Vad är VÄRLDENS mest krävande spel?

Permalänk
Medlem

Everquest 2 Kräver otroligt mycket.

Måste säga att spelet är brutalt snyggt för att vara baserat på Direct X8!

Drar man max settings i allting och hög upplösning osv så dör datorn för den har inte ens tillräckligt med kraft för att driva runt allting. Absolut inte tillräckligt med minne. ( mer än 4gb krävs ).

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Det mäktigaste är väl ändå ett riktigt grymt imponerande spel som med hjälp av duktiga programerare inte kräver så värst mycket power under huven. Taskig kodning kan ju lätt generera ett krävande spel, det imponerande är ju spel som glänser även på burkar med några år på nacken

Permalänk
Avstängd

okej ... men jag tror nästan Everquest 2 vinner låter mycket med 4gb ram för ett sådant spel!!!

Permalänk
Avstängd

Då måste man alltså ha 8gb ram.
Och det är ett gammalt spel.
Dem kan tydligen inget om optimering, vilka svin.

Visa signatur

jag är en gräg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qrush
Bara för ett spel är snyggt behöver det inte vara krävande beror på hur optimerat det är osv.. Men CMR: Dirt säger jag men det kräver nått jävulskt med kraft.

CMR: Dirt är absolut inte mest krävande spelet och man behöver absolut inte någon värstingdator till det. Jag har en X2@2.75Ghz och ett 8800GTS och det flyter som smör för mig i 1280x1024 med allt på max.

Krävande spel = EQ2, Vanguard och Lost planet.

Men som sagt, vad menas med mest krävande spel. Som fler har sagt, det räcker ju att spelet är dåligt optimerat så är det kört att kunna spela det på det bästa man kan köpa idag. Ganska meningslös diskussion egentligen.

Mer intressant skulle vara bäst optimerade spelet (Snyggaste grafiken med minsta systemkraven) Det är något som är intressant.

Offt
Lagg är inte lika med att ett spel hackar. Kan alla rista in det i skallen så man slipper höra ordet lagg när folk menar att något hackar!?!?!?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av narnia_salad
Vad är VÄRLDENS mest krävande spel alltså I HELA VÄRDEN. och vad kommer vara? crysis? Spore? ...

Det finns många krävande spel..

Minns att Doom 3 laggade rejält för mig det kom fast nu finns det ju mer krävande spel. Gothic 3 tar nog priset med allt på max. Det laggar här om jag har allt på max.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
CMR: Dirt är absolut inte mest krävande spelet och man behöver absolut inte någon värstingdator till det. Jag har en X2@2.75Ghz och ett 8800GTS och det flyter som smör för mig i 1280x1024 med allt på max.

Krävande spel = EQ2, Vanguard och Lost planet.

Men som sagt, vad menas med mest krävande spel. Som fler har sagt, det räcker ju att spelet är dåligt optimerat så är det kört att kunna spela det på det bästa man kan köpa idag. Ganska meningslös diskussion egentligen.

Mer intressant skulle vara bäst optimerade spelet (Snyggaste grafiken med minsta systemkraven) Det är något som är intressant.

Offt
Lagg är inte lika med att ett spel hackar. Kan alla rista in det i skallen så man slipper höra ordet lagg när folk menar att något hackar!?!?!?

Angående Dirt, så tycker jag mej se att det är måmgden RAM på grafikkortet som utgör största problemet.. Lite RAM på grafikkortet=Laggar mer, mycket RAM på grafikkortet=Flyter bättre.. Känns som om processorns hastighet har mindre betydelse i problemet.
Lag=försvenskat "lagg"=eftersläpning, fördröjning..
Användbart både för störningar på nätverk såväl som frameuppdateringen i datorspel..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Inaktiv

quake 3 raytraced eller något liknande http://www.openrt.de/Applications/games.php går på ca 5 fps med en C2Dprocessor men motorn är raytracing
tyvärr har inte openRT fått in något texelblur som gör att texturerna ser blockiga ut som de gjorde för 10 år sedan då vi inte hade hårdvaruaccelererade grafikkort.

sen så vid datumet eq2 släpptes så var det många klagomål på dålig optimering och spelet är ju nästan lika krävande som oblivion men ändå inte det finaste spelet som släpptes år 2004 och hl2/far cry är snyggare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jöhgänn
Då måste man alltså ha 8gb ram.
Och det är ett gammalt spel.
Dem kan tydligen inget om optimering, vilka svin.

Oandra sidan kan eq2 visa helt sinnesjuk grafik.

Mest detaljerade karaktärerna jag sett.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

ett maxat fsx
(fast det är ju en simulator... )

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Pakoon1 är ett spel som aldrig blev klart som går ut på att man skall köra ut pizza till folk efter en nukelär vinter...där kan man rammla nedåt 1fps med bra datorer och det släpptes 99 eller något sådant(eller så mkt som var klart av det iallfall)

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Finns det några bilder på hur det ser ut när den sinnessjuka grafiken visas?

Visa signatur

jag är en gräg

Permalänk
Medlem

Google is your friend.

SoE har bra filmer. Ser ut som på filmen ( om motorn inte buggar )

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jöhgänn

http://www.fs2004.com/forums/index.php?showforum=118

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ1
Varför är dagens spel mycket mer krävande än gårdagens?

Är det huvudsakligen pga av fler polygoner?
Är det beroende på större texturer?

eller något annat?

texturererna borde ju ha nått en sådan storlek nu att de de inte borde kunna ge mer krävande spoel. Antal polygoner kan dock fortfarande ökas rejält då det lätt går att se de olika punkterna i ett dataspel. Men någon gång borde ju antal polygoner bli så många att ett ökat antal inte gör någon skillnad.

Nu vet jag inte om du utvecklar spel, men det gör jag och texturer kan gott komma att bli högre i framtiden. Dom är verkligen inte på sin topp än. Även mer polygoner går att få ner. Nu förlitar man sig mycket på advancerade shaders och annat, vilket funkar. Normalmappar, bumpmappar, parallaxmapping osv. Men absolut går att kräma ner tokmycket mer i framtiden. Fast polygonantalet har ändå ökat avsevärt dom senaste åren så.

Varför spelen kräver mer nu.. mer texturkanaler, mer polygoner, mer avancerade animationsconnections, kunna förstöra allt (full destruction av environments), mer avancerade kodfunktioner, mer ljus. You name it, finns mycket som kan improviseras. Har sett bra mycket ändringar hittils och det kommer mera, tro mig.

Erik

Edit. Du kan ju alltid kolla http://media.xbox360.ign.com/media/713/713943/imgs_1.html

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Keeper of the Bamse

Delta Force 2

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Nu vet jag inte om du utvecklar spel, men det gör jag och texturer kan gott komma att bli högre i framtiden. Dom är verkligen inte på sin topp än. Även mer polygoner går att få ner. Nu förlitar man sig mycket på advancerade shaders och annat, vilket funkar. Normalmappar, bumpmappar, parallaxmapping osv. Men absolut går att kräma ner tokmycket mer i framtiden. Fast polygonantalet har ändå ökat avsevärt dom senaste åren så.

Varför spelen kräver mer nu.. mer texturkanaler, mer polygoner, mer avancerade animationsconnections, kunna förstöra allt (full destruction av environments), mer avancerade kodfunktioner, mer ljus. You name it, finns mycket som kan improviseras. Har sett bra mycket ändringar hittils och det kommer mera, tro mig.

Erik

Edit. Du kan ju alltid kolla http://media.xbox360.ign.com/media/713/713943/imgs_1.html

Tycker det inte skilljer sig så mycket ifrån bf2 orginalet. Förutom den fakande texturerna som consollerna alltid har i sina ''ingame bilder osv''

Permalänk
Avstängd

Jag tycker inte Oblivion är så krävande faktist...Det är bra gjort Jag körde det på mitt gamla Radeon 9250 och det fick jag full fps på medium

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aircut64
Jag tycker inte Oblivion är så krävande faktist...Det är bra gjort Jag körde det på mitt gamla Radeon 9250 och det fick jag full fps på medium

Exakt det kortet sitter jag med nu

Fast det blir överhettat så jag kan inte spela nå spel alls

skulle vara skyst med hjälp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Tycker det inte skilljer sig så mycket ifrån bf2 orginalet. Förutom den fakande texturerna som consollerna alltid har i sina ''ingame bilder osv''

Fakande? Det där är ingame, tro mig, sitter ju på det projektet.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Offt
Lagg är inte lika med att ett spel hackar. Kan alla rista in det i skallen så man slipper höra ordet lagg när folk menar att något hackar!?!?!?

"In computing and especially computer networks, a lag is a symptom where result of an action appears later than expected. While different kinds of latency are well defined technical terms, lag is the symptom, not the cause." http://en.wikipedia.org/wiki/Lag

On topic:
Som redan tidigare sagts så kan ett spel se fult ut men ändå vara grymt krävande eller vara hur snyggt som helst men ändå kräva relativt lite cpu kraft, allt handlar om hur väl ett spel är optimerat. De spel jag tror kommer kräva en hel del cpu kraft och som även har snygg grafik (av bilder och liknande att dömma) är Crysis, BioShock och The Force Unleashed (iofs inte ett pc spel men ändå säkert ett spel som kommer kräva mycket av hårdvaran).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av narnia_salad
Exakt det kortet sitter jag med nu

Fast det blir överhettat så jag kan inte spela nå spel alls

skulle vara skyst med hjälp

hmm vad ligger värmen på ?

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

Testa Splinter cell double agent med FSAA och AF, riktigt skön grafik.

Permalänk
Medlem

Om vi säger riktigt bra optimerat spel måste jag säga GRAW2 flyter hur bra som helst med varenda inställning på max och grafiken är ju inte heller något fel på <3 Ubisoft

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aircut64
hmm vad ligger värmen på ?

vet inte men det är i allafall riktigt varmt. Jag har ett Control Center för radeon kortet men det går inte att öppna av någon aledning =/.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av narnia_salad
vet inte men det är i allafall riktigt varmt. Jag har ett Control Center för radeon kortet men det går inte att öppna av någon aledning =/.

Använd ATI Tray Tools istället. Många fler nyttiga funktioner/tweaks, mer intuitivt och tar väldigt lite minne. Du kan om du vill se GPU temperatur och mycket annat direkt på skärmen medans du spelar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Använd ATI Tray Tools istället. Många fler nyttiga funktioner/tweaks, mer intuitivt och tar väldigt lite minne. Du kan om du vill se GPU temperatur och mycket annat direkt på skärmen medans du spelar.

ok, tycker du jag ska avinstallera ATI Control panel och ATI Catlys Control
och ladda ner ATI Tray Tools?

Permalänk
Medlem

De mest krävande spelen (sämst optimerade)
Vanguard: Saga of Heroes
S.T.A.L.K.E.R (ljuseffekterna... USCH!!)

De minst krävande spelen (men med bra/mycket bra grafik)
Guild Wars
Half-Life 2

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, köpt lite nya prylar som man vill testa lite så , ja enligt TS fråga, vilket är de mest krävande spelet i världen

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeptiQ:

Lånar tråden lite, köpt lite nya prylar som man vill testa lite så , ja enligt TS fråga, vilket är de mest krävande spelet i världen

Detta är en åtta år gammal tråd så återupliva snarare än låna.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.