Permalänk
Medlem

bara för göra det extra tydligt:

PMS = Playstation Media Server

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk

Fick just ett sms från comhem, dom skickar ett nytt modem, då mitt modem startar om ca varje kvart, provat med annan nätadapter utan resultat tyvärr.

Surt bara att helgen kommer imellan.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av voodoodockan
Fick just ett sms från comhem, dom skickar ett nytt modem, då mitt modem startar om ca varje kvart, provat med annan nätadapter utan resultat tyvärr.

Surt bara att helgen kommer imellan.

De gjorde samma sak för mig. Det funkar lika skit fortfarande dock

Det är nog bara att hoppas på den nya firmwaren.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Jag har den nya firmwaren, modemet startar om ändå. :S

Permalänk
Medlem

Kanske inte riktigt rätt egentligen men google har släppt en DNS.

Funkar för tillfället bättre för mig än comhems egna.

http://code.google.com/speed/public-dns/

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbe1
användandet av icke vedertagna förkortningar KAN ställa till oreda...

Ja fan blev lite fel där haha bjuder på den men ingen som har bra koll på pms? annars får jag klura vidare...

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa comhem 50-100 mbt då mitt nuvarande bredband är totalt värdelöst.

Någon som har någon erfarenhet av comhems 50-100 mbt? Hur mkt får man ut osv? Strular de något? Vill inte att de ska vara som mitt nuvarande bredband, de stängs av hela tiden. Vi använder oss av tre datorer i huset med sladd från modem till datorerna. Har comhem något modem som funkar likadant? (nå slags router i modemet)

Permalänk

Jag hade inga problem med Bredband XL 50/10 med Cisco modemet, men nu med det nya modemet Netgear CG3100 och XXl 100mbit ås startar modemet varje kvart typ ibland oftare, Fick ny mjukvara till modemet häomdagen, funkar sämre efter det, när det väl funkar så får jag bra speeds 114 ne roch 10.5 upp

Comhem kan inget göra säger dom.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem

Hämtade ut mitt comhem modem idag och kopplade in det idag. Nu när jag kör TPtest fungerar det utan problem. Men spelar jag så pingar den från 15-25 med konstigt lagg, CS. Då menar jag att det känns som att den tappar paket på vägen så det blir sånt drygt lagg. Hade absolut inga problem med ADSL. Har ni liknande problem? glömde säga att NAT är inaktiverad.

Permalänk

Efter 4 samtal till support och 3 timmar åt fanders på en lördag så är äntligen mitt gamla 50mbits modem inloggat mot min 100mbits tjänst och nu funkar äntligen allt igen.

Ris till Comhems Bimbo brudar ala Lisa 18år på support som varken kan eller vill hjälpa till och säger att det tar 2-3 dagar att logga in ett modem.

Ros till en annan Comhem Bimbo ala Anneli 30år som fixa det på 10 min.

Nu är ungarna glada igen och kan spela WOW och frugan kan kolla sin facebook jag kan spela online igen

Men för tusan Comhem, ryck upp er på support, dumpa alla Lisa 18år som mest tänker på förfest.

En sak man inte kan anklaga Comhem för och det är ju intern utbildning på sina egna produkter, helt häpnadsväckade hur dåligt dom sköter sin support.
Det verkar som inkompetens är ett plus i kanten för att bli anställd där.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som de flesta har nu, och det är att interneten fungerar ibland och när den väl fungerar så får man en snabb hastighet men när den "inte" fungerar så tappar den paketer hela tiden!

Ni kan prova öppna kör-cmd och skriv ping ping.sunet.se -n 100 och vänta ett par minuter, se därefter om den har tappat några paketer.

Innan tappade min moden ca 25 paketer av 100 men nu fick jag ett nytt modem och det fungerar helt ok!, Jag får ut ca 70 - 85 i bbk men i utorrent får jag ca 10-11,7 mb/s:). (NAT Avaktiverad, Med NAT fungerar den inte så bra:S)

Jag har även en liten fråga! Hur ska jag göra för att skicka tillbaka mitt gamla modem som inte fungerade bra??

Visa signatur

CPU: i9 11900K | CPU Kylning: ASUS ROG Ryujin | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO Z590
Ram: Corsair 64GB Vengeance PRO (3600MHz ) | GPU: Gigabyte RTX 3090 Aorus Xtreme PSU: Corsair HX1000 1000W
M.2: Samsung 980 Pro 1TB | M.2: WD Blue SN550 1TB | HDD: 39TB
Skärm: Samsung S27A950 | Mus: G900 | Tangentbord: G910 | Headset: G933

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qlulp
Jag har samma problem som de flesta har nu, och det är att interneten fungerar ibland och när den väl fungerar så får man en snabb hastighet men när den "inte" fungerar så tappar den paketer hela tiden!

Ni kan prova öppna kör-cmd och skriv ping ping.sunet.se -n 100 och vänta ett par minuter, se därefter om den har tappat några paketer.

Innan tappade min moden ca 25 paketer av 100 men nu fick jag ett nytt modem och det fungerar helt ok!, Jag får ut ca 70 - 85 i bbk men i utorrent får jag ca 10-11,7 mb/s:). (NAT Avaktiverad, Med NAT fungerar den inte så bra:S)

Jag har även en liten fråga! Hur ska jag göra för att skicka tillbaka mitt gamla modem som inte fungerade bra??

Fick du inte med en postfraktsedeln med det nya modemet?

Skulle klart säga att de flesta fel som är och har varit tyvärr ligger på modemnivå. Tekniken i sig fungerar ju, alltså docsis 3, men modemet behöver nog få 2-3 uppdateringar innan alla är nöjd och glad och adaptern är ju tydligen ett skämt. Personligen hade jag hellre sett att comhem enbart levererade modem utan vare sig trådlöst eller inbyggda routrar. Då slipper de både supporta kunder och jaga på leverantören om modembuggar.

Tycker dock att det är få hastighetsrellaterade fel sedan senaste mjukvaran som ligger på comhem eller modemets nivå. Det är helt enkelt många riktigt dåligt konfigurerade hemdatorer därute. Fungerar med min dator men inte med kundens tex. Rätt klassiskt om bredbandskollen visar 45 men torrents visar bra. Det är ju inget fel i nätet och min dator visar då alltid 100mbit på bredbandskollen i dessa lägen.

Det finns dock signalrellaterade fel som kan orsaka att man får under 50mbit. När uppdateringen kommer till hela sverige nästa vecka och man fortfarande har problem bör man kolla med comhem att sitt modem "bondar". Om inte kan det vara bra om en tekniker kommer och kollar signalnivån i alla kanaler modemet behöver. I vissa fall beror det på nätet och i vissa fall på den gamla mjukvaran att modemet inte hittar dem. Bondar dock modemet har jag inte sett ett enda case där det ej fungerat perfekt för mig med min utrustning.

Skulle dock vilja se nån framtida fix på att många får dålig hastighet med 10/100kort, dessa ska ju lätt klara 75mbit men sällan med detta modem. Med lite tur kanske en fix gör att fler som har gigkort men endå får dålig hastighet går till sig på köpet.

Jag längtar till den dag då comhem ev kan mäta hastigheten från och till modemet, då skulle jag slippa åka på datorfel av hastighetsrellaterad art.

En roligare grej jag hört är att snart levererar comhem 50 och 100mbit i Visby för er som bor där.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Har följt tråden här sen jag såg reklamen på tv, var inte allra först ut med att skaffa nytt, men då jag pyntade 429 för 50/10 drog jag en chansning på att det inte skulle strula så mkt för mig då 100/10 var 30pix billigare. Sagt och gjort har inte haft en ynka problem med hastighet hit eller dit *peppar peppar*. Nog för att såna här trådar visar på att det finns problem, buggar etc. med Comhems hårdvara/mjukvara/support, MEN jag vill visa på att allt är inte ris och sura moar, har testat alla möjlig sorters speedtests för att "lyckas" hitta fel, men allt flyter på finemang för mig, surfning, spelande, torrents, stora filer och allt detta samtidigt också, även supporten har varit kanon de gånger jag pratat med dem.
Tråkigt nog så är det nog inte så många som det flyter på fint för som ens kikar in i en tråd som denna och kan flika in med rosande inlägg. Som föregående skribent sa så tror jag också att i en del fall så beror det kanske mer på den som sitter bakom knapparna och dens egna mjukvara/hårdvara som strular till det mer än vad Comhems pinaler gör!

Ha en trevlig kväll alla, nu återgår jag till whiskyn och vinylen!

/snoppilev

Permalänk
Avstängd

Tror snarare det har med gamla kablar i husen/fastigheten samt avstånd (Det som är hastighets/packetloss relaterat då) än vad det har med datorn ska va rätt "confad" för just denna lina.. Lite löjligt imo att säga att man nästan får skylla sig själv om man inte ställer in datorn.

Jag har inte rört någonting förutom IP Flood Detection och allt flyter på hur bra som helst hos mig.. 113/12 mbit och drar i 10-13.5 mb/s från torrent/ftp om jag routar bra.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

Jag har haft 100/10 tjänsten ett par veckor nu och det har funkat fint.
Men i morse såg jag att inte alla lampor på mitt Netgear CG3100 lyste som
dom brukar.
Lampan längst ner lyste och den näst längst ner blinkade...inget annat.
Jaha fel på comhem´s nät tänkte jag...men testade ändå att starta om modemet.
Då tändes alla lampor igen och allt funkade som vanligt igen.
Är detta också ett mjukvaruproblem i modemet tro?
Nån annan som råkat ut för detta?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II, Corsair AX750, Asus Maximus Formula V, I7 3770K@4.5GHz , 2 x Asus GTX680 DCII Top, 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pa.a
Jag har haft 100/10 tjänsten ett par veckor nu och det har funkat fint.
Men i morse såg jag att inte alla lampor på mitt Netgear CG3100 lyste som
dom brukar.
Lampan längst ner lyste och den näst längst ner blinkade...inget annat.
Jaha fel på comhem´s nät tänkte jag...men testade ändå att starta om modemet.
Då tändes alla lampor igen och allt funkade som vanligt igen.
Är detta också ett mjukvaruproblem i modemet tro?
Nån annan som råkat ut för detta?

Du kanske fick den nya mjukvaruversionen 3.9.21.7.mp2.V0018 och att modemet därför behövde startas om?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Du kanske fick den nya mjukvaruversionen 3.9.21.7.mp2.V0018 och att modemet därför behövde startas om?

Nä tyvärr inte. Jag har fortfarande 3.9.21.7.mp1beta3.V0017 i mitt modem.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II, Corsair AX750, Asus Maximus Formula V, I7 3770K@4.5GHz , 2 x Asus GTX680 DCII Top, 16GB DDR3

Permalänk
Medlem

Försökte ansulta till ett VPN idag. Men när jag startar IPsec så startar modemet om varje minut. Någon som vet om det är någon annan inställning som krockar med vpn? Eller om det är något annat konstigt? Jag har lyckats få igång vpn för ett tag sedan. Har comhem börjat blocka det på något sätt?

Modemet är ett SA EPC2434 med firmware epc2434-E10-5-v202r1262-090224cs-comhem.bin

Permalänk
Medlem

hiro: Nä comhem blockar inget mer nu än vad de gjorde för 2 år sedan och detdär modemet har inte uppdaterats på ett tag så felet ligger nog någon annanstans. Vart det kan vara kan nog andra svara bättre på än mig...

Som sagt innan, den nya mjukvaran till Netgearmodemet ligger bara ute i f.d. upcnätet (halva stockholm) så Pa.a kan inte ha fått den i Borås tex Jag hoppas den kommer imorgon så boota om era modem runt 17:00 imorgon så kanske ni får den. Då kan de som haft problem och vill aktivera IP flooding detection igen eller NAT om man vill.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag testade köra min CG3100 som trådlös router i hopp om att slippa använda både den och DIR-655an men min PS3 hittar inte min mediaservrer så jag tänkte koppla in DIR-655an nu och köra den som trådlös accesspunkt men jag kommer inte åt den av någon anledning. Ska inte den kopplas in som vanligt med en tp mellan modemet och "internet"porten i DIR-655??? Jag hade "192.168.13.1" som IP på den men jag kommer varken åt den på det IP:et eller 192.168.0.1....
Vad gör jag för fel?

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem

Har fortfarande lite problem med att jag blir bortkopplad från IRC stup i kvarten...

Kan man se på något sett om modemet kapar min internetåtkomst med jämna mellanrum?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Blir galen, har haft 1-2% packetloss hela söndagen, kan inte ladda ner någonting!!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

optimuz: jag hade samma problem. mediaservern hittades inte vid trådlöst. varken med NAT av eller på. gav upp och kör numera med kabel. funkar finfint. och eftersom ps3 bara stöder b/g-standarder så fungerar det till och med mycket bättre. kan vara jobbigt om man har långt till ps3'an dock

Har även jag en DIR-655, och på dig låter det som att du har NAT påslaget på CG3100. Testa att stänga av det. Då får den ju ett externt ip istället, som du kanske kan konfa routern med...

Jag har för övrigt lite småskumma problem. Uplink från modemet pausar ibland, och det är SJUKT irriterande, för då förstörs även det interna nätverket när man har NAT av som jag. Alla enheter är ju beroende av sitt externa ip för att tex ps3 mediaservern ska fungera. Inte särskilt lyckat när det händer mitt i en film. Säg inte åt mig att sätta på NAT, för då fungerar routern fruktansvärt dåligt.

Just nu ligger bara min fina DIR-655 och samlar damm, känns sådär att inte ha en fysisk brandvägg heller. Kanske borde ha ps3 och pc bakom DIR-655 för att både få ett internt lan och få en brandvägg. Känns lite onödigt att ha två routrar inkopplade bara...

Jag hoppas att den omtalade firmwaren ska lösa problemen.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

De trycker in fler i telestationerna(?) än vad de klarar av!
Vi fick ut våra 24Mbit när det var nytt med bredband häromkring,
men vi kom aldrig över 12Mbit när fler i kvarteret också kände för att skaffa bredband.
Det borde väl finnas någon maxgräns på hur många anslutningar man får dra till stationen?
Jag menar, när de trycker in så mycket folk att vissa bara får ut halva sin
hastighet så har det väl ändå gått för långt?
De skickade en tekniker som skulle kolla vad felet var, hans svar var:
"Ni har 20Mbit fram till dörren, vad som händer sen kan inte vi stå för" - eeeh, jaha?
Vart tar de 8-10 vägen efter tröskeln då?

Vi bytte ner oss till 8Mbit eftersom att det inte kändes lönt att betala för
24Mbit när man knappt fick ut ens hälften!
Lite kul att de har bytt namn på sin 24-lina till 12-24 för att försvara sin egna dumhet.

Hoppas ni andra har haft lite mer tur (:

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk

Fastigheten där jag bor fick bredband från ComHem 1 dec och idag, 6 dec har de redan fått driftstörningar och internet är således nere.

Jag har 24/10 och modemet EPC2425 och har stundtals problem med min internetkoppling. Att ha uTorrent igång samtidigt som man vill surfa är stört omöjligt framförallt. Någon som har en lösning på det problemet?

Kommer det ny firmware till samtliga modem eller det är bara att par utvalda modeller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elitasson
Fastigheten där jag bor fick bredband från ComHem 1 dec och idag, 6 dec har de redan fått driftstörningar och internet är således nere.

Jag har 24/10 och modemet EPC2425 och har stundtals problem med min internetkoppling. Att ha uTorrent igång samtidigt som man vill surfa är stört omöjligt framförallt. Någon som har en lösning på det problemet?

Kommer det ny firmware till samtliga modem eller det är bara att par utvalda modeller?

Stäng av ip-flooding i security settings.

Visa signatur

Amd 64 x4 Phenom II 905e @ 2.5 ghz | Asus M4A785D-M PRO | Asus EAH5770 V2 1024mb | 4gb ram PC6400| 320gb + 500gb hdd | Win7 x64 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av terryeee
Stäng av ip-flooding i security settings.

Har nu gjort detta (Under Firewall) och startat om modemet.
http://localhostr.com/files/7780be/capture.png

Uppkopplingen fungerar som den gjorde tidigare nu igen och det verkar lovande att surfa samtidigt som uTorrent är igång, vi får se om det håller i sig.

EDIT: Maxar nu linan i µTorrent och surfar obehindrat, TACK terryeee!

Permalänk
Medlem

Playstation och Netgear CG 3100

Hej, lite problematik från min sida här. Har snabbspolat igenom de ca 140 sidor som finns i denna tråd och inte hittat något som riktigt passar in, eller så har jag helt enkelt missat det. Nu ropar jag på er hjälp! :/

Jag använder Netgear CG 3100 via COMHEM 100/10 tjänst. Jag vill ansluta min Playstation 3 till den, dock när jag ansluter via trådlöst eller kabelbundet så får jag exakt samma fel. Jag kan få en IP Adress utdelad till den men anslutning mot internet misslyckas.

Jag har testat köra allt från helt krypteringsfritt, utan MAC filter osv, men slutresultatet är alltid det samma... Ett stort misslyckande. Är det någon som har haft liknande problem eller vet vad som kan vara problemet.

Jag lyckades lösa problemet om jag kopplade in min gamla dlink trådlösa router direkt in i netgear cg3100, då kunde PS3an ansluta via DLINK till NETGEAR och internet och allt är frid och fröjd... Men ska det verkligen behöva vara så omständigt?

HELP!! :S

Permalänk
Medlem

Mitt testmodem fick ny mjukvara nu så ni som vill ha den nya kan starta om era modem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Trots uppgraderad programvara har jag fortfarande sjukt dålig upp hastighet i uTorrent. Någon annan som har liknande problem?

Lösning? Inställningar?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”