DJI Phantom 3 - Bättre än DJI Phantom 2 med Zenmuse?

Permalänk

DJI Phantom 3 - Bättre än DJI Phantom 2 med Zenmuse?

Hej!
Jag har länge varit sugen på att köpa en drönare för att få snygga videobilder ifrån luften. Länge har DJI Phantom 2 med en Zenmuse H3-4D med en GoPro Hero 4 verkat som mitt bästa alternativ då jag har tight budget men ändå vill ha högkvalitativ video. Då skulle man också behöva att köpa en GoPro, monitor, och streamingsnerlänk utöver en hyfsat dyr (billig i jämförelse med andra drönare dock, men dyr för min hobbybudget).

Men nu har DJI annonserat Phantom 3 Professional som kostar i runda slänga 12.000:- och då ingår en 30 fps 4K-kamera (samma upplösning som GoPro 4) och allt du behöver. Den app som följer med verkar väldigt smidig och användarvänlig. Även den uppdaterade drönaren verkar vara bra med sensor så att man kan flyga den stabilare utan GPS.

Nu undrar jag, vad tycker ni om mitt "dilemma". Vilken ger snyggast bilder, billigast, osv.

Tack,
Rasmus

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle gått på en Phantom 3.. av flera skäl.

Lightbridge = HD 720p överföring från kameran till telefon/surfplatta, där du ser vad kameran ser i DJI:s app.

Kameran: 4K och om den är liknande som på Inspire 1, så är det mindre fisheye-effekt än i GoPro:n. Det är just GoPro:s fisheye som är den stora stötestenen för mig.

Handkontrollen ser ut att vara en enklare variant, än den till Inspire 1. Men den är betydligt mer påkostad, om man jämför de till Phantom 2.

Ultrasonic sensorer på undersidan, som känner av mark/golv så man kan flyga inomhus.

Batteriet har en sensor, så du ser i appen hur många procent du har kvar i realtid.

Annars är det i mångt och mycket en budget "Inspire 1".. men som också troligtvis har många nackdelar från Phantom 2, då de har samma skal..
T.ex. att du mest troligt kommer få med landningsbenen och propellrar i bild, vindkänslig och att den gärna tippar vid landning.

Kan också tipsa om att det finns en ganska ny tråd för oss med DJI drönare här på forumet..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Här har du en video-jämförelse mellan P2 V+, Phantom 3 Pro och Inspire 1.

Här ser du hur fisheye-effekten på en GoPro H4 ser ut..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag tänkte bara flika in och tipsa om att det går justera bort 'fish-eye' looken. T.ex. i GoPro Studio väljer man 'Remove fisheye' när man konverterar klipp och för bilder kan man använda 'Lens Correction' i Photoshop som är anpassad för GoPro kameror.

Så detta behöver inte vara avgörande vid val av kamera. Det kan även vara värt att ha i åtanke att med en GoPro kamera så har ni bättre möjlighet att också använda den till många fler aktiviteter. Själv så är jag väldigt nöjd med prestationen av en GoPro kamera.

Skrivet av DaBone:

Kameran: 4K och om den är liknande som på Inspire 1, så är det mindre fisheye-effekt än i GoPro:n. Det är just GoPro:s fisheye som är den stora stötestenen för mig.

Skrivet av DaBone:

Här ser du hur fisheye-effekten på en GoPro H4 ser ut..

Visa signatur

Nyheter, tävlingar, tips & tricks, guider och diskussioner om GoPro. GoProForum.se

Senaste trailers och gott & blandat extra material från nya biofilmer! fb.com/Moovi.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av harry__:

Hej!

Jag tänkte bara flika in och tipsa om att det går justera bort 'fish-eye' looken. T.ex. i GoPro Studio väljer man 'Remove fisheye' när man konverterar klipp och för bilder kan man använda 'Lens Correction' i Photoshop som är anpassad för GoPro kameror.

Jo, men då försvinner också mycket av bilden.. Är i mitt tycke bättre att köpa drönare med en kamera, som är anpassad för att flyga med.

Bättre kvalité och mindre jobb i efterhand..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD