Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voidhanger
Låter jävligt spännande
Var jobbet en följd av en särskild examen, eller kommer du från gymnasiet? Vore kul att veta.

Som min käre SirMacke påpekade, går jag fortfarande i gymnasiet. Nu sommaren mellan tvåan och trean, ska jag alltså jobba som laboratorieassistent på Perstorp AB, ett av Sveriges största kemiföretag.

Går i "deras" skola, en fristående skola som drivs av Perstorp AB (vilket inte alls har att göra med att man får så spännande jobb ). Utbildningen är specialutformad, men vi brukar säga att det är en processkemisk utbildning med internationell profil.

I sommar ska jag jobba på ett av deras utvecklingslabb, det blir analytisk kemi, och mycket gas- och vätskekromatografer. Ska bli ruskigt spännande!

Visa signatur

Den här anslutningen har begränsad eller ingen anslutningsmöjlighet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Du är inte så bra på matte va?

Ett läsmisstag kan alla göra så för i h*lvete ta det lite lugnt här.
Lite halvpatetiskt med alla dessa som ska kommentera allt. Behöver liksom inte vara halvspydig hela tiden.
Jag hade fel med en nolla så ursäkta mig min store herre.

Permalänk
Medlem

Kommer få 17600 i ingångslön som installaionselektriker på manpower. Tror att det är ganska hyffsat för en lärling.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Är student. Har praktik detta året £16 000 per år.

Visa signatur

AMD OPTERON athlon 3800 x2. DFI LANPARTY nforce 4ULTRA D, 2x1 gig twinmos Chassi Themlake 3,3| GC = Powercoler x850 XT Vivo, Logitech G15, Aiwa surround System, NEC DVD Burner, 1 x 1 x 200 gig 1x500 gigmaxtor SATA 1, 1 x180 gig Western Digital 1x320 western

Permalänk
Medlem

cirka 26 000 på kontot varje månad, noll pejling vad jag har före skatt. Rätt ointressant med iofs.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Kommer få 17600 i ingångslön som installaionselektriker på manpower. Tror att det är ganska hyffsat för en lärling.

Du blir lurad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Du blir lurad

hur blev jag lurad? För att jag blir av med jobbet snart?:P men visst jag fick bara 17000 då jag fick gå runt och byta elmätare istället.

Men på vilket sätt blev/blir jag lurad?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Tjänar ca 25-26 brutto i månaden. Jobbar som konsult på en liten IT firma. Kul och omväxlanden jobb. Och lönen är helt okej för att vara ett förstajobb, är bara 19år.

Permalänk
Medlem

Tjänar mellan 22-30 brutto + provison + bonus. Allting beror på försäljningen och säsong. Jobbar på Hemglass och åker runt och säljer glass till kunder.

Är också bara 19 år, mitt första sommarjobb som jag fick och har sedan dess jobbat kvar. Detta p.g.a. jag inte har haft någon aning om vad jag ville plugga vidare.

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Titus^
Tjänar mellan 22-30 brutto + provison + bonus. Allting beror på försäljningen och säsong. Jobbar på Hemglass och åker runt och säljer glass till kunder.

Är också bara 19 år, mitt första sommarjobb som jag fick och har sedan dess jobbat kvar. Detta p.g.a. jag inte har haft någon aning om vad jag ville plugga vidare.

Soft jobb, trodde att "glassmän" fick rätt dåligt i lön.

Visa signatur

rragon

Permalänk
Medlem

Runt 4000 dollar per månad efter skatt, blir runt 32600 kr med dagens dollarkurs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Runt 4000 dollar per månad efter skatt, blir runt 32600 kr med dagens dollarkurs.

Offtopic, men har du varit och hälsat på El Palo Alto-trädet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Titus^
Tjänar mellan 22-30 brutto + provison + bonus. Allting beror på försäljningen och säsong. Jobbar på Hemglass och åker runt och säljer glass till kunder.

Är också bara 19 år, mitt första sommarjobb som jag fick och har sedan dess jobbat kvar. Detta p.g.a. jag inte har haft någon aning om vad jag ville plugga vidare.

Glassigt.

..

Kunde inte låta bli.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Offtopic, men har du varit och hälsat på El Palo Alto-trädet?

Har åkt förbi några gånger, men aldrig stannat och tittat noga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Fatrix
cirka 26 000 på kontot varje månad, noll pejling vad jag har före skatt. Rätt ointressant med iofs.

Fel!
Det intressanta är just bruttolönen.

Jorden är rund.
Julafton är alltid den 24:e dec.
Björnen skiter i skogen och man diskuterar alltid bruttolönen - Inte netto.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem

Ligger på dryga 400k per år, vilket jag tycker är riktigt lämpligt.

Inte så fruktansvärt högt så man får skatta ihjäl sig men samtidigt så kan jag göra precis det jag vill!
Men framförallt, jag trivs med det jag gör!

Licens/rörsvetsare

Permalänk

Ligger väl på ca 39000€ i årslön + en löneförhöjning på ca 6000€ nästa år, vilket blir ca 480000 kr.

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Medlem

8750 brutto
heltid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
hur blev jag lurad? För att jag blir av med jobbet snart?:P men visst jag fick bara 17000 då jag fick gå runt och byta elmätare istället.

Men på vilket sätt blev/blir jag lurad?

Innan jag svarar, är det Manpower El o Tele eller manpower?

Varför jag vet är att jag blev anställd där för tre år sedan. De ger dig falska förhoppningar och lurar dig hela tiden och får dig att tro att bättre saker är på gång hela tiden. Är du 19 år och precis gått ut gymnasiet är det bra, men efter ett år ska du se över din situation.

Är du på manpower el o tele går du under installationsavtalet och då ska du ha en ingångslön på 17878. Då man som lärling inte får jobba själv och därför inte åka runt själv och byta elmätare börjar alla som andra årsmontör och därav ingångslönen. Har du mindre än det ska du kräva högre lön. Fast det beror ju på om du betalar någon medlemsavgift.

Tro mig, jag och mina närmsta arbetskamrater kan endel om det där företaget... Lyssna inte på dom. låt dig inte luras av deras snack. Låt dom tro att de lurar dig men inte me ä n så.

Vill inte säga för mycket så vi håller oss till den här nivån=)

Permalänk
Medlem

Till alla som säger att netto är totalt ointressant och brutto är det ända intressanta: det är väldigt subjektivt.

Det kan hända att enligt alla normer så är det bruttolön man skall skriva, men jag som nu studerar till datanom är mer intresserad av att veta vilken nettolönen är eftersom jag inte riktigt vet hur mycket skatteavdrag det blir.

Vare sig man borde skriva netto eller brutto kan väl folk få skriva de som de anser att man får ut mest av eller det som de vill skriva?

Permalänk

Just nu 24500kr brutto, vilket är rätt kasst med tanke på mitt jobb. Marketing Controller på ett mellanstort pappersbruk.

Permalänk
Medlem

mellan 23-25000 efter skatt i månaden brukar det snitta på. Avdelninsansvarig/arbetsledare inom transportbranchen

Permalänk
Medlem

Min lön ligger på 17000 kr. Men jag jobbar nästan alltid över och jobbar på helger. Så jag plockar ut mellan 20-25 000. Jobbar som markarbetare (schakt o rivning)

Visa signatur

|i5 2500k @ 4.6 Ghz|GeForce 560Ti|Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE||Creative SB X-Fi EXTREME GAMER| SteelSeries 7H|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quakey
Min lön ligger på 17000 kr. Men jag jobbar nästan alltid över och jobbar på helger. Så jag plockar ut mellan 20-25 000. Jobbar som markarbetare (schakt o rivning)

före eller efter skatt?

Banck: jo jag vet allt att de kör med fulspel och jag har inte tänkt att gå där i flera år utan jag har större planer och mål. Man snakcar ju med andra som varit anställda längre.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

12-13k brutto

Är det någon som vill anställa en itsnubbe i Norrbotten är det bara säga till

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Är systemutvecklare och IT-konsult. 35 700kr bruttolön och 1 950kr i boendekostnad. Att ha en vettig nivå på sina fasta utgifter är nästan viktigare än vad man får i lön i slutändan

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

A-kassa får ut ca: 10 000 och frånskild med delad vårdnad 2 barn

och en hyra på 5600 vill man grina eller gråta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MCRJ
A-kassa får ut ca: 10 000 och frånskild med delad vårdnad 2 barn

och en hyra på 5600 vill man grina eller gråta.

man får ta sig i kragen och lösa problemet:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
man får ta sig i kragen och lösa problemet:P

Jo man söker allt som finns har ju jobbat jämt men blev friställd pga arbetsbrist.

I umeå så har massa företag bla volvo mm. totalt varslat flera tusen

medans sökbara jobb minskat från ca:400 till 100 på platsbanken.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Brutto: ca 45000 kr. (25000 kr i grundlön, brukar snitta ca 20.000kr i provision per månad). Till detta tillkommer fri bil/bensin.

Jobbar med försäljning av kopiatorer/multifunktionsmaskiner. Har bara jobbat i ca 2år med detta. Jämfört med kollegor som jobbat i 10 år +, är min lön låg. Vi har säljare på firman som snittar 100k per månad.

MEN- det är långt ifrån alla som lyckas. Av 10 nya säljare blir det nog inte mer än 2-3 som fortsätter efter provanställningen.

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB