Permalänk
Medlem

Varm gpu, montera extra chassifläktar?

Tja! Då mitt grafikkort är upp emot 95C när jag spelar och är 50-55C i idle tänkte jag att det kan vara dags att åtgärda detta.

Jag tror att det bästa alternativet är att sätta in ett par extra fläktar i chassit. Anledningen till att jag inte köper ny gpu kylare är för att jag ska byta ut min gpu relativt snart. Jag tar gärna emot tips på vilka fläktar jag ska köpa, är det värt att köpa en eller två bättre fläktar t.ex noctua eller ska man gå för flera billigare fläktar så som t.ex cooler master. Jag har ett cm 690 iii basic chassi och kan högst ha 140mm fläktar. Jag har även en cm 212 evo cpu fläkt

Tar gärna emot andra tips på vad jag kan göra med

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Medlem

Hur är ser ditt kylsystem ut, 1in 2ut? eller 2in 1ut? Corsiar AF är en höjdare i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Om du bara har standardfläktarna som kom med chassit, så vore det nog bra med en extra fläkt i botten (eller sidan om den inte blåser in för högt), för att mata kortets insug med extra kalluft. Eventuellt också en "takfläkt" för att öka det allmäna genomflödet.

Ang, fläktarna har jag bara ett råd "Buy quality, cry once."

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Damm?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Byta kylpasta på den? Ett riskorn Artic Silver går på max 20 spänn å lär väl märkas något.

Vet inte hur det blir med minnesmodulerna dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe99:

Tja! Då mitt grafikkort är upp emot 95C när jag spelar och är 50-55C i idle tänkte jag att det kan vara dags att åtgärda detta.

Jag tror att det bästa alternativet är att sätta in ett par extra fläktar i chassit. Anledningen till att jag inte köper ny gpu kylare är för att jag ska byta ut min gpu relativt snart. Jag tar gärna emot tips på vilka fläktar jag ska köpa, är det värt att köpa en eller två bättre fläktar t.ex noctua eller ska man gå för flera billigare fläktar så som t.ex cooler master. Jag har ett cm 690 iii basic chassi och kan högst ha 140mm fläktar. Jag har även en cm 212 evo cpu fläkt

Tar gärna emot andra tips på vad jag kan göra med

Hur har du monterat kylningen? Alltså hur går luftströmmen i chassit som du har det just nu.
Angående fläktar så ska du inte snåla på dem. Köp Noctua absolut. De är kanonbra och fläktar är inget man snålar med. Det är som att snåla med ett nätaggregat.

Områden att snåla på = Klistermärken / Stickers till chassit, UV kablar / belysning, chassi bling etc.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petomatick:

Byta kylpasta på den? Ett riskorn Artic Silver går på max 20 spänn å lär väl märkas något.

Vet inte hur det blir med minnesmodulerna dock

Hade ett gtx 580 som jag bytte kylpasta på, tempraturerna droppade 15C i idle... Rekommenderar det definitivt om kortet har några år på nacken då kylpastan stelnar och leder då värme dåligt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Hur är ser ditt kylsystem ut, 1in 2ut? eller 2in 1ut? Corsiar AF är en höjdare i mina ögon.

1 in 1 ut bara

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

Om du bara har standardfläktarna som kom med chassit, så vore det nog bra med en extra fläkt i botten (eller sidan om den inte blåser in för högt), för att mata kortets insug med extra kalluft. Eventuellt också en "takfläkt" för att öka det allmäna genomflödet.

Ang, fläktarna har jag bara ett råd "Buy quality, cry once."

Okej tack, aa har bara standardfläktarna

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Nope har blåst igenom grafikkortet. Har dock inte plockat isär det utan bara monterat lös från datorn och blåst rent i kylflänsar och på bladen

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petomatick:

Byta kylpasta på den? Ett riskorn Artic Silver går på max 20 spänn å lär väl märkas något.

Vet inte hur det blir med minnesmodulerna dock

För att byta kylpasta så plockar man först isär gpun va? Är det svårt?

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nompario:

Hur har du monterat kylningen? Alltså hur går luftströmmen i chassit som du har det just nu.
Angående fläktar så ska du inte snåla på dem. Köp Noctua absolut. De är kanonbra och fläktar är inget man snålar med. Det är som att snåla med ett nätaggregat.

Områden att snåla på = Klistermärken / Stickers till chassit, UV kablar / belysning, chassi bling etc.

En in fram, en ut bak. Billiga och ganska dåliga fläktar tror jag. 120mm. Okej blir nog att inskaffa 1-2 noctua

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Hade ett gtx 580 som jag bytte kylpasta på, tempraturerna droppade 15C i idle... Rekommenderar det definitivt om kortet har några år på nacken då kylpastan stelnar och leder då värme dåligt.

Jo den är typ 2 år. Är det svårt att byta kylpasta på gpun?

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe99:

Jo den är typ 2 år. Är det svårt att byta kylpasta på gpun?

Använd "Citera flera"-knappen när du skriver så slipper du skriva 10 inlägg i rad

Aerocool 140 DS är bra sålänge du ska montera dom vertikalt, kan bli problem om du ska montera horisontellt.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe99:

En in fram, en ut bak. Billiga och ganska dåliga fläktar tror jag. 120mm. Okej blir nog att inskaffa 1-2 noctua

Skulle rekommendera minst

1 X 140 mm i taket med utblås.
2 X 140 mm i fronten som insug.
1 X 180 mm i sidan som insug.
1 X 120 mm bak som utblås.

Kanske låter overkill för många men kylning är inget du ska snåla på. Jag inskaffade just ett nytt chassi själv ( Corsair Carbide Air 540 ) och planerar att fylla alla platser med fläktar jag kan.

Du kommer absolut märka skillnad på bättre märken samt att du vänder alla fläktar rätt. dvs inte inblås i toppen eller så.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Använd "Citera flera"-knappen när du skriver så slipper du skriva 10 inlägg i rad

Aerocool 140 DS är bra sålänge du ska montera dom vertikalt, kan bli problem om du ska montera horisontellt.

Juste glömde bort den funktionen, sorry

Är Aerocool bättre än noctunas 140mm fläktar?

Skrivet av Nompario:

Skulle rekommendera minst

1 X 140 mm i taket med utblås.
2 X 140 mm i fronten som insug.
1 X 180 mm i sidan som insug.
1 X 120 mm bak som utblås.

Kanske låter overkill för många men kylning är inget du ska snåla på. Jag inskaffade just ett nytt chassi själv ( Corsair Carbide Air 540 ) och planerar att fylla alla platser med fläktar jag kan.

Du kommer absolut märka skillnad på bättre märken samt att du vänder alla fläktar rätt. dvs inte inblås i toppen eller så.

Jo det låter overkill utan överklockade komponenter men jag tvekar inte på att du vet mer än mig inom ämnet. Dock så har jag inte så mycket pengar just nu så jag kommer nog få köpa en eller två i taget.

Om jag köper en, vart skulle du rekomendera mig att sätta fläkarna? Har då en bra 140mm och två sämre 120mm's.

140mm fram och 120mm uppe och bak? Eller vill jag ha en i sidan?

Vilken noctua fläkt rekomenderar du av dessa?

https://www.komplett.se/noctua-nf-a14-flx-140mm-blser/770801
https://www.komplett.se/noctua-nf-a14-uln-140mm-flkt/770802
https://www.komplett.se/noctua-nf-a14-pwm-140mm-blser/781268

Eller någon helt annan? Sorry för långt inlägg

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe99:

Juste glömde bort den funktionen, sorry

Är Aerocool bättre än noctunas 140mm fläktar?

Jo det låter overkill utan överklockade komponenter men jag tvekar inte på att du vet mer än mig inom ämnet. Dock så har jag inte så mycket pengar just nu så jag kommer nog få köpa en eller två i taget.

Om jag köper en, vart skulle du rekomendera mig att sätta fläkarna? Har då en bra 140mm och två sämre 120mm's.

140mm fram och 120mm uppe och bak? Eller vill jag ha en i sidan?

Vilken noctua fläkt rekomenderar du av dessa?

https://www.komplett.se/noctua-nf-a14-flx-140mm-blser/770801
https://www.komplett.se/noctua-nf-a14-uln-140mm-flkt/770802
https://www.komplett.se/noctua-nf-a14-pwm-140mm-blser/781268

Eller någon helt annan? Sorry för långt inlägg

Aerocool har jag inte testat, men Noctua kör jag med nu och är nöjd.
Jag skulle tagit https://www.komplett.se/noctua-nf-a14-pwm-140mm-flkt/781268 men det är en smaksak. Den har högst varvantal eller om man vill, flyttar mera luft än de andra.

Monteringen precis som jag skrev, dock gäller detta med 5 st totalt.

1 X 140 mm i taket med utblås = Den flyttar den varma luften ut ur chassit uppåt. Värme stiger så ett utblås i toppen gör mer nytta än ett insug.
2 X 140 mm i fronten som insug = Fronten suger in fräsch kallluft och fördelar den i chassit. 2 st fläktar pumpar in bra mängd.
1 X 180 mm i sidan som insug = Sidofläkten fokuserar luften över CPU och GPU och beroende på chassi kan detta göra extrem skillnad.
1 X 120 mm bak som utblås = Samma princip som toppen.

Beroende på hur mycket värme ditt chassi samlar på sig så kan du flytta runt fläktarna så de känns som de gör bäst skillnad. Skulle tippa på att du kan spela lite och mäta med coretemp under tiden så ser du ifall du bör flytta en till sidan ist för att ha en bak och en i toppen.

Som ett exempel så hade jag ingen sidofläkt i mitt chassi. Jag flyttade runt lite och satte in en till i sidan som centrerar luften över min CPU och GPU. Från att ha haft 80 grader på 2 kärnor efter timmar av tungt spelande så gick tempen ner till en topp på 62 grader som värst.

Mitt chassi är ljuddämpat och de genererar mera värme, samt att det är ett mindre chassi med så ännu mindre luft yta inuti, så experimentera med dem du har så kommer du fram till det bästa efter några timmar bara

Ska jag ge ett starttips dock så börja med att testa sidomontering. Måste ju börja nånstans så varför inte där
Lycka till och berätta gärna hur det gick.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nompario:

Aerocool har jag inte testat, men Noctua kör jag med nu och är nöjd.
Jag skulle tagit https://www.komplett.se/noctua-nf-a14-pwm-140mm-flkt/781268 men det är en smaksak. Den har högst varvantal eller om man vill, flyttar mera luft än de andra.

Monteringen precis som jag skrev, dock gäller detta med 5 st totalt.

1 X 140 mm i taket med utblås = Den flyttar den varma luften ut ur chassit uppåt. Värme stiger så ett utblås i toppen gör mer nytta än ett insug.
2 X 140 mm i fronten som insug = Fronten suger in fräsch kallluft och fördelar den i chassit. 2 st fläktar pumpar in bra mängd.
1 X 180 mm i sidan som insug = Sidofläkten fokuserar luften över CPU och GPU och beroende på chassi kan detta göra extrem skillnad.
1 X 120 mm bak som utblås = Samma princip som toppen.

Beroende på hur mycket värme ditt chassi samlar på sig så kan du flytta runt fläktarna så de känns som de gör bäst skillnad. Skulle tippa på att du kan spela lite och mäta med coretemp under tiden så ser du ifall du bör flytta en till sidan ist för att ha en bak och en i toppen.

Som ett exempel så hade jag ingen sidofläkt i mitt chassi. Jag flyttade runt lite och satte in en till i sidan som centrerar luften över min CPU och GPU. Från att ha haft 80 grader på 2 kärnor efter timmar av tungt spelande så gick tempen ner till en topp på 62 grader som värst.

Mitt chassi är ljuddämpat och de genererar mera värme, samt att det är ett mindre chassi med så ännu mindre luft yta inuti, så experimentera med dem du har så kommer du fram till det bästa efter några timmar bara

Ska jag ge ett starttips dock så börja med att testa sidomontering. Måste ju börja nånstans så varför inte där
Lycka till och berätta gärna hur det gick.

Yes det är den fläkten det lutar mot, jag köper en i taget och börjar som du sa med i sida.

Btw det här angående de olika fläkttyperna så är det PWM och FLX jag funderar på. PWM har ju 4 pin kontakt, snurrar den automatiskt på fullt varvtal fast man kan ändra med program som speedfan eller anpassar den sig efter värmen?

Och en grej till, ifall jag skaffar flera extra fläktar hur kopplar man in dom då? Mitt moderkort gar bara 4 platser för fläktar.

Tack så mycket för svaret hjälpte ganska mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe99:

Och en grej till, ifall jag skaffar flera extra fläktar hur kopplar man in dom då? Mitt moderkort gar bara 4 platser för fläktar.

Molex till fläkt adapter, möjligen med resistans också. Finns även dedikerade fläkt kontrollers att köpa. Jag fick med adapter och resistans på mina ULN noctua fläktar som jag har till min radiator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.