Permalänk
Medlem

Vad är det som låter i min dator?

Hej,

Jag har under den senaste tiden börjat höra en komponent i datorn extra mycket... Jag har försökt felsöka så gott det går själv men lyckas verkligen inte komma fram till vad det är som låter.

Jag har ett fractal design R4 chassi. Två fläktar fram som suger in, en fläkt under som suger in och slutligen en fläkt bak som skjuter ut.
Jag har ett relativt nytt GTX 980 MSI Twin frozr. (EJ OC)
Jag har en i7 4790K med en SilverStone Argon AR01.(EJ OC)

Jag har precis installerat en fläktkontroll till chassit så att jag enkelt kan ställa in alla chassifläktar manuellt.

Problemet
När jag sitter och spelar mindre krävande spel så är det något som drar igång(låter som att en fläkt som ökar RPM en aning) ca var 10-15:e minut. När detta sker kollar jag direkt i min CPUID HWMonitor. Då kan jag varken se att CPU-fläkten ökar RPM (Ligger runt 995-1050RPM,40-55 C) eller GPU-fläkten ökar(ligger runt 950-1200 RPM, 50-65 C).
Chassifläktarna är som sagt manuellt styrda, så de kan jag utesluta.

Hjälp mig! Vad är det som låter?
För att klargöra så kan detta ske även när t.ex GPU ligger runt 45 C, 900 RPM och CPU relativt lågt. Det är ingen DVD-läsare som låter eller liknande

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

nätagg?

Permalänk
Medlem

Prova några benchmarking och stessprogram som testar grafik och CPU både gemensamt och separat så kanske du kan lokalisera när det händer, har du även kollat fläkten på nätaggregatet?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

Tack för snabbt svar.
Jag har: Fractal Design Newton R3, 600W 80+ Platinum

Hur kan jag utesluta att det är agget?

Permalänk
Skrivet av versions:

Nätagget har väl inga rörliga delar?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Skrivet av utsatt_unge496:

Nätagget har väl inga rörliga delar?

Det lär ju ha en fläkt i allafall.

"Tack vare den höga verkningsgraden och en smart fläktkurva är dessutom enheten i det närmaste ljudlös under normala laster"

Prova att blåsa rent nätagget.

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan temporärt stoppa en fläkt mekaniskt och höra om ljudet påverkas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Borde som redan nämnts vara en bra ide att köra någon form av stresstest, 3DMark eller något liknande och börja lyssna. Sätt upp datorn på skrivbordet om du redan inte har gjort det. Du har som sagt tre möjliga felkällor, CPU, GPU eller nätdel. Går det inte att avgöra med panelsidan stängd så prova med panelsidan av, men det är inte säkert att fenomenet uppstår då om det är temperaturreglerat.

Permalänk
Medlem

Väldigt lätt problem att lösa, samtidigt som du kör ett stressande program så öppnar du chassi sidan och lyssnar efter problemet, stannar fläktar temporärt med dina fingrar etc.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg? Tänkte på tex evaga supernova g2 har väl en fläkt som bara går igång när de går över en viss grad.

Edit; hittade din inköpslista, nu vet jag inte om du köpte detta men http://gyazo.com/305a9e787e0638c45829873115e2a5a1 semi-passiv fläkt är väl det jag pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molösd:

Tack för snabbt svar.
Jag har: Fractal Design Newton R3, 600W 80+ Platinum

Hur kan jag utesluta att det är agget?

Skrivet av Relive:

Vad har du för nätagg? Tänkte på tex evaga supernova g2 har väl en fläkt som bara går igång när de går över en viss grad.

Edit; hittade din inköpslista, nu vet jag inte om du köpte detta men http://gyazo.com/305a9e787e0638c45829873115e2a5a1 semi-passiv fläkt är väl det jag pratar om.

Jo det är det agget som TS köpte som det står längre upp i tråden

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Jo det är det agget som TS köpte som det står längre upp i tråden

Oklart hur jag missade det Wtb sleep..

Permalänk
SpelClockers

Om det är mindre krävande spel vad har du för FPS? Hög FPS brukar kunna orsaka Coilwhine, troigen från Grafikkortet eller Nätagg

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Om det är mindre krävande spel vad har du för FPS? Hög FPS brukar kunna orsaka Coilwhine, troigen från Grafikkortet eller Nätagg

Skrivet av Relive:

Oklart hur jag missade det Wtb sleep..

Skrivet av TiasE:

Jo det är det agget som TS köpte som det står längre upp i tråden

Skrivet av Maarus:

Väldigt lätt problem att lösa, samtidigt som du kör ett stressande program så öppnar du chassi sidan och lyssnar efter problemet, stannar fläktar temporärt med dina fingrar etc.

Tack för alla svar. Jag körde stresstest med öppet chassi och det visar sig vara mitt nätagg som låter. Ska nätagget låta så pass mycket att chassiflätarna, GPU och CPU-fläkten knappt hörs? När jag köpte agget la jag några extra kronor på att få ett med kvalitet. Som nämnts har jag https://www.inet.se/produkt/6909734/fractal-design-newton-r3-...
Är det någon som vet vad anledningen är? Är detta vanligt? Ingen annan komponent har problem med kyla osv.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av molösd:

Tack för alla svar. Jag körde stresstest med öppet chassi och det visar sig vara mitt nätagg som låter. Ska nätagget låta så pass mycket att chassiflätarna, GPU och CPU-fläkten knappt hörs? När jag köpte agget la jag några extra kronor på att få ett med kvalitet. Som nämnts har jag https://www.inet.se/produkt/6909734/fractal-design-newton-r3-...
Är det någon som vet vad anledningen är? Är detta vanligt? Ingen annan komponent har problem med kyla osv.

Tack för hjälpen

Lämna tillbaka och få nytt om du nyligen köpte det. Låter mysko.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Lämna tillbaka och få nytt om du nyligen köpte det. Låter mysko.

Den är snart 1år gammal. Antar att den inte ska vika ner sig så tidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av molösd:

Den är snart 1år gammal. Antar att den inte ska vika ner sig så tidigt?

Låter som fabriksfel. Det har du 3 år på dig efter köp att reklamera. Det ska inte ge vika förrän cirka 5 till 7 års användning.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Newton aggen är buggiga som bara den. Fullt "normalt" att fläkten går igång på max varje 15-20 minut. JAg har sett ett antal som håller på sådär.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Tror någon tipsade om det här tidigare, rengör agget. Iofs har du kanske ett dammfilter? Men kolla om lite tryckluft på burk gör susen. Nu vet jag ju inte exakt hur det låter, men om det är något sl. Uppstått under senare tid så låter det ju som att:
Det är damm i agget.
Agget börjar ge upp.

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Tror någon tipsade om det här tidigare, rengör agget. Iofs har du kanske ett dammfilter? Men kolla om lite tryckluft på burk gör susen. Nu vet jag ju inte exakt hur det låter, men om det är något sl. Uppstått under senare tid så låter det ju som att:
Det är damm i agget.
Agget börjar ge upp.

Jag har kollat in i agget och det är 100% dammfritt. Jag har försökt å rengöra det så gott det går, men det är svårt att rengöra något som redan ser helt rent ut
Antar att det är något fabriksfel