Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
folk snackar att jag inte kan skriva så man förstår, men detta tar ändå priset fattar inte alls va du sa där. gör om gör rätt

oj... brukar redigera när jag skriver men antagligen gick det ruskigt fort och min hjärna hängde inte med eller mina fingrar.

jag skrev:

men testade du inte block och grejor utanför lådan först?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
oj... brukar redigera när jag skriver men antagligen gick det ruskigt fort och min hjärna hängde inte med eller mina fingrar.

jag skrev:

men testade du inte block och grejor utanför lådan först?

okej du är förlåten ,jag vet skälv hur det är vilket inte alla stavnings poliser här på forumet gör. detär ju sånna som gillar o klaga på allt

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
okej du är förlåten ,jag vet skälv hur det är vilket inte alla stavnings poliser här på forumet gör. detär ju sånna som gillar o klaga på allt

japp det är lugnt ändå.

Permalänk
Medlem

Hadde precis vart hemma hos polarn o hittat en gammal server i hans förråd. Den köppte jag givetvis

Polarn o jag kulle bära hem den, ca 3 km...
Tungt var det men som tur va hittade jag en 'snowracer' på vägen hem, på den ställde vi servern o drog fram, det funka ju skitbra..
Tills vi kom till ett vältrafikerat övergångsställe med typ refug i mellan höger och fänster filen, när vi va på refugen tänkte jag att det kanske är bäst att bära den över här så slipper den ramla av o bli överkörd...

Polarn stanna för att kolla så jag fick upp den, vägde väll ca 30 kg, va ju lite tungt.

Polarn drog iväg 'snowracern' och givetvis så hadde jag fastnat med foten i den, han fatta ju inte det o drog på ännu mer, han ville ju komma över, det kom ju bilar, jag föll handlöst ner i backen (hadde ju en 30kgs burk i famnen)
landade på vänster långfinger , tja 30 kilo med hörnet rätt ner i fingret , ganska härligt, så jag låg o sprattla med en server på fingret mitt i körbanan, givetvis ska en A-traktor med massa tuffa tonnåringar komma o skratta ut mig...

Skrot blev det av både servern och fingret, blev att åka in till sjukan då fingret vart helt uppfläkt, lyckat va?

Lite långsökt, hursäkta.

Permalänk
Medlem

Skulle rätta till en sladd inne i datorn och lämpligt nog föll plexiglaset med fläkten rakt över handet så tre knogar fick omplåstras...
Till er som inte fattat det än var dator på!

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Medlem

haha, största missen jag gjort är nog när jag byggde min första dator, jag glömde att sätta distanser mellan moderkortet och chassit xD jag satt uppe hela natten och undrade va fan som var fel nästa dag förde jag datorn till en data butik och de sade att moderkortet hadd kortslutits xD allt annat fungerade förutom moderkortet... fick nytt moderkort på garantin som tur

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Corsair H110i | Asus ROG STRIX 1060 6gb | HyperX 16gb DDR4 | Phanteks P400 | Corsair CX550M | Samsung Ultrawide 34" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
folk snackar att jag inte kan skriva så man förstår, men detta tar ändå priset fattar inte alls va du sa där. gör om gör rätt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
okej du är förlåten ,jag vet skälv hur det är vilket inte alla stavnings poliser här på forumet gör. detär ju sånna som gillar o klaga på allt

Dubbelmoral Du gnäller på att folk klagar sen så klagar du själv

Den där meningen förstod man ju dock helt utan problem, som han skrev Var ju bara ett v istället för c (v och c ligger bredvid varandra på tangentbordet om du inte visste det) och ett mellanslag för tidigt. my god.. jag förstår att den meningen var sjukt svår att förstå

Aja, ontopic nu.

Min största miss gjorde jag för runt 8-9år sen.
Jag hade precis införskaffat mig ett värstinggrafikkort alá Riva TNT2 32MB med TV-out som jag hade installerat i min P3 500Mhz@600Mhz-dator med 256MB ram, glad som jag var så ville jag ju se vad grafikkortet gick för, så jag satte mig och spelade favoritspelet som nyss kommit ut, Quake 3, med grymma 15-25FPS, eller vad det var på max kvalité

Efter ett par timmars spelande så fick jag för mig att jag givetvis ville känna efter hur varmt grafikkortet hade blivit för att se om det fanns lite rum för överklockning. Så..
Bort med chassiesidan, in med handen, känner på grafikkortet och bränner mig så att jag får ett sånt cp-ryck att det börjar blixtra till, brinna och rummet släcks ned.

(jag hade kommit åt kablarna från nätaggregatet, som helt plötsligt fått för sig att kortsluta sig i varandra, så det började brinna till i nätagget varpå proppen till rummet gick)
...jag hade givetvis glömt bort att isolera min snabbmodd jag nyligen hade gjort på en av mina 80mm-fläktar. )

Då alla mina 80mm fläktar var med 3pins-uttag som ska sitta på moderkortet, så kunde jag ju inte nyttja alla mina fläktar då det inte fanns tillräckligt med fläktkontakter på moderkortet.

Så jag hade kapat kablarna på en av dom och offrat en floppy-strömkabel som jag också hade kapat från nätagget som jag sedan hade tvinnat ihop, utan isolering runt, då jag "bara skulle testa en snabbis" men man fastnade ju tyvärr med att glädja sig åt att kunna spela quake 3 och glömde ju snabbt bort detta.

Jag var givetvis skitskraj för att jag brännt sönder allt i datorn utöver nätaggregatet.
Som tur var hade jag ett till nätaggregat liggandes som snabbt åkte in i burken, med svetten rinnandes ner för pannan efter jag installerat det så hoppade datorn igång och funkade utan problem.
Jag kan säga att jag vart sjukt glad över att det inte var värre än så Då datorn hade kostat mig hur mycket som helst!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Jag har gjort 2 stora misstag

1: Drog på den lilla röda knappen på baksidan av min 486:a för jag hade hört den blev "bättre" datorn small och nästa alla kort rök, proppen small och hela huset luktade brännt. Fick dra fram en jävla lögn om vad jag hade gjort då jag bara var 10 år när detta hände.
2: Monterade proccesorn fel och bröt 2 pinnar dock fick jag 2 koppar trådar fastlöddade och sen dess har den fungerat ok.

Permalänk

Här ska ni få min syrras recept på sprängt nätagg.

Du behöver:
En gammal dator med gammalt nätagg och noll luftflöde
En överaktiv katt som löser hår hela jävla tiden
En så liten lägenhet du kan hitta (i hennes fall 25kvm)

Placera katten och datorn i lägenheten. Slarva med städningen. Busa med katten så det flyger hår överallt. Städa aldrig datorn. Snart är datorn väldigt pälsig invändigt, och det säger Pang!

Sen sprang hon ner på classe och köpte ett nytt nätagg, jag fick sitta i telefon och hjälpa hon koppla in det.

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem

Detta är inte min tabbe men jag var där iallaf.
En på skolan där jag gick som yngling tyckte att det var kul med alla knappar på chassie´n som stod i datorsalen...

Han hadde denna gång hittat volt knappen bak på nätagget till en av datorerna i datorsalen med 15datorer..

230 blev 110 och poff...

poff-poff-poff-poff-poff-poff..mm
(alla datorerna slocknade med kanske 0.5sek mellanrum)

15stycken datorer gick pajj den gången... Nu när jag tänker tillbaka (10år sen) så måste ju det ha blivit någon överspänning som orsakade an total kollaps av hela del lilla nätverket...

Vi fick iallafall aldrig vara i datorsalen igen pga det klantashlet.

Permalänk

Alltså, ett antal tangentbord har ju förstörts av drycker, en del möss har blivit sönderslagna vid ursinne av dataspel.

Ett par hårddiskar har ju också pajat, främst av att strömmen har varit på, doh! Dessa går väl att laga till en dyr pening? Har iaf sparat en del gamla hårddiskar i fall jag fixar det i framtiden...

Annars var det en jobbig sak jag gjorde mot min pappas dator när jag var i yngre tonåren. När jag satt och surfade på hans aströga laptop, med 100 program nere till höger i taskbaren och 1000 ikoner på skrivbordet (ni vet hur föräldrar kan vara), tog det så lång tid att ladda en hemsida, kanske beroende på modemuppkopplingen, så jag blir ursinnig och slår igen den.
Vad jag inte tänkte på var att skärmar är rätt omtåliga så det blev en fin liten spricka (ca 3-5cm) över skärmen! :/

Permalänk
Medlem

hade en sata hårddisk som jag precis kopplat in i hdd racket, men behövde skruva lös nät agget för att få in hårddisken (htpc chassi) så, när jag ska trycka ner nät aggregatet igen så är det nått som tar emot, jag tänker inte mer på det och bara trycker ner den. nånting knäpper till och nät agget kommer på plats, jag märker det inte föränn jag tittar på hårddisken, hela sata kontakten är avbruten och sitter inne i hårddiskens uttag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scoutledaren

Annars var det en jobbig sak jag gjorde mot min pappas dator när jag var i yngre tonåren. När jag satt och surfade på hans aströga laptop, med 100 program nere till höger i taskbaren och 1000 ikoner på skrivbordet (ni vet hur föräldrar kan vara), tog det så lång tid att ladda en hemsida, kanske beroende på modemuppkopplingen, så jag blir ursinnig och slår igen den.
Vad jag inte tänkte på var att skärmar är rätt omtåliga så det blev en fin liten spricka (ca 3-5cm) över skärmen! :/

Blev pappa glad?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Kortslött morsans jobb-laptop som då kostade ca 30.000 - 40.000 kr (nån super duper AST-burk) när jag skulle lira DOOM med parallelkabel, slog knistor ur porten när jag kopplade in kabeln med bägge burkarna igång. Den stendog ^^ Att jag sen hade packat burken full med spel var väl heller inget som gladde arbetsgivaren direkt.. har även förstört polarens farsas modem genom att koppla in 3-4 adaptrar för att till slut kunna trycka in den i fel port på någon gammal PC. Steg rök ur modemet hahaha.. det här var ca 15 år sen så man har ju lärt sig en del med åren

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

en polare plockade fram mitt softairgun och sköt på skärmen..
han hävdade att det inte var nån kula i

fanskapet till spricka hamnade i mitten av skärmen så det blev ju extra irriterande

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
en polare plockade fram mitt softairgun och sköt på skärmen..
han hävdade att det inte var nån kula i

fanskapet till spricka hamnade i mitten av skärmen så det blev ju extra irriterande

oj va min kompis hade fått betala för detta misstag om det vart min skärm ,inte så kul för dig att ha ett kulhål mitt i skärmen om den nu funka efter det så va det i allfall tur

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

Många som har haft sönder aggen men jag har lyckats kortsluta mitt antec agg många gånger men det slår blixtsnabt av så får man vänta 5min så går det i gång.

Visa signatur

Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jetor_88
Många som har haft sönder aggen men jag har lyckats kortsluta mitt antec agg många gånger men det slår blixtsnabt av så får man vänta 5min så går det i gång.

Har råkat ut för det några gånger också. Man blir lite skraj då de händer men då rycker man ut strömsladden trycker på knappen några gånger, stoppar i sladden å trycker igen så funkar de oftast igen, ibland måste man vänta en liten stund. Nätagget är ett aopen 350w

Permalänk
Medlem

Jag satte en kontakt till ljudkortet i helt fel uttag. (Det var mörkt och kontakterna ser ungefär likadana ut + sitter ganska nära varandra)

På mitt moderkort finns det två uttag för CPU-fläkt (två liknande dock olika system men samma strömkrets). Det ena av detta uttag måste ha kortslutits för nu får CPU-fläkten dubbelt så mycket kräm och låter som fan. Kallt blir det men låter gör det, jag vet inte vad jag värderar mest haha

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt min första "värsting dator" med ett 6800gt som jag skulle plocka ihop men av någon anledning tänkte jag ta ur grafikkortet igen och lyckades bryta av plastflebben som spärrar kortet i bakkant på pci-e porten.

Nåja det var ju lite klantigt men datorn funkar ju utan den tänkte jag, så i med grafikkort igen och installera windows osv...
Men så fort jag drog igång något krävande så la datorn av, tog en stund innan jag såg att den lilla plastbiten hade trillat ner i nordbryggans fläkt och spärrade den så den inte fick någon kylning.

Fick byta nordbryggekylning efter det då fläkten aldrig blev sig själv igen, den var nog halvbränd skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
Jag hade köpt min första "värsting dator" med ett 6800gt som jag skulle plocka ihop men av någon anledning tänkte jag ta ur grafikkortet igen och lyckades bryta av plastflebben som spärrar kortet i bakkant på pci-e porten.

Nåja det var ju lite klantigt men datorn funkar ju utan den tänkte jag, så i med grafikkort igen och installera windows osv...
Men så fort jag drog igång något krävande så la datorn av, tog en stund innan jag såg att den lilla plastbiten hade trillat ner i nordbryggans fläkt och spärrade den så den inte fick någon kylning.

Fick byta nordbryggekylning efter det då fläkten aldrig blev sig själv igen, den var nog halvbränd skulle jag tro.

Själv så märkte jag att det var nått som tog emot när jag skulle ta ur ett grafikkort så jag hejdade mig och tryckte ner den där plastbiten men det var jag det

Nåja misstag kan alla göra och det är mänskligt att fela eller som dom lärda svänger sig med : Errare Humanum Est.

Permalänk
Medlem

Jo men jag såg inget som tog imot, kylaren döljer ju en del

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
Jo men jag såg inget som tog imot, kylaren döljer ju en del

Var väl så att jag kände ett motstånd men du kanske är van vid motstånd :cool:?

Permalänk
Medlem

Eller så är jag bara jäkligt stark

Permalänk

För många år sedan byggde jag en dator åt min dåvarande flickvänns syster.
Byggde ihop allt och hade lådan öppen på golvet. Givetvis tappade jag en skruv som givetvis rammlade ner i lådan och rullade in under cpu sockeln. Härliga ljud och miny fyrverkeri av gnistor. Datorn var givetvis totalt död. Ringde försäkringsbolaget och berättade vad jag gjort. Fick svaret det var ju dumt. Fick dock ett telefonnummer till en firma i stan som man kunde lämmna in till.
Under denna panik sålde jag alla mina fonder som jag då ägde och beställde exakt likadana prylar som satt i datorn. För jag ville ju inte berätta vad jag gjort.

Dock lyckades firman få liv i burken igen och där satt jag med en ny dator som jag inte alls behövde.

Garanterat det klantigaste jag gjort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonny Karlsson
För många år sedan byggde jag en dator åt min dåvarande flickvänns syster.
Byggde ihop allt och hade lådan öppen på golvet. Givetvis tappade jag en skruv som givetvis rammlade ner i lådan och rullade in under cpu sockeln. Härliga ljud och miny fyrverkeri av gnistor. Datorn var givetvis totalt död. Ringde försäkringsbolaget och berättade vad jag gjort. Fick svaret det var ju dumt. Fick dock ett telefonnummer till en firma i stan som man kunde lämmna in till.
Under denna panik sålde jag alla mina fonder som jag då ägde och beställde exakt likadana prylar som satt i datorn. För jag ville ju inte berätta vad jag gjort.

Dock lyckades firman få liv i burken igen och där satt jag med en ny dator som jag inte alls behövde.

Garanterat det klantigaste jag gjort.

Hahaha! Moderna versionen av att dräpa någons djur.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Kastade en hård musmatta från Dell i skolan, jag satt på ett bord och jag siktade på bordet 2 meter framför mig och skulle kasta musmattan på bordet framför. Jag gjorde så här: Jag kastade den hårda musmattan från Dell som en frisbee, den flög en luftfärd in i en 17" Samsung TFT och gjorde ett stort diagonalt streck över skärmen.

Som en kniv i väggen...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

har inget stort misstag jag har gjort men en kompis har :
han hade en del gamla datordelar som inte satt i nåt chassi så han bestämde sig för att bygga ihop en dator på golvet. han sitter och fipplar med nätagget och börjar sen bygga. när han är klar lutar han sig över bygget och trycker igång datorn med sladden från moderkortet och då exploderar nätagget!!! hans föräldrar blir lagom glada men han klarar sig i alla fall oskadd.
smartskallen hade ställt om nätagget från 230 till 110 volt!

Permalänk
Medlem

Tja, inte en sån dundertabbe precis... men hur som helst.. hade precis köpt en ny laptop och tyckte att avrack var ett j-vla onödigt program.. sagt och gjort så avinstallerade jag det... när jag ett par dagar senare skulle spela en cd-skiva (hade dessutom skrutit ganska mycket) och blev minst sagt nervös när ljudet är helt borta från datorn... ett par dagars kallsvett innan storbrorsan kom hem och räddade dagen... han hade också nyligen gjort en tabbe och en arbetskompis tipsade honom om att använda system återställning... sedan dess har jag åtminstone haft ljud.. men trådlöst och bluetooth fungerar fortfarande inte.. så ifall någon har ett tips... mitt namn är S.O.A.D.

Visa signatur

Nobody is perfect but I'm pretty fucking close, I think you better listen 'cause I know who you are, And I think that you should treat me like a superstar

Permalänk
Avstängd

Mitt största misstag är nog endå att jag lät min far få vårdnaden!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri