Permalänk

VPN tjänster - Lagliga?

Hej

Diskuterade men en vän att han använder VPN tjänst och rekommenderade det till mig. Är VPN tjänster lagliga?
Har sökt lite på nätet och det finns folk som villl behålla sin anonymitet även i betalningsprocessen vilket är lite märkligt tycker jag. Dessa företag har ju organisations nr. och betalar skatt. Eller har jag uppfattat fel?

Permalänk
Medlem

Ja det är lagligt med VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Har sökt lite på nätet och det finns folk som villl behålla sin anonymitet även i betalningsprocessen vilket är lite märkligt tycker jag. Dessa företag har ju organisations nr. och betalar skatt. Eller har jag uppfattat fel?

Skulle det finnas någon sorts relation mellan dessa två företeelse som resulterar in något menar du? Frågeställningen är tämligen oklar (förstår att m4gnify tog den lätta frågan )

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det är lagligt med tjänsten/teknik självfallet, men det betyder inte att du har rätt att använda utländska geo-blockerade tjänster. Du får använda tjänster för anonymitet också, men det är inte vitsen med de flesta tjänsterna. Du får såklart inte missbruka anonymiteten, mycket faller redan under reglerna din ISP har eller VPN-tjänsterna själva. Du får t.ex. inte trakassera folk på nätet. Piratkopiering blir inte lagligare för att du kör VPN. Betallösningar brukar inte vara anonyma för att motverka pengatvätt, och för att följa reglerna kring detta. Kortbolag kan också stoppa betalningar till tjänster/bolag de inte gillar. Det är givetvis inte olagligt att skicka ett anonymt brev till uppdrag granskning eller liknande. En hel del av tjänsterna kommer lämna ut uppgifter myndigheterna ber om det. De vill inte ha folk som begår bedrägeri eller liknande genom deras tjänster. Om betalningen är anonym eller inte spelar egentligen ingen större roll där. Går du och köper tuggummin för en tjugolapp så är du anonym också och butiken har såklart registrerat sig och betalar skatt oavsett hur du betalar. Den diskussionen har ingenting med "Nätverk och uppkoppling" att göra.

Det är emot tjänsternas villkor vad det gäller film/tv-strömningstjänster att använda dessa för att gå runt geo-blockering, strömningstjänster har helt enkelt inte rätt att sända globalt och har inte betalat för det, skulle de ändå göra det skulle då få problem med t.ex. organisationer som STIM/NCB som för övrigt svenska SF Anytime ligger i konflikt med, samt de som äger rättigheterna regionalt.

Företag och liknande använder VPN för att skydda sig, för att möjliggöra tillgång till interna nätverk eller tjänster o.s.v. och det hela är inte begränsat till de som säljer VPN-tjänster. VPN är en krypterad tunnel och en ganska grundläggande nätverksteknologi. De kan inte förbjuda tekniken i sig. Det gör inte ens Kina som aktivt blockerar tjänster som tillåter åtkomst till sidor som inte är tillåtna i Kina. Däremot kan de ställa krav på lokala bolag som erbjuder sådana tjänster. Men som sagt, det finns ingen frågeställning för forumdelen att diskutera egentligen.

Permalänk

Tack för utförlig förklaring Petterk, tror att jag blev lite klokare