Linksys WRT320N värdig efterträdare till WRT54G!

Permalänk
Geeks
SweClockers

Linksys WRT320N värdig efterträdare till WRT54G!

Jag har länge varit på jakt efter en duktig router som klarar 100 Mbit WAN, har gigabitswitch och 820.11n. Har ÄNTLIGEN, efter tre försök, hittat rätt: Linksys WRT320N.

CPU: Broadcom BCM4717A 354 MHz
Flash: 8 MB
RAM: 32 MB
Features: Gigabitswitch 4p, tre inbyggda antenner, 802.11n
Pris: ~900 kr

Det är inga problem att hitta en router med liknande specifikationer. Är man en lite mer avancerad användare som gillar att ha full kontroll på inställningarna finns dock ett problem, nämligen att Linksys (med fleras) default firmware milt uttryckt suger.

Lösningen är att flasha en öppen firmware, de flesta baserade på Open-WRT. I mitt fall gillar jag DD-WRT eftersom allt är så enkelt att konfa och att det inte krävs något knackande i konsolen.

Problemet är att det inte finns särskilt många routrar, åtminstone vad jag känner till, som har finesserna jag behöver och som samtidigt klarar av att köra en öppen firmware. De flesta är helt enkelt låsta till någon kass variant från tillverkaren.

Nu har DD-WRT dock lagt till stöd för WRT320N och lyckan är TOTAL. Flashade precis och allt ser ut att fungera bra. Har inte hunnit testa prestanda än men jag har inga problem att maxa 100 Mbit WAN (samma hastigheter som innan direkt TP). Återkommer med lite mer detaljerade rapporter om någon vill det.

Edit: Ang. Linksys flaggskepp WRT610N. Den modellen har dual-radio och 64 MB RAM, men är samtidigt betydligt dyrare och har en långsammare CPU. Stödet i DD-WRT fortfarande knackigt, så WRT320N är för tillfället det bättre alternativet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Intressant. Jag har haft ögonen på den nya Netgear-routern men detta är onekligen intressant!

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Tipsade polaren om denna router nu i veckan då den verkar riktigt bra. Nu blir man ju hyfsat sugen på att byta ut sin WRT54gl

Permalänk
Medlem

Får man fråga vilka routrar TS har "avverkat" innan han kom fram till denna?

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mezzo_
Får man fråga vilka routrar TS har "avverkat" innan han kom fram till denna?

DIR-655, WRT610 och en Asus, tror det var 500WL eller likannde. Gillade inte någon av dom, mest pga. knöliga firmwares. Smaken är som baken.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
DIR-655, WRT610 och en Asus, tror det var 500WL eller likannde. Gillade inte någon av dom, mest pga. knöliga firmwares. Smaken är som baken.

Blir det någon påtaglig skillnad i throughput med den andra firmwaren? Är inte helt nöjd med den som visas på smallnetbuilder. Lutar nog mot Netgear om inte throughputen ökas en del ändå. Jag är inte särskilt petig när det kommer till gränssnitt etc.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mezzo_
Blir det någon påtaglig skillnad i throughput med den andra firmwaren? Är inte helt nöjd med den som visas på smallnetbuilder. Lutar nog mot Netgear om inte throughputen ökas en del ändå. Jag är inte särskilt petig när det kommer till gränssnitt etc.

Antar du snackar tput WAN <-> LAN? Jag utgår i detta fall från mina behov, och om jag når samma hastigheter som direkt kabel (85-90 Mbit) är jag nöjd. Jag kan återkomma med lite tester senare. Linksys default firmware suger totalt i WRT320N (bla. är upnp sönder) så tänker du inte flasha DD-WRT eller liknande gör du nog bäst i att köpa en annan router.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Antar du snackar tput WAN <-> LAN? Jag utgår i detta fall från mina behov, och om jag når samma hastigheter som direkt kabel (85-90 Mbit) är jag nöjd. Jag kan återkomma med lite tester senare. Linksys default firmware suger totalt i WRT320N (bla. är upnp sönder) så tänker du inte flasha DD-WRT eller liknande gör du nog bäst i att köpa en annan router.

Jo givetvis skulle jag flasha, men jag är intresserad av om det finns någon vinning på WAN <-> LAN-biten eller om det helt enkelt är hårdvarubegränsat på ett annat sätt. Jag är lite nojjig på flaskhalsar så jag vill gärna ha ~200mbit throughput för att vara på den "säkra sidan". Netgears 400+ ser trevliga ut.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Jag kör Linksys WRT54GL till mitt 100/100 och det är inte kul.... Därför ska jag köpa en ny snart och detta verkar onekligen intressant tillsammans med DIR-655! Tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mezzo_
Jo givetvis skulle jag flasha, men jag är intresserad av om det finns någon vinning på WAN <-> LAN-biten eller om det helt enkelt är hårdvarubegränsat på ett annat sätt. Jag är lite nojjig på flaskhalsar så jag vill gärna ha ~200mbit throughput för att vara på den "säkra sidan". Netgears 400+ ser trevliga ut.

Antar att du menar netgear wndr3700?

I vilket fall verkar vara riktigt bra, och om de får in dd-wrt på den vore det drömmen. Den kör iaf openwrt idag så man kan ju alltid hoppas på att de får in dd-wrt på den.

http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30925/96/

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Antar att du menar netgear wndr3700?

I vilket fall verkar vara riktigt bra, och om de får in dd-wrt på den vore det drömmen. Den kör iaf openwrt idag så man kan ju alltid hoppas på att de får in dd-wrt på den.

http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30925/96/

Exakt den jag menar. Kliar i fingrarna efter en sådan, men just nu har jag inte behovet.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Letar efter en router med gigabit switch och 802.11n, den här ser spännande ut.
Jag är extremt beroende av en stabil uppkoppling(så nära 100% uptime som möjligt).

Jag har nu en Dlink dir-655 men den duger inte tappar anslutningar och bootar om och har sig. Funderar på att köpa ett linksys modem och router, Tror ni den här kan passa mig? om inte har ni några andra tips? är lätt villig att betala några 1000 för att få en stabil uppkoppling

Permalänk
Medlem

Tänk dock på att allt som glimmar inte är guld.
Netgear modellen är ny och har således sina barnsjukdomar i firmwaren.

Skulle personligen heldre köra på Linksysen och flasha till dd-wrt firmwaren då jag vet att dessa är bra.

Sitter själv med en Netgear wpn824 v2 firmware 2.0.26 där de fixat till felen som var i routerns början.

Dock sneglar jag på en ny Router då jag söker en med en bra QoS funktion.

Sneglar dock åt Dlink dir-655. Eller eventuellt en Linksys WRT-320 eftersom den fungerar med dd-wrt vilket borde göra att den fungerar även med Tomato eller har jag fel?

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Det här ser ju guld ut då jag ska få 100/100 snart och måste tyvärr byta ut min WRT54GL som har varit ruggigt stabil men ganska kass throughput.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e2zippo
Det här ser ju guld ut då jag ska få 100/100 snart och måste tyvärr byta ut min WRT54GL som har varit ruggigt stabil men ganska kass throughput.

Samma här martin Men det kanske blir DIR-655. Vi får se

Permalänk
Medlem

Någon som har några tester på throughputen på den här WAN-LAN?
Hur ser det ut med 1 anslutning? 10? 100? 1000?

Har 100/100 och min WRT54GL dog WAN-porten på efter åskan så behöver en ny och betydligt bättre nu.

Permalänk
Medlem

Ska nog skicka tillbaka min DIR-655 då trådlösa nätverket bara jävlas och för att det inte fungerar att öppna portarna på den. Tänkte testa en WRT320N istället.

Permalänk
Avstängd

Ok, det verkar som om man vill ha en WRT610N? Eftersom den tillåter att 2.4GHz och 5GHz används samtidigt? Och WRT320N bara tillåter att man bara använder ett av de banden, i taget? Tillåter DLink RI-855 båda banden samtidigt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Ok, det verkar som om man vill ha en WRT610N? Eftersom den tillåter att 2.4GHz och 5GHz används samtidigt? Och WRT320N bara tillåter att man bara använder ett av de banden, i taget? Tillåter DLink RI-855 båda banden samtidigt?

Fast som Andreas D. skrev i första inlägget:

Citat:

Edit: Ang. Linksys flaggskepp WRT610N. Den modellen har dual-radio och 64 MB RAM, men är samtidigt betydligt dyrare och har en långsammare CPU. Stödet i DD-WRT fortfarande knackigt, så WRT320N är för tillfället det bättre alternativet.

Är inte säker på att man vill ha WRT610N om det är så att man tänkt köra DD-WRT på den. Dessutom med långsammare CPU.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tack för det, missade den biten!

Men hur viktigt är det med att köra båda banden samtidigt? Är det bara marknadsföring eller är det viktigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Tack för det, missade den biten!

Men hur viktigt är det med att köra båda banden samtidigt? Är det bara marknadsföring eller är det viktigt?

Det är om du vill kunna använda både Wireless-N (300 Mbit/s) och Wireless-G (54 Mbit/s) samtidigt. Om du till exempel har en dator/enhet som bara har G så måste du ställa in routern på det för att den ska kunna ansluta, och då får du bara G till de andra datorerna/enheterna också. Sätter du routern i N-läge så kan du inte ansluta med de äldre nätverkskorten. Så har jag förstått det i alla fall.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Frågan är väl om denna har lika bra trådlösa räckvidd som 54gl eftersom dennah ar inbyggda antenner, vilket oroar mig lite grann.

Är själv på jakt att köpa ny router men vågar inte byta ut ännu 3700 routern såg dock fin ut

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Det är om du vill kunna använda både Wireless-N (300 Mbit/s) och Wireless-G (54 Mbit/s) samtidigt. Om du till exempel har en dator/enhet som bara har G så måste du ställa in routern på det för att den ska kunna ansluta, och då får du bara G till de andra datorerna/enheterna också. Sätter du routern i N-läge så kan du inte ansluta med de äldre nätverkskorten. Så har jag förstått det i alla fall.

Mvh Johan

Bra förklaring. Tack.

Jag har en gammal Dell D600 laptop som har 10mbit, dvs 802.11b eller 802.11a? Så om jag vill kunna köra full speed med flera olika kortstandarder samtidigt, så måste jag ha WRT610N (dual radio). Annars, med WRT320N (dual channel), så blir det allra långsammaste kortet som bestämmer överföringshastigheten? Är det korrekt uppfattat?

WRT610N - flera olika standarder kan köra samtidigt
WRT320N - endast en standard kan köra samtidigt

Isåfall vill jag nog ha en dual radio, så flera olika standarder kan köras. Men WRT610N är en äldre modell än WRT320N, alltså. Någon som hört om WRT610N kommer att uppgraderas snart?

Kan någon rekommendera en dual radio router?

Permalänk
Medlem

Ok nu har jag köpt mig denna routern och precis laggt in dd-wrt, Jag uppgraderade från WRT54GL med dd-wrt.

Återstår att se hur stabil och vilka hastigheter den kan ge.

Än så länge har den gett mig 4-5mbit i ökad bandbredd där den bärbara ligger gentemot wrt54gl.

Största skillnaden är väl att jag nu maxxar min 50mbits lina, förut fick jag ut straxx under 30mbit med wrt54gl routern.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande intresserad av throughputen med dd-wrt, är det ingen som kan tänka sig att göra lite tester?

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Avstängd

Som jag har förstått det så är dd-wrt en firmware som man kan patcha sin WRT320N? Men WRT320N använder ju draft 802.11n. Om jag patchar en WRT320, kommer jag få full 802.11n då? Inte längre draft? Det stör mig att det bara är draft på WRT320N. Men det är väl bara en fråga om att patcha den, så får man full version och inte längre draft? Eller måste man byta hårdvara?

Och om jag köper den, så kan jag ställa in den på lägsta hastighet, så kan jag använda mina 10MBit NIC i mina laptops? Eller kan den endast köra höga hastigheter, och då kan jag inte använda mina laptops?

Vore tacksam för svar idag, så kan jag köpa den idag.

EDIT: Om jag nu köper 802.11n laptop, så kör alla mina laptops 2.4GHz. Den långsammaste laptopen kör 10MBit. Betyder detta att jag måste "klocka" ned routern till att endast stödja 10MBit, eller kan alla 2.4GHz kort köra i full speed, samtidigt? Så en laptop kan köra 10MBit, en annan kör 54MBit, och en tredje kör 300MBit - allt detta samtidigt på 2.4GHz bandet? Eller måste jag klocka ned routern så alla kör 10MBit?

Permalänk
Vila i frid

Vad ska du annars köpa istället för en wrt320n? Det finns inget snarlikt alternativ under tusenlappen. "Justera" hastigheten behöver du inte göra, det sköter routern automagiskt.

Permalänk
Avstängd

Ok, tack för svaret. Priset är egentligen inget problem, jag kan köpa en dyrare om jag vill det.

Men frågan är, 802.11n draft, det stör mig. Om jag patchar till dd-wrt firmware, så kommer jag få riktiga versionen av 802.11n? Eller måste jag köpa en annan modell för att få riktiga 802.11n? Eller räcker att patcha firmware?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Ok, tack för svaret. Priset är egentligen inget problem, jag kan köpa en dyrare om jag vill det.

Men frågan är, 802.11n draft, det stör mig. Om jag patchar till dd-wrt firmware, så kommer jag få riktiga versionen av 802.11n? Eller måste jag köpa en annan modell för att få riktiga 802.11n? Eller räcker att patcha firmware?

Vad tror du att du vinner på att köra "riktig" N?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Avstängd

Kanske mindre strul i framtiden? Tänk om i framtiden så förväntas alla köra riktig N, men jag har inte det? Jag kör dessutom OpenSolaris, som är lite kinkig med drivrutiner och hårdvara.

Så frågan är: räcker det att byta firmware för att jag ska få riktig N? Eller måste jag köpa en ny router?