Köp av 970 grafikkort (typ+argument)

Permalänk

Köp av 970 grafikkort (typ+argument)

Hej gänget,

Sitter idag på ett 280x grafikkort som jag har tänkt att sälja av för att byta till ett 970. Anledningen till att jag byter till 970 är delvis för att den är strömsnålare än vad mitt 280x kort är, har bättre prestanda och låter mindre.

Men det som är svårt att bestämma sig för är vilken märke man skall välja på grafikkortet, där vill jag ha era synpunkter.

Kollat lite på EVGA och Gainward Phantom, även MSI har varit på tal.

Jag kommer aldrig överklocka det.

Resten av burken:
R4 design chassi
680W Fractal Bronze
i7 4790K
16gb ram

Vad tror ni? Vilket märke är bäst? Vilka erfarenheter har ni? Jag vill gärna att kortet är tyst och relativt strömsnålt trots den fina prestandan. Alla tips och råd tas gladeligen emot!

Vänligen
Victor

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crazysanta:

Hej gänget,

Sitter idag på ett 280x grafikkort som jag har tänkt att sälja av för att byta till ett 970. Anledningen till att jag byter till 970 är delvis för att den är strömsnålare än vad mitt 280x kort är, har bättre prestanda och låter mindre.

Men det som är svårt att bestämma sig för är vilken märke man skall välja på grafikkortet, där vill jag ha era synpunkter.

Kollat lite på EVGA och Gainward Phantom, även MSI har varit på tal.

Jag kommer aldrig överklocka det.

Resten av burken:
R4 design chassi
680W Fractal Bronze
i7 4790K
16gb ram

Vad tror ni? Vilket märke är bäst? Vilka erfarenheter har ni? Jag vill gärna att kortet är tyst och relativt strömsnålt trots den fina prestandan. Alla tips och råd tas gladeligen emot!

Vänligen
Victor

Ja innan någon annan nämner det så har det lite vajsing med att det inte har rätt minneskonfiguration (3.5GB - 0.5GB) alltså inte 4 rena GB, men med detta sagt så är det ett bra kort och spelar du enbart i 1080 - 1920 bör det räcka långt iaf. Är det helt tyst du vill ha det så är det en del modeller som har det däribland ASUS, MSI och EVGA.

Har själv ett Gigabyte G1 som jag är nöjd med. Utan klockning ligger mitt på drygt 1400MHz i boost och låter inte speciellt högt (i mitt Define R3), men det är ju svårt att uppskatta vad andra tycker om detta. Med ditt chassi kan du ha alla modeller som finns ute rent längdmässigt så egentligen är det iss alla kort du kan välja mellan av dem du skrev om tycker jag att Gainwards verkar lite sämre iaf på tysthetsfronten.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

MSI kortet rekommenderas, det är hyfsat tyst och kyler bra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Vilka skall man undvika då? Någon som har dålig erfarenhet?

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem

Vänta till 300-serien har kommit ut. Skulle jag ha gjort i alla fall. Priserna kommer att pressas ner.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crazysanta:

Vilka skall man undvika då? Någon som har dålig erfarenhet?

Ja denna tråd har ju en del erfarenheter.

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1322744-msi-gefo...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazysanta:

Vilka skall man undvika då? Någon som har dålig erfarenhet?

Då alla 970 har vajsing med minnet så bör du undvika alla
O det med minnet börjar bli problem redan idag då både watch dogs och gta v kan allokera mer än 3,5gb vram i 1080. Kommande spel lär komma upp i den förbrukningen med och då är man i zonen där man kan få problem med ett 970.

Nej men jag hör dig att du vill ha strömsnålare etc än vad du har. Men 970 är så dyrt idag jämfört med 290 som har typ samma prestanda.
Du får bästa 290 kortet - sapphire för 2699kr på komplett. Att gå och köpa 970 medan 290 är så billigt är att kasta pengar i sjön vare sig det är strömsnålare och tystare.
https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290-4gb-oc/8...

Sen kan jag tycka steget från 280x till 970 lr 290 är lite litet. Kanske ska avvakta till det blir större prestandavinst om du kan stå ut med ljudet ett tag till?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Då alla 970 har vajsing med minnet så bör du undvika alla
O det med minnet börjar bli problem redan idag då både watch dogs och gta v kan allokera mer än 3,5gb vram i 1080. Kommande spel lär komma upp i den förbrukningen med och då är man i zonen där man kan få problem med ett 970.

Ja, är man petar in så höga settings att man spelar i 15 fps så kan det allokera 3,5GB i Vram.

När mitt 970 börjar prestera som ett 980Ti så kommer jag börja oroa mig för att få för mycket allokerat minne.

Sen kommer jag påminna mig om att allokerat minne och behövt minne inte riktigt är samma sak, och då sover jag lugnt tills kortet presterar dubbelt så bra som idag.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Att 970 får problem över 3.5 GB är ingen big deal. Bara att hålla sig på max 3.5 GB så får man mer fps dessutom. Ska man absolut maxa alla spel borde man se på 980 Ti/390X och överväga SLI/crossfire.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Ja, är man petar in så höga settings att man spelar i 15 fps så kan det allokera 3,5GB i Vram.

När mitt 970 börjar prestera som ett 980Ti så kommer jag börja oroa mig för att få för mycket allokerat minne.

Sen kommer jag påminna mig om att allokerat minne och behövt minne inte riktigt är samma sak, och då sover jag lugnt tills kortet presterar dubbelt så bra som idag.

Ett gtx titan som är långsammare än 970 kan ha settings i watch dogs så det allokerar mer än 3,5gb och kör då spelet i nästan 60 fps.
Kör du settings i 1080 så du kommer upp i 4,4gb allokerat minne (ja watch dogs i 1080 kan allokera 4,4-4,5gb grafikminne) är du nere på 30 fps med ett gtx titan, så fortfarande fullt spelbart men man ställer kanske in så man iaf kan köra 60fps o då är man uppe i 3,5gb+.
Så ett snabbare 970 kan lugnt köra det i 60+fps och ha settings så det allokerar mer än 3,5gb.
Så du kanske inte ska underskatta prestandan i 970 gpun till den milda grad.

Skrivet av fantomsmurfen:

Att 970 får problem över 3.5 GB är ingen big deal. Bara att hålla sig på max 3.5 GB så får man mer fps dessutom. Ska man absolut maxa alla spel borde man se på 980 Ti/390X och överväga SLI/crossfire.

Intressant. När det kommer till 970 är det visst ok att köra med lägre settings så man hamnar under 3,5gb o man får mer fps, högre upplösning o snyggare grafik är plötsligt ingen prioritet längre. Varför inte köra ett 750 ti då o sätta grafiken på lägsta och lägsta upplösning, då jeklar blir det åka av...

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Ett gtx titan som är långsammare än 970 kan ha settings i watch dogs så det allokerar mer än 3,5gb och kör då spelet i nästan 60 fps.
Kör du settings i 1080 så du kommer upp i 4,4gb allokerat minne (ja watch dogs i 1080 kan allokera 4,4-4,5gb grafikminne) är du nere på 30 fps med ett gtx titan, så fortfarande fullt spelbart men man ställer kanske in så man iaf kan köra 60fps o då är man uppe i 3,5gb+.
Så ett snabbare 970 kan lugnt köra det i 60+fps och ha settings så det allokerar mer än 3,5gb.
Så du kanske inte ska underskatta prestandan i 970 gpun till den milda grad.

Watch dogs är visserligen känt för att vara extremt kasst implementerat, med avseende på just minnesanvändning. men intressant, kanske ska skaffa mig det och labba. Skall det vara spelet som äntligen låter mig på slut på mitt stympade VRAM?

Lustigt nog så verkar 970 och R9 290x dra rätt jämt i ultra-benchmarks på Watch Dogs. Borde inte 290X vara en klar vinnare?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Watch dogs är visserligen känt för att vara extremt kasst implementerat, med avseende på just minnesanvändning. men intressant, kanske ska skaffa mig det och labba. Skall det vara spelet som äntligen låter mig på slut på mitt stympade VRAM?

Lustigt nog så verkar 970 och R9 290x dra rätt jämt i ultra-benchmarks på Watch Dogs. Borde inte 290X vara en klar vinnare?

Nej, 290X är överlag snabbare än 970 men det behöver inte vara fallet i enskilda titlar.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Nej, 290X är överlag snabbare än 970 men det behöver inte vara fallet i enskilda titlar.

Nu var det ju inte så jag menade.
Du nämnde Watch Dogs som om det var en titel där man faktiskt skulle få problem med att 970 hade 3,5GB Vram och inte 4GB. Då undrar jag varför inte 290X, som har 4GB, presterade bättre?

Och njae, 290X är inte över lag snabbare. I 1080p är 970 oftast snabbast, i 1440p vinner oftast 290X.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd

Evga 970 SSC är bra

Håll dig undan SC om du ska köra med gsync

Visa signatur

<enis-P 25cm @30cm@1.337v>

Joina våran World of Tanks klan!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420257-swec-world-of-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nu var det ju inte så jag menade.
Du nämnde Watch Dogs som om det var en titel där man faktiskt skulle få problem med att 970 hade 3,5GB Vram och inte 4GB. Då undrar jag varför inte 290X, som har 4GB, presterade bättre?

Och njae, 290X är inte över lag snabbare. I 1080p är 970 oftast snabbast, i 1440p vinner oftast 290X.

Hur menade du då va va va?!?!?!
Asso du kan fortfarande få en bra average fps det är inte det som är problemet. Det är risken för stuttering som du kan ha fastän du inte har någon nämnvärt lägre eller konstant fps.

Och njoe i sweclockers prestandaindex som är ett genomsnitt från 10 spel så är 290x snabbare än 970 i 1080. Sweclockers index är det mest omfattande och mest trovärdiga indexet jag vet än så länge:

Dold text

kanske finns titlar i indexet där 970 är snabbare än 290x men överlag är 290x snabbare även i 1080.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Och njae, 290X är inte över lag snabbare. I 1080p är 970 oftast snabbast, i 1440p vinner oftast 290X.

Väldigt säker du blandar ihop 290 & 290x nu.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Haft mitt evga gtx 970 scc ett tag nu och är riktigt nöjd:)

Permalänk
Medlem

ett grafikkort som endast är ca 15-20% snabbare i bästa fall varför ens fundera på att byta?? skillnaden är för liten. 970 är ett dåligt kort om du inte vet så kan du läsa alla trådar som finns om kortet.

ett 290X är också för liten skillnad då det endast är ca30% snabbare.

vill du ha skillnad kolla om du kan använda ett kort till och i såfall köra med 2 kort och då få minst 60-90% snabbare grafikprestandard.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crazysanta:

Hej gänget,

Sitter idag på ett 280x grafikkort som jag har tänkt att sälja av för att byta till ett 970. Anledningen till att jag byter till 970 är delvis för att den är strömsnålare än vad mitt 280x kort är, har bättre prestanda och låter mindre.

Men det som är svårt att bestämma sig för är vilken märke man skall välja på grafikkortet, där vill jag ha era synpunkter.

Kollat lite på EVGA och Gainward Phantom, även MSI har varit på tal.

Jag kommer aldrig överklocka det.

Resten av burken:
R4 design chassi
680W Fractal Bronze
i7 4790K
16gb ram

Vad tror ni? Vilket märke är bäst? Vilka erfarenheter har ni? Jag vill gärna att kortet är tyst och relativt strömsnålt trots den fina prestandan. Alla tips och råd tas gladeligen emot!

Vänligen
Victor

Skulle valt EVGA GTX 970 SSC ACX 2.0+

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2963341

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

ett grafikkort som endast är ca 15-20% snabbare i bästa fall varför ens fundera på att byta?? skillnaden är för liten. 970 är ett dåligt kort om du inte vet så kan du läsa alla trådar som finns om kortet.

ett 290X är också för liten skillnad då det endast är ca30% snabbare.

vill du ha skillnad kolla om du kan använda ett kort till och i såfall köra med 2 kort och då få minst 60-90% snabbare grafikprestandard.

Vadå dåligt? Motivera gärna tack.

Jämfört med 280x ser jag bara fördelar. Det bästa med gtx 970 är att det går tyst och svalt.
Natt och dag jämfört med 290x.
Det enda tänkbara skulle vara minnet som är segmenterat. Men det lär han iaf inte märka av sålänge han kör 1080p.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Nej, 290X är överlag snabbare än 970 men det behöver inte vara fallet i enskilda titlar.

Har Stimpen något personligt agg till gtx 970?
Har läst hur du klankar på det i hur många trådar som helst.
Så sitter du själv på ett sketet GTX 750 Ti Med 2 GB vram.
Jag kör Asus Gtx 970 sli (1920X1080P 144 hertz.Som passar mig helt perfekt,Vill ej ha 27 tum +skärm)
Och använder max ca 2300 mb vram,I BF4,BFH,mfl.Med ultra inställningar.Har ju lätt 120 fps ibland långt mer.
Så sluta skriv en massa skit till dom som vill köpa det.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

ett grafikkort som endast är ca 15-20% snabbare i bästa fall varför ens fundera på att byta?? skillnaden är för liten. 970 är ett dåligt kort om du inte vet så kan du läsa alla trådar som finns om kortet.

ett 290X är också för liten skillnad då det endast är ca30% snabbare.

vill du ha skillnad kolla om du kan använda ett kort till och i såfall köra med 2 kort och då få minst 60-90% snabbare grafikprestandard.

Läs om TS önskemål och läs rätt.

Två av anledningarna han ville byta var att få lägre strömförbrukning och tystare gång.
Det du rekommenderar tar dubbelt så mycket ström och låter dubbelt så mycket .
Tredje önskemålet var att det är snabbare och det är det oavsett om det bara är 15-20%

Sen är inte ett 970 dåligt på något vis om man kör singelkort, funkar även bra i SLI i många fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makn:

+ 0% fan upp till 50c
+ högt överklockat
+ möjlighetet att ändra voltage upp till 1.26
+ går svalt vid egen fläktkurva

- ganska högt coil wine (ökar ännu mer med högre voltage)
- fläktarna låter ganska rasslig över 50%
- kortet känns billigt och plastigt
- ingen back plate
- 4 minnesmoduler okylda på ovansidan av kortet
- överklockar inte nåt vidare

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Hur menade du då va va va?!?!?!
Asso du kan fortfarande få en bra average fps det är inte det som är problemet. Det är risken för stuttering som du kan ha fastän du inte har någon nämnvärt lägre eller konstant fps.

Och njoe i sweclockers prestandaindex som är ett genomsnitt från 10 spel så är 290x snabbare än 970 i 1080. Sweclockers index är det mest omfattande och mest trovärdiga indexet jag vet än så länge:

kanske finns titlar i indexet där 970 är snabbare än 290x men överlag är 290x snabbare även i 1080.

Ja, stuttering är trist. Ser ju inte så kul ut.

980 gör betydligt bättre ifrån sig med sina hela 4Gb

Helt klart ett spel där man ska satsa på 290X istället.

Och detta är med settings som ger ca 30 fps avg. Inget man faktiskt spelar med.

Jag gjorde det klassiska misstaget att kika på ett för gammalt prestandaindex. Trodde inte att det var så pass nyligen kortet fick sin prestandaboost.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Oj vad mycket bra information jag får, mycket stora tack till väldigt fina inlägg! Och för nerlagd tid.

Jag kan köpa att det är värt att vänta på att 300 serien kommer eftersom priset på 970 och 980 kommer att droppa pga av det, men jag kan dock inte se att 290X eller 290 skulle vara ett alternativ som skulle hjälpa mina önskemål.

Visst 970 är dyrare än 290x och enligt mig så är 290x ett bättre presterande kort som många visat i graferna. MEN det jag tror många missar att om du kollar på Sweclockers tester på EFFEKT uttag, dvs WATT förbrukning så är det stor skillnad. ett 290X vid max (och ett 970 vid max skiljer 120W, det går att räkna in pengarna ganska snabbt om man spelar säg 20 timmar i veckan på högpresterande spel. Även om ett 290X är 500 kr dyrare så får man ta i beaktning strömförbrukningen.

20 timmar x 120W = osv..

Man kan inte bortse från elräkningen i sin kalkyl, det vore oansvarigt eller så bor man fortfarande hemma hos föräldrarna och betalar inte själv varje månad.....

Plus att om du kollar på ljudnivån på 290x så är den också rätt mycket högre i ljudnivå med tanke på mina önskemål.

MEN med det sagt så håller jag med om att skillnaden mellan 280x och 970 inte är jätte stor, och kanske är värt att vänta på 300 serien och hoppas att den är bättre än sin föregångare då jag förutom högre ström förbrukning på ett 290x även skulle tvingas köpa större nätagg (om man läser på testerna vad som rekommenderas). (Alternativt att priserna på 970/980 droppar mycket lägre än idag) Problemet med endast 3,5 gb har jag svårt att se att det kommer påverka mig så mycket i mina spel, är trots allt inte proffs

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Skrivet av crazysanta:

Visst 970 är dyrare än 290x och enligt mig så är 290x ett bättre presterande kort som många visat i graferna. MEN det jag tror många missar att om du kollar på Sweclockers tester på EFFEKT uttag, dvs WATT förbrukning så är det stor skillnad. ett 290X vid max (och ett 970 vid max skiljer 120W, det går att räkna in pengarna ganska snabbt om man spelar säg 20 timmar i veckan på högpresterande spel. Även om ett 290X är 500 kr dyrare så får man ta i beaktning strömförbrukningen.

20 timmar x 120W = osv..

Man kan inte bortse från elräkningen i sin kalkyl, det vore oansvarigt eller så bor man fortfarande hemma hos föräldrarna och betalar inte själv varje månad.....

Ganska snabbt kan man nog inte räkna in det. Med 20timmar x 120W, varje vecka hela året, så får man med mitt elpris pröjsa 190kr extra per år.

Och så kommer korten antagligen inte jobba på högsta effekt hela tiden man spelar heller.

Men tja, har man korten 3 år, så finns det helt klart användarmönster där ett 290X kan kosta en femhundring extra i bara ström.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Vadå dåligt? Motivera gärna tack.

Jämfört med 280x ser jag bara fördelar. Det bästa med gtx 970 är att det går tyst och svalt.
Natt och dag jämfört med 290x.
Det enda tänkbara skulle vara minnet som är segmenterat. Men det lär han iaf inte märka av sålänge han kör 1080p.

Redan idag finns där iaf två spel som kan allokera mer än 3,5gb vram i 1080p så myten om att man går säker i 1080p kan vi begrava nu.
Som skrivet tidigare i tråden kan watch dogs allokera upp till 4,4-4,5gb i 1080p och går i ca 30fps på ett gtx titan som är långsammare än ett 970.

Skrivet av Mange43:

Har Stimpen något personligt agg till gtx 970?
Har läst hur du klankar på det i hur många trådar som helst.
Så sitter du själv på ett sketet GTX 750 Ti Med 2 GB vram.
Jag kör Asus Gtx 970 sli (1920X1080P 144 hertz.Som passar mig helt perfekt,Vill ej ha 27 tum +skärm)
Och använder max ca 2300 mb vram,I BF4,BFH,mfl.Med ultra inställningar.Har ju lätt 120 fps ibland långt mer.
Så sluta skriv en massa skit till dom som vill köpa det.

Du, snacka inte skit om mitt 750 ti det är en riktig liten dräpare.
Men hade inte köpt 750 ti idag då du kan få ett AMD 270 för samma pengar och som presterar betydligt bättre. Nvidias prylar har blivit för dyra.
Hmm bf4, bfh etc som du säger använder inte mer än 3,5gb vram så jag kan inte se hur de spelen är relevanta i diskussionen då de tydligen inte kommer upp i det eventuella problemområdet över 3,5gb som watch dogs, gta v och troligtvis witcher 3 och många andra kommande spel gör/kan göra.
Varför köpa ett kort man eventuellt kan få problem med och därtill är det dyrare (ibland hutlöst mycket dyrare) än ett 290 som har typ samma prestanda?

Jag försöker vara en motpol då ngn ovetandes frågar om råd och direkt är där flera som rekommenderar 970 men inte en kotte nämner varken minnesproblemet (vilket gjort att flera returnerat sina kort och där är folk på forumet som rapporterat de hade problem) eller att du kan få samma prestanda för ibland upp till 1300-1500kr billigare. För att ta det senaste skräckexemplet där en skulle köpa ett 970 för drygt 4000kr! Ingen sa ngt om att man får samma prestanda för 2500-2700kr eller att man kan få problem i framtida spel. Jag hade inte velat vara den som köper ett 970 och sen märker jag kunde få samma prestanda betydligt billigare eller eventuellt få problem i spel som använder mycket vram.

Och som du ser sitter jag själv med nvidia för tillfället så har inget emot nvidia. Köper det som är bäst pris för prestandan och innan har jag haft en radda båda nvidia och amd kort (bara ett par veckor sedan jag sålde mitt 7850 jag haft liggandes ett tag) och skulle jag köpt idag hade det blivit AMD i de flesta prestandasegment med de priserna som råder. Men att se folk bli rekommenderade svindyra 960, 970 när du får samma eller bättre prestanda med 280 lr 290 det har jag lite svårt med och vädrar då min åsikt i all välmening trots beska mothugg från diverse fanboys

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Ganska snabbt kan man nog inte räkna in det. Med 20timmar x 120W, varje vecka hela året, så får man med mitt elpris pröjsa 190kr extra per år.

Och så kommer korten antagligen inte jobba på högsta effekt hela tiden man spelar heller.

Men tja, har man korten 3 år, så finns det helt klart användarmönster där ett 290X kan kosta en femhundring extra i bara ström.

Hej vad har du för el kostnad då? Eller räknar jag helt fel? Enligt mig så bör ett 970 gå ihop sig mot ett 290x inom ett år?

Vänligen
Vic

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Skrivet av crazysanta:

Hej vad har du för el kostnad då? Eller räknar jag helt fel? Enligt mig så bör ett 970 gå ihop sig mot ett 290x inom ett år?

Vänligen
Vic

Knappa 1,50kr/kWh.
Och det är ändå rätt mycket får jag för mig.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Redan idag finns där iaf två spel som kan allokera mer än 3,5gb vram i 1080p så myten om att man går säker i 1080p kan vi begrava nu.
Som skrivet tidigare i tråden kan watch dogs allokera upp till 4,4-4,5gb i 1080p och går i ca 30fps på ett gtx titan som är långsammare än ett 970.

Du, snacka inte skit om mitt 750 ti det är en riktig liten dräpare.
Men hade inte köpt 750 ti idag då du kan få ett AMD 270 för samma pengar och som presterar betydligt bättre. Nvidias prylar har blivit för dyra.
Hmm bf4, bfh etc som du säger använder inte mer än 3,5gb vram så jag kan inte se hur de spelen är relevanta i diskussionen då de tydligen inte kommer upp i det eventuella problemområdet över 3,5gb som watch dogs, gta v och troligtvis witcher 3 och många andra kommande spel gör/kan göra.
Varför köpa ett kort man eventuellt kan få problem med och därtill är det dyrare (ibland hutlöst mycket dyrare) än ett 290 som har typ samma prestanda?

Jag försöker vara en motpol då ngn ovetandes frågar om råd och direkt är där flera som rekommenderar 970 men inte en kotte nämner varken minnesproblemet (vilket gjort att flera returnerat sina kort och där är folk på forumet som rapporterat de hade problem) eller att du kan få samma prestanda för ibland upp till 1300-1500kr billigare. För att ta det senaste skräckexemplet där en skulle köpa ett 970 för drygt 4000kr! Ingen sa ngt om att man får samma prestanda för 2500-2700kr eller att man kan få problem i framtida spel. Jag hade inte velat vara den som köper ett 970 och sen märker jag kunde få samma prestanda betydligt billigare eller eventuellt få problem i spel som använder mycket vram.

Och som du ser sitter jag själv med nvidia för tillfället så har inget emot nvidia. Köper det som är bäst pris för prestandan och innan har jag haft en radda båda nvidia och amd kort (bara ett par veckor sedan jag sålde mitt 7850 jag haft liggandes ett tag) och skulle jag köpt idag hade det blivit AMD i de flesta prestandasegment med de priserna som råder. Men att se folk bli rekommenderade svindyra 960, 970 när du får samma eller bättre prestanda med 280 lr 290 det har jag lite svårt med och vädrar då min åsikt i all välmening trots beska mothugg från diverse fanboys

Det är ju spelen jag spelar som är intressanta för mig. Jag skiter fullständigt i hur mycket vram Gta V,Witcher3 behöver.Då dom spelen inte tilltalar mig.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.