Apple vill stoppa Spotifys gratismusik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Trams. Det går göra adaptrar i en övergångsperiod. Och USB är ju THE gränssnitt för att kunna ha i princip vilken produkt som helst ansluten. Så det där är bara lögner från deras sida för att kunna behålle en hög vinstmarginal, eftersom kunderna inte kan köpa en billig laddare, och deras trogna kunder lapar lyckligt i sig av lögnerna och går på alltihop.

Trams? På vilket sätt då? Är du helt säker på att det hade gått att göra en adapter från Apples port till microUSB vilket hade lett till de äldre tredjepartsprodukterna fortfarande hade fungerat tillsammans med deras mobiler? Enligt vissa så är inte USB tillräckligt "smart" för att kunna uppfylla de funktioner som Apples port erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ironiskt har dom även bytt kontakten en gång dessutom på mobilen

Japp, men det från deras gamla smarta port till deras nya smarta port, vilket de kunde lösa genom att erbjuda en adapter som såg till att funktionerna bibehölls. För enligt vissa så är inte USB tillräckligt smart gentemot Apples port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Trams? På vilket sätt då? Är du helt säker på att det hade gått att göra en adapter från Apples port till microUSB vilket hade lett till de äldre tredjepartsprodukterna fortfarande hade fungerat tillsammans med deras mobiler? Enligt vissa så är inte USB tillräckligt "smart" för att kunna uppfylla de funktioner som Apples port erbjuder.

Kan vart så 2012 men nu finns USB3, även för Micro-USB.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Ok, och hur tror du deras kunder hade reagerat om de skitit i sin laddningslösning och kört med microUSB istället, och därmed så hade alla tredjepartsprodukter slutat att fungera till deras mobiler? Deras port används ju inte bara till att ladda mobilen utan kan också integrera med ett stort antal tredjepartsprodukter.

Förövrigt så jobbar de hårt med att minska sin klimatpåverkan, faktiskt i topp enligt Greenpeace.

Apple har ju bytt kontakt - och på samma gång gjort en uppsjö tredjeparts och originaldelar mer eller mindre obrukbara. Låter väldigt bra ur miljösynpunkt...

Edit: Ser att du svara på detta. Nåja, det finns teknik som kan strömma både ljud och bild via USB också så det är BS från Apples sida.

Tjoho, Apple i topp av 16 granskade företag. Kan betyda 16:e plats från botten i hela världen.

§1
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Apple har ju bytt kontakt - och på samma gång gjort en uppsjö tredjeparts och originaldelar mer eller mindre obrukbara. Låter väldigt bra ur miljösynpunkt...

Tjoho, Apple i topp av 16 granskade företag. Kan betyda 16:e från botten i hela världen.

De gjorde även en adapter vilket gjorde att tredjepartsprodukter och originaldelar fortfarande kunde fungera tillsammans, vilket troligtvis inte hade gått ifall de hade försökt göra en adapter med microUSB.

Det är inte jag som har skrivit den rapporten på Greenpeace, så du får prata med Greenpeace om varför de anser att Apple ska toppa granskningen över vilka företag som gör mest för att minska sin miljöpåverkan. Men om miljön väger tungt när man ska köpa en mobil (från de större tillverkarna), så är det Apple som gäller, enligt Greenpeace.

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nåja, det finns teknik som kan strömma både ljud och bild via USB också så det är BS från Apples sida.

Nu var den länken jag postade inte från Apple utan från en ingenjör som hade undersökt saken, så det var inte BS från Apples sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan vart så 2012 men nu finns USB3, även för Micro-USB.

Ja, vi får väl se ifall de byter igen. Har läst en del, väldigt lösa, rykten om att de, till viss del, ligger bakom USB C. Så får väl se ifall de går över till USB C inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Ja, vi får väl se ifall de byter igen. Har läst en del, väldigt lösa, rykten om att de, till viss del, ligger bakom USB C. Så får väl se ifall de går över till USB C inom en snar framtid.

Jag tror alla vinner på det i längden. Även miljön, men tanke på hur många som faktiskt har mobiler osv från just apple.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av zeg:

Tråkigt nog kommer det nog inte hjälpa då dom har en sjuk kassareserv och kunderna verkar inte ha förstånd att bry sig hur illa än Apple beter sig.
Och Amerikanarna tror förmodligen att dom köper något som kommer från USA och känner sig patriotisk när dom handlar Apple.

Och genom åren med allt Apple gjort humanitärt, ekonomiskt, juridiskt och mot utvecklingen så känner jag inte bara längre att jag har en preferens emot Apple utan även tappar respekten för personer som köper produkter från dom.
Tyvärr verkar Steve Jobs anda sitta kvar efter hans död så dom fortsätter på samma vidriga spår.

Jag är en som läser på ordentligt då jag alltid vill basera mina åsikter på fakta. Har kollat över många fall i domstol med Apple, alla självmord som begåtts i fabriker som tystas ner, varuhantering och försäljning med priser och omkostnader m.m. Det övergår mitt förstånd hur Apple får fortsätta men antar att dom löst det mesta med pengar.

Sen verkar andra företag ta efter Apple också vilket inte är bra. Men Apple lyckas ju så man förstår att andra företag vill ta del av pengakakan.

Jag har inte en lika ensidig bild av Apple som du verkar ha. Om denna nyhet stämmer är det absolut inget jag försvarar, men det andra du tar upp ” humanitärt, ekonomiskt, juridiskt och mot utvecklingen” kan jag inte skriva under på.

Har självmorden i fabriker tystats ner? Det gick inte så bra i så fall – upplever det som vida känt. Mindre känt är att Apple verkade ta det på stort allvar genom att exempelvis gå med i Fair Labour Association: http://www.fairlabor.org/affiliate/apple

Mitt intryck är också att man verkar ha stort fokus på miljön i fråga om energieffektiva produkter och tillverkning utan många inom tekniktillverkning vanliga kemikalier.

Tim Cook verkar fokusera mycket på jämställdhet: http://www.macrumors.com/search/?s=equality

Jag är säkert på att det finns en del tomtar som har med Apple att göra – det är ett stort företag (framförallt advokaterna som vanlig kanske …). Men att det generellt skulle vara så mycket värre än på annat håll? Njae.

Skrivet av zxhosting:

Apple är ett skit företag dom har aldrig gjort något bra utan bara håller på att kopiera från dom andra.

Många tror att Apple var dom som kom på smartphone men det var dom inte dom första var Microsoft med Windows xp i mobilen med Touch men det ända Apple gjorde var att göra Ios och sen kalla den för smartphone.

Då är de ute och cyklar lika mycket som du.
Apple har knappast ”bara kopierat från andra”. I fallet ”smartphone” var de inte först, utan först med att få fart på smartphone-marknaden med ett väl fungerande touch-gränsnitt utan fysiska knappar. Det är väl inte snack om att Apple tog mobiltelefonmarknaden med storm när Iphone kom ut? Samma sak med digitalmusikspelaren Ipod. Det var inte den första av sitt slag, men den första som fungerade smidigt och var enkel att använda = blev väldigt populär.

På tal om att kopiera, vad tycker du Samsung har gjort med denna video?
http://www.macrumors.com/2015/05/01/samsung-design-video-appl...

Detta är också ganska talande – vem är det som härmar vem?
http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=21199433&postcount...

Klart vi ska kritisera Apple (framförallt tilltag som detta med Spotify, om det stämmer) men snälla, kan vi inte sluta vara så onyanserade och sluta köra med svartvita världsbilder?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Wolfkin:

Apple, konsumentens fiende nummer 1.

De gör allt för att försöka låsa fast dig så du är tvungen att spendera mer.
Lyckas de inte med det försöker de tvinga bort alla andra alternativ och konkurrenter.

Jag kör både Windows och OS X. Android och iOS. Känner mig inte mer låst med Apples grejer än de andra.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Deezer är väl ungefär likvärdig. Kanske något sämre utbud men betalar å andra sidan mer till artisterna.

Har du avtal med exempelvis Stim betalar du faktiskt lika mycket oavsett vem du är. Så det intressanta är vilka länder de är aktiva i. Artister som slopar Spotify för att upphovsrättssällskap, skivbolag osv inte betalar ut ersättning till låtskrivare och så vidare är helt dumma i huvudet. Spotify och andra bolag bestämmer inte själva fördelningen. Sen kan ingen betala mer än de tjänar, royaltys är för det mesta baserat på intäkterna här. Spotify betalar mer för det hela än de behöver enligt licenser med upphovsrättssällskap.

I Sverige har musikbranschen fått ökade intäkter och en ny plattform tack vare Spotify (och WiMP innan de lansera om tjänsten samt Deezer även om de som mest kanske bara står för några procent av det). Utöver det så betalar andra digitala tjänster in royaltys som organisationer som IFPI inte räknar inte till försäljning, t.ex. för musiken i videotjänster som också ökar och ger större intäkter.

En Spotifyanvändare är värd mer än någon annan för musikbranschen i snitt. Ett premiumabonnemang här i Sverige är ju t.ex. 1188kr inkl moms per år. Det är få vanliga musikkonsumenter som spenderar så mycket pengar på att köpa musik. Skivor och nedladdning har inte en chans i jämförelse. Vad skulle de premiera istället? Du kan inte gå tillbaka till ett lyssnarbeteende som inte finns längre. Folk går inte runt med bärbara CD-spelare längre och lyssnar inte musik skiva för skiva, de vill inte heller privatkopiera för att få musiken över alla deras enheter. De vill inte ladda upp sin musik i molnet för att de ska kunna lyssna överallt, mycket folk skulle inte palla ladda upp flera gigabyte musik som tar timmar även på 100/10-linor och kanske dagar på DSL. Nu var inte jag någon stor musikköpare förr, men kan inte tänka mig att folk spenderade mycket förr och köpte som mest några skivor om året. Per capita har vi aldrig köpt mer än 2-3 skivor om året. Resterande lyssnandet var ju privatkopiering och radio förr. Singeln dog innan folk börja ladda ner i stor utsträckning exempelvis. Album ökade något när singeln dog innan album också försvann. Ska du på allvar också få bort "gratistjänster" så måste du ju få bort de kommersiella radiokanalerna från internet, public service-radio och så vidare. Det hela skulle i slut utmynna sig till en demokratifråga om du ska gå det hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Du kanske borde fortsätta läsa mina inlägg innan du gör korkade uttalanden? Bara ett tips inför framtiden.
Men jag kan ta det igen, bara för din skull. De gjorde även en adapter vilket gjorde att tredjepartsprodukter och originaldelar fortfarande kunde fungera tillsammans, vilket troligtvis inte hade gått ifall de hade försökt göra en adapter med microUSB.

Det är inte jag som har skrivit den rapporten på Greenpeace, så du får prata med Greenpeace om varför de anser att Apple ska toppa granskningen över vilka företag som gör mest för att minska sin miljöpåverkan. Men om miljön väger tungt när man ska köpa en mobil (från de större tillverkarna), så är det Apple som gäller, enligt Greenpeace.

Jag påbörjade mitt inlägg innan ditt andra var publicerat. Noterade sedan att du skrivit ett nytt och kompletterade mitt föregående. Även de korkade hade förstått det...

Tack för att du tog det igen. Det fanns ju inte med i ditt föregående inlägg. Jag tycker då inte adaptern fungerar speciellt bra eftersom den bygger på höjden och gör dockning med t.ex musikanläggningen omöjlig eller instabil med telefonen svajande på tre kvart. Ingen snygg lösning ens när det fungerar.

Kan inte se att jag tillskrivit dig rapporten så det finns ingen anledning för dig att ta det personligt.

Citat:

Nu var den länken jag postade inte från Apple utan från en ingenjör som hade undersökt saken, så det var inte BS från Apples sida.

Ok, mitt fel. Det är BS från Rainer Brockerhoff : I haven’t seen it in person yet, but here’s some speculation on how it may work.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

"Apples aggressiva affärsmetoder granskas nu av både Department of Justice och Federal Communications Commission. Anklagelsen om att Apple använder sin makt i musikindustrin till att stoppa gratistjänster utreds dessutom av EU-kommissionen."

Helt rätt.
Vilket pucko kom på idéen att attackera Spotify. Kom ut en bättre tjänst eller gråt vidare.

Det finns ju redan en bättre tjänst än Spotify, med mycket bättre support och mycket bättre uppdateringar: Deezer. Så Apple kommer ha det svårt med deras musiktjänst

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Jag håller med dig till 99%. Ser inget ont i att klaga på något man anser är fel.
Byt ut "istället för" mot "utöver" så blir det absolut 100%.

Jag skrev "istället för att bara", "bara" är en viktig del i den meningen och betydelsen blir densamma som när du väljer att säga "utöver".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av md7:

Trams? På vilket sätt då? Är du helt säker på att det hade gått att göra en adapter från Apples port till microUSB vilket hade lett till de äldre tredjepartsprodukterna fortfarande hade fungerat tillsammans med deras mobiler? Enligt vissa så är inte USB tillräckligt "smart" för att kunna uppfylla de funktioner som Apples port erbjuder.

Båda har en usb 2.0/3.0 på andra änden utav kabeln...

Klarspråk: Det går, och det artikeln drar upp är bara bullshit för att kunna köra på deras egen kontakt åter igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror alla vinner på det i längden. Även miljön, men tanke på hur många som faktiskt har mobiler osv från just apple.

Absolut, så får väl se ifall det händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag påbörjade mitt inlägg innan ditt andra var publicerat. Noterade sedan att du skrivit ett nytt och kompletterade mitt föregående. Även de korkade hade förstått det...

Tack för att du tog det igen. Det fanns ju inte med i ditt föregående inlägg. Jag tycker då inte adaptern fungerar speciellt bra eftersom den bygger på höjden och gör dockning med t.ex musikanläggningen omöjlig eller instabil med telefonen svajande på tre kvart. Ingen snygg lösning ens när det fungerar.

Kan inte se att jag tillskrivit dig rapporten så det finns ingen anledning för dig att ta det personligt.

Ok, mitt fel. Det är BS från Rainer Brockerhoff : I haven’t seen it in person yet, but here’s some speculation on how it may work.

Helt omöjligt för mig att veta vad du har läst och inte läst (förövrigt så redigerade du ditt inlägg efter att jag hade publicerat mitt inlägg). Däremot när du börjar ditt inlägg med ett personligt påhopp så får du räkna med risken är stor att du får ett syrligt svar tillbaks.

Du kanske borde läst allt han har skrivit, istället för typ den första meningen? Han utvecklar sitt resonemang i flera blogginlägg som rör sig under flera månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Båda har en usb 2.0/3.0 på andra änden utav kabeln...

Klarspråk: Det går, och det artikeln drar upp är bara bullshit för att kunna köra på deras egen kontakt åter igen.

Fast det är inte kabeln du ansluter till vissa tredjepartsprodukter, utan själva mobilen du ansluter, dvs det är lightningkontakten du ansluter till vissa produkter. Så bara för att själva sladden har en USB-kontakt på andra änden av kabeln betyder inte det att de är 100% kompatibla med varandra.

Permalänk

Apple at it's finest. Köpte faktiskt min första iPhone bara för några veckor sedan, tänkte det var dags att iallafall prova det som ska vara så jäkla bra. Det tog mig 10min att inse att de kräver att jag lägger in mitt Visa kort innan jag kommer åt app store, oavsett om jag ska ha gratis program eller ej! Jäkla skämt att folk acepterar sånt! Jag slutade äga den nästa dag...

Permalänk
Medlem

Det är frivilligt

Skrivet av Clint Eastwood:

Apple at it's finest. Köpte faktiskt min första iPhone bara för några veckor sedan, tänkte det var dags att iallafall prova det som ska vara så jäkla bra. Det tog mig 10min att inse att de kräver att jag lägger in mitt Visa kort innan jag kommer åt app store, oavsett om jag ska ha gratis program eller ej! Jäkla skämt att folk acepterar sånt! Jag slutade äga den nästa dag...

Nejdå, https://support.apple.com/sv-se/HT204034

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du avtal med exempelvis Stim betalar du faktiskt lika mycket oavsett vem du är. Så det intressanta är vilka länder de är aktiva i. Artister som slopar Spotify för att upphovsrättssällskap, skivbolag osv inte betalar ut ersättning till låtskrivare och så vidare är helt dumma i huvudet. Spotify och andra bolag bestämmer inte själva fördelningen. Sen kan ingen betala mer än de tjänar, royaltys är för det mesta baserat på intäkterna här. Spotify betalar mer för det hela än de behöver enligt licenser med upphovsrättssällskap.

I Sverige har musikbranschen fått ökade intäkter och en ny plattform tack vare Spotify (och WiMP innan de lansera om tjänsten samt Deezer även om de som mest kanske bara står för några procent av det). Utöver det så betalar andra digitala tjänster in royaltys som organisationer som IFPI inte räknar inte till försäljning, t.ex. för musiken i videotjänster som också ökar och ger större intäkter.

En Spotifyanvändare är värd mer än någon annan för musikbranschen i snitt. Ett premiumabonnemang här i Sverige är ju t.ex. 1188kr inkl moms per år. Det är få vanliga musikkonsumenter som spenderar så mycket pengar på att köpa musik. Skivor och nedladdning har inte en chans i jämförelse. Vad skulle de premiera istället? Du kan inte gå tillbaka till ett lyssnarbeteende som inte finns längre. Folk går inte runt med bärbara CD-spelare längre och lyssnar inte musik skiva för skiva, de vill inte heller privatkopiera för att få musiken över alla deras enheter. De vill inte ladda upp sin musik i molnet för att de ska kunna lyssna överallt, mycket folk skulle inte palla ladda upp flera gigabyte musik som tar timmar även på 100/10-linor och kanske dagar på DSL. Nu var inte jag någon stor musikköpare förr, men kan inte tänka mig att folk spenderade mycket förr och köpte som mest några skivor om året. Per capita har vi aldrig köpt mer än 2-3 skivor om året. Resterande lyssnandet var ju privatkopiering och radio förr. Singeln dog innan folk börja ladda ner i stor utsträckning exempelvis. Album ökade något när singeln dog innan album också försvann. Ska du på allvar också få bort "gratistjänster" så måste du ju få bort de kommersiella radiokanalerna från internet, public service-radio och så vidare. Det hela skulle i slut utmynna sig till en demokratifråga om du ska gå det hållet.

Det du skriver stämmer väl in med det jag hela tiden hävdat. "Gnäll lönar sig inte", och det är ingen jävla rättighet att kunna försörja sig på ett olönsamt yrke. Jag har för egen del hela tiden haft min musik gratis tillgänglig för alla, vilket bidragit till spridning, men samtidigt erbjudit en uppsjö sätt att bidra ekonomiskt om man vill. Jag tror inte att jag skulle fått möjligheten att ha min musik i t. ex DLC-Quest om jag genomgående krävt betalning för att folk ska få ta del av musiken, och DLC-Quest har gett mig massvis av publicitet vilket lett till en del intäckter osv osv. Det är en "god cirkel", helt enkelt. Jag skäms ögonen ur mig när mina artiskollegor sitter och gnäller över piratkopiering osv osv.. Vad fan liksom. Var GLAD att någon överhuvudtaget vill konsumera musiken istället. Även om det rent tekniskt är en rättighet att bestämma hur ens musik skall konsumeras så är det fan ingen rättighet att bestämma vad folk ska tycka om den, eller att de måste konsumera din musik. Jag blir bara matt.. Var är glädjen? Vissa ser bara pengar pengar pengar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

Har ni någon källa för detta?

http://www.pcworld.com/article/2917864/apple-reportedly-wants...

Du hittar övriga länkar i texten i artiklen, precis som jag klickade på denna i sweclocker artikeln...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Apple at it's finest. Köpte faktiskt min första iPhone bara för några veckor sedan, tänkte det var dags att iallafall prova det som ska vara så jäkla bra. Det tog mig 10min att inse att de kräver att jag lägger in mitt Visa kort innan jag kommer åt app store, oavsett om jag ska ha gratis program eller ej! Jäkla skämt att folk acepterar sånt! Jag slutade äga den nästa dag...

Bra försök till trollande men det går utmärkt att använda app store utan ngt kort.

Permalänk
Medlem

En lösning hade ju varit att införa freemium i nya Beats

WiMP/Aspiro och misslyckandet när de skulle lansera sig som Tidal på bred front visar sig ändå att det behövs flera steg och att få är beredda att betala stora summor för en "hifidelity"-tjänst. Många nöjde sig t.ex. med Spotify Unlimited för 49kr/mån. Det finns ingen vits i att ta mer än 99kr/mån. Grejen var ju också att man egentligen inte betalade för att slippa annonser, de var få i början utan för att det var begränsad speltid (först 20 timmar, sen 10 timmar och nu borttagen) i gratisvarianten. Idag är det för extra features, som en komplett mobilvariant och offline mode. Att ljudkvalitén är bättre hos premium bryr sig nog få om.

Nu kanske inte Apple vill driva någon delvis annonsbaserad tjänst, men de har ju redan en annonsplattform (iAd) för att annonsera i program på deras plattform, iTunes och på (om du inte har Match) iTunes Radio.

Oroande är om de igen vill knyta allt till iTunes och att alla ska betala. Deras nya tjänst måste vara fristående från allt det för att lyckas och inte premiera iOS-enheter på något sett. O andra sidan vill de säkert att de som betalar för iTunes ska få använda tjänsten för att inte konkurrera ut sig själva. Svår avvägning, men att lobba för att freemium inte ska få finnas är ingen lösning. Att ha olika tiers åtminstone vore välkommet. De borde lärt sig att man inte kan tvinga in folk i dyra tjänster och att folk inte bara kastar ut pengar hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Apple at it's finest. Köpte faktiskt min första iPhone bara för några veckor sedan, tänkte det var dags att iallafall prova det som ska vara så jäkla bra. Det tog mig 10min att inse att de kräver att jag lägger in mitt Visa kort innan jag kommer åt app store, oavsett om jag ska ha gratis program eller ej! Jäkla skämt att folk acepterar sånt! Jag slutade äga den nästa dag...

Google?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Hoppas att Apple åker på mångmiljardböter i dollar, det kan dom behöva...

Det är som en droppe i havet för apple.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag kör både Windows och OS X. Android och iOS. Känner mig inte mer låst med Apples grejer än de andra.

Har egentligen väldigt lite med tråden att göra men jag har kört iOS par år på en IPad Air och visst är det en fin platta men det slår mig gång på gång hur annorlunda de tänker med användarvänlighet. Och ja, det är ganska vanligt med en inlåsnings känsla, bara föra över filer till appar eller liknande kräver special mjukvara vilket känns helt sjukt, allt för att inte vara som andra oavsett om det är mer omständigt?

  1. Jag behöver söka på en websida i Safari, hur gör jag? Hittar inget i menyerna? Får googla på det och hittar då att man ska skriva i URL fältet och man ska dessutom observera att det dyker upp en lite rad längst ner i resultaten där man kan välja sök i detta dokument. Ärligt talat har jag fått googla just detta 2 gånger och jag kan inte förstå hur man kan tycka att detta är intuitivt. Självklart provar man annan browser, i detta fallet Chrome och då är såklart sök på sidan utgråad vilket får en till att tro att det är något annat som avgör detta. Oavsett vad så är inte detta första gången, jag stöter på konstiga lösningar på simpla saker som måste googlas. Jag kan också konstatera att jag inte är ensam om att googla på det

  2. Var på brädspelsdag en helg, hade med IPad(Air) för att underlätta sökandet av regler. Fungerade det att läsa PDF filerna i Safari? Självklart bara delvis, man kunde scrolla lite och helt plötsligt fick man svarta fyllda rektanglar lite här och var, man fick zooma och ha sig, ibland försvann dem, ibland inte. Man kan spekulera i om PDF filerna var trasiga men efter att ha kört dem på Windows datorn kunde jag konstatera att de fungerade fint. Dessutom fungerade de okay i andra appar för iOS men självklart kunde man inte söka i de apparna, att känna sig låst är nog bara förnamnet här.

  3. Editera text är helt horribelt på iOS jämfört med Windows Phone eller Android, det är extremt omständligt att markera specifika delar av text. När man håller fingret på ett ställe i texten så ska det dyka upp en markör vilket det gör men den visas inte under texten som på Android och Windows Phone, istället visas den mitt under fingret och fingret håller man på texten så man har ingen aning om vad man gör.

  4. Det är väldigt vanligt att sidor laddas om bara man går mellan flikar i Safari vilket är riktigt drygt om man har dålig uppkoppling eller om sidan i sig är seg. Detta hände ett par gånger med en större PDF vilket var en PAIN.

Detta är bara några av de konstigheter man stöt på under åren med iOS och det står ganska klart att Apple har ett helt annat tankesätt än vad man är van vid. Ibland känns det som att de gör allt för att stå ut även om det motverkar användarvänlighet. Jag antar att samma tankesätt genomsyrar OS X och därför kommer jag inte slöa min tid där.

Dold text
Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag skrev "istället för att bara", "bara" är en viktig del i den meningen och betydelsen blir densamma som när du väljer att säga "utöver".

Nej, inte sant att betydelsen blir densamma, bara sant att betydelsen kan bli densamma. Den mer självklara tolkningen av "bara" i den meningen är att anklaga den åsyftade för att inte göra något vettigt utan "bara" klaga, dvs det framställer därmed själva klagandet som en negativ aktivitet som bör ersättas med det framhävda alternativet. Självklart kan meningen tolkas så som du anser också, men det är högst tvetydigt varför "utöver" ger ett mycket tydligare budskap. Jag missade inte ordet "bara", 99% är trotts allt väldigt nära 100.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Är det någon mer som tror att piratkopieringen kommer att öka?

Monopol är aldrig bra, vare sig för konsument eller producent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det någon mer som tror att piratkopieringen kommer att öka?

Monopol är aldrig bra, vare sig för konsument eller producent.

Piratkopiering har aldrig minskat. Spotify har knappast varit någon bra lösning för de flesta artister, endast de artister som redan var populära. Vill man verkligen stötta sina favoritartister är det bäst att köpa merch så som tröjor etc och givetvis gå på konserter.