Standard för trådlös laddning inom ett halvår

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squall Leonhart
Är tanken med standardiseringen även att få alla tillverkare att använda samma volttal på batterierna? Jag menar, t.ex min kamera har 7,4 volt och min telefon har 3,7 volt. Att ladda dessa med samma laddare hade inte varit någon höjdare.
Eller kan en sådan här "matta" ha ett variabelt volttal?

Detta kommer funka precis på samma sätt som en transformator. Och det innebär att antalet varv som spolen på den primära(in) sidan är lindad med kontra antalet varv på sekundär(ut)-spolen avgör vad det kommer ut för spänning. Troligtvis kommer alla mattor ha spolar med lika många varv. Därför kna tillverkaren av apparaten som ska laddas enkelt anpassa spänningen till batteriet genom att anpassa antalet varv på spolen som finns i deras apparat. Enkelt!

En jämförelse som kanske är lättare och förstå och som ni med största sannolikhet redan känner till är mekanisk utväxling, till exempel med kugghjul. Det funkar i stort sett likadant. Om ett litet kugghjul driver ett stort, så kommer ju detta resultera i att det stora kugghjulet roterar långsammare än det lilla, proportionellt mot storleksskillnaden mellan dem. Enkelt!

Dessutom kommer det finnas (och finns redan) kretsar i apparaterna som sköter om laddningen själva. Så överladdning kommer inte att inträffa! Dessa kretsar kan även ganska lätt ordna så att en apparat klarar av att laddas med högre spänning. Upp till en viss nivå då såklart, innan effektörlusterna blir för stora och den går sönder.

Det vore ju smart om man drev spolen i plattan direkt med 230V. Och sen har man bara en liten krets som slår av och på spolen mha en triac beroende på om det finns en apparat där eller inte. Simpelt!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

härligt med teslateknik. Lätt att jag ska ha en.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

vad händer om man slänger av sig jeansen,skjortan eller något annat med metall på mattan sammtidigt som bärbara datorn ligger på laddning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Jag vet, vi drar en kabel till en matta som vi lägger mobilen på istället för att stoppa kabeln i mobilen. Sjukt sämst effektivitet dessutom. Vad är poängen?

Jag vet, vi tänker oss för en extra gång innan vi kommenterar!
Tanken är inte att du ska kunna ladda din sletna mobil utan du ska kunna ladda flera olika komponenter på samma gång.
DET är poängen!

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Kontot avslutas
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
vad händer om man slänger av sig jeansen,skjortan eller något annat med metall på mattan sammtidigt som bärbara datorn ligger på laddning?

Sannolikt inget särskilt, mer än att det kanske tar längre tid att ladda din mobil. Man kan ju iofs fråga sig varför du skulle slänga diverse kläder och prylar över din laddmatta också...

Magnetisk induktans bygger på spolar, om du lägger diverse solida metallföremål i det laddande magnetfältet (typ nycklar och mynt osv) blir induktansen i dessa föremål begränsad.

Man kan ju iofs fundera på vad som kanske händer om man med flit lägger en spole med ett par tusen varv på en sån här laddmatta. Man borde kunna generera en rätt fet spänning då...

Själv tycker jag detta är en helt sjukt kass ide. Man vinner inget på detta - hur jävla jobbigt är det att sätta i en sladd i sin pryl när man vill ladda den? Man måste ändå ha en sladd från väggen för att driva den här mojängen, och en AC-dosa att sticka i uttaget. Dessutom måste man betala extra för kalaset också - laddmattan lär ju inte bli gratis direkt, särskilt om tillverkare börjar inkludera en med varje moj man köper...

Sedan krävs en extra spole och elektronik i varenda pryl som ska laddas också, som kostar pengar, tar upp plats och ökar vikten.

Lägg till detta även energiförluster som kan vara svåröverskådliga - kommer alla laddmattor och laddbara portabla prylar att vara lika effektiva? Knappast. Kommer alla människor att bry sig om hur man använder denna typ av laddare, eller kommer de att lägga prylen lite på halvsvaj sådär, eller kasta ett par jeans med metall i på samma gång över laddmattan?

Själv skulle jag vilja förbjuda sånt här onödigt strunt, och prygla de som ödslar tid och kraft på att utveckla onödigheter. Använd USB-pluggen som kraftöverföring, det räcker.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgart
härligt med teslateknik. Lätt att jag ska ha en.

Nu var det väl inte Tesla som uppfann transformatorn ändå? Det var Faraday och Henry enligt wikipedia, två andra stora poinjärer inom elektricitet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
vad händer om man slänger av sig jeansen,skjortan eller något annat med metall på mattan sammtidigt som bärbara datorn ligger på laddning?

Troligtvis ingenting. Om du lägger det mellan plattan och apparaten som ska laddas så kanske det möjligen försämrar laddtiden eller gör att det inte går att ladda alls.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Bara av ren nyfikenhet - vad är det för skillnad på magnetisk induktion och den typen av magnetism som kan förstöra informationen på t.ex. hårddiskar?

Verkar för övrigt vara en del här som har glömt att det faktiskt finns minst 3 olika sorters USB-kontakter (varav den som kallas micro är den som man kommit överens om att använda till mobiltelefoner, vilket nämndes tidigare i tråden). Innan man börjar mässa om hur bra det är med USB och att man borde använda det till allting borde man väl kunna komma överens om en standard INOM USB.

Någon nämnde att alla vill att deras egen kontakt ska bli standard så att de kan tjäna pengar på den. Är det nån som vet om man behöver någon form av licens för att använda sig av eller tillverka USB-kontakter? Det bästa vore ju om någon kunde komma på en kontakt och sen inte utkräva licens för den - då skulle den sannolikt bli ganska billig att använda också.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Heh, inbyggt i mobilen... en annan kul grej vore ju att använda energin i radiovågorna som skickas ut av basstationerna, eller av andra mobiler. Stoppa mobilen i mikrovågsugnen så blir den fulladdad på 3 sekunder! Ska bli spännande att se utvecklingen på den här fronten.

Ytterligare en kul sak vore att ställa en stekpanna på en sån där mobilladdarplatta och steka ett ägg eller nåt.

EDIT: Inte alls off-topic egentligen: http://www.aftonbladet.se/pryl/article6399143.ab

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Själv skulle jag vilja förbjuda sånt här onödigt strunt, och prygla de som ödslar tid och kraft på att utveckla onödigheter.

LOL...

Permalänk

micro usb har min telefon

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Gött! Då kommer snart den trådlösa musen alltid att vara laddad så länge den ligger på musmattan.