Permalänk
Medlem
Citat:

Inget illa menat.. Men du kan inte skylla på Linux för att Du inte vet hur man hanterar en specifik inställning/funktion i Ubuntu.

Nej, hur skulle jag som just installerat veta hur man gör allt? Jag har följt guider/forumposts som säger. "Gör det här så kan du installera ATI-drivers och välja upplösning". Funkar det då? Nepp. Knappast jag som gjort fel, det är inte så svårt att följa guider.
En guide hade en rolig rad som krashade X också. Trevligt.

Skit syftade på att det inte går att fixa upplösningen.

Nu ska jag testa x antal grafikkortsguider som troligen inte hjälper heller för upplösningproblemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lanix
Jämbördiga? Jag vet inte. 3 dagar sedan jag installerade Ubuntu och jag har inte fortfarande lyckast göra en sådan _simpel_ sak som att kunna få välja 1280x1024. Hur många löjliga guider jag än följer, hur mycket jag än ändrar xorg.conf så tillåts jag inte välja 1280x1024. Man undrar verkligen varför Linux inte är större.

Du använder förmodligen vesa drivrutinen som bara klarar 1024x7XX. Men fungerar med alla grafikkort.
Vad har du för grafikkort? Det är den viktigaste frågan, Utan att veta svaret på den så kan ingen hjälpa dig.

öppna en terminal och kör kommandot:
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Drivrutin nv för nvidiakort och ati för ATi kort. OBS! OSS drivrutiner! Dålig eller ingen 3d acc.
markara önskade upplösningar med mellanslag.

annars så kan du installera Envy
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/2007/03/installera-atinv...

EDIT:
Min vän, Läste nyss att du har ett ATi kort.
Och nu blir jag fan förbannad på dig. Att du ska gå och skylla på ubuntu då ATi inte kan skriva drivrutiner.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

tjoo, nä nu blev jag sugen på linux. Ska lägga in det ikväll då det endå itne finns något nytt min dator pallar hoppas bara jag får igång wow nu. Sket sig sist (3d stödet) men då hade jag ett ati kort i burken.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Har inte ork eller tid att lära mig något annat operativ. :\

Permalänk

GAMERS KÖR WINDOWS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lanix
Jämbördiga? Jag vet inte. 3 dagar sedan jag installerade Ubuntu och jag har inte fortfarande lyckast göra en sådan _simpel_ sak som att kunna få välja 1280x1024. Hur många löjliga guider jag än följer, hur mycket jag än ändrar xorg.conf så tillåts jag inte välja 1280x1024. Man undrar verkligen varför Linux inte är större.

Får gratulera då till att du lyckas misslyckas med Ubuntu feisty
Det är ju verkligen så enkelt man kan ha ett OS, funkar klockrent out-of-the-box, finns ju tom färdigt så man bara kan bocka i så lägger Ubuntu in grafikdrivis själv. Ett tips är ju att sälja bort ditt eländiga ati-kort och köpa nvidia, underlättar helt klart med bättre drivisar. Skulle i ren protest bojkotta ati...

Kan säga att igår saknade jag Ubuntu oerhört mycket. Skulle fixa ett brännprogram till mitt nyinköpta Vista home premium, höll på och bökade och krånglade i fan en timme innan man lyckades hitta nåt och få det installerat. I Ubuntu: Bara starta terminal och :sudo apt-get install gnomebaker, så får man ett suveränt brännprogram, funkar i stort sett lika bra som Nero, som kostar 400:-
Den som säger att det är krångligt att installera saker i ubuntu vet inte riktigt vad han pratar om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan säga att igår saknade jag Ubuntu oerhört mycket. Skulle fixa ett brännprogram till mitt nyinköpta Vista home premium, höll på och bökade och krånglade i fan en timme innan man lyckades hitta nåt och få det installerat. I Ubuntu: Bara starta terminal och :sudo apt-get install gnomebaker, så får man ett suveränt brännprogram, funkar i stort sett lika bra som Nero, som kostar 400:-
Den som säger att det är krångligt att installera saker i ubuntu vet inte riktigt vad han pratar om.

Annars så finns det redan out of the box stöd för Iso filer. Högerklicka och välj "Öppna med Cd-dvd skaparen".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trill
Annars så finns det redan out of the box stöd för Iso filer. Högerklicka och välj "Öppna med Cd-dvd skaparen".

Även för .uif filer? Fanns bara MagicISO som kunde hantera dom, och trial av den var dom så hyggliga att dom gjort så man inte kan hantera mer än upp till 300 mb Inte så lätt då om man inte vill vara ful och olaglig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Även för .uif filer? Fanns bara MagicISO som kunde hantera dom, och trial av den var dom så hyggliga att dom gjort så man inte kan hantera mer än upp till 300 mb Inte så lätt då om man inte vill vara ful och olaglig.

Ingen aning vilka filer som går.

Det där med att högerklicka på iso filer är dock standard i Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trill
Ingen aning vilka filer som går.

Det där med att högerklicka på iso filer är dock standard i Ubuntu.

Jaha, i Ubuntu du pratade om...trodde du menade Vista först jag

Permalänk
Medlem

När du säger att Windows är ointiutivt undrar jag vilken Linux-dist du kör. Jag har provat ett antal med KDE, Gnome och Enlightenment men jag tycker inte de är så värst intiutiva eller användarvänliga. Jag skulle vara glad om det fanns en dist som fungerade out-of-the-box men de flesta kräver en del kunskaper och konfiguration som förutsätter att man gillar att hacka. Linux är inget operativsystem - det är en hobby. Linux har långt kvar till ett operativsystem som är så enkelt att installera och konfigurera som Windows. Enligt min uppfattning finns det bara ett fåtal distar som är enkla för en vanlig obildad människa att installera. Då ska det sägas att dessa inte alltid är helt smärtfria att installera.

Vidare kör jag ett ekonomisystem som bara finns för Windows. Jag tror inte det finns så många ekonomisystem som finns för annat än Windows - det är ju branschstandard på kontor sedan PC:ns genombrott.

Permalänk
Medlem

OSX86.
Kolla in det era nördar

Permalänk
Medlem

håller mig till win.
alltid skoj å läsa folk som hacka på windows , sen andra som hackar på linux, kommer aldrig att försvinna dessa återkommande diskuttioner.


tack för en roande tråd åter igen *s*

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd

Jag har iallafall gett Ubuntu-disten en chans. Men det är inget för mig iallafall... finns inte många spel som fungerar där.

Och inga av de program jag vill använda fungerar där heller så... Windows är ett ganska så självklart val.

Plus att Windows är så mycket enklare att använda... men det är väl som sagt vad en vanesak, och att man lärde sig det först.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag körde också dualboot Ubuntu WinXP32 ett tag. Gillade verkligen linux. Otroligt skönt.

Problemet var dock att jag i 99% av fallen valde att boota xp då jag spelar. I långa loppet var det då ingen ide att fortsätta.

När linux fungerar perfekt till spel så är valet självklart.

Permalänk
Medlem

Va fan, låt denna onödiga tråd dö ut.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Låt oss använda Windows, stör ni er på det så behöver ni inte ens gå in i diskusen för Microsofts operativsystem.

Operativsystem är som en ask choklad.
Det finns bra och dåliga praliner, bara för att ni inte gillar den pralinen som kallas Windows så betyder det inte att det finns många som gillar den.
Och Linux är inte den bästa pralinen i asken precis.

SO...
Let it DIE!

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Avstängd

tänkt köra linux, men sen såg jag denna tråd och ångrade mig, bara på grund av trådskaparen... ujsh och fy vilket folkslag ni är!

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd

Har man haft Linux så är Windows som ett äkta skit, samma sak för dom som har haft Windows och startar Linux.. Samma sak med Mac OS X!

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Medlem

Om man ska testa Linux vilket är då det mest användarvänliga och lättaste versionen?

Visa signatur

NZXT Hush, Corsair HX520W, Intel E6750, Gigabyte GA-P35-DS3, XFX 8800GTS, Corsair XMS2 PC5400/675MHz CL4

Permalänk
Medlem

Om man ska testa Windows, vilken version ska jag köra då? Har tänkt använda det i virtual box. Behöver jag installera antivirus och trojanskydd även om jag kör det virtuellt?
Vad bör man tänka på om man inte kan Windows alls?
Jag vill testa Windows då det är väldigt många, och det är många som säger att det är bättre. Har bara haft helt sjukt dåliga erfarenheter av det men måste ju ge det en chans.

Permalänk

Min ork på Windows har faktiskt försvunnet efter all strul jag har haft med windows den senaste perioden. Värst av allt är alla dessa program som man måste använda och som slöar ner datorn fast man inte använder dem, avinstallerar man dem så ligger det ändå skit kvar så man måste formatera.
Nu tar min stationära dator runt 10minuter att helt starta winXp och många väldigt enkla moment, kan ibland låsa datorn i flera sekunder innan något händer.

Med ett bättre OS så påverkas inte prestandan i hur många program man har installerad, på windows så har jag enbart installerat dem program som jag använder under perioden. Tänk att kunna ha installerat alla programvaror man äger utan att datorn helt skulle tappa musten.

Problemet är bara programutbudet och så att ordspråket "gräset är alltid grönare på andra sidan" inte stämmer.
Nå jag planerar nu på att försöka göra MacOs som mitt primära os för surfning, rapportskrivning etc. Windows kommer jag ej ifrån hur mycket jag än försöker, men en stor del vid datorn gör jag faktiskt saker som går att göra på vilket os som helst. I.o.m. att word 2008 kommer till MacOs, så är inte rapportskrivning något som helst hinder.

Problemet med linux (ubuntu som jag också använder) är att det fungerar jättebra för mig vid surfning etc, men sedan måste jag använda t.ex. word och då är det och starta om och vänta en evighet. Så jag låter datorfanskapet stå ingång med windows på från första början.
Med macOs finns ju word och orsaken varför openoffice inte duger åt mig är främst rättstavningen som suger rejält där.
-Att jag inte är den bästa på att skriva och formulera sig, är bara ett ännu större skäl till att använda bättre hjälpmedel för ändamålet när man skriver rapporter.

En annan orsak till macOs är att efter ha använt unixprogram denna period, så har jag väl förstått vad ordet användarvänlighet betyder.
*Vet att macOs har unixkärna, dock ej tradionellt unixgränsnitt mot användaren*
Nu skall jag inte klaga på själva unix, men de programvaror jag använde där hade programmerarna inte alls hört talas om ordet användarvänlighet.
Inkonsekventa menyer, ibland måste man klicka på en text för att ändra parametrar. I nästan identiska menyer i samma program måste man gå via en meny för att ändra parametrarna.
I menyer där olika val finns kan ibland vissa val vara gråmarkerade (precis som i windows), vilket jag självklart ibörjan trodde innebär att de ej gick att välja.
Osv, osv...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strema
Om man ska testa Linux vilket är då det mest användarvänliga och lättaste versionen?

En smaksak, ubuntu är en väldigt populär och användarvänlig.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Min erfarenhet av Linux:

Installerade Ubuntu.
Fick inte igång musen. (Vilket jag anser som en självklarhet att det ska funka)
Följde 5 (!) olika guider till att få musfan att funka. Inget hjälpte.
En sjätte lösningen var att skriva en uppsats i "cmd" promten.
Efter reboot så funkade musen fortfarande inte, heller inte HALVA targetbordet, från F5 och vänster.
Sen så gav jag han ett "fuck off" i formen av Format C:

OS X var mycket lättare, snabbt smidigt och lättanvänt. Dock kan man inte ha det på en PC legalt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Linux har LÅÅÅNG väg kvar till något som heter användarvänlighet.

Sitter själv och kör XP, Vista, och Ubuntu, och visst är Ubuntu enkelt, men ärligt talat så fort det är något som strular eller det gäller att få något som man vill på ett visst sätt så är det ett helvete att först lära sig hela processen och sen göra det.

Windows är klart mest överlägset Linux idag, framföralt på användarvänligheten, och därför använder de flesta windows.
I och med detta så säger jag inte att Linux är dåligt, för det är det verkligen inte, det var faktiskt enkelt att installera och få igång "grunden" iaf. Tyvärr så kantas resan av massor med körining av terminal för enkla grejer. Fil och mappsystemet är inte så användarvänligt, och framförallt ifall man verkligen vill ha windowsanvändare som går över till linux.

När jag ville installera server och bad om hjälp här på forumet så var folk snabba med att "CLI" är enkelt, det är rena barnleken. Självklart är det rena barnleken när man kan det, men för de allra flesta som inte vet ens vart de skall leta efter grejjerna är det knappast enkelt oavsett hur många kommandon man kan utantill.

Människor hittar bäst rent visuellt, och det är vad hela windows går ut på, och därför är windows ett kraftigt operativsystem. Visst drabbas windows av virus och liknande, men allteftersom Linux ökar i popularitet så kommer även dessa OS drabbas av virus och "problem".

Windows är fortfarande överlägset tyvärr, och Linux har en bra bit kvar tills det ka på allvar börja konkurrera med windows.

Permalänk
Inaktiv

Jao. I Windows brukar det ofta kunna vara "gå dit och klicka i det där" eller "kör det här programmet så ska det funka sen".

I linux ska det vara typ "skriv det här och det här och det här och det här och det här och det här och det här och det här och det här och det här och det här och det här så ska det funka sen. Enkelt va?"

Permalänk
Medlem

De största misstaget de flesta gör som testar linux eller annat *nix operativsystem är att de försöker använda det som windows. Sen när dom upptäcker att det inte fungerar som windows ger de bara upp, enligt mig är linux lättare än windows.

Så ni som vill testa Linux vill jag bara säga att ge inte upp. Det blir lättare ju mer ni använder det. Skulle ni testa windows för första gången idag skulle ni garanterat bli chockade över hur svårt det är.

Ghosty: På vilket sätt är mapp och filhanteringen dålig? Det är överlägset jämfört med röran i windows. I *nix system så har man alla biblotek under libs, man har alla konfigurationsfiler under /etc man har alla loggar under /logs etc etc. Ordning och reda på allt. Öppna System32 mappen i windows och skåda röran ;P Man blir ju nästan mörkrädd ocm man jämför med *nix.

"Visst drabbas windows av virus och liknande, men allteftersom Linux ökar i popularitet så kommer även dessa OS drabbas av virus och "problem"."

Typiskt windows argument, hur sårbart ett system är har inte med hur stor användarbas plattformen har, utan det handlar om systemdesign. Men det är klart, av någon anledning ska alla windowsanvändare sitta med administratörkonton hela dagarna, inte konstigt att windows blir sårbart. De flesta virusen utnyttjar att användaren har fler privilegier än nödvändigt.

Permalänk
Medlem

Har en installation med Ubuntu installerad men tyvärr använder det mindre och mindre, har nog inte startat det en ända gång senaste månaden, Andledning, föredrar helt enkelt Windows som jag förstår mig på bättre samt är väldigt mycket mer stabilt.
Är lesen men användarvänligt är inget Linux system, som jag upplever det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Fick inte igång det trådlösa.
Fick inte igång ljudet.
Dessutom stängde skärmen av sig efter 10 min lusläste 1000 tals guider men inget funkade så ut åkte skiten.
Linux=jävla hobby os.
Det ska ju inte vara meningen att man måste skaffa hårdvara som kanske funkar med linux när man köper dator eller ?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
De största misstaget de flesta gör som testar linux eller annat *nix operativsystem är att de försöker använda det som windows. Sen när dom upptäcker att det inte fungerar som windows ger de bara upp, enligt mig är linux lättare än windows.

Så ni som vill testa Linux vill jag bara säga att ge inte upp. Det blir lättare ju mer ni använder det. Skulle ni testa windows för första gången idag skulle ni garanterat bli chockade över hur svårt det är.

Ghosty: På vilket sätt är mapp och filhanteringen dålig? Det är överlägset jämfört med röran i windows. I *nix system så har man alla biblotek under libs, man har alla konfigurations filer under /etc man har alla loggarna under /logs etc etc. Ordning och reda på allt. Öppna System32 mappen i windows och skåda röran ;P Man blir ju nästan mörkrädd ocm man jämför med *nix.

"Visst drabbas windows av virus och liknande, men allteftersom Linux ökar i popularitet så kommer även dessa OS drabbas av virus och "problem"."

Typiskt windows argument, hur sårbart ett system är har inte med hur stor användarbas plattformen har, utan det handlar om systemdesign. Men det är klart, av någon anledning ska alla windowsanvändare sitta med administratörkonton hela dagarna, inte konstigt att windows blir sårbart. De flesta virusen utnyttjar att användaren har fler privilegier än nödvändigt.

Hur är linux lättare än Windows?

Windows: Gå till kontrollpanelen --> öppna det du ska --> klicka i en ruta eller så.
Färdigt.

Linux (som jag fattar det?): Gå in i...ja, vad kallar man det? Motsvarande till den här datorn? --> gå till mappen /etc (om jag förstår dig rätt?) --> hitta rätt fil och öppna den --> hitta rätt värde och ändra det

Sen vet jag inte, eftersom jag har i princip noll erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Hmm fattar inte varför alla håller på med sånt här ? alla tycker olika.. är det så svårt att aceptera ? liksom jag tänkte nyss ge linux ett försök så jag började installera ubuntu på min gamla burk.. slutade med att jag ryckte ut el sladden bara för att det hängde sig hela tiden... så blir tbx till xp allt laggande men häldre det än att det hänger sig...

anledningen till att dom som väl använder windows oftast inte gillar linux är nog för att linux är mycket svårare att lära sig från grunden och lite mer avanserat än XP / Vista... liksom i windows är det bara att sätta i en skiva klicka på nästa nästa nästa sen poff ett nytt program installerat. medans i linux så som jag har förstått det så kan man bli tvungen att ändra på halva OS'et om man har otur ? sen om det blir 10 gånger stabilare och bättre eller inte det är en annan sak... men tror inte att alla är villiga att lägga ner al den energi för att göra det när man kan göra det 100 gånger lättare i windows

Visa signatur

here we go!