och energi) än att ha flera fysiska men svaga kärnor.

Ser ut att vara en betydligt bättre general purpose processor än vad BD och dess derivat.

I övrigt tyckte jag att bilden var lite förvirrande, varför lägger man Integer-pipelines ovanpå L1-an?

Typiskt så är heltalspipelines designade så att de bara jobbar mot L1$, om data inte finns där så hämtas den från närmaste nivå ovanför (L2$, L3$, RAM, remote-RAM etc). Verkar som man kör en lite starkare uppdelning mellan flyttal och heltal även i Zen jämfört med i K7-K10 och vad Intel har i sina CPUer. Om det fungerar som Bulldozer så sker alla minnesoperationer via heltalsdelen även för flyttal.

Sedan säger inte denna bild jättemycket ändå då definitionen av "pipeline" är rätt flytande. AMD K7-K10 visades i de flesta översiktsbilder som att ha tre pipelines, i detta fall var det en väldigt bra beskrivning för all dessa kunde i stort sätt utföra alla typer av operationer (lite mer udda saker som heltals multiplikation/division kunde bara köras i första pipeline).

Intel har aldrig sedan de började designa superskalära CPUer (första Pentium) haft symmetriska designer, det finns typiskt ett viss överlapp mellan olika pipeline men det är inte jättestort.

Bulldozer-serien har också rent tekniskt fyra pipelines, men två av dessa kan bara göra adressberäkningar och hämta data (skriva data tar två pipelines en från vardera "typ"), allt annat måste gå via de två mer kompletta pipelines. Detta är vad Anger Fog har att säga om den designen kontra K7-K10:

The integer execution units are poorly distributed between the four pipes. Two of the pipes have all the integer execution units while the other two pipes are used only for memory read instructions and address generation (not LEA), and on some models for simple register moves. This means that the processor can execute only two integer ALU instructions per clock cycle, where previous models can execute three. This is a serious bottleneck for pure integer code.

Svårt att tänka mig att Zen skulle ha 6st pipelines likt K7-K10, men förhoppningsvis är fördelning av vad de kan göra lite mer balanserad än Bulldozer. Som referens med Intel har Nehalem till Ivy Bridge 6st pipelines (3 för beräkningar och 3 för minnesoperationer) medan Haswell och senare har 8st pipelines (4 för beräkningar och 4 för minnesoperationer).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Vem bryr sig om AMDs fantasier?

Intel hinner ju både lansera och lägga ner en eller två generationer processorer innan AMDs nästa kommer.

Ja vist vore det bättre ä bara lägga ner AMD och få betala 17ggr mer för en sketen Celeron ist.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

De kommer alltså en octa core (16 trådar) direkt för konsumentmarknaden? Undra hur den kommer lägga sig i pris, om de riktar den mot e-serien eller mainstream i7orna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det har kan bli spännande!
Intel ligger ett par steg före vad gäller IPC och energieffektivitet
Men, AMD ligger antagligen före vad gäller GPU och flyttal.

Nej, inte på CPU-delen i alla fall, idag! Nästan hopplöst efter gällande flyttalsprestanda tyvärr. Räknar du in flyttalsprestandan från GPU-delen i deras APU:er så får du så klart en betydligt högre potential. Men för klassiska scenarion där du utnyttjar flyttal med processorn (typ rendera 3D grafik/raytracing etc) så är Intels CPU:er snabbare. Men med det sagt så kan man bygga små, smidiga rendernodar att sätta ut på nätverket som kör AMDs FX-8350 CPUer för relativt billiga summor, och de knallar på fint och gör jobbet utmärkt.

Kollar vi på ZEN så är det något som framtiden får utvisa, ser med spänning fram emot den processorn och håller tummarna hårt. Men än så länge så känns det faktiskt riktigt lovande. Vi vet ju att de kan om de vill, hoppas inte några ekonomiska käppar slängs in i ingenjörernas annars så fina hjul den här gången.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

De kommer alltså en octa core (16 trådar) direkt för konsumentmarknaden? Undra hur den kommer lägga sig i pris, om de riktar den mot e-serien eller mainstream i7orna

Det är faktiskt en möjlighet för dem, att göra en billigare 6- och 8-kärning CPU (utan delade resurser). Intel verkar fast bestämda på att hålla dem i högre prisklassen, inte bara CPU utan också dyra moderkort. Min nästa uppgradering på CPU blir minst 6 kärnor, men inte förrän nästa år som tidigast. Har AMD lyckats få ut ett konkurenskraftigt alternativ är jag intresserad.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

AMD släpper en ny arkitektur om året ungefär. Inte helt att lägga något på is om du frågar mig, jämför med Intel som släpper en vartannat år varvat med en krympning vartannat.
Ingen av dem byter grundarkitektur särskilt ofta dock.

När var senaste gången Intel gjorde en större ändring i arkitekturen? Nahelem? Core 2? Netburst?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
99:e percentilen

Skulle vara fantastiskt roligt om det blev en AMD nästa gång, vilket isåfall blir om några år; en Haswell‑E tuffar på fint tills dess.

Volten är olidlig!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det är faktiskt en möjlighet för dem, att göra en billigare 6- och 8-kärning CPU (utan delade resurser). Intel verkar fast bestämda på att hålla dem i högre prisklassen, inte bara CPU utan också dyra moderkort. Min nästa uppgradering på CPU blir minst 6 kärnor, men inte förrän nästa år som tidigast. Har AMD lyckats få ut ett konkurenskraftigt alternativ är jag intresserad.

Jag vet inte, eller rättare sagt, jag hoppas på att ZEN kan bli så pass bra att Intel är tvungna att se över deras prissegment. Om ZEN kan konkurrera om entusiasternas hjärta pga liknande prestanda oavsett pris, så måste Intel se över sina priser på sina entusiastplattformar. Om ZEN dessutom kan lägga sig i även lägre prisklasser så borde det vara ohållbart för Intel med sina priser. Marknaden för entusiaster är trots allt inte så jättestor, men ändå viktig.

Personligen så har jag lite ångest över min i7-5960X, den är inte värd sina pengar ett dugg och hade lätt klarat mig med en 6 kärnig variant istället, främst eftersom jag mer eller mindre nästan uteslutande renderar på GPUer idag lokalt. Men med det sagt så är det trevlig prestanda att ha när jag behöver 8 kärnor på min jobbdator. Men den gör inte så stor skillnad totalt sett när jag väl renderar med CPU, för då går jobbet ändå ut på nätverket, och då spelar inte 2 kärnor till så stor roll.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

När var senaste gången Intel gjorde en större ändring i arkitekturen? Nahelem? Core 2? Netburst?

Ja du räknar väl upp dem. Det är inte ofta det görs med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Typiskt så är heltalspipelines designade så att de bara jobbar mot L1$, om data inte finns där så hämtas den från närmaste nivå ovanför (L2$, L3$, RAM, remote-RAM etc). Verkar som man kör en lite starkare uppdelning mellan flyttal och heltal även i Zen jämfört med i K7-K10 och vad Intel har i sina CPUer. Om det fungerar som Bulldozer så sker alla minnesoperationer via heltalsdelen även för flyttal.

Sedan säger inte denna bild jättemycket ändå då definitionen av "pipeline" är rätt flytande. AMD K7-K10 visades i de flesta översiktsbilder som att ha tre pipelines, i detta fall var det en väldigt bra beskrivning för all dessa kunde i stort sätt utföra alla typer av operationer (lite mer udda saker som heltals multiplikation/division kunde bara köras i första pipeline).

Intel har aldrig sedan de började designa superskalära CPUer (första Pentium) haft symmetriska designer, det finns typiskt ett viss överlapp mellan olika pipeline men det är inte jättestort.

Bulldozer-serien har också rent tekniskt fyra pipelines, men två av dessa kan bara göra adressberäkningar och hämta data (skriva data tar två pipelines en från vardera "typ"), allt annat måste gå via de två mer kompletta pipelines. Detta är vad Anger Fog har att säga om den designen kontra K7-K10:

The integer execution units are poorly distributed between the four pipes. Two of the pipes have all the integer execution units while the other two pipes are used only for memory read instructions and address generation (not LEA), and on some models for simple register moves. This means that the processor can execute only two integer ALU instructions per clock cycle, where previous models can execute three. This is a serious bottleneck for pure integer code.

Svårt att tänka mig att Zen skulle ha 6st pipelines likt K7-K10, men förhoppningsvis är fördelning av vad de kan göra lite mer balanserad än Bulldozer. Som referens med Intel har Nehalem till Ivy Bridge 6st pipelines (3 för beräkningar och 3 för minnesoperationer) medan Haswell och senare har 8st pipelines (4 för beräkningar och 4 för minnesoperationer).

Jag är helt med på hur minnes-hierarkin fungerar. Jag tyckte bara att pipelines inte borde placerats ovanpå L1$ eftersom det blir väldigt tvetydigt. Precis som du säger finns det "pipelines" som hanterar minnes accesser men det skulle också kunna vara så att de syftat på att själva cachen är pipelinat internt (ganska vanligt).

Håller med om att begreppet pipeline är väldigt diffust. Det kan sedan introduktionen av OoO och tomasulo mer eller mindre syfta på vad som hellst som är någorlunda uppdelat i diskreta steg?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L