ULPC (Netbook) - fördelar, nackdelar, tips & råd

Permalänk

Hur mycket sticker batteriet ut?
Hittar inga foton med 6cells batteriet överhuvudtaget.

Ser det ut ungefär såhär (hp 2140)?

Permalänk

Så ser det ut exakt Tycker inte det är ett dugg störande att det sticker ut Det gör ju också att det blir lite vinkel på tangentbordet

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

Jo, ergonomiskt är det säkert en fördel.
Men det är en försärming för bärbarheten när inte datorn är platt, utan har en utstickande del.
Lär bli väldigt knöligt att bära den i skolväskan tillsammans med böcker och block. =(
Ser hellre att de gjort batteriet i linje med datorns övriga form, så att allting blir platt.
För att fixa den ergonomiska upphöjnignen kunde de ju bara lagt till några utfällbara stöd, som på vanliga keyboards.

En till fråga: Hur lång tid tar det att ladda?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fuzzmeister
Beställde en acer aspire one d250 igår!

Hoppas att jag blir nöjd med den!

Valde versionen med N280 och med den lite större upplösningen (1280x720)
Återkommer med lite kommentarer om den sen!!

Har nu hämtat ut den och installerat lite smått och gott på den..

WOW!

Fördelar:

-Startar riktigt snabbt

-Klarar WoW perfekt, ca 13-15fps inne i städer och ca 20-25fps utanför, perfekt om man bara vill kolla mailen, auctions eller fiska tex..

-Låter i princip ingenting

-Extremt lätt!

-Skärmupplösningen gör så man får plats med väldigt mycket på en sån liten skärm

Nackdelar:

-Klarar inte av att spela upp 720 (har bara testat i VLC, möjligt att det går i något annat?)

-Står att den klarar 100mbit via kabel men får bara ca 55 ner.. (får 95 på stationära)

-Fingeravtryck fastnar väldigt lätt på "locket" om man har tagit på något fett eller dylikt.

-Touchpaden kan vara lite strulig, man kommer lätt åt vänsterklick på själva "touchytan" på paden när man använder den.

Övrigt:
Jag är djupt imponerad av att en sån här liten sak kunde föra med sig så mycket prestanda!
Tycker även att webbkameran snarare presterar som en 1.3mp istället för en 0.3mp!
Vande mig vid tangentbordet på MAX 5 minuter, trodde jag skulle tycka det var litet men man vande sig väldigt fort!

Permalänk
Medlem

Tjenixen!

Jag har läst denna tråd om och om igen... Jag har sökt på google efter "netbooks reviews" och "netbook guides" - men blir inte klokare för det... Dom flesta reviews och guider som finns är från sent 2008-tal.

Några simpla frågor: Vilken netbook är bäst för runt 4000kr? Får gärna vara billigare än 4000kr med.

Det jag har blivit en aning klokare på är att dom flesta netbooks är lika prestandamässigt. Det jag dock är ute efter är en hejdlös batteritid.

Kan någon hjälpa mig i denna lilla djungel?

PS. Jag ska använda datorn för diverse högskolestudier... T.ex köra Mathematica på den, ordbehandling, surf, chat osv...

Tack på förhand underbara människor, ni gör ett bra jobb.

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk

En netbook som jag gillade är Samsung N120 Den ska ha 10,5timmars batteritid Men den kostar nästan 5000:- kanske är för mycket pengar för dej Annars har ju Asus flera intressanta modeller

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Tack för svaret

Jag har fastnat lite för ASUS modeller faktiskt... Har två frågor ang ASUS EeePC 1101HA- och 1000HE-varianterna.

Är enda skillnaden bildytan och processorkraften?

Är det stor skillnad på 1.33Ghz och 1.60Ghz för en netbook?

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treeo
TJag har sökt på google efter "netbooks reviews" och "netbook guides" - men blir inte klokare för det... Dom flesta reviews och guider som finns är från sent 2008-tal.

jaså? jag tycker det finns en hel del skrivet om nya netbooks, lyckas alltid hitta nåt när jag söker.
här har du två bra sidor att spana på:
http://www.laptopmag.com/l/netbooks.aspx
http://www.netbookchoice.com/category/reviews/

Citat:

Några simpla frågor: Vilken netbook är bäst för runt 4000kr? Får gärna vara billigare än 4000kr med.PS. Jag ska använda datorn för diverse högskolestudier... T.ex köra Mathematica på den, ordbehandling, surf, chat osv...

Vad är du främst ute efter då? Lång batteritid, bra tangentbord, bra mousepad, låg vikt? vill du kunna använda den utomhus? kräver du speciella funktioner som bluetooth, inbyggd 3g eller dylikt?

Nästan alla netbooks är väldigt lika vad gäller prestanda för grafik och processor.
De största skillnadena blir därmed i ergonomi och funktioner.
Är det stor skillnad på 1.33Ghz och 1.60Ghz för en netbook? [/B][/QUOTE]rent teoretiskt är det ju 20% skillnad för processorns snabbhet. Men jag tror inte att det påverkar så enormt.
Hittar du en modell du gillar med 1.33 ghz så är det nog viktigare än att jaga extra processorkraft.
Men du kan ju kanske överklocka den också.

Permalänk

Är det någon som har lyckats överklocka sin Acer Aspire One D250 med Atom N280?
Har hört att det ska gå att överklocka dom men man behöver tydligen speciella versioner av programmet SetFSB till olika datorer etc..

Tips?

Permalänk
Medlem

Om dom inte tar tillbaka den, så är det ju bara att lämna tillbaka den!.
Hör av dig

Permalänk
Medlem

Fuzzmeister:

hur är batteritiden på D250? 6cells batteri har du hoppas jag? hur många timmar effektiv tid samt idle-time?

thnx!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zergling
Fuzzmeister:

hur är batteritiden på D250? 6cells batteri har du hoppas jag? hur många timmar effektiv tid samt idle-time?

thnx!

Jag har inte kört den på batteri så många gånger.. Har ju bara trots allt haft den i typ 2 veckor..

Men ungefär 5-6h, inte säker faktiskt. Då har jag surfat och haft spotify igång etc..

Skriver man bara i word skulle den lätt hålla i 7h tror jag!

Permalänk
Medlem

ahh men det är ju ändå en skoldag/jobb-dag, det räcker gott och väl. Nä hörru, det blir en sån för mig till helgen. Slänger in bilder och skit här kanske i efterhand.

Permalänk
Medlem

Blir även en D250 för mig. Åker och shoppar med Zergling i helgen och införskaffar oss vars en söt liten D250!

Visa signatur

"The two most common things in the universe are hydrogen and stupidity"

Permalänk

Jag funderar på en D250. Men om jag köper den, bör jag då uppgradera till 2Gb arbetsminne?

När Windows 7 släpps, kommer då de lite billigare (tex Acer Aspire One D250) att kunna köpas med det?

Visa signatur

Har du ett eget företag som skulle vilja ha en egen applikation?
Vill du veta vad man kan ha en egen applikation till som egen företagare?

Tveka inte att höra av dig till mig!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zergling
ahh men det är ju ändå en skoldag/jobb-dag, det räcker gott och väl. Nä hörru, det blir en sån för mig till helgen. Slänger in bilder och skit här kanske i efterhand.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sMricoT
Blir även en D250 för mig. Åker och shoppar med Zergling i helgen och införskaffar oss vars en söt liten D250!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FelixNilsson
Jag funderar på en D250. Men om jag köper den, bör jag då uppgradera till 2Gb arbetsminne?

När Windows 7 släpps, kommer då de lite billigare (tex Acer Aspire One D250) att kunna köpas med det?

Tycker ni alla gör ett bra val om ni köper D250.

Jag har faktiskt ingen aning om det är nödvändigt att uppgradera till 2GB, eftersom det var det första jag gjorde. Till xp tror jag dock inte det skulle behövas.

Permalänk

Här finns ett test av skillnaden mellan 1 gig och 2 gig på en netbook med win7.
http://igadgetlife.com/2009/09/14/windows-7-on-a-netbook-1-gi...

Slutsatsen blev tydligen att det knappt gör nån skillnad alls.
Men vissa kritiserar sättet som testet är utfört på.

Permalänk
Medlem

Nu D250 köpt! So far so good.

Killen på JME verkade helt knäpp i skallen, min polare frågade ang batteritiden (bara för att man måste fråga ngt när man väl gör ett köp, hehe vanesak), och han konstaterade "max 3hrs på Acer D250 med ett 6cells batteri".

Och jag tänkte dirr "bullshit", köpte den ändå liksom min polare. Man läser ju överallt om 7-5hrs batteritid. Så förväntar mig det mer eller mindre. Allt beror väl på hur hög prestanda man kör på samt effektiv tid.

bilder kommer inom kort..

Permalänk
Medlem

Som Zergling skrev så har vi köpt vars en D250 nu. Hade igång dn igår från 12 tills den dog ~19.00. använde den från och till då jag installerade program, kollade lite på film och lyssnade på musik. Fantastisk dator för detta pris!

Visa signatur

"The two most common things in the universe are hydrogen and stupidity"

Permalänk
Medlem

Elgiganten verkar ju ha en schysst rea på Packard Bell Dot M.NCD/70. Är den bra eller försöker dom bara blir av med en värdelös dator? Med bra menar jag relativt andra netbooks, som kostar ca 2500-4000:-.

Den verkar ju schysst med sin lite större skämt och högre upplösning, är den värd 2k tror ni?

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/mini-pc/PB...

Permalänk
Medlem

Vafan, den är ju precis som 1101HA som jag nu beställt för 4290!

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Happ, nu kostar den 4k. Nu blev man ju lite irriterad att man inte köpte.

Permalänk
Medlem

Jag är lite intresserad av en Asus 1000HE.

Är det någon som vet ifall den är nå bra? Har läst en massa recensioner och så och den verkar bra, den enda nackdelen verkar vara att skärmen inte är så bra i solljus.

Vill kunna kolla på film på den och ha ett par fönster öppna utan att den laggar sönder.

Har någon nått tips? Är det en bra dator?

Visa signatur

Det är jag osm är Mar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maren
Jag är lite intresserad av en Asus 1000HE.

Är det någon som vet ifall den är nå bra? Har läst en massa recensioner och så och den verkar bra, den enda nackdelen verkar vara att skärmen inte är så bra i solljus.

Vill kunna kolla på film på den och ha ett par fönster öppna utan att den laggar sönder.

Har någon nått tips? Är det en bra dator?

Den klarar nog galant att ha 2, 3 tabbar uppe, men sen blir det nog rätt segt.. Rekommenderar dig att kolla på lite större datorer som har 2kärniga processorer ifall du nu vill multitaska..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
En netbook som jag gillade är Samsung N120 Den ska ha 10,5timmars batteritid Men den kostar nästan 5000:- kanske är för mycket pengar för dej Annars har ju Asus flera intressanta modeller

Vilken samsungmodell tänker du på förresten...?

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treeo
Vilken samsungmodell tänker du på förresten...?

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/70099?opendocum...

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Graniz
Elgiganten verkar ju ha en schysst rea på Packard Bell Dot M.NCD/70. Är den bra eller försöker dom bara blir av med en värdelös dator? Med bra menar jag relativt andra netbooks, som kostar ca 2500-4000:-.

Den verkar ju schysst med sin lite större skämt och högre upplösning, är den värd 2k tror ni?

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/mini-pc/PB...

Var en av dem som lyckades knipa en sån.
1990:- är precis lagom för en burk som är identisk med Aspire 751.

Att elgiganten dessutom hade fri frakt på alla order över 2k gjorde inte saken sämre.
Att de dessutom hade leveranstid på under dygnet var bara grädde på moset..

Visa signatur

"Du bist ja wie eine Zwiebel. Wenn Ich Sie sehen, muß Ich heulen"

Permalänk
Medlem

http://www.pricerunner.se/pl/27-1225822/Baerbara-datorer/Comp...

va e detta för netbook egentligen? Och varför så förbannat dyr...? Någon som vet nått om batteritiden?

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk

Den ser ut som min Compaq 110C-1011SO skillnaden är väl att jag har 160gb hårddisk

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Jag måste fråga; Hur är omställningen ill en så liten skärm? Man vill ju kunna använda den också inte slita ut håret efter en halvtimmes användande....

Har absolut ingen erfarenhet med så små skärmar. Har sett folk använda dem och tycker att efter ett tag borde man vänja sig.

Hur är dem, är de svåra att använda lr är det bara en vane sak?

Visa signatur

Det är jag osm är Mar