Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mando84
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3608

OCZ har redan aviserat prissänkningar på sina Vertex. Tycker dock det är synd att de ska skrota sin 30GB disk, perfekt storlek för en HTPC.

Håller verkligen med där. Antagligen för att den blir för billig då. Några hundralappar för en fin SSD. De vill att vi ska köpa onödigt stora SSDs.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Två st 80gb i raid0..tror 4k blir lidande pga ökad söktid i raid men det är ju bra fart på det andra

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av propan
Om man nu installerar sin ssd med windows 7 och en tid senare installerar TRIM firmware uppdateringen. kommer det att vara lika bra som om man körde med TRIM från början?
med andra ord kommer TRIM kommandot kunna berätta vilka data blocks som inte används även fast trim kommandot inte varit aktivt hela tiden?

Som ni märker vet jag inte exakt hur TRIM fungerar men ni förstår nog

Se det som så...

Disken fungerar lite sämre allt eftersom du använder den.
Du uppdaterar firmware.
Disken fungerar fortfarande lite sämre.
Allteftersom du använder disken kommer skräpet som blev kvar tidigare skrivas över och raderas (trimmas).
Tillslut är disken som ny igen.

Alternativt fyller du disken en gång med data som du sedan raderar. Annars lär det dyka upp verktyg för det om du bara har lite tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Se det som så...

Disken fungerar lite sämre allt eftersom du använder den.
Du uppdaterar firmware.
Disken fungerar fortfarande lite sämre.
Allteftersom du använder disken kommer skräpet som blev kvar tidigare skrivas över och raderas (trimmas).
Tillslut är disken som ny igen.

Alternativt fyller du disken en gång med data som du sedan raderar. Annars lär det dyka upp verktyg för det om du bara har lite tålamod.

Tack! bara o köra då

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Instämmer. Roliga var att jag beställde från dustin på lunchen på torsdagen, 5min efter beställningen gjordes såg jag i denna tråd att inet hade börjat lista, för 100kr mindre. Avbeställde på direkten och köpte från Inet istället, 200kr insparat med frakt inräknat.

Riktigt positiv överraskning att de redan har kommit in och skickats, hade väntat mig att de fått in de i slutet av nästa vecka först.

Inet tycker vi om.

Japp, kan an bara hålla med med där!!

Jag gjorde exakt likadant som du, dvs. beställde först från Dustin för att sedan se att Inet väntade "diskar" inom 5 dagar och eftersom Dustin inte förväntade sig få sina förräns 10 Augusti (+ att Inet är stora favoriten) så vart det omgående en beställning + avbeställning, saken klar!!

Det vart en riktigt glad överraskning när Inet helt plötsligt, ur det blå hade i lager!!
Hade räknat iskallt med att vänta dessa 4-5 dagar för att få därifrån, så när jag precis via telefon hade fått klartecken från Inet att G2:an höll på att packas och strax efter såg dig skriva: 4 dagar kvar till lager, så var jag bara tvungen att ge den goda nyheten.

So yes, Inet tycker vi om!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Du är väl medveten om att Sata3 är skjuten på framtiden iom att Marvel´s kontrollerchip inte dög, kommer altså inte ingå i P55´orna nu i höst?

Juopp, och därav är min uppgradering också skjuten på framtiden. Egentligen behöver jag ju inte uppgradera men vad gör man inte för att framstå som en meganörd bland sina vänner. Dock är jag långifrän övertygad på det där med p55, vafaan, har ju inte ens två stycken 2.0 x16, funderar faktiskt på att dra och köpa en i920, och typ lägga i en låda några månader tills det kommer ett bra moderkort med sata3. Men låter drygt att låta en så dyr cpu bara ligga.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Juopp, och därav är min uppgradering också skjuten på framtiden. Egentligen behöver jag ju inte uppgradera men vad gör man inte för att framstå som en meganörd bland sina vänner. Dock är jag långifrän övertygad på det där med p55, vafaan, har ju inte ens två stycken 2.0 x16, funderar faktiskt på att dra och köpa en i920, och typ lägga i en låda några månader tills det kommer ett bra moderkort med sata3. Men låter drygt att låta en så dyr cpu bara ligga.

SATA3 går att lösa i efterhand med kontrollerkort annars.

Permalänk
Medlem

Mmm, men de lär ju inte vara billiga i början. Nåja, blir säkert att vänta ett tag innan nästa uppgradering, jag vet att jag kommer att ha mycket att göra under hela hösten med två olika jobb som jag måste studsa lite emellan, blir nog en hel del mer än heltid för mig i höst.

Permalänk

Har funderat ett bra tag nu på att skaffa SSD men det har inte blivit av. Någon här som har gått från en gammal mekanisk disk till Intels nya G2 diskar. Märker man stor skillnad i vanligt OS användande och laddning av spel m.m. Övertyga mig så får jag också beställa en

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
SATA3 går att lösa i efterhand med kontrollerkort annars.

Men de kommer väl inte gå att boota ifrån?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante_ante
Har funderat ett bra tag nu på att skaffa SSD men det har inte blivit av. Någon här som har gått från en gammal mekanisk disk till Intels nya G2 diskar. Märker man stor skillnad i vanligt OS användande och laddning av spel m.m. Övertyga mig så får jag också beställa en

Klart du ska ha en, du har ju ffs en Gene! Klart du ska ha det bästa i lagringsväg med.
Självklart blir det skillnad, har du råd med den bästa investeringen för ökad prestanda så är det detta du ska lägga pengarna på.

Men på måndag kväll kan du få lite synpunkter från mig, får hem min G2'a då och sitter på mekaniskt krafs nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EEric
Men de kommer väl inte gå att boota ifrån?

Kunde min gamla Duron 800MHz från förra milleniumet boota diskar från ett PCI-IDE kontroller så bör även dagens moderna datorer klara det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Klart du ska ha en, du har ju ffs en Gene! Klart du ska ha det bästa i lagringsväg med.
Självklart blir det skillnad, har du råd med den bästa investeringen för ökad prestanda så är det detta du ska lägga pengarna på.

Men på måndag kväll kan du få lite synpunkter från mig, får hem min G2'a då och sitter på mekaniskt krafs nu.

Förstår ju självklart att det blir skillnad, men måste iallafall fråga. Men inväntar dina resultat då

Får bli en 80GB isåfall som jag tror dom flest köper ......

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Börjar bli väldigt sugen på en 80GB jag med.. Frågan är bara hur man ska använda utrymmet. Windows + program + mina dok/bilder, tar ju upp en hel del. Helst skulle man vilja få plats med spelen också men det blir nog svårt. Hur har ni andra tänkt?

Permalänk

Har ingen ssd än men blir till å köpa snart, till min speldator så det blir ju win7 lite småprogram och spel......bilder och dylikt bör man väl kunna ha på en lagringsdisk, eller i en annan dator eller nas.

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

Fan velade för mycket så jag han inte beställa innan den tog slut i lager.
Men nu kan jag vänta tills anandtech är klara med sin recension, men det verkar ju riktigt bra å prisvärd.

Visa signatur

E8400 @ 4,2 ghz | Thermalright Ultra 120 eXtreme | Asus P5Q-Deluxe | 4Gb Corsair 8500 | Asus GeForce ENGTX560 TI DCII | Corsair AX 850W 80+ GOLD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Börjar bli väldigt sugen på en 80GB jag med.. Frågan är bara hur man ska använda utrymmet. Windows + program + mina dok/bilder, tar ju upp en hel del. Helst skulle man vilja få plats med spelen också men det blir nog svårt. Hur har ni andra tänkt?

använd ssd för de program/spel som du använder mest.
allt annat på en lagringsdisk dvs mekanisk.
alternativet är att skaffa en ssd av en annan modell för lagring av mindre använd data.
Vi kommer troligen att se 60gb ssd som tex agility för under 1500kr.
Även om man anser att pris/prestanda drar iväg så är dessa diskar helt enkelt så pass mycket bättre än mekaniska.

för ren datorprestanda är ett ssd köp troligen det bästa som man kan göra.
det och ett bättre grafikkort är idag det som ger märkbar prestanda förbättring för ens maskin.
Om man nu inte har en gammal dator.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Börjar bli väldigt sugen på en 80GB jag med.. Frågan är bara hur man ska använda utrymmet. Windows + program + mina dok/bilder, tar ju upp en hel del. Helst skulle man vilja få plats med spelen också men det blir nog svårt. Hur har ni andra tänkt?

Först o främst, är det en bärbar eller stationär dator du talar om? I en stationär dator kan du med fördel fortsätta använda din nuvarande HDD som komplement till SSDn, på SSDn har du då system+program+dokument+ev.spel och på HDDn lagrar du större och/eller sällan använda filer som inte behöver den extremt låga accesstiden.

80 GB är tokigt mycket för bara system och program, du bör nog få plats med en himla massa dokument och ett par spel oxå.

Den största tjänsten du kan göra dig själv är att lära dig använda nLite/vLite för att krympa Windows, beroende på behov utav diverse tjänster kan Windows krympas med många många GB. Windows i sig behöver inte ta upp många GB, det är alla tjänster som slukar utrymmet, särskilt märks här systemåterställningar och/eller shadow copies, som t.ex. med fördel kan ersättas med valfritt diskkloningsprogram och backup-program.

Permalänk
Medlem

Windows 7 tar inte speciellt mycket om man disablar hibernate, system restore och ställer in storleken på pagefile manuellt så den inte är lika stor som ramminnesmängden. Räcker med 256MB eller nått i den stilen på pagefile.

Min installation nu med några få mindre program och en pagefile på 3.5GB är 15GB. Kommer att skapa en partition på 25GB för windows och program. Räcker gott för mig. Resten blir för spel.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drakgore
Windows 7 tar inte speciellt mycket om man disablar hibernate, system restore och ställer in storleken på pagefile manuellt så den inte är lika stor som ramminnesmängden. Räcker med 256MB eller nått i den stilen på pagefile.

Min installation nu med några få mindre program och en pagefile på 3.5GB är 15GB. Kommer att skapa en partition på 25GB för windows och program. Räcker gott för mig. Resten blir för spel.

Vad gäller att spara utrymme, fungerar Win7 RC i vlite?

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett litet problem med de första diskarna. Men inget stort fel och lätt fixat med en firmware update senare.

http://www.pugetsystems.com/blog/2009/07/24/minor-hiccup-on-n...

Permalänk
Medlem

Har en liten fråga, vilket ger bäst prestanda ur spelhänseende, GeForce GTX285 + Intel X25 SSD eller bara ett GTX295 utan SSD? Blir ju nästan samma pris (GTX295 några hundringar billigare än den andra konfigurationen) så det är frågan vad man ska lägga pengarna på...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Vad gäller att spara utrymme, fungerar Win7 RC i vlite?

Jag testade med endast dom "säkra" inställningarna för win7 men fick det inte att fungera, den vägrade installera pga att det saknades funktioner.
Men andra har fått det att funka.

Build 7100 tog dock bara ~6-7gb utrymme för mig (efter att ha stängt av hibernation, page file etc) så med den är det knappast värt det.
7600 (RTM) däremot tar runt 10gb, vet inte riktigt vad som lagts till.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyfik
Har en liten fråga, vilket ger bäst prestanda ur spelhänseende, GeForce GTX285 + Intel X25 SSD eller bara ett GTX295 utan SSD? Blir ju nästan samma pris (GTX295 några hundringar billigare än den andra konfigurationen) så det är frågan vad man ska lägga pengarna på...

Gör som Fade säger på FB

Visa signatur

i5 750 | Asus P7P55 | Sapphire 5850 | Fractal Design Define R2 Svart | Seagate 1tb | Intel X25-V 40gb | Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 | Dell 2209WA |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyfik
Har en liten fråga, vilket ger bäst prestanda ur spelhänseende, GeForce GTX285 + Intel X25 SSD eller bara ett GTX295 utan SSD? Blir ju nästan samma pris (GTX295 några hundringar billigare än den andra konfigurationen) så det är frågan vad man ska lägga pengarna på...

GTX 285 + SSD självklart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Jag testade med endast dom "säkra" inställningarna för win7 men fick det inte att fungera, den vägrade installera pga att det saknades funktioner.
Men andra har fått det att funka.

Build 7100 tog dock bara ~6-7gb utrymme för mig (efter att ha stängt av hibernation, page file etc) så med den är det knappast värt det.
7600 (RTM) däremot tar runt 10gb, vet inte riktigt vad som lagts till.

Hm, var så länge sedan jag installerade min så har ingen koll vad den faktiskt tog. Ska nog experimentera lite i VM's ikväll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyfik
Har en liten fråga, vilket ger bäst prestanda ur spelhänseende, GeForce GTX285 + Intel X25 SSD eller bara ett GTX295 utan SSD? Blir ju nästan samma pris (GTX295 några hundringar billigare än den andra konfigurationen) så det är frågan vad man ska lägga pengarna på...

Beror på vad du definierar spelprestanda som. Du får ju högre FPS med GTX295, men slipper istället all stuttering som uppkommer då det laddas från hårddisken. Men det är ju oftast temporärt tills det är inläst i ramminnet.

Men jag skulle utan att tveka ta GTX285 och en Intel X25.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyfik
Har en liten fråga, vilket ger bäst prestanda ur spelhänseende, GeForce GTX285 + Intel X25 SSD eller bara ett GTX295 utan SSD? Blir ju nästan samma pris (GTX295 några hundringar billigare än den andra konfigurationen) så det är frågan vad man ska lägga pengarna på...

Ett GTX285+SSD ger BRA spelprestanda och BRA windowsprestanda

ett GTX295 ger ALLA gånger BÄTTRE spelprestanda, men "normal" windowsprestanda.

Vill du maxa dina spel så går du på 295
Vill du ha ett overall snabbare system med BRA spelprestanda så kör du på 285+SSD

Jag är inte helt säker på vad anders.149 tänkte på, men senast jag kollade så gav inte lagringsmedium högre fps

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Jag är inte helt säker på vad anders.149 tänkte på, men senast jag kollade så gav inte lagringsmedium högre fps

Jag tänkte på verkligheten. Vilka spel idag kräver ett GTX295 för att maxa? Förutom möjligen Crysis då?

Klarat mig långt på mitt GTX 260, kan maxa allt mer eller mindre i 1680x1050 och har heller inga direkta FPS problem. Nu kanske personen ovan sitter med 3st 24" med Triplehead2Go men det är for oss okänt.

Jag tror fortfarande att ett GTX 295 ger mindre än vad en GTX 285 och en X25 ger då spelen också laddas snabbare med SSD.

Så jag tänkte på ett ungefär, och självklart ger inte en SSD högre prestanda. Men en bättre upplevelse i och med snabbare laddningstider vilket i mitt tycke ger mycket vad gäller upplevd prestanda åtminstonde.

Permalänk
Medlem

GTX295 ger garanterat bättre spelprestenda. kör på det, dvs om du spelar på 1920x1200 eller 2560x1600, annars räcker väl ett gtx285. Stuttering har jag då aldrig upplevt med en vanlig hårddisk i spel, kanske lite längre loading tider men utöver det nada.

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Jag tänkte på verkligheten. Vilka spel idag kräver ett GTX295 för att maxa? Förutom möjligen Crysis då?

Klarat mig långt på mitt GTX 260, kan maxa allt mer eller mindre i 1680x1050 och har heller inga direkta FPS problem. Nu kanske personen ovan sitter med 3st 24" med Triplehead2Go men det är for oss okänt.

Jag tror fortfarande att ett GTX 295 ger mindre än vad en GTX 285 och en X25 ger då spelen också laddas snabbare med SSD.

Så jag tänkte på ett ungefär, och självklart ger inte en SSD högre prestanda. Men en bättre upplevelse i och med snabbare laddningstider vilket i mitt tycke ger mycket vad gäller upplevd prestanda åtminstonde.

Just idag så ger kortet ingen direkt vinst kanske. Men så fort ditt 260 börjar sacka så lever 295an vidare, å då 285 börjar sacka så lever 295an än en gång vidare.

Det är min verklighet

För min egen del så blir det gtx260x2 och X25-M

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Just idag så ger kortet ingen direkt vinst kanske. Men så fort ditt 260 börjar sacka så lever 295an vidare, å då 285 börjar sacka så lever 295an än en gång vidare.

Det är min verklighet

För min egen del så blir det gtx260x2 och X25-M

Precis, 295'an räcker längre. Dessvärre är den inte DX11 kompatibel så man bör ju tänka sig för hur länge man egentligen tänkt behålla kortet.

Sitter på 2x GTX 260 sen i torsdags själv, blev ett EVGA GTX 260 SSC samt 80GB X25-M som jag hämtar imorgon efter jobbet. Jag tror det bör hålla ett tag.