Intel Lynnfield – Core i5 750 och i7 870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gtoxed
hallå, nu e moppen såld för 3300 spänn.. ska man verkligen skaffa i5 eller ska man vänta? och isf, vilket moderkort och minne????

Beror ju på vad du har för krav och önskemål och cashlimit.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gtoxed
hallå, nu e moppen såld för 3300 spänn.. ska man verkligen skaffa i5 eller ska man vänta? och isf, vilket moderkort och minne????

Om du vill ha tips, kolla i5-tråden
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Fanns t.ex. ett förslag för cirka 4000:- för cpu+minne+moderkort på nästsista sidan för de som är begränsade av budget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Core i7 860 är helt klart en intressant processor. Prisvärd och har alla High-End funktioner. Eftersom både AMD och nVidia gör grafikkort med dubbla grafikprocessorer på ett kort så klarar man sig rätt bra med 1st PCI-E 16x slot som man har på P55.

Det jag tycker mindre om är hur extremt dåliga resultat ni alltid lyckats få med AMD's processorer jämfört med andra testsiter. Det är allmänt känt att Phenom II är riktigt snabb i spel, även jämfört med Core i7. Här är ett nytt test med samma generation processorer:

http://www.overclock3d.net/reviews.php?/cpu_mainboard/asus_p7...

Buggar 965'an i prestandatesterna eller vad är det frågan om. Finns som sagt väldigt många mer test som påvisar att bättre prestanda finns hos Phenom II, särskilt i spel där den är i topp många gånger. Annars ett bra test. Intel har äntligen lyckats med något bra i mina ögon. i7 920 och i7 860 är riktigt bra produkter.

Den här testen är OK , http://www.chw.net/2009/09/intel-core-i5-750/ visar just AMD är bra i högre upplösningar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
Hardocp bechar alla cpu i samma frekvens.
http://hardocp.com/article/2009/09/07/intel_lynnfield_core_i5...

Tack för den länken. Tycker detta var ett av dom bättre testerna man ser vad dom presterar klock för klock på ett tydligt sätt. Tror att det är väldigt få här som skulle köra en i7 920 i DDR3-1066 och 4GB/Dual-channel vilket görs i några av dom andra testerna

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag delar den allmänna begeistringen över i5. Om det mest är till spel du behöver kraft, duger en bra 775 utmärkt (om du redan har en). Läs tråden:
http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=28&threadi...
Jag håller med om kontentan i den.

Till och med en E4500 är acceptabel. Inte ska man köpa CPU+RAM+moderkort för att få något bättre prestanda. Bättre för de flesta är att lägga pengar på SSD och grafikkort (om man nu vill ens det).

För teknikintresserade, mindre "utilitariskt" inriktade användare gäller förstås annat. Eller de som har helt omoderna riggar.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Tack för den länken. Tycker detta var ett av dom bättre testerna man ser vad dom presterar klock för klock på ett tydligt sätt. Tror att det är väldigt få här som skulle köra en i7 920 i DDR3-1066 och 4GB/Dual-channel vilket görs i några av dom andra testerna

Innebär inte det att de långsammare CPU:erna kör med en betydligt högre busshastighet då de måste överklockas mer för att nå 3.2GHz? Läste inte testet förut, men ska ta och kolla in det nogrannare nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Den här testen är OK , http://www.chw.net/2009/09/intel-core-i5-750/ visar just AMD är bra i högre upplösningar

Haha, snackar vi fanboy eller, letat så mycket efter att test där AMD slår intel att du slutade på en spansk sida?

Grattis=)

Permalänk

Som jag har förstått det:

i7 860/870 och i5 750 är bättre än i920 i stock.
Klockar man samtliga blir det dock tvärtom.
Fördelarna, är priset.
Nackdelarna, 2 kanalers minne, 8x2 PCI-E, ingen HT.

Permalänk
Medlem

860 och 870 har HT

Och 2 kanaler visade sig inte vara en nackdel i ens minnestesten, knepigt.

Dock grymt synd att bra kunna köra 2x8 i PCIe

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Ok, jag vet att det är du som har fel. Efter att ha jobbat i branchen i 20 år borde jag ha en bra koll på vilka NICs som är och inte är bra. Visst har Intel även haft mindre bra NICs på marknaden, men över det hela är det dem som har regerat med tanke på performance både till desktop och server marknaden.

Detta är, givetvis, till dels på grund av drivrutiner (som Intel inte alltid har varit bra med) men också pga hårdvaran i sig. Att det ibland går upp och ned prestandamässigt mellan producenter är inget konstigt, men när Intel gång på gång tar "kronan" tycker jag ett påstående som att Intel är "helt klart överlägsna" passar bra.

Men, skit samma. Du missade helt klart mitt poäng med min tidigare post om NICs - det jag efterfrågade var varför de flesta (alla?) moderkorten som släppts idag använder sig av Realtek NICs när det redan finns 1GbE internt på P55 chipsettet.

Jag vände mig mot att du gjorde ett generellt uttalande om att Intel NiC's alltid skulle vara bättre än realtek och dom dessutom är "helt klart överlägsna". Man kan inte dra några generella slutsatser så, om att saker är bättre bara för att dom kanske har varit det tidigare. Det kommer nya produkter hela tiden och varje ny produkt har chansen att bli bästa produkt just nu både ur hård- och mjukvaru synpunkt. Därför måste man hålla sig uppdaterad på området och det är det vi har Sweclockers till ju. Dessutom börjar NIC blir en ganska mogen produkt, det ger en mindre skillnad mellan produkterna. Att Intel NIC'en inte har använts av tillverkare beror nog på att det har varit någon detalj som har hindrat dom från att göra så. Kanske buggar i hård/mjukvara, Detta brukar kunna lösas ganska fort så det kommer nog.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
Och 2 kanaler visade sig inte vara en nackdel i ens minnestesten, knepigt.

Mja, enligt testet nedan är det tydligen en nackdel iaf.
However, the triple-channel memory of the i7-920 gave it the advantage in the memory intensive Gimp image editing test, and in the heavily multi-threaded Cinebench
http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2009/09/08/intel-core-i...
Men de kan ju ha fel, jag är ingen expert direkt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Den här testen är OK , http://www.chw.net/2009/09/intel-core-i5-750/ visar just AMD är bra i högre upplösningar

Säkert inget fel på testet, men Anandtech's tester har jag hållt mig sedan 97, och dom har aldrig haft fel och gör alltid bäst tester overall med oftast ganska djupgående teknisk förklaring. Att AMD's processorer är snabba i högre upplösningar är ingen nyhet och var det jag skrev i mitt andra inlägg, där plattformen och hur processorn hanterar I/O data är mycket viktigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
Haha, snackar vi fanboy eller, letat så mycket efter att test där AMD slår intel att du slutade på en spansk sida?

Grattis=)

Resultaten ser inte skumma ut jämfört med overall, även om det inte är den mest kända site. Det är därför man håller sig till Anandtech.com's tester, välkänt, erfarenhet och alltid bra tester med kompetent folk och mycket fakta.

Grymma processorer allihop för sin peng förutom high-end.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolight
Jag vände mig mot att du gjorde ett generellt uttalande om att Intel NiC's alltid skulle vara bättre än realtek och dom dessutom är "helt klart överlägsna". Man kan inte dra några generella slutsatser så

Man kan visst dra exakt den slutsatsen, att Intel är bättre än realtek och helt klart överlägsna, det vet alla som har koll på hårdvara för nätverk.

Att man använt Realtek så mycket beror på att Realtek-chip är typ gratis för taiwanesiska tillverkare.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

_______________________________________
citat:Ursprungligen inskrivet av Gtoxed
hallå, nu e moppen såld för 3300 spänn.. ska man verkligen skaffa i5 eller ska man vänta? och isf, vilket moderkort och minne????
_______________________________________

alltså, jag spelar spel, tänkte väl för operation flashpoint 2/arma 2 eller om de finns något annat.. ere kanske bättre o vänta tills dom kommit ut med en uppdaterad variant för core i5, eller bara helt enkelt stanna med systemet jag har och satsa på ett nvidia 3xx kort eller ati 58xx kort?

min quad cores prestanda e väl inte nå flaskhals om jag får upp den till typ 3.2-3.4 ghz?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolight
Att Intel NIC'en inte har använts av tillverkare beror nog på att det har varit någon detalj som har hindrat dom från att göra så. Kanske buggar i hård/mjukvara, Detta brukar kunna lösas ganska fort så det kommer nog.

Enda orsaken är att Realtek är billigare och duger för de flesta. De som ställer högre krav skaffar ett Intel NIC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Känns som om min i7 920 inte blev så tokig ändå.

i5 - 750 känns lite för avskalad. Det som talar för den är priset.
i7 - 860 ligger väldigt nära i7 - 920 i pris. Lite hugget som stucket. Finns både för och nackdelar.
i7 - 870 på tok för dyr. Känns som en prisjustering skulle behövas. Endast 200kr billigare än i7 - 940.

Skulle jag byta system idag så skulle jag ha svårt att välja mellan i7 -860 och i7 920

Nja 920 är givet om du ska trimma. Bättre platform tri channel ger stor boost med rätt inställningar. Man får ta resultaten från i5orna med en nypa salt i jämförelse eftersom de kör med turbo på i testerna , vilken är aggressivare på i5orna -_- Jag anser att köra med turbo på är missvisande då de inte alls ökar lika mycket i prestanda när man klockar en i5 som en i7 vilket folk inte tänker på.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Man kan visst dra exakt den slutsatsen, att Intel är bättre än realtek och helt klart överlägsna, det vet alla som har koll på hårdvara för nätverk.

Att man använt Realtek så mycket beror på att Realtek-chip är typ gratis för taiwanesiska tillverkare.

Så här överlägsna är Intel http://images.anandtech.com/graphs/intelx58motherboardroundup... Där Gigabyte kortet kör Realtek NIC och Asus Marvel NIC. Som jag har sagt hela tiden det är ingen gigantisk skillnad numera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolight
Så här överlägsna är Intel http://images.anandtech.com/graphs/intelx58motherboardroundup... Där Gigabyte kortet kör Realtek NIC och Asus Marvel NIC. Som jag har sagt hela tiden det är ingen gigantisk skillnad numera.

Hahahah...

Jag kan inte hålla mig för skratt.

Du postade en bild om... ummmmm..... CPU-användningen? Roligt misstag i alla fall.

Här är nog den bild du vill ha: http://images.anandtech.com/graphs/intelx58motherboardroundup...

Hur som helst, skillnaden är mycket större än det som står där, för de ändamål där man verkligen bryr sig.

Paketstorlekar och "mönster" har en stor betydelse för både latency och throughput, lite olika beroende på vilken krets man sitter på. Detta med erfarenheter från server-system (som använder bättre kretsar än dem man hittar inbyggt på moderkorten).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Tydligen görs allt för att påvisa att både 750 och 860 är snabbare och bättre än 920?
Själv har jag in gammal häck till propp och tänkte förhoppningsvis byta snart till en 920. Men hur intressant är det att läsa om överklockade 750 och 860 som jämförs med en oklockad 920??? Varför inte passa på att jämföra mot en överklockad 975 också??
Korkat och totalt ointressant i min mening. Har väl inte hittat rätt tester kanske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikael67
Tydligen görs allt för att påvisa att både 750 och 860 är snabbare och bättre än 920?
Själv har jag in gammal häck till propp och tänkte förhoppningsvis byta snart till en 920. Men hur intressant är det att läsa om överklockade 750 och 860 som jämförs med en oklockad 920??? Varför inte passa på att jämföra mot en överklockad 975 också??
Korkat och totalt ointressant i min mening. Har väl inte hittat rätt tester kanske.

Eh, alla tester visar väl att Bloomfield("gamla" i7) i princip alltid presterar bättre och det gäller såklart även när man klockar.

Det man hyllar är att i5 presterar i stort sett lika bra vid samma klock, till en betydligt lägre kostnad. Egentligen är det ingenting annat är prissättningen man hyllar, och så att man minskat strömförbrukningen kraftigt.

Skall man ha det absolut bästa är det även fortsättningsvis Bloomfield/X58.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tur man inte ska uppgradera förrän om kanske två år, skulle inte vilja välja mellan 750/860/920 just nu. Som redan sagts, 1156 har endast 16 "lanes" för grafikkorten, vilket begränsar 2st 4870x2, och kan mycket väl också begränsa nya generationens grafikkort när de kommer, men det får vi se senare.
MEN, en annan sak jag kom att tänka på, när jag köpte min E6600 hösten 2006 så fanns det endast 2 CPUer för desktopmarknaden som var snabbare, och det var ju E6700 och X6800. När jag i somras uppgraderade grafikkortet till det i sign, så märkte jag att CPUn blev en flaskhals för grafikkortet.

Och eftersom 1366 sockeln endast kommer att vara extreme edition framöver så kan man utesluta en processoruppgradering (om man inte vill spendera 10k+ vill säga), men det kan knappast sägas om 1156 sockeln, kommer väl antagligen att finnas nyare processorer till den sockeln ute om 1,5 år. Och vi vet inte heller om en 4GHz 920 kommer att flaskhalsa nästa generations grafikkort i CF/SLI, gör den det kanske det vore bra med 1156, så kanske det finns möjlighet till en uppgradering, men då har du istället problemet men PCI-E bandbredden.

Nä, jag skulle säga att ska man köpa helt nytt system idag eller när de nya grafikkorten kommer ut, och spel är det mest krävande man gör, köp en 920 och skit i 1156 (dvs om du kan/vill spendera de extra pengarna), gäller speciellt om man tänkt klocka och/eller ska köra CF/SLI. Men för en som klarar sig bra med ett grafikkort och inte tänkt klocka så ser ju nog en 750 ut som ett mycket prisvärt alternativ:)

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det man hyllar är att i5 presterar i stort sett lika bra vid samma klock, till en betydligt lägre kostnad. Egentligen är det ingenting annat är prissättningen man hyllar, och så att man minskat strömförbrukningen kraftigt.

För de flesta (som inte överklockar) är ju inte heller turboläget betydelselöst.

Permalänk
Inaktiv

Nu får nog AMD ta och snabba upp sig. För intel drar ifrån riktigt mycket nu känns det som

Permalänk

Finns en AMD runkare i denna tråd.

Man köper de man vill ha, Thats life, Lyssna inte för mycket på andra, Välj själv.

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Enda orsaken är att Realtek är billigare och duger för de flesta. De som ställer högre krav skaffar ett Intel NIC.

Men det finns ju inbyggt stöd för intel's NIC i p55 kretsen! Jag fattar inte varför moderkortstillverkarna jävlar med oss och ger Realtek's skit, måste de betala licens till intel för att använda skiten eller? =/

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
För de flesta (som inte överklockar) är ju inte heller turboläget betydelselöst.

Jag tycker själv att Intel har lyckats ganska bra med sin line-up här.

Socket 1156 är verkligen "mainstream", med i5 750 som bästa val när man ser till pris/prestanda och sedan i7 860 som ett rimligt lite dyrare och lite bättre alternativ.

Socket 1366 på konsument-marknaden bara "måste" överklockas; något som direkt förväntas också med tanke på att moderkorten för dem har ett chipset i X-serien.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Mycket väl skriven artikel, men det där med att HT var boven var inte speciellt svårt att lista ut. Dagens spel är inte direkt kända för att utnyttja många trådar.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikael67
Tydligen görs allt för att påvisa att både 750 och 860 är snabbare och bättre än 920?
Själv har jag in gammal häck till propp och tänkte förhoppningsvis byta snart till en 920. Men hur intressant är det att läsa om överklockade 750 och 860 som jämförs med en oklockad 920??? Varför inte passa på att jämföra mot en överklockad 975 också??
Korkat och totalt ointressant i min mening. Har väl inte hittat rätt tester kanske.

http://techreport.com/articles.x/17545/2

Permalänk
Medlem

Ganska bra video på hur man överclockar P55 i5 .

http://www.youtube.com/watch?v=I6zANFlYEDM

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
Haha, snackar vi fanboy eller, letat så mycket efter att test där AMD slår intel att du slutade på en spansk sida?

Grattis=)

Nop , har inte med saken att göra , men blir mer förvånad över att alla nickar medgivande till uppenbart dåliga tester , där AMD 955-965 får väldigt dåliga resultat , resultat som har legat nära i7 920 förut , men nu är icke existerande .

Visa signatur