Permalänk
Medlem

Det stämmer bra det. Bara att tuta och köra. Förapplicerad pasta brukar inte vara den bästa, men klart värt att prova. Du kan alltid byta till något annat i framtiden om du inte är nöjd.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Det där är väldigt riktigt kylpasta ja

Det där är inte min fläkt dock, hittade bilden på nätet.
Dock kanske det är därför stockkylaren är så kass? För mycket kylpasta?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Dock kanske det är därför stockkylaren är så kass? För mycket kylpasta?

Snarare att den har för liten kontakt yta med luften och värme lednings förmåga.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Det där är inte min fläkt dock, hittade bilden på nätet.
Dock kanske det är därför stockkylaren är så kass? För mycket kylpasta?

Kass är den inte, ordet du letar efter är "tillräcklig"

Den är dimensionerad för att klara av processorn i dess standardutförande och lite till. Men ska man ge sig på någon form av överklockning eller vill hålla ljudnivån nere ska man leta efter tredjepartslösningar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Kass är den inte, ordet du letar efter är "tillräcklig"

Den är dimensionerad för att klara av processorn i dess standardutförande och lite till. Men ska man ge sig på någon form av överklockning eller vill hålla ljudnivån nere ska man leta efter tredjepartslösningar.

Ja, jag var lite o-diskret i mitt ordval. Men det är precis så. Skall bli kul att testa och se om det är någon skillnad mot i5:an (4670K)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Själva fläkten, alltså fläkten som jag klickat i de där flänsarna sitter helt löst, vet inte om det spelar någon roll? Samt att utblåset på chassit sitter mittemot fläkten på kylaren. Kan det stämma? På andra sidan fick inte fläkten plats. Någon med koll på cooler master hyper 612 ver 2?

E: Jag måste gjort något rätt. Efter stress-test ligger tempen aldrig över 46 grader. Idle 27. Jäklar vad det går undan.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Hm, någon som vet. Nu har jag lirat Wow i en och en halv timma lite drygt och proppen blir aldrig varmare än 36 grader (Celsius alltså, inte Fahrenheit), CPU-tempen växlar mellan 27 i idle upp till 35 grader. Ändå kör jag ultra på rubbet.
Vafan. Är det så djuriskt bra kylning med den där klumpen jag satte dit? Detta är alltså klockat till 4,8 GHz i BIOS. På alla 8 kärnor.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

På alla 8 kärnor.

Det är 8 trådar, fortfarande bara 4 kärnor däremot. Detta innebär att du inte multiplicerar värmeutvecklingen med 2. Wow använder nästan bara en tråd dessutom så inte så bra test. Vad var det för stresstest du gjorde då?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det är 8 trådar, fortfarande bara 4 kärnor däremot. Detta innebär att du inte multiplicerar värmeutvecklingen med 2. Wow använder nästan bara en tråd dessutom så inte så bra test. Vad var det för stresstest du gjorde då?

Jag jämför med i5:an jag bytte. Den låg på 40 grader idle och närmare 70 grader efter en timmas spelande i Wow, då hade jag inte på ultra utan bara high. Den enda skillnaden nu är att jag bytt processor till från den gamla 4670k till 4790k, det är alltså 35 grader skillnad på detta byte under i övrigt exakt samma förutsättningar.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Lite off topic: en propp trodde jag va något man för i tiden hittade i ett säkringsskåp, har nog aldrig hört det i betydelsen processor

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Lite off topic: en propp trodde jag va något man för i tiden hittade i ett säkringsskåp, har nog aldrig hört det i betydelsen processor

Jag tror jag började kalla det propp när jag började jobba med IT 1996.

Nu har jag kört en liten CPU-benchmark på proppen och den höll på i några minuter. Då kom CPU'n upp i hela 37 grader.

Hur kan man testa mer rigoröst?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag tror jag började kalla det propp när jag började jobba med IT 1996.

Nu har jag kört en liten CPU-benchmark på proppen och den höll på i några minuter. Då kom CPU'n upp i hela 37 grader.

Hur kan man testa mer rigoröst?

Ok

Köra längre än några minuter kanske?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Ok

Köra längre än några minuter kanske?

Testet tog ju slut typ av sig själv och sade allt var färdigt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Hur kan man testa mer rigoröst?

Tja, prime95 är känd för att förtära Haswell proccessorer... Rekommenderar det om du vill verkligen få upp värmen. Är som sagt däremot riskfyllt. Ett mer populärt alternativ brukar vara Aida64, det kostar däremot om du inte vill a trial. Finns även intelburntest men inte använt det någon gång.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Inte så insatt i sånt här men tycker ett återkommande begrepp är Prime95

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Återkom gärna med bild när du kör intelburntest och ha med när du visar din överklockning i t.ex cpu-z

36/37 grader i 4.8 GHz låter för lite i mina öron..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Återkom gärna med bild när du kör intelburntest och ha med när du visar din överklockning i t.ex cpu-z

36/37 grader i 4.8 GHz låter för lite i mina öron..

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, tack alla för tips. Skall köra det ikväll när jag är hemma. Jag återkommer.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Återkom gärna med bild när du kör intelburntest och ha med när du visar din överklockning i t.ex cpu-z

36/37 grader i 4.8 GHz låter för lite i mina öron..

Skickades från m.sweclockers.com

Intelburntest har inte verifierat kompatibilitet med denna processormodell enligt readme.txt. Ver2 hittade jag, med det var den senaste. Sedan ville den installera .NET 2 och ev. 3. Det vill inte jag.
Så gärna något annat program som är verifierat för denna propp och som inte kräver .NET installation. Gratis då givetvis.

Mvh +26° C

E: Intel Burn Test är ju inte ens kompatibelt med 8.1 och är inte uppdaterat sedan 2012. Windows 7, vem använder win7 fortfarande? Det är väl bara företagen som hänger kvar i ett 6 år gammalt OS antar jag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zunil:

Du ska även vara jävligt försiktig när du lyfter ur processorn och sätter i den nya så du inte böjer några pinnar på moderkortet. Lossa den sakta och ta den med ett stadigt grepp rakt upp. Lika dant när du sätter i den nya.

Förstår vad du menar men "ett stadigt grepp" kan kanske missförstås när det gäller montering, den ska i princip glida dit utan någon kraft alls.

Skrivet av henkiii:

Jag brukar köra ungefär som en ärta (kokt).

Alldeles för mycket enligt mig, ett okokt riskorn känns lite för lite, skulle säga ett och ett halvt okokta riskorn..;)

Skrivet av Dockland:

Nu har jag kört en liten CPU-benchmark på proppen och den höll på i några minuter. Då kom CPU'n upp i hela 37 grader.
Hur kan man testa mer rigoröst?

Dina load temps stämmer inte, inte en chans. Prova t.e.x core temp
http://www.alcpu.com/CoreTemp/
eller ladda ner aida 64 och kör "system stability test" så kommer du se temperaturer och stresstesta. http://www.aida64.com/products/aida64-extreme

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Förstår vad du menar men "ett stadigt grepp" kan kanske missförstås när det gäller montering, den ska i princip glida dit utan någon kraft alls.

Alldeles för mycket enligt mig, ett okokt riskorn känns lite för lite, skulle säga ett och ett halvt okokta riskorn..;)

Dina load temps stämmer inte, inte en chans. Prova t.e.x core temp
http://www.alcpu.com/CoreTemp/
eller ladda ner aida 64 och kör "system stability test" så kommer du se temperaturer och stresstesta. http://www.aida64.com/products/aida64-extreme

Nu såg det bättre eller ja, annorlunda. Körde i 10 minuter och då var samtliga kärnor uppe på 100 grader och overheating detected. Det är normalt antar jag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Nu såg det bättre eller ja, annorlunda. Körde i 10 minuter och då var samtliga kärnor uppe på 100 grader och overheating detected. Det är normalt antar jag.

Körde du aida? 100 grader är inte bra, direkt skadligt och processorn kommer throttla hur som helst. Jag ligger på max 75-80 och skulle inte rekommendera att ligga mycket högre än så. Överklockar du? Hur hög vcore har du? Försök hålla dig under 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Körde du aida? 100 grader är inte bra. Jag ligger på max 80 och skulle inte rekommendera att ligga mycket högre än så. Överklockar du?

Okej, hur fixar jag det? Nu ligger proppen runt 50 grader idle. Det gjorde den inte igår.
Jag tror jag överklockar, ställde in XMP profile 1 i bios när jag satte in nya proppen och fläkten.
Tilläggas skall väl att jag inte kan så värst mycket om hårdvara. Jag kluttade dit lite smet från tuben, den där pastan, kanske som ett riskorn lite drygt och sedan satte jag dit fläkten, som gled runt lite innan jag fick fason på den. Pallar inte göra om allt igen. Skall jag klocka ner proppen kanske?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Okej, hur fixar jag det? Nu ligger proppen runt 50 grader idle. Det gjorde den inte igår.
Jag tror jag överklockar, ställde in XMP profile 1 i bios när jag satte in nya proppen och fläkten.
Tilläggas skall väl att jag inte kan så värst mycket om hårdvara. Jag kluttade dit lite smet från tuben, den där pastan, kanske som ett riskorn lite drygt och sedan satte jag dit fläkten, som gled runt lite innan jag fick fason på den. Pallar inte göra om allt igen. Skall jag klocka ner proppen kanske?

först och främst kolla i bios vad din vcore ligger på, själv har jag för tillfället 1.23 och kör den i 4.5GHz. Som sagt klocka ner den lite och kräma inte på mer än 1.3 i vcore, skulle rekommendera lägre än så. Du skulle ju kunna prova att utgå från mina inställningar.
Bästa du skulle kunna göra är troligen att sätta den i stock inställningar och läsa på lite om överklockning, finns hur mycket som helst info bara här på swec.

edit: vet inte var detta citat kom ifrån som finns i tråden: ""36/37 grader i 4.8 GHz låter för lite i mina öron..""
Kan inte hitta att du sagt det själv när jag letar att du kör den i 4.8GHz och tog för givet att du hade klockat..
Kör du den alltså i stock hastighet och får sådana höga temperaturer så är kylaren definitivt felmonterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Okej, hur fixar jag det? Nu ligger proppen runt 50 grader idle. Det gjorde den inte igår.
Jag tror jag överklockar, ställde in XMP profile 1 i bios när jag satte in nya proppen och fläkten.
Tilläggas skall väl att jag inte kan så värst mycket om hårdvara. Jag kluttade dit lite smet från tuben, den där pastan, kanske som ett riskorn lite drygt och sedan satte jag dit fläkten, som gled runt lite innan jag fick fason på den. Pallar inte göra om allt igen. Skall jag klocka ner proppen kanske?

Det är en ganska rejäl överklock du har, med den kylaren. Klarar man den klocken med den kylaren, och rimliga temperaturer, så har man fått ett riktigt guldchip.
Du kan börja med typ 4,2GHz eller så, och se hur hög spänning som behövs för att det ska bli stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det är en ganska rejäl överklock du har, med den kylaren. Klarar man den klocken med den kylaren, och rimliga temperaturer, så har man fått ett riktigt guldchip.
Du kan börja med typ 4,2GHz eller så, och se hur hög spänning som behövs för att det ska bli stabilt.

Tack för era svar. Ja, den ligger på 4,2 "idle" ser jag. 4,6 på max. Men jag är åter på runt 38-40 grader idle. Hade glömt att installera ASUS probe. Har gjort det nu och ställt in fläktarna och auto-tunat dessa.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tack för era svar. Ja, den ligger på 4,2 "idle" ser jag. 4,6 på max. Men jag är åter på runt 38-40 grader idle. Hade glömt att installera ASUS probe. Har gjort det nu och ställt in fläktarna och auto-tunat dessa.

Grundfrekvensen för 4790K är 4,0GHz, maximal turbo är 4,4GHz. Har du högre frekvenser så har du aktiverat någon form av överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Grundfrekvensen för 4790K är 4,0GHz, maximal turbo är 4,4GHz. Har du högre frekvenser så har du aktiverat någon form av överklockning.

Jag ställde in allt på XMP på moderkortet (ASUS Z87-K) och sedan auto på allt annat. Den går aldrig under 4,2 och är sval, ej över 40 grader när jag lajjar runt och lirar wow m.m. Så det verkar vara ok ändå.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag ställde in allt på XMP på moderkortet (ASUS Z87-K) och sedan auto på allt annat. Den går aldrig under 4,2 och är sval, ej över 40 grader när jag lajjar runt och lirar wow m.m. Så det verkar vara ok ändå.

Jag skulle nog rekommendera att du nollställer BIOS. Alltså Load Defaults.
Går den upp till 4,6GHz, och aldrig under 4,2GHz så är den inte på stockinställningarna. Går den upp till 4,6GHz så är den per definition överklockad.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Jag brukar köra ungefär som en ärta (kokt).

Är du osäker så tycker jag att du ska prova en klutt (inte för mycket), montera sedan på kylaren, och ta av den.
Då ser du hur kylpastan har spridit sig mellan kylaren och CPUn.
Eftersom olika kylpastor kan ha olika viskositet så är det inte säkert att de sprider sig likadant.
edit: Du siktar på att hela delen mellan CPU och Kylare ska vara täkt av pasta, så att det blir bra kontaktyta. Men det ska inte vara så mycket pasta så att det "rinner ut" utanför CPU/Kylare.

Efter detta behöver du rengöra, med exempelvis kaffefilter(för att det ej luddar), innan du applicerar ny pasta.

Rengör inte när CPUn ligger på moderkortet, för då kommer du böjja pinsen.
Ta loss och håll CPUn i handen.

Sitter cpu:n på plats och fastspänd ska du kunna rengöra den på plats (annars hade det varit svårt att få på en kylare utan att riskera böja en pin). Sitter ju spänd mot piggarna och sitter fixerad mot plastkanter som sticker upp (så cpu:n ligger still).

Risken att man förstör cpu:n är större om man ska pilla med den i handen. Har faktiskt aldrig hört det du nämner. Det ska vara bara så mycket att det fyller hålor inte täcker hela cpu:n.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sitter cpu:n på plats och fastspänd ska du kunna rengöra den på plats (annars hade det varit svårt att få på en kylare utan att riskera böja en pin). Sitter ju spänd mot piggarna och sitter fixerad mot plastkanter som sticker upp (så cpu:n ligger still).

Risken att man förstör cpu:n är större om man ska pilla med den i handen. Har faktiskt aldrig hört det du nämner. Det ska vara bara så mycket att det fyller hålor inte täcker hela cpu:n.

Håller med. Jag satt precis och tänkte samma sak.
Jag brukar se till att rengöra processorn medan den sitter i sockeln, just eftersom den sitter så stabilt och bra där.