Permalänk
Robot

Accelero Xtreme 4870x2

Tänkte göra ett galleri om denna kylare då jag verkar vara en av dom första som fått lägga vantarna på en och intresset verkar varit stort för en luftkylare till 4870x2(i alla fall det första halvåret).
Nu har då Artic Cooling lanserat den första luftkylaren till 4870x2. Detta är första gången jag byter kylare på ett grafikkort så det var en ny erfarenhet för mig.
Hoppas bilderna och texten gör ni sweclockare nöjda och är det nånting ni undrar över så är det bara att fråga på så ska jag försöka svara så snabbt som möjligt.

Besök albumet: Accelero Xtreme 4870x2 av Infinity_90

Permalänk

10p för jag är trött

Permalänk
Medlem

Riktigt nice! Är nog också lite trött

Permalänk
Medlem

säger nått om att ATI's kylare inte är i bästa laget...

Hur mycket låter den nya i 27%?

Artic Cooling kan sin grej.

Inget speciellt galleri egentligen, men du får en 8:a i alla fall.

Permalänk
Medlem

Haha jag har funderat på en sådan men jag satsar på vattenkylt istället:P

5P för att du inte visade lite mer steg för steg med monteringen.

Permalänk

Ser mycket trevligt ut, men hur är ljudnivån? Kan hålla med om att stockfläkten ofta låter som ett monster i spel med härliga grafikmotorer som t.ex. STALKER, så detta ser minst sagt intressant ut.

Edit. Gör gärna lite klocktest när du nu har möjligheten (:

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birge
säger nått om att ATI's kylare inte är i bästa laget...

Hur mycket låter den nya i 27%?

Artic Cooling kan sin grej.

Inget speciellt galleri egentligen, men du får en 8:a i alla fall.

Jag hör den inte över diskarna iaf. på 100% låter den som original i 35-40 % tycker jag. Vid ca 40% hör jag den över diskarna.
Vafan inte rösta 8 nu... hade ju en streak på 10'or påbörjad
Skämt o sido, så är det en otroligt grymt kylare och Artic Cooling kan garanterat sin sak och har bevisat det för mig genom denna kylare(min första produkt från AC)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av berra200
Haha jag har funderat på en sådan men jag satsar på vattenkylt istället:P

5P för att du inte visade lite mer steg för steg med monteringen.

Nu är du väll lite hård kan ta en bild på manualet om du vill veta hur det går till mer precis

Citat:

Ursprungligen inskrivet av helmesjoe
Ser mycket trevligt ut, men hur är ljudnivån? Kan hålla med om att stockfläkten ofta låter som ett monster i spel med härliga grafikmotorer som t.ex. STALKER, så detta ser minst sagt intressant ut.

Edit. Gör gärna lite klocktest när du nu har möjligheten (:

Fläktarna är enormt tysta. Måste som sagt upp i över 40% om jag ens ska höra dom över diskarna. Och när den går i auto läge har jag aldrig fått den att gå över 27% där den även står i idle.
Hur är det med garantier, förbrukas inte dom sekunden man drar i klock reglaget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
Jag hör den inte över diskarna iaf. på 100% låter den som original i 35-40 % tycker jag. Vid ca 40% hör jag den över diskarna.
Vafan inte rösta 8 nu... hade ju en streak på 10'or påbörjad
Skämt o sido, så är det en otroligt grymt kylare och Artic Cooling kan garanterat sin sak och har bevisat det för mig genom denna kylare(min första produkt från AC)

Nu är du väll lite hård kan ta en bild på manualet om du vill veta hur det går till mer precis

Fläktarna är enormt tysta. Måste som sagt upp i över 40% om jag ens ska höra dom över diskarna. Och när den går i auto läge har jag aldrig fått den att gå över 27% där den även står i idle.
Hur är det med garantier, förbrukas inte dom sekunden man drar i klock reglaget?

Det gör den absolut. Har du inte klockat mycke innan så kanske du borde strunta i de, men annars så har du säkert koll på hur stor risken är att kortet verkligen kastar in handduken. Jag brukar tänka såhär, om något ska gå isönder så måste jag antingen övervolta det på tok för mycket, eller bränna prylen (ofta en bieffekt av för hög volt). Håller man bara koll på allt och är försiktig så är risken minimal om du frågar mig (JAG GARANTERAR DOCK ABSOLUT INGENTING!). =D

Edit. Sen handlar garantin mer om hur ärlig du är när du returnerar kortet... (: God natt!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helmesjoe
Det gör den absolut. Har du inte klockat mycke innan så kanske du borde strunta i de, men annars så har du säkert koll på hur stor risken är att kortet verkligen kastar in handduken. Jag brukar tänka såhär, om något ska gå isönder så måste jag antingen övervolta det på tok för mycket, eller bränna prylen (ofta en bieffekt av för hög volt). Håller man bara koll på allt och är försiktig så är risken minimal om du frågar mig (JAG GARANTERAR DOCK ABSOLUT INGENTING!). =D

Okej, har tyvärr inga planer på att riskera garantin dock(vet att byta kylare var en risk).
Pajar kortet nu o garantin inte täcker kommer jag sitta utan dator typ hela sommaren och det vill jag inte.
Men att döma på temperaturerna så finns det helt klart rum för mycket överklockning.
Jag ser inte överklockning som nått behövligt på detta kort i dagsläget ändå.
Kanske om man vill slå nya 3Dmark rekord men det är jag inte ute efter, för mig så är det CPUn som flaskhalsar i spel och sånt så det är eventuellt den som ska få sig lite klockning.
Körde just igenom GPU testerna i 3Dmark vantage o den gick aldrig över 63 grader.
Fick upp den till 68 grader nu när jag körde furmark.

Permalänk
Avstängd

Alltså hur försiktig ska man vara med grafikort? Ska handla en sån där Arctic Cooling Accelero S1 rev2 VGA Cooler, hur försiktig ska man vara kan man lägga den direkt på mitt trä borde o pyssla?

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Morrex-
Alltså hur försiktig ska man vara med grafikort? Ska handla en sån där Arctic Cooling Accelero S1 rev2 VGA Cooler, hur försiktig ska man vara kan man lägga den direkt på mitt trä borde o pyssla?

Ser inget problem med det.
Trä leder ju inte ström o skapar inte statisk elektrisitet så det borde inte vara några som helst problem tycker jag.
Men sen är inte jag så jätte utbildad på ESD.

Edit: Fick just idén att pröva köra den passivt.
Ska försöka pröva det imorn om jag lyckas komma åt kontakten utan problem.
Vore ju schyst om ett sånt prestanda kort som 4870x2 gick att köra passivt.
Skulle ju säga rätt mycket om hur bra denna kylare är också.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
Ser inget problem med det.
Trä leder ju inte ström o skapar inte statisk elektrisitet så det borde inte vara några som helst problem tycker jag.
Men sen är inte jag så jätte utbildad på ESD.

Edit: Fick just idén att pröva köra den passivt.
Ska försöka pröva det imorn om jag lyckas komma åt kontakten utan problem.
Vore ju schyst om ett sånt prestanda kort som 4870x2 gick att köra passivt.
Skulle ju säga rätt mycket om hur bra denna kylare är också.

Okej :).. Köra passivt vad menar du ? :S

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
Hur är det med garantier, förbrukas inte dom sekunden man drar i klock reglaget?

Garantin är förbrukad OM "dom" märker att du har bytt kylare

edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Morrex-
Okej :).. Köra passivt vad menar du ? :S

= utan fläktar

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lithen
Garantin är förbrukad OM "dom" märker att du har bytt kylare

Jodå det vet jag, men var rätt noga när jag monterade av den och skulle nog utan problem kunna montera tillbaka den exakt som den var.
Har kvar alla original skruvar och sånt med så klart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90

Edit: Fick just idén att pröva köra den passivt.
Ska försöka pröva det imorn om jag lyckas komma åt kontakten utan problem.
Vore ju schyst om ett sånt prestanda kort som 4870x2 gick att köra passivt.
Skulle ju säga rätt mycket om hur bra denna kylare är också. [/B]

Om den idlar 90 grader med 27% stock-fläkt, är du riktigt våghalsig om du ger dig på passivt

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
Om den idlar 90 grader med 27% stock-fläkt, är du riktigt våghalsig om du ger dig på passivt

han kan ju alltid göra en fläktprofil i rivatuner eller atitool som stänger av fläktarna om den går under säg 60*c och drar igång igen om den kliver över säg 70*c

kommer den ju dra på om man t.ex startar ett spel

men som sagt kolla ett tag nu vad du får för temps ett tag med fläkten igång innan du provar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

satan vad kass temp du hade IDLE med stockkylaren
temp på mitt gamla 4870x2: http://data.fuskbugg.se/skalman01/adv_overdrive.jpg

jag körde iof 35% fläkthastighet som synes på bilden (mätt i IDLE).
alltid nice med tredjepartskylare i vilket fall som helst!
skulle själv aldrig våga byta kylare på ett grafikkort. ett välventilerat chassi och hörlurar när man spelar tar bort både värme- och ljudproblem hyffsat effektivt

(sitter på GTX 295).

8p

Permalänk
Medlem

Kan du inte se prova o se vad du får för temps med kylaren på 100%?

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 800d Moderkort ASUS Z170-A RAM Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400Mhz CL14 Vengeance GPU ASUS Radeon R9 390 8GB DC3 STRIX OCPSU EVGA Supernova G3 750W CPU Intel Core i5 6600K @ 4.6GHz, Noctua NH-D14 Skärm Acer 34" Predator XR341CK Curved

Permalänk

Snyggt och bra galleri! Mycket informativt. Trevligt med nått annat än nån p13's datorhörna

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk
Medlem

Bra galleri och en jävligt läcker kylare!

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Sånthär gillar vi! fint galleri och megafin fårdvara lätt högsta betyg om man gämför mot kvalitén på de flesta gallerier

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reko85
satan vad kass temp du hade IDLE med stockkylaren
temp på mitt gamla 4870x2: http://data.fuskbugg.se/skalman01/adv_overdrive.jpg

jag körde iof 35% fläkthastighet som synes på bilden (mätt i IDLE).

Då är det väl knappast så konstigt? Jag kollade iaf mitt nu precis och de ligger också på ca. 85+C @27% (: Dock så har ju jag endast EN 120mm fläkt i fronten som blåser in (inget nytt och smart utvecklat chassie).

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

AHH! Var, när och hur hittade du denna? Jag har väntat på den i snart ett halvår, och varken Indomo eller Dustin verkar få den först nästa vecka.

Och alla "mattor" och de mindre flänsarna, följde de med eller var det separat?
Kunde du koppla Acceleron till orginalfläktens uttag? Styra hastigheten?

Och hur högljudda diskar har du egentligen?
Man kan inte få lite jämnförelser med orginalkylaren? Min idle är på 30% och då kan jag fortfarande höra den över resten av datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
han kan ju alltid göra en fläktprofil i rivatuner eller atitool som stänger av fläktarna om den går under säg 60*c och drar igång igen om den kliver över säg 70*c

kommer den ju dra på om man t.ex startar ett spel

men som sagt kolla ett tag nu vad du får för temps ett tag med fläkten igång innan du provar.

Hmm ska pröva med rivatuner då. Hade tänkt dra ur fläkt kontakten på grafikkortet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reko85
satan vad kass temp du hade IDLE med stockkylaren
temp på mitt gamla 4870x2: http://data.fuskbugg.se/skalman01/adv_overdrive.jpg

jag körde iof 35% fläkthastighet som synes på bilden (mätt i IDLE).
alltid nice med tredjepartskylare i vilket fall som helst!
skulle själv aldrig våga byta kylare på ett grafikkort. ett välventilerat chassi och hörlurar när man spelar tar bort både värme- och ljudproblem hyffsat effektivt

(sitter på GTX 295).

8p

Oj, såna där temps fick jag med stock kylaren på 100% typ

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreaper
Kan du inte se prova o se vad du får för temps med kylaren på 100%?

Kört den på 100% i ca 5 min nu och tempen står stilla på 41 grader(notera att rums tempen är lite högre nu än mitt i natten när jag kollade tidigare idle o load temps).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Nation
Snyggt och bra galleri! Mycket informativt. Trevligt med nått annat än nån p13's datorhörna

Tack så mycket

Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Bra galleri och en jävligt läcker kylare!

Tack så mycket, mjo nog är det en läcker kylare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saabcool
Sånthär gillar vi! fint galleri och megafin fårdvara lätt högsta betyg om man gämför mot kvalitén på de flesta gallerier

Tack så mycket, men "fårdvara" ser jag inte mycket av i galleriet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frgo10
AHH! Var, när och hur hittade du denna? Jag har väntat på den i snart ett halvår, och varken Indomo eller Dustin verkar få den först nästa vecka.

Och alla "mattor" och de mindre flänsarna, följde de med eller var det separat?
Kunde du koppla Acceleron till orginalfläktens uttag? Styra hastigheten?

Och hur högljudda diskar har du egentligen?
Man kan inte få lite jämnförelser med orginalkylaren? Min idle är på 30% och då kan jag fortfarande höra den över resten av datorn.

Jag beställde den på AMMdata för att dom ligger nära och jag såg att deras leverantör hade dom i lager(brukar dröja en dag så kan jag hämta sakerna då).
Alla "mattorn" och flänsarna följde med kylaren yeap.
Den kopplades direkt till original fläktuttaget så jag kan styra hastigheten i CCC.
Jag lyssnade och stoppade alla andra fläktar i datorn och det var fortfarande så att diskarna lätt över grafikkortet.
Ska testa att starta datorn utan diskarna bara för att se hur mycket dom egentligen låter.
På 100 % låter fläktarna ungefär som original på 45-50% vad jag minns hur original kylaren lät.
Lite svårt att säga nu när jag inte har original kylaren inkopplad bredvid för att jämföra.

Permalänk
Avstängd

Den var RIKTIGT fet må jag säga.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd

Den är nice den där

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Avstängd

Väldigt snyggt, ett sådant grafikkort + kylare skulle passa bra i mitt systsem

Permalänk
Medlem

verkar vara en kylare som man kan lita på:)
snyggt och bra galleri, 8p!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
Oj, såna där temps fick jag med stock kylaren på 100% typ

bra luftflöde i chassit som sagt

Permalänk
Medlem

Snygg kylare, snygga bilder.. påminner om när jag själv bytte till en AC Xtreme 8800

9:a får du.