Permalänk
Robot

20+ år med Aopen HX08

Här kommer en sammanfattning med bilder av 21 år med mitt skötebarn.
Det började med med 5 år men är nu uppe i 21 år (2018).

Edit 1: 070915:
Jag har inhandlat ett nytt moderkort, nya minnen och ny processor. Sen blev det en till hårddisk också.

Edit 2: 070920:
Bytte ut min E6850 mot en Q6600.

Edit 3: 070922:
Bytte ut ett trasigt nätagg.

Edit 4: 080106:
Har beställt ett 8800GTS 512MB (G92)

Edit 5: 080202:
Den termiska tejpen har kommit

Edit 6: 090712
En tredje radiator

Edit 7: 110903
Ett nytt grafikkort, GTX 465

Edit 8: 120427
Byte av nätagg. Ut med Zalman 600W och in med AXP 500W

Edit 9: 130309
Jag har inga bilder just nu men datorn har betett sig lite konstigt med hängningar lite nu och då under spelande. Jag provade därför ett andra nätagg och nu verkar det ha ordnat till sig. Kör du alltså med dubbla nätagg. Tjuvkopplade in mig på grön och svart kabel för start samtidigt. Funkar kalas. Kör bara grafikkortet på andra agget och inga mer hängningar. Samtidigt klockar systemet ännu högre nu. Blir att investera i ett bättre singelagg senare. 50kr kostade detta mig i ett 450W seasonic som lär räcka länge för ett GTX465.

Edit 10: 130321
Byte utav grafikkort. Ut med Zotac GTX465 och in med EVGA GTX660

Edit 11: 150802
Det planeras uppgradering utav moderkort, minne och cpu. Jag återkommer med vad det blev...

Edit 12: 150827
Nu har jag fyndat lite begagnat och jag har stora förhoppningar på överklockningsmöjligheterna. Q6600 mot 3570k.

Edit 13: 180706
Jag körde lite mining för några år sedan men har nu gett upp. Det jag däremot kom på var ju att miningkortet presterar bättre än mitt gamla GTX660. Så nu sitter det ett HD7970 i. Vattenkyler gpun som vanligt och kör flänsar på resten. VRM hade redan en lite fläns. Kör 1200/1500 just nu med 57 grader i full load med några rundor full grillning i diverse benchmarks.

Det gör ju gott i spel också även om jag inte har några större bench-jämförelser. Men enligt andra tester så gör det ganska mycket i spel att gå från ett nästintill stock GTX660 till ett klockat HD7970.

Edit 14: 200425
Har uppgraderat till et GTX 970 och en 3770k. Det hjälper lite bättre med fler trådar än med gamla cpun.

Edit 15: 210403
Jag har uppgraderat till ett 1070 som jag "fyndade" för 2500kr. Nu rullar spelen på lite bättre.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

minns den här från det gammla galleriet.. tycker fortfarande om hx08an lika mkt

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Tack för det
Det kommer fler bilder, måste sova nu.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Vad för köpte du inte mera minne?
Du kan denna vecka köpa ett pack (1*2gb pc5300) för endast 700 kr.
Är det inte värt att satsa på?
Och vad för kör du gamla pc3200 minnen?
Du borde ju ha köpt en X2 3600+ och 2gb ram istället för 3000+ singel core!

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ep_data
Vad för köpte du inte mera minne?
Du kan denna vecka köpa ett pack (1*2gb pc5300) för endast 700 kr.
Är det inte värt att satsa på?
Och vad för kör du gamla pc3200 minnen?
Du borde ju ha köpt en X2 3600+ och 2gb ram istället för 3000+ singel core!

Lol, det här var länge sedan och jag hade en socket 939 processor som bara har stöd för DDR :D. Skulle jag köpa nytt idag skulle det bli en Intel C2Q och 2Gb minne.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Tycker inte om synen att du har grafikkort eller liknande o ligga på mattor eller sängen. Kan ju inte göra gott i princip. =/ Men annars jäkligt fint.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tycker hela galleriet e hel Coolt båda kylningarna e helgalna ju ! Men kompresorn slår ju allt och vilket kap med 900 kr bara! fich du mde så du kunde kyla graffet då oxå?
men iaf 10p av mig !

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

Helt ärligt har jag aldrig haft problem med ESD-skador på komponenter, inte synliga eller märkbara ESD-skador i alla fall. Jag borde kanske vara ännu mer noggrann med sakerna men helt ärligt tänkte jag inte ens på att sakerna kan ta skada av att ligga på tex. ett sänglakan. Men jag lovar att vara ännu mer noggrann sen :D.

Tack för de positiva kommentarerna! Det uppskattas. Jag är inte världens bästa fotograf men bilderna duger tycker jag själv.

Ozoom: Jag fick bara ett enkelt kylarhuvud till kompressorn, det får räcka
Det är inte kylningen som sätter stopp för klocken nu hur som helst på graffet utan att det inte går att voltmodda med lyckat resultat, alltså voltmodd med hjälp av flashning, löda å greja vågar jag inte än. Jag ska testa att klocka lite till förresten.

Processorn är ju också bara klockad till 3000mhz, jag tror att det inte är en så bra steppning på den. Men det spelar ingen roll eftersom jag bara använder det här systemet för att testa mach2:an. Det blir viktigt sen med en QuadCore och ett bra moderkort. Då ska jag ha bra grejer :D. Det väntar en rolig framtid i alla fall.
Jag kan varmt rekommendera kompressorkylning till de som är sugen. Försök få tag på begagnat, det är inte så svårt att få tag på för runt 1500-2000 och lätt mer prisvärt än ett nytt system som kostar skjortan.

Ha de gött så hörs vi!

blade80

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Cooooooolt!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Jäklar vad bra!!! det är ju som en mindre historia. och en bra sådan!

Jag vill se mer bilder på det du kommer och göra sen. Och även hur mycket du kan överklocka processorn!

Visa signatur

LinuX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizo
Jäklar vad bra!!! det är ju som en mindre historia. och en bra sådan!

Jag vill se mer bilder på det du kommer och göra sen. Och även hur mycket du kan överklocka processorn!

Japp det lovar jag. Blir lite mindre nu ett tag. Ska greja klart studier nu till veckan. D-uppsatsen ska göras klar åsså sen är det jobbsök. Fan va skönt! Sen är man fri.

Sen ska jag greja på mer.

Tack igen för kommentarerna!

Höres!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

fan vilket härligt galleri, 10p, tittat å läst på allt, finns inget skönare chassi än HX08

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk
Avstängd

Vad för säljer du dina dator delar när du kan andvända tillexempel x2 cpu till fem åringen?

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk

Mach2 Holly smoke... 850 inkl frakt!!!! Jävlar. Inte dåligt byte där du. Hoppas man har samma tur när de blir dags
Minns galleriet innan re-maken riktigt härligt chassie redan då.

Den där mach'en alltså. Ska titta vidare nu, var tvungen att kommentera så fort ja såg priset.

edit: Såg ju galant ut. Bra moderkort framöver skulle väl vara ASUS P35 (vet inte om de säljs ännu), eller eVGA 680SLI har man ju sett på en och annan kompressorkyld rigg. Kostar lite också
Själv ser ja fram emot ATI's SB790 till nov-dec, hittils så slår ju Agena-kärnan Intel's quadcore men sen får man ju inte glömma 45nm's Penryn. Spännande strid om nu *speciellt AMD* lyckas få ut sitt i TID.

Kör hårt!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Proffsmoddare

Mycket trevlig läsning

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Avstängd

Milt sagt söndermoddat chassi, men så manlig det bara kan bli.

Permalänk
Medlem

riktigt imponerande. kul att se alla upgraderingar

Permalänk
Medlem

nya bearlake P35 är ju bra chipset om du ska köpa nytt moderkort till c2d. Om du ska köra med P965 så har asus en del bra moderkort bla commando och abit
har ju sitt gt ;). Om du lyckas får tag på DFI Infinity P965-S så är det också ruggigt

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk

Imponerande hög klock på ditt graffe.
Flashat bios?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Imponerande hög klock på ditt graffe.
Flashat bios?

Nä faktiskt inte, jag har testat att flasha men det funkar inte bra alls. Hur jag än gör så blir kortet instabilt. Jag letar faktiskt efter en modd som funkar, en mjukvarumodd alltså. Men jag har läst att fler har samma problem, det funkar att ändra värdena men det enda som händer är att kortet blir instabilt vid load, temperaturerna är bra men det skiter sig ändå. Någon som har en lösning kan ju höra av sig

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Det är sådär en dator ska se ut

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

ska lägga upp lite bilder på min nästan lika stora aopen när jag får mina delar från komplett. hoppas det upp skattas

Visa signatur

...

Permalänk

Vi får hoppas att den där kabelhärvan inte blir medveten om sin exsistens och anfaller:) Vet du hur mycket ström hela systemet drar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunemannen
Vi får hoppas att den där kabelhärvan inte blir medveten om sin exsistens och anfaller:) Vet du hur mycket ström hela systemet drar?

Jo du, det är verkligen kabelhärva på den där bilden men den är fixad nu.
Nytt skrivbord och fint dragna kablar hela vägen nu. Laddar upp bilder snart.

Nä jag har faktiskt ingen koll på vad systemet drar men ska kolla upp det också. Ska till classe och köpa en watt-mätare. Är på semester nu.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning!

Köpte du kompressorn av Mean Machine eller?

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Jag vet faktiskt inte vem jag köpte den av, billig var den i alla fall

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

klockren 10P redan innan jag han läsa någe Riktigt Ögon godis

Permalänk
Medlem

schysta bilder blade

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Sådärja, så där det ska se ut. *tummen upp*

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha alla, som jag tidigare har skrivit så har jag inte så städat och fint som man kan ha. Men det funkar kanon och det är faktiskt mer tanke bakom varje sak än vad bilderna visar

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.