Microsoft Surface Pro 4 får fläktlös design

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Surface Pro 4 får fläktlös design

Under sommaren släpps Windows 10 och i samband med detta väntas en nu Surface Pro se dagens ljus. Nu talar ytterligare uppgifter för bibehållen design utvändigt och passiv kylning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En Core-M gissar jag på då!

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Då blir den stora frågan: tappar den mycket prestanda jämfört med SP3? Då kan det vara värt att plocka upp en SP3 för en billigare peng då SP4 lanseras kanske.
Är grymt sugen på en Surface Pro som jobb- resedator.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av UnkeN:

Då blir den stora frågan: tappar den mycket prestanda jämfört med SP3? Då kan det vara värt att plocka upp en SP3 för en billigare peng då SP4 lanseras kanske.
Är grymt sugen på en Surface Pro som jobb- resedator.

Mvh, Jakob

Har det idag och är så jävla guld värt!!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Jag hoppas att de inte kör Core-M, men det verkar inte bättre. Då tar jag hellre en SP3 och får ut lite extra prestanda!

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av UnkeN:

Då blir den stora frågan: tappar den mycket prestanda jämfört med SP3? Då kan det vara värt att plocka upp en SP3 för en billigare peng då SP4 lanseras kanske.
Är grymt sugen på en Surface Pro som jobb- resedator.

Mvh, Jakob

Jag tror snarare det handlar om hur mycket snabbare 4:an kommer vara än 3:an, trots fläktlöshet är jag ganska säker på att Broadwell är snabbare.

Med det sagt så kommer ju en 3:a inte vara ett dåligt val begagnat sett till priserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Hade trott de skulle trycka in Skylake och vänta till hösten...
Kan nog tänka mig att Surface nu äntligen har hittat rätt i tanke/konstruktion/operativ, blir nog en sådan när nästa dator skall köpas (efter ATX bygget alltså)

Permalänk
Medlem

Det är bra. Det enda fläkten duger till i min surface pro 3 är att föra en massa jävla oväsen... Då har jag ändå core i3 modellen!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Ja det är väl fint om de kan få den fläktlös med bibehållen prestanda

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att dom väntar till Skylake som kanske kan kylas passivt med bibehållen prestanda, blir det Core M CPU tar man hellre en SP3.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ganska imponerande. Är ganska sugen på en sån med W10. Får se vart priset landar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

Blir en oerhörd besvikelse om de inte väntar till att Skylake lanseras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

de borde vänta till Skylake lanseras

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Fläktlös och jag köper dirr! Jag tappar tom hellre lite prestanda än lyssnar på en hårfön. Kom ihåg att det gjorts tidigare med haswell (http://www.sweclockers.com/recension/18588-hp-spectre-x2-13-h...). Sen är väl inte prestandan jämförbar man fläktlöshet var fullt möjligt redan med haswell. Ska dom vänta på Skylake blir väl en lansering framflyttad typ ett halvår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Fläktlös och jag köper dirr! Jag tappar tom hellre lite prestanda än lyssnar på en hårfön. Kom ihåg att det gjorts tidigare med haswell (http://www.sweclockers.com/recension/18588-hp-spectre-x2-13-h...). Sen är väl inte prestandan jämförbar man fläktlöshet var fullt möjligt redan med haswell. Ska dom vänta på Skylake blir väl en lansering framflyttad typ ett halvår.

Ska man vara rättvis så är det inte direkt som att föregångarna låter något de heller. Min SP2 är helt tyst om jag inte spelar på den, vilket jag inte gör, och även då är den mycket tystare än godtycklig desktopkylning. Det är snarare så att en fläktlös design ger att modellen kan göras i tunnare dimension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Jag tror snarare det handlar om hur mycket snabbare 4:an kommer vara än 3:an, trots fläktlöshet är jag ganska säker på att Broadwell är snabbare.

Med det sagt så kommer ju en 3:a inte vara ett dåligt val begagnat sett till priserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Yoga 3 Pro (Broadwell, Core-M men med fläkt) var ofta bra mycket långsammare än föregångaren med Haswell, så jag hoppas av prestandaskäl att de antingen kör normaltörstiga broadwell med fläkt eller passivt kyld Skylake med bättre prestanda.

Var lite rädd för den här utvecklingen och blir lite extra glad att jag slog till på en av de sista yoga 2 pro med i7 för 10k.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av medstud:

Yoga 3 Pro (Broadwell, Core-M men med fläkt) var ofta bra mycket långsammare än föregångaren med Haswell, så jag hoppas av prestandaskäl att de antingen kör normaltörstiga broadwell med fläkt eller passivt kyld Skylake med bättre prestanda.

Var lite rädd för den här utvecklingen och blir lite extra glad att jag slog till på en av de sista yoga 2 pro med i7 för 10k.

Jag kan säga att Lenovo Yoga 3 Pro är en urusel representant för Core M. Det finns mindre, passivt kylda enheter med processorserien som presterar rätt mycket bättre. Det är inte helt orimligt att Microsoft kan göra Surface Pro 4 passivkyld med bibehållen/snarlik CPU-prestanda, däremot skulle GPU ta ett stort steg bakåt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Det är bra. Det enda fläkten duger till i min surface pro 3 är att föra en massa jävla oväsen... Då har jag ändå core i3 modellen!

Då undrar jag om det beror på att i3:an blir tvungen att arbeta hårdare. Själv har jag i5-modellen och den för sannerligen inget oväsen. Så antingen beror det på att du har en i3 eller också har du fått ett exemplar med kass fläkt.

Permalänk

Skulle vara trevligt utan fläkt. Dock skulle jag istället bli orolig över thermal throttling vilket redan är ett problem idag med SP2 och SP3.
Dock är denna information enbart rykten så vi får se om det blir Skylake, fläktlöst, Core-M osv.

Själv är jag sugen på att uppgradera från min SP2 dock är SP3 en alldeles för liten uppgradering för mig då hårdvara är den samma. Skillanden är chassit och skärmen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Då undrar jag om det beror på att i3:an blir tvungen att arbeta hårdare. Själv har jag i5-modellen och den för sannerligen inget oväsen. Så antingen beror det på att du har en i3 eller också har du fått ett exemplar med kass fläkt.

Om du kollar recensioner av såväl i5 som i7 modellen verkar de alla lida throttling och högljudda fläktar. Kanske är så att du fått ett sannerligt bra exemplar!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

hoppas det kommer vattentäta rugged-skal snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Yoga 3 Pro (Broadwell, Core-M men med fläkt) var ofta bra mycket långsammare än föregångaren med Haswell, så jag hoppas av prestandaskäl att de antingen kör normaltörstiga broadwell med fläkt eller passivt kyld Skylake med bättre prestanda.

Ser man på prestandatesterna verkar ju istället skillnaden vara ganska marginell, ~10 procent mesta av tiden, i vissa extrema fall uppemot ~30 procent långsammare.

Skillnaderna är alltså så små att andra aspekter - i första hand vikt, ljudnivå, batteritid och värmefördelning - bör ses som viktigare. För SP3 var trots allt heller inget fartmonster.

Permalänk
Datavetare

Man undrar vad Lenovo gjort med Yoga 3 Pro med tanke på att maskinen kör den snabbaste Core M modellen och har aktivt kylning, ändå så presterar t.ex. Asus UX305 många gånger bättre trots passivt kyld med CPU-modell 5Y10 med max turbo 2.0GHz mot Yoga 3s CPU-modell 5Y70/71 (beroende på revision) med max turbo på 2.6/2.9 GHz.

Tillverkarna en del spelrum med Core M vad det gäller TDP. I t.ex. Apples MacBook har man skruvat upp TDP i Core M till >6W (cTDP-UP är 6W och MB är klockad högre än vad man får med 6W TDP) vilket uppenbarligen fortfarande fungerar att kyla passivt.

Surface Pro 4 med 5Y71 satt till cTDP-UP (6W TDP) kommer prestera riktigt bra, UX305 är ju snabbare i alla tester där den jämfört med Core i3 modellen av Surface Pro 3.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag kan säga att Lenovo Yoga 3 Pro är en urusel representant för Core M. Det finns mindre, passivt kylda enheter med processorserien som presterar rätt mycket bättre. Det är inte helt orimligt att Microsoft kan göra Surface Pro 4 passivkyld med bibehållen/snarlik CPU-prestanda, däremot skulle GPU ta ett stort steg bakåt.

Tack! Det hade jag inte koll på. Låter ju lite mer lovande i så fall.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Om du kollar recensioner av såväl i5 som i7 modellen verkar de alla lida throttling och högljudda fläktar. Kanske är så att du fått ett sannerligt bra exemplar!

Eller också har jag min dåliga hörsel att tacka haha
Fast nä helt ärligt tycker jag varken min eller min flickväns SP3 väsnas, utan är mer eller mindre näst intill ljudlösa. Men en helt fläktlös SP vore givetvis ännu trevligare.

Permalänk

ändå så är det bra att alltid ha en fläkt som säkerhet.. även om den bara snurrar 5% av tiden..
att ha en fläkt som blåser väldigt sakta är guld värt jämfört med 100% passivt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hasseb64:

Hade trott de skulle trycka in Skylake och vänta till hösten...
Kan nog tänka mig att Surface nu äntligen har hittat rätt i tanke/konstruktion/operativ, blir nog en sådan när nästa dator skall köpas (efter ATX bygget alltså)

Skrivet av ggustavsson:

Man får hoppas att dom väntar till Skylake som kanske kan kylas passivt med bibehållen prestanda, blir det Core M CPU tar man hellre en SP3.

Skrivet av anon99339:

Blir en oerhörd besvikelse om de inte väntar till att Skylake lanseras.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av eppebansen:

de borde vänta till Skylake lanseras

De måste ju spara något till Surface Pro 5. Sen vore det ju dumt av Microsoft att vänta med Surface Pro tills Skylake kommer. De vill ha en lanseringsplattform som går att sälja samtidigt som de släpper Windows 10. Det verkar bli i juli och då finns ingen Skylake. Senaste ryktena jag såg pekar på release i oktober men det är oklart vilka processorer som kommer då. Microsoft kommer dock garanterat släppa en ny Surface Pro senare när det faktiskt finns ny hårdvara att tillgå så skulle inte förvåna mig ett dugg om vi får se en Surface Pro 5 med Skylake till våren.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa Sonys Z4 men nu väntar jag in specsen på Surface Pro 4an innan jag gör ett köp

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dual-Tjur:

ändå så är det bra att alltid ha en fläkt som säkerhet.. även om den bara snurrar 5% av tiden..
att ha en fläkt som blåser väldigt sakta är guld värt jämfört med 100% passivt.

Inte med en Intel Core M. Varken Ipad eller någon annan vanlig surfplatta har någon fläkt och det behövs inte heller om Surface kommer med Intels strömsnåla varianter.

Skickades från m.sweclockers.com