Permalänk
Medlem

Hm, får ta och skriva till Asus då kanske...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Toppentråd!

Jag försökte länge och väl att få 4x2gb corsair xms2 pc6400 att fungera i 800mhz på mitt p5q men jag fick till slut ge upp då inga ändringar av volt, timings etc gav resultat, bara en sänkning av hastigheten till 667mhz.

Jag har dock nosat upp ett 8gb-kit, "black dragon", och nu undrar jag om det finns en chans att dessa kan fungera i 800mhz (då de är testade tillsammans vid fabrik) eller om det är troligt att det är mitt moderkort som har problem med 4 stickor?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=250152

Det är inte bara ditt moderkort, Sockel 775-moderkort överlag är inte gjorda för att hantera 4stickor tyvärr, därför kan man få dessa problem du beskriver, nordbryggan blir överbelastad.
Det är tveksamt om det kommer funka med 4 andra stickor, men testa kan du alltid göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Nu måste jag fråga nånting igen. Rätta mig om något av nedanstående är fel:

Ett DDR2 6400 kör ju i 800MHz, dvs 2x400. Så för att utnyttja dessa minnen optimalt kör man ha sin FSB i 400/1600. Då kör man sin processor i 400xMultiplier (har man en E8500 med 9.5 multiplier blir denna alltså överklockad till 3800MHz, om man inte ändrar multipliern på nåt sätt). Detta kräver ju att moderkortet klarar 1600MHz. Ett Asus P5Q-E ska göra det. Men den har ett Intel P45-chipset som bara klarar upp till 1333MHz FSB.

Hur ska man tolka det? Måste man överklocka chipsetet till en hastighet som det egentligen inte klarar av (1600FSB) då? Om inte, vad är det som påverkas av chipset-FSB:n? Varför kör inte moderkortet och dess chipset på samma klocka? Förstår egentligen inte varför man skulle bygga ett moderkort som har stöd för en fsb som den inte klarar av, men å andra sidan fattar jag inte hur det går ihop...

Jag har förklarat i tråden att om man köper minnen snabbare än processorn bus-hastighet så köper man det för att man vill överklocka processorn, för det finns ingen vits att köpa snabbare minnen om man inte tänker överklocka nämligen.
Och stoppar du i 800Mhz minnen så går inte processorn upp i hastighet automatiskt nej. Minnena kommer köras precis som vanligt som med vilka andra minnen som helst, i sync med processorns bushastighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Kanonfin!
Tack för den :):up:

Tack

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Jag har förklarat i tråden att om man köper minnen snabbare än processorn bus-hastighet så köper man det för att man vill överklocka processorn, för det finns ingen vits att köpa snabbare minnen om man inte tänker överklocka nämligen.
Och stoppar du i 800Mhz minnen så går inte processorn upp i hastighet automatiskt nej. Minnena kommer köras precis som vanligt som med vilka andra minnen som helst, i sync med processorns bushastighet.

Ok, men om vi tar frågan om chipset/moderkort-fsb?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Ok, men om vi tar frågan om chipset/moderkort-fsb?

P35 och uppåt klarar 1600Mhz FSB utan att blinka, så P45 bör klara det minst lika galant då det är en uppgradering av p35. Om det var det du undrade?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
P35 och uppåt klarar 1600Mhz FSB utan att blinka, så P45 bör klara det minst lika galant då det är en uppgradering av p35. Om det var det du undrade?

Japp, det var det jag undrade. Tack så mycket!

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Jättebra guide, men timings går väl ändå efter klockcyklar och inte tidsenheter?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har ett par Kingston ValueRam DDR2 PC6400 4Gb tillsammans med Core2Duo E8500 på ett Asus P5Q-Pro.
Hur ser mina möjligheter ut att klocka processorn (stock kylare)? Med tanke på att mina minnen är lågpris minnen och därmed kanske inte bästa kvalitén för att klocka.

Tyckte jag läste att man kunde klocka till en viss frekvens innan minnena påverkas, vill ha detta bekräftat. I så fall så ska jag nog dra upp processorn lite grann.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Jättebra guide, men timings går väl ändå efter klockcyklar och inte tidsenheter?

Tack
Men vart har jag ens nämnt tidsenheter?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajto
Jag har ett par Kingston ValueRam DDR2 PC6400 4Gb tillsammans med Core2Duo E8500 på ett Asus P5Q-Pro.
Hur ser mina möjligheter ut att klocka processorn (stock kylare)? Med tanke på att mina minnen är lågpris minnen och därmed kanske inte bästa kvalitén för att klocka.

Tyckte jag läste att man kunde klocka till en viss frekvens innan minnena påverkas, vill ha detta bekräftat. I så fall så ska jag nog dra upp processorn lite grann.

Dina minnen klarar ju 800Mhz, din processor är på 333Mhz FSB, så du kan öka FSB till 400Mhz utan problem i alla fall. Bara ta multiplier * 400 så har du vad du kan klocka processorn till med dom minnena utan att behöva överklocka minnena. Vad din processor klarar annars med orginalkylning kan jag dock inte säga något om, då allt är unikt.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz

Dina minnen klarar ju 800Mhz, din processor är på 333Mhz FSB, så du kan öka FSB till 400Mhz utan problem i alla fall. Bara ta multiplier * 400 så har du vad du kan klocka processorn till med dom minnena utan att behöva överklocka minnena. Vad din processor klarar annars med orginalkylning kan jag dock inte säga något om, då allt är unikt.

Ah okej, sjyst! Ska nog sätta mig in lite mer i det här nu.

Permalänk
Medlem

Re: FAQ: Minnen och hur det fungerar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz

Timings är tiden i nanosekunder som det tar för minnet att göra sin sak. Ju lägre siffror ju snabbare blir minnet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Re: FAQ: Minnen och hur det fungerar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW

Jaha, men vad är det för fel?
Du vet vad cas latency är hoppas jag?
Fått en del påpekande i tråden där folk säger att det inte ska vara si eller så, fast det slutar alltid med att jag blir hänvisad helt fel och att jag har skrivit korrekt, men det är jättesnällt att folk försöker hjälpa dock!

http://en.wikipedia.org/wiki/CAS_latency

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Från din länk: "CAS latency (CL) is the delay time (in number of clock cycles)."

Du skrev i nanosekunder, det var det jag menade med tidsenhet och det verkar inte heller stämma med din källa..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Från din länk: "CAS latency (CL) is the delay time (in number of clock cycles)."

Du skrev i nanosekunder, det var det jag menade med tidsenhet och det verkar inte heller stämma med din källa..

Vet du verkligen vad du ger dig in på gällandes det här? Vet du ens vad en klockcykel är?

Jag vet inte om du verkligen kollar och läser länken.
Men det finns en tabell där det står med "ns" (nanosekunder).

Time to first bit
MHz CL ns/cycle total time (ns)
100 2 10 20
133 3 7.5 22.5
333 2.5 3 7.5
400 3 2.5 7.5
800 5 1.25 6.25

Time for 5 bits
MHz CL ns/cycle total time (ns)
100 2 10 60
133 3 7.5 52.5
333 2.5 3 19.5
400 3 2.5 17.5
800 5 1.25 11.25

Cas latency är antal klockcykler under en period. Vilket står klart och tydligt i tabellen "ns/cycle".

Det verkar ju dock som om du bara vill försöka rätta något, men det finns inget att rätta vad gäller det. Men tack i alla fall.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Mätvärden för fördröjning när det gäller minnen mäter man oftast i nanosekunder, visst. Men om jag skriver in 5-5-5-15 som timings på mina minnen betyder väl inte det 5ns-5ns-5ns-15ns, utan 5 klockcyklar - 5 klockcyklar - 5 klockcyklar- 15 klockcyklar.

Det låter på din förklaring som att du menar att siffrorna som visas i timings är nanosekunder, men det verkar inte alls vara så. Jag tror inte heller du menar så, då du verkar otroligt kunnig inom området.

Anledning till att jag "bråkar" med dig är inte att få rätt, utan att lära mig något nytt. Har jag fel så lär jag mig nåt nytt, har jag inte fel får jag det bekräftat.

Man ser ganska tydligt i tabellen att CL är antal klockcyklar det tar för det att hända. NS/klockcykel blir ju helt enkelt 1/(klockfrekvens i hz), med andra ord 10^-8 om frekvensen är 100mhz, med andra ord 10ns. Dubblar jag klockfrekvensen blir NS/klockcykel hälften så stor. Dubblar jag klockfrekvensen utan att höja timings blir latensen i nanosekunder hälften så hög.

Förstår du vad jag menar? Jag tror inte jag har varit så tydlig men min poäng hittills. ^^

Mvh Marcus

Visa signatur
Permalänk

Jag har inte läst igenom all text så jag ber om ursäkt ifall denna infon redan finns i tråden men här är en bra sida som förklarar en del om timings.
http://www.tweakers.fr/timings.html

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Jag har köpt ett Gigabyte EP35-DS3 och minnesplatserna på det ligger på 1.8 volt.
Jag tänkte köpa ett par OCZ Reaper PC28500, dom är på 2.1 Volt.
Jag undrar om det kan vara nått problem med det här moderkortet och dom minnen och om det är ett bra val till en C2D e8400.
Här är en link till minnena: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=349998

Permalänk
Medlem

Hej
Jag har en fråga som kan vara intressant för alla datorbyggare att få klarhet i.

Förutsättning:

1) Ett vanligt moderkort med en uppsättning om fyra banker med minnesbussar som stöder DDR2.

2) Fyra stycken DDR2 1GB stickor och två DDR2 2GB stickor

Man kan placera två stickor i Dual Channel och resultatet blir en ökad bandbredd. DVS att gå från 3.4GB data per sec i singlechannel så får man istället en bandbredd på 6.8GB/s om man kör dual channel.

Men nu till frågan.

Vad vinner jag på att köra fyra en giggare i dubbla dual channel mot två två giggare i en dual channel.

Om du inte förstod frågan kan jag förtydliga frågan.

I detta fall finns fyra minnesstickor och lika många minnesbanker.

Alla minnesstickorna placeras i respektive minnesbank och vi får nu tottalt 4GB.

Hur skiljer sig bandbredden här mot en konfiguration om två stickor om två GB vardera ?

När det sitter fyra stycken en gigs stickor i minnesbankerna fördelas då datan lika över de båda dual channel kanalerna?

DVS gör man en teoretisk prestandavinst med denna konfiguration?

Permalänk
Medlem

Erben, nej, eftersom minnescontrollern är integrerad i nordbryggan så kommer ökad bandbredd knappast kännas av. Spelar ingen roll om du har 1066Mhz minnen eller 667Mhz minnen, skillnaden är försumbar.

Jag förstår hur du menar med din förklaring, men större stickor ger inte högre bandbredd. Hastigheten på minnena är den viktiga faktorn för bandbredd, dock är det som jag förklarade ovan ingen skillnad ändå i verklig prestanda, finns alltså inget att hämta i prestanda där tack vare att det är via nordbryggan som controllern är. Hade det vart i CPU'n som i core i7 så hade det vart en helt annan sak och då finns det mycket att hämta.

Enorus: Det går jättebra. Du har väl ändå läst FAQ'en? Då borde du ju veta vid det här laget eftersom det där är den största grejjen jag tagit upp om hur det funkar.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Hej Skilz

Hur är I7 med QPI. Hur stor är skillnaden om man bencmarkar ex Sex st en giggs stickor eller tre stycken 2 giggs stickor. Hur mycket gör den extra bandbredden där?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Jag har inte läst igenom all text så jag ber om ursäkt ifall denna infon redan finns i tråden men här är en bra sida som förklarar en del om timings.
http://www.tweakers.fr/timings.html

Står klockcyklar även där, precis som jag trodde. Visst mäter man oftast latenser i nanosekunder men siffrorna i timings-värderna är väl ändå mätta i klockcyklar? Ingen fakta har egentligen sagt emot min hittills, men ändå får jag den här "du har fel"-vibben.

Jag förstår för övrigt inte heller varför varje svar av trådskaparen jag får i stort sett är "Vet du ens vad det här är?? Vet du vad du pratar om ens??". Måste jag veta lika mycket som dig för att försiktigt föreslå att en del av texten är otydligt skriven?

Mitt exempel:

Från sidan Evil_ananas postade:

Citat:

-Cas# Latency (tCL).
Number of clocks that elapses between the memory controller telling
the memory module to access a particular column in the current row,
and the data from that column being read from the module's output pins.

(står klockcyklar om alla timings)

Från din text:

Citat:

Timings är tiden i nanosekunder som det tar för minnet att göra sin sak.

Din text verkar mena att siffrorna i timing-värdet (5-5-5-15 osv) är angivna i nanosekunder, det är så jag uppfattar den iaf. Tycker du att den är tydligt skriven, säg det istället. Jag ifrågasätter inte dina kunskaper..

Visa signatur
Permalänk

Finns det något nyare program än memtest 86, det är ändå från dec -07

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Vet du verkligen vad du ger dig in på gällandes det här? Vet du ens vad en klockcykel är?

Jag vet inte om du verkligen kollar och läser länken.
Men det finns en tabell där det står med "ns" (nanosekunder).

Time to first bit
MHz CL ns/cycle total time (ns)
100 2 10 20
133 3 7.5 22.5
333 2.5 3 7.5
400 3 2.5 7.5
800 5 1.25 6.25

Time for 5 bits
MHz CL ns/cycle total time (ns)
100 2 10 60
133 3 7.5 52.5
333 2.5 3 19.5
400 3 2.5 17.5
800 5 1.25 11.25

Cas latency är antal klockcykler under en period. Vilket står klart och tydligt i tabellen "ns/cycle".

Det verkar ju dock som om du bara vill försöka rätta något, men det finns inget att rätta vad gäller det. Men tack i alla fall.

Låt mig klargöra några saker.

Hz ~= Repetition per sekund

CL (som jag har tolkat det) = födröjning för en viss operation mätt i klockcyklar.

Ns = nanosekund

Nanosekund = Sekund*10^-9

Vi säger nu att mitt minne går i 266Mhz.

Det innebär 266 klockcyklar per sekund.

Det innebär ~3,76 ns/klockcykel.

Vi säger nu att jag har en Cas Latency på 4.

Enligt så som jag har tolkat din text skulle det innebära att jag har en "CAS Latens" på 4 nanosekunder.

Enligt så som jag har tolkat dina och Evil_ananas källor samt hur jag har tolkat och härlett SI-enheterna Hertz och Sekunder har jag uppfattat det som att min "CAS latens" i detta fall skulle vara ~15,04 ns. Det verkar passa ganska bra med din (Time to first bit) tabell och som du kanske har sett har jag inte använt några av värdena som finns i den tabellen, utan gjort uträkningarna själv.

Har jag rätt? Har jag fel? Svara hur du vill, men jag vill gärna ha ett svar så jag vet hur det faktiskt ligger till.

Tack på förhand. /Marcus

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: FAQ: Minnen och hur det fungerar.

Citat:

Vid problem när du använder 4GB RAM eller mer i Windows Vista
Felet man får är att du inte kan installera något och får bluescreen när du använder 4GB ram eller mer.
För att lösa det så måste du ta ut så du har 2GB ram kvar i systemet.
Installera sedan patchen nedan och starta om datorn.
Denna patch hittas här: http://support.microsoft.com/kb/929777
Sen när den är installerad så är det bara att stoppa in minne(t)na igen och allt bör funka korrekt.

Måste man installera patchen när man endast har 2 GB? Går det inte med 4 GB?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: FAQ: Minnen och hur det fungerar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nufi3e
Måste man installera patchen när man endast har 2 GB? Går det inte med 4 GB?

Om du läser, så bör du göra det i de fall du får problem

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
Finns det något nyare program än memtest 86, det är ändå från dec -07

Det finnsMemtest86+ som är nyare och bättre
kunde upptäcka inkompabilitet moderkort/minne i mitt fall som vanliga memtest gick bet på..

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Tjenare!

tänkte köpa lite nya grejor till min dator och bla 4gb ram jag är lite nyfiken på
om det gör någon skilnard om jag köper 4x1 eller 2x2 gb ram?
om vi tar tex:
2x http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333973 eller
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343070

om jag har förstått allt rätt så blir det ingen skilnad mer än att det är snyggare med 4x1!
men fins det någon skilnad som man kan dra nytta av vid överklockning?

skitbra FAQ btw Skillz !!!

Permalänk

Hej alla kunniga.

Har 2x2048 MB 8500C5 Corsair Minnen
Och ett M4N72-e ASUS Motherboard.

Läst tråden och vet Vilken "EPP" inställning jag ska ha pga CPU-Z.
Min FSB ligger på 200 Mhz = 800 Mhz För minnena (Optimal?, Detta är vad mina ram stickor kör på nu, PC-6400 iställningar).

Frågan är Om man ska öka FSB till 266 MHz och Ram minnena till EPP inställningar (1066 Mhz och samma Timing) eller ska man låta FSB vara 200 Mhz och bara låta sänka Timingen samt behålla 800 Mhz för Ram stickorna?

Tack på förhand, är okunnig när det gäller ram minnen och överklockning.

Permalänk

Jag hade precis köpt ett Gigabyte EP45-DS3 för några månader sedan, med dem köpte jag Kingston HyperX minnen 4x1 som går 800mhz. Är det så att dem är det så att dem är Inkompitabla med mitt moderkort? Det visar i bios endast 333 MHZ?

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk
Hedersmedlem

I din sign står det @1200MHz? Går de inte i denna hastighet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
I din sign står det @1200MHz? Går de inte i denna hastighet?

Nej det står fel, det ska stå 800Mhz som stock. Men de når aldrig upp till den farten. De når högst 333mhz. Något tips på hur man kan fixa detta utan att köpa ett nytt moderkort eller ram?

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |