Prestandadatabas – Solid State Drives

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
M225 64 GB kostar 1499:- (inet)
Intel X-25M kostar 2095:- (komplett)

För den som är ute efter en bra SSD är M225 600:- billigare än Intel-disken. Intel-disken är som du säger en snabbare systemdisk men frågan är om skillnaden IRL är värd 600:- extra.

Dom där 16 gigen betlar jag gärna 600 extra för ^^ då jag har 16 (16.7) gig ledigt atm

Angående det där med skillnad IRL märker du vad jag förstått mer ju snabbare CPU du har, sen jag skaffade SSD har jag märkt att det är CPUn jag får vänta på nu för tiden.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Liten sak jag undrar....

Intel Crucial 1-5 (det jag tror folk mest vill ska gå fort)
MB/s
Defender (219) (114) 2 (för liknande program)
Spel (206) (124) 5
Bilder (238) (140) 2
OS start (227) (130) 5
Göra filmer (125) (142) 1
Media Center (181) (138) ?
Media player (162) (94) 5
Program (195) (75) 5

Score 39500 mot 26000

Varför säger så mkt folk att M225 är så "prisvärd" och lika bra som intels?
Innan jag fick se detta test trodde jag att M225 förespråkarna visste vad dom snacka om... Skulle seriöst inte rekomendera nåt annat än Intel till någon som ska ha den som systemdisk, för portabel lagring är det disken med snabbast write som gäller såklart.

Kan det vara så att folk går mer efter Crystaldiskmark än PC mark vantage? Av nån konstig anledning.

Alla har väl sina orsaker, men här är mina reflektioner i frågan...
Dels tycker jag ca 1500 är ungefär vad jag är beredd att lägga ut på en ny hårddisk till laptopen i dagsläget, och dels tror jag att prestandan kommer vara bra nog för mig.

Det enda vettiga är ju egentligen att jämföra med vad man uppgraderar från. Säg att den gamla hårddisken man kastar ut (iallafall i egenskap som systemdisk) skulle få kanske 4000 poäng enligt din tabell (nej, jag har inte räknat, utan det är mellan tummen och pekfingret). Det är ju prestandaskillnaden mellan hårddisken och crucial-disken som är det stora steget, och det steg som är mest värdefullt och märkbart.

Man kanske kan jämföra det med snabba bilar. Tänk dig att man har en skrotig gammal lada som har ett nypris på kanske 100.000 (ren gissning, jag kan inte bilar) och sen helt plötsligt kan köpa en snabb och snygg sportbil för 300.000 så är ju det ett bra om du frågar mig*. Sen kanske det finns ännu bättre sportbilar, som kan köra ännu snabbare, för säg 500.000, men om det viktiga är att få uppleva sportbilskänslan generellt så kan nog den för 150.000 vara ett bättre köp för många.

*Och precis som med hdd vs ssd så har sportbilarna mindre utrymme, men det är inte så farligt då det huvudsakliga användsningsområdet är lite annorlunda (nöjeskörning och systemdiskanvändning kontra vardagskörning och masslagring).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Dom där 16 gigen betlar jag gärna 600 extra för ^^ då jag har 16 (16.7) gig ledigt atm

Men de där 16 gigen kanske inte alla andra också tycker är lika värdefulla? För egen del så har jag faktiskt beställt en crucial 64GB för min laptop även fast jag egentligen skulle vilja ha lite större disk (man kan ju bara ha en disk i den)...

...men det finns faktiskt viss logik bakom det beslutet. Jag är nämligen övertygad om att jag kommer klara mig gott och väl på de 64 gigen (dvs inkl den marginal som nog behövs för att prestandan ska hålla sig tillräckligt bra) iallafall säg ett halvår eller år. Och efter det så flyttar jag över den till min stationära (som ännu inte är i samma uppgraderingsbehov som laptopen) där den får en stor lagringsdisk som trevligt sällskap, samtidigt som jag köper en ny och större SSD till laptopen. För när detta sker är jag övertygad om att priserna på bra SSD sjunkit ännu mer, och då kanske man kan få tag på en vettig 128 eller 256GB SSD för samma pengar.

Citat:

Angående det där med skillnad IRL märker du vad jag förstått mer ju snabbare CPU du har, sen jag skaffade SSD har jag märkt att det är CPUn jag får vänta på nu för tiden.

Ännu en bra anledning för mig att inte satsa för mycket pengar på SSD-köpet, då min laptop-cpu nog inte kan ses som en racer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Intel har lovat firmware med TRIM-support till G2 åtminstone, vet inte hur det står till med den äldre modellen. De flesta verkar ha det på gång ivf, när det dyker upp är en annan fråga.

Sen ang. Crucial M225. Som du ser i testet så baseras den på samma kretsar som många andra modeller på marknaden, därför presterar de mycket lika varandra.

TRIM är jag inte alls intresserad av, mer intresserad av en Garbage Collect funktion som fungerar oavsett om operativet stödjer TRIM eller inte. Gillar inte att behöva välja operativ efter vad hårdvaran behöver.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
TRIM är jag inte alls intresserad av, mer intresserad av en Garbage Collect funktion som fungerar oavsett om operativet stödjer TRIM eller inte. Gillar inte att behöva välja operativ efter vad hårdvaran behöver.

Är det ens möjligt att implementera? Enheten vet ju ingenting om filsystemet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Är det ens möjligt att implementera? Enheten vet ju ingenting om filsystemet.

OCZ har ju tydligen en på G, och diskar med Samsung controllern verkar ju ha det med. Vet inte hur det funkar men den flyttar tydligen om när disken är i IDLE för att få bättre prestanda.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
TRIM är jag inte alls intresserad av, mer intresserad av en Garbage Collect funktion som fungerar oavsett om operativet stödjer TRIM eller inte. Gillar inte att behöva välja operativ efter vad hårdvaran behöver.

Jag håller med, i princip, fast tycker ändå att TRIM är något bra. Problemet med trim är bara att det kom lite sent. Personligen, utan att alls vara insatt i det tekniska, tycker jag egentligen att det borde vara en självklarhet att lagringsmediumet får reda på när OS'et inte längre har data i sektorer (oavsett om lagringsmediumet i fråga har nån direkt användning av denna information).

För inte hade du väl varit emot TRIM om det funnits med länge (säg från typ 2004, med Win XP SP2, första Ubuntu, Solaris 10 m.m)? Jag tror nog att så fort SSDs blivit mer mainstream så kommer TRIM stödjas av allt fler OS, och till slut är det lika självklart som plug and play av t.ex USB-enheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Jag håller med, i princip, fast tycker ändå att TRIM är något bra. Problemet med trim är bara att det kom lite sent. Personligen, utan att alls vara insatt i det tekniska, tycker jag egentligen att det borde vara en självklarhet att lagringsmediumet får reda på när OS'et inte längre har data i sektorer (oavsett om lagringsmediumet i fråga har nån direkt användning av denna information).

För inte hade du väl varit emot TRIM om det funnits med länge (säg från typ 2004, med Win XP SP2, första Ubuntu, Solaris 10 m.m)? Jag tror nog att så fort SSDs blivit mer mainstream så kommer TRIM stödjas av allt fler OS, och till slut är det lika självklart som plug and play av t.ex USB-enheter.

Det har du helt rätt i, problemet med TRIM är att det inte är standard. På sin höjd kommer Snow Leopard samt Win 7 få det inom överskådlig framtid, och jag vill kunna boota Win XP och köra endast det i 3 år på disken utan problem, om jag vill. Därav tycker jag Garbage Collect är något vettigare att införa i dagsläget, börja med det och släpp TRIM till diskarna med, så kan folk få ställa in själva ifall de vill använda TRIM/Garbage Collect.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Är det ens möjligt att implementera? Enheten vet ju ingenting om filsystemet.

Samsungs garbage collector fungerar bara med ntfs, dvs SSD'n går in och tolkar filsystemet, sjukt osnyggt rent arkitekturmässigt att underliggande "lager" ska ha detaljkunskap om överliggande lager (filsystem ligger arkitekturmässigt över den logiska lagringsenheten som i sin tur ligger över den fysiska lagringsenheten).

Indilinx tror jag inte tittar på filsystemet, men då kan den bara göra viss uppstädning genom att defragmentera SSD'n (fast defragmentering på en annan nivå än fildefragmentering), SSD'n kan aldrig få reda på vilka minnesareaor som inte längre används av filsystemet, så mkt av nyttan försvinner. Så garbage collection är en återvändsgränd & en temporär lösning i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Samsungs garbage collector fungerar bara med ntfs, dvs SSD'n går in och tolkar filsystemet, sjukt osnyggt rent arkitekturmässigt att underliggande "lager" ska ha detaljkunskap om överliggande lager (filsystem ligger arkitekturmässigt över den logiska lagringsenheten som i sin tur ligger över den fysiska lagringsenheten).

I egenskap av systemutvecklare som starkt ogillar "osnygga lösningar som ändå får jobbet gjort" förstår jag dig absolut, men de flesta företag tänker nog rent krasst pragmatiskt. Och om snygga lösningar alltid skulle vara ett stenhårt krav, även för relativt nya produkter, så skulle vi nog få leva med betydligt enklare teknik rent generellt. Men visst, på lång sikt är nog en sån lösning inte hållbar.

Citat:

Indilinx tror jag inte tittar på filsystemet, men då kan den bara göra viss uppstädning genom att defragmentera SSD'n (fast defragmentering på en annan nivå än fildefragmentering), SSD'n kan aldrig få reda på vilka minnesareaor som inte längre används av filsystemet, så mkt av nyttan försvinner. Så garbage collection är en återvändsgränd & en temporär lösning i mina ögon.

Men riktigt så enkelt är det väl inte? Nu är jag absolut inte insatt i de tekniska detaljerna, men jag vill minnas att de flesta SSDs har en "hemlig reserv" av utrymme, som OSet inte ser. Så när OSet vill skriva till en cell som är "smutsig" så kan SSDn istället skriva till en "ren, fräsh" cell och samtidigt så vet den då om att den andra, smutsiga cellen nu inte längre används av OSet och kan "nollställas".

Givet att man har en tillräckligt stor sån där reserv så bör det rent teoretiskt nog kunna räcka rätt långt. Med reservation för att jag missat nått viktigt i resonemanget ovan.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Samsungs garbage collector fungerar bara med ntfs, dvs SSD'n går in och tolkar filsystemet, sjukt osnyggt rent arkitekturmässigt att underliggande "lager" ska ha detaljkunskap om överliggande lager (filsystem ligger arkitekturmässigt över den logiska lagringsenheten som i sin tur ligger över den fysiska lagringsenheten).

Indilinx tror jag inte tittar på filsystemet, men då kan den bara göra viss uppstädning genom att defragmentera SSD'n (fast defragmentering på en annan nivå än fildefragmentering), SSD'n kan aldrig få reda på vilka minnesareaor som inte längre används av filsystemet, så mkt av nyttan försvinner. Så garbage collection är en återvändsgränd & en temporär lösning i mina ögon.

Jag håller med, att göra enheten medveten om filsystemet "kind of defeats the purpose" med att implementera GC på hårdvarunivå, även om det är det enda alternativet i det fallet. (ursäkta svengelskan, lite trött och har slut på synonymer).

Däremot kommer de flesta moderna operativsystem att ha stöd för TRIM och det borde väl inte vara omöjligt att ordna drivrutiner till äldre utgåvor. Så än en gång är syftet lite luddigt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Jag håller med, att göra enheten medveten om filsystemet "kind of defeats the purpose" med att implementera GC på hårdvarunivå (ursäkta svengelskan, lite trött och har slut på synonymer).

Däremot kommer de flesta moderna operativsystem att ha stöd för TRIM och det borde väl inte vara omöjligt att ordna drivrutiner till äldre utgåvor. Så än en gång är syftet lite luddigt.

Det som tilltalar mig är att allt sköts oavsett operativ eller någon som helst investering av arbete från min sida

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Det som tilltalar mig är att allt sköts oavsett operativ eller någon som helst investering av arbete från min sida

Fast det är inte "oavsett operativ" om du tvingas använda ett visst filsystem, i detta fall NTFS.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Fast det är inte "oavsett operativ" om du tvingas använda ett visst filsystem, i detta fall NTFS.

Såvitt jag förstått är det bara Samsungs controller som kräver ntfs, inte Indilinxs

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

SSD kommer nog alltid att ligga lågt hos jag. Visst det är läckert när man ser folk starta datorn. Men jag är så van att starta datorn medans jag hämtar kaffekoppen. Har ju aldrig väntat på något när den är alive. Känns som en onödig egotouch. Med andra ord...

Jag vill ha!!!

Men det är fortfarande helt onödigt innan mainstream. Kudos till de kämpar som köper och för tekniken framåt.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Man måste ju fråga varför ni använder Windows Vista SP1 då Windows 7 ju har många SSD optimeringar? Eller varför inte ens Vista SP2?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulayo
Man måste ju fråga varför ni använder Windows Vista SP1 då Windows 7 ju har många SSD optimeringar? Eller varför inte ens Vista SP2?

Det är inte alla som:

1. Har tillgång till MSDN/MSDN-AA/TechNet... eller...
2. Vill köra Windows 7 RC och sedan "snart" behöva installera om.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Installera om windows är ju jätteroligt.. Win7 funkar i 30 dagar sen äre bara att börja om!

Ge mig en G2...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
SSD kommer nog alltid att ligga lågt hos jag. Visst det är läckert när man ser folk starta datorn. Men jag är så van att starta datorn medans jag hämtar kaffekoppen. Har ju aldrig väntat på något när den är alive. Känns som en onödig egotouch. Med andra ord...

Jag vill ha!!!

Men det är fortfarande helt onödigt innan mainstream. Kudos till de kämpar som köper och för tekniken framåt.

Du fattar väl ändå att hela datorn blir snabbare med en SSD-disk, det är inte enbart uppstarten som blir snabbare utan all användning av lagringen då disken är snabbare på mer eller mindre allt.

Onödigt är det inte, och IMO med dagens priser så är det snudd på att närma sig mainstream priser.

Jämför med vad man fick för SSD-diskar för 1-2 år sedan, mängd utrymme och vad de kostade och presterade. Har hänt riktigt mycket redan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Du fattar väl ändå att hela datorn blir snabbare med en SSD-disk, det är inte enbart uppstarten som blir snabbare utan all användning av lagringen då disken är snabbare på mer eller mindre allt.

Onödigt är det inte, och IMO med dagens priser så är det snudd på att närma sig mainstream priser.

Jämför med vad man fick för SSD-diskar för 1-2 år sedan, mängd utrymme och vad de kostade och presterade. Har hänt riktigt mycket redan.

Men för att spela på den måste man ju installera alla spel på disken, och mina spel tar över 200gb sammanlagt.................

Visa signatur

Gigabyte X48-DS4 | Gigabyte HD4870 | Intel E8500 3.16GHz | Corsair Dominator 1066MHz 4GB | Antec 900 | OCZ StealthXtream | Samsung 226BW 22" 2MS | Microsoft Sidewinder | Logitech 250 Deluxe |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RTD
Men för att spela på den måste man ju installera alla spel på disken, och mina spel tar över 200gb sammanlagt.................

Måste du ha alla spel installerade samtidigt? Lägg in de viktigaste spelen på SSD och spela resten från mekanisk disk.

Själv hade jag tänkt lägga in iallafall något spel på SSD när jag fick min X-25M G2 80GB men det slutade med att allt hamnade på min 750GB Samsung F1 istället. Boosten av systemprestandan från att köra OS på SSD är tillräcklig, har ivf i princip inga större laddningstider i de spel jag testat heller. Men så fort jag hittar en lämplig SSD-disk med lite mer lagring (160GB+) så kommer jag lägga in mina spel på den istället.

Permalänk
Medlem

OCZ ligger illa till med priset på sin Vertex. M225 är praktiskt taget likadan SSD men är ganska mycket billigare. M225 har en firmwareuppdatering för sina SSDs för att Trim skall fungera. Jag vet inte hur det ligger till med Vertex.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Hedersmedlem

Inget piratsnack tack!

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Hmm, när tror ni Intel ens börjar få ut några 160 Gb G2or till butikerna? Skulle någon butik få in dem för 3900-4000 som Misco sålde för så slår man ju till. Annars blir det nog en Crucial 128 Gb nästa vecka när Komplett får in dem.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Inget piratsnack tack!

*Tråd rensad*

Antar att alla olagligheter hänvisas till flashback? ^^

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Stort tack för att ni lagt in fler diskar i testet.

Var rejält sugen på en Crucial för nån vecka sedan men fanns inte i lager då och nu har de skjutit fram leveranserna ytterliggare samt höjt priserna.

Sitter med en intel x25-m g2 i ena datorn och är väldigt nöjd med den så får se vad det blir i den andra när diskarna åter finns i lager.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Inget piratsnack tack!

*Tråd rensad*

När började dom piratkopiera SSD drivar?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
OCZ ligger illa till med priset på sin Vertex. M225 är praktiskt taget likadan SSD men är ganska mycket billigare. M225 har en firmwareuppdatering för sina SSDs för att Trim skall fungera. Jag vet inte hur det ligger till med Vertex.

M225 är sjukt grym men TRIM-firmwaren drogs tillbaka då den medförde dataförluster under Windows 7. Så i dagsläget har den officiellt sett inte TRIM, dock är ny och buggfri firmware utlovad inom kort.

Permalänk
Medlem

Lite OT men vart ska man placera dessa i ett vanligt chassi? dom är väl ändå 2,5" och vanliga hårddiskar är väl 3,5", är bara en fråga som jag har funderat på ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
M225 är sjukt grym men TRIM-firmwaren drogs tillbaka då den medförde dataförluster under Windows 7. Så i dagsläget har den officiellt sett inte TRIM, dock är ny och buggfri firmware utlovad inom kort.

Ajdå, låter inte så bra.
Jag har hört om programvaror som utför samma funktionalitet som Trim, vet du något om det? Kan alternativt vara en lösning för dem som vill raida diskarna och mister trim-stödet.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?