Permalänk

Får butikerna dåligt med UL30VT eller är det enorm åtgång (eller en kombination)? De är ju slut, *hela tiden*.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ate-bitt
Tog det två veckor för dig? Jag har fortfarande inte fått den förbannade väskan, jag beställde 1 feb. Gearzaps support svarar inte heller. Sjukt irriterande. Var det posten i Sverige som fördröjde det för dig eller?

Yes, 2v från exakt samma datum. Och jag antar att det var postens fel då jag konfirmation 2 ggr från gearzap att de hade skickat väskan 2 feb. Vet inte hur det går till när det blir en sådan försening riktigt dock... Annars är det att vänta 25 arbetsdagar innan de skickar ny / man får härja :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimball
Yes, 2v från exakt samma datum. Och jag antar att det var postens fel då jag konfirmation 2 ggr från gearzap att de hade skickat väskan 2 feb. Vet inte hur det går till när det blir en sådan försening riktigt dock... Annars är det att vänta 25 arbetsdagar innan de skickar ny / man får härja :/

Okej.. Vet inte riktigt vem jag ska härja på om Gearszap väl svarar att de skickat den. Posten har ju inget kollinummer och har antagligen ingen aning om var väskan är

Skickar Gearzap en ny produkt om man inte fått den inom 25 dagar?

Permalänk

Fick hem dessa idag:

SAMSONITE ARAMON 2 LAPTOP SLEEVE 13.3# SVART
http://www.dustinhome.se/pd_5010333425.aspx

LOGITECH LASER MOUSE LS1 COCONUT USB
http://www.dustinhome.se/pd_5010168586.aspx

Väskan verkar vara av perfekt storlek (har bara testat den en gång) och den har inga fickor vilket passar mig perfekt eftersom det gör den slimmad.

Musen är mindre än en "vanlig" men ändå inte så otroligt liten som vissa andra laptop-möss jag testat. Den undre halvan (som är svart) är av gummi istället för blank-plast vilket gör att man får väldigt skönt grepp och det är också ett stort plus att den faktiskt väger något.

Fick dem för 499:- med faktura så helt klart prisvärda produkter.

Permalänk
Medlem

Hej, har haft en UL30VT i ungefär två veckor nu, den är kanon! MEN idag upptäckte jag en process vid namn HControl.exe som ligger och drar 50% cpu hela tiden. Googlade lite och fick fram att det är programmet som styr atta extraknappar (ljud, nätverk, media mm.). Spelar ingen roll vilka andra apps jag har öppna eller om jag använder specialknapparna, den använder ändå 50% konstant. Mycket irreterande! Någon som upplever nåt liknande? Eller kanske vet en lösning på problemet? Jag har redan installerat om programmet utan resultat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adde.addthorn
Fick hem dessa idag:

SAMSONITE ARAMON 2 LAPTOP SLEEVE 13.3# SVART
http://www.dustinhome.se/pd_5010333425.aspx

LOGITECH LASER MOUSE LS1 COCONUT USB
http://www.dustinhome.se/pd_5010168586.aspx

Väskan verkar vara av perfekt storlek (har bara testat den en gång) och den har inga fickor vilket passar mig perfekt eftersom det gör den slimmad.

Musen är mindre än en "vanlig" men ändå inte så otroligt liten som vissa andra laptop-möss jag testat. Den undre halvan (som är svart) är av gummi istället för blank-plast vilket gör att man får väldigt skönt grepp och det är också ett stort plus att den faktiskt väger något.

Fick dem för 499:- med faktura så helt klart prisvärda produkter.

Hur tjock är samsoniteväskan? Den ser rätt "bullig" och tjock ut på bilden, nästan lite sfärisk. Antar att den sitter åt tight i verkligheten, med tanke på att du säger att den är slimmad?

Funderar lite på den eller på den här

Permalänk
Medlem

jag har också en Samsonite och den är inte bullig alls, sitter riktigt bra och slimmat runt datorn. Kan fixa en bild imorgon om du vill, har inte kameran hemma atm.

Visa signatur

There can be only one...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wuaaa
jag har också en Samsonite och den är inte bullig alls, sitter riktigt bra och slimmat runt datorn. Kan fixa en bild imorgon om du vill, har inte kameran hemma atm.

Ja, gärna. Det vore snällt

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått bekräftelse från gearzap att de skickade försändelsen dagen efter jag beställde. Vad är grejen med posten? Hur i helvete kan det ta flera veckor för dem för en sån här grej? Är ju fan helt sanslöst dåligt.

EDIT: Fick den idag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pacman5
Hur tjock är samsoniteväskan? Den ser rätt "bullig" och tjock ut på bilden, nästan lite sfärisk. Antar att den sitter åt tight i verkligheten, med tanke på att du säger att den är slimmad?

Funderar lite på den eller på den här

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wuaaa
jag har också en Samsonite och den är inte bullig alls, sitter riktigt bra och slimmat runt datorn. Kan fixa en bild imorgon om du vill, har inte kameran hemma atm.

Den ser väldigt tjock ut (som en kudde) på bilden men det är den inte alls, precis som wuaaa sade. Det är som ett tight mjukt skal bara. Precis att den går att dra igen faktiskt. Jag kan också ta ett par bilder när jag kommer hem om jag kommer ihåg Kan även ta kort på musen bredvid datorn om det är någon som vill se den

Permalänk
Medlem

Jag har lite problem med min dator. Jag har gjort en ren installation av Win 7 Pro 64-bit. Nu fryser allting i ett par sekunder lite då och då. Sitter jag och skriver när det fryser så kommer alla tecken fram när det väl släpper igen. Riktigt jobbigt när muspekaren fryser och har förflyttat sig till en ny plats när det flyter igen.

Jag har installerat de viktigaste drivrutiner från asus hemsida. Tror jag iaf. Någon som upplevt liknande problem?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellis
Jag har en fråga angående minneskortläsaren. Det står att den stödjer Memorystick bl.a, men det är ju bara SD-kort som passar? Vad är det jag har missat?

Memory Stick har jag för mig ska passa direkt. För Memory Stick Pro tror jag du behöver använda en Memory Stick Duo adapter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adde.addthorn
Den ser väldigt tjock ut (som en kudde) på bilden men det är den inte alls, precis som wuaaa sade. Det är som ett tight mjukt skal bara. Precis att den går att dra igen faktiskt. Jag kan också ta ett par bilder när jag kommer hem om jag kommer ihåg Kan även ta kort på musen bredvid datorn om det är någon som vill se den

Ja, gärna. Det skulle inte skada!

Permalänk
Medlem

För de som undrade över det överdrivna hårddiskljudet/suset jag skrev om tidigare så har jag bytt HD nu till en intel SSD. Suset försvann så det var hårddisken som väsnades. Jag tror inte att de hade bytt den på service om de inte råkade vara på hemskt gott humör för den lät inte mycket, men klart mer än den första veckan då jag hade den. Jag ska sätta in den gamla hårddisken i ett externt kabinett. Skulle den börja låta mer eller bete sig märkligt får jag väl skicka in den då det händer.

Permalänk

Här finns lite bilder på datorn, samsonite-fodralet och musen:

http://biffnet.se/ul30vt/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adde.addthorn
Här finns lite bilder på datorn, samsonite-fodralet och musen:

http://biffnet.se/ul30vt/

Tackar tackar
Ser bra ut!

Permalänk
Medlem

Någon som har koll om dess alla funktioner funkar i Linux?

Permalänk
Medlem

Tänkte delge mig av en sak till, då det eventuellt finns andra här som har upplevt samma sak. Malwarebytes Anti-Malware upptäckte felaktigt en registerpost som växlar mellan grafikkorten och "låste" den. Eller rättare sagt, jag låste den på inrådan av programmet. Datorn körde alltså alltid med nvidias kort efter det oavsett om jag bytte läge. Med det diskreta grafikkortet blir iaf aldrig min dator helt tyst - det fläktar alltid lite, men med intels integrerade blir den helt tyst.

Har ni använt Malwarebytes och är fast i ett grafikkortsläge så får ni alltså häva karantänen på den registerposten i Malwarebytes. Då fungerar det att byta fram och tillbaka igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetskaft
Jag har lite problem med min dator. Jag har gjort en ren installation av Win 7 Pro 64-bit. Nu fryser allting i ett par sekunder lite då och då. Sitter jag och skriver när det fryser så kommer alla tecken fram när det väl släpper igen. Riktigt jobbigt när muspekaren fryser och har förflyttat sig till en ny plats när det flyter igen.

Jag har installerat de viktigaste drivrutiner från asus hemsida. Tror jag iaf. Någon som upplevt liknande problem?

Du råkar inte sitta på ett trådlöst nätverk med WPA2 Enterprise? Jag har ibland problem med "spikar" i processoranvändningen som kopplas till System Interrupts om man håller koll i Resource Monitor. Om jag kör Sysinternals Process Monitor görs kontinuerliga anrop till dll:er som hör till wlanet. Dock svårt att diagnosticera, eftersom problemen inte alltid gör sig gällande och nästan uteslutande vid batteridrift.

Sitter jag hemma på mitt lokala trådlösa WPA2 Personal-nätverk är det inga som helst problem.

Ibland räcker det att slå av och på trådlösa kortet, ibland att stoppa/starta wlan autoconfig-tjänsten, och ibland helt enkelt bara vänta ut problemen. Helt hundra på att det är det trådlösa kortet är jag inte heller.

Visa signatur

Core i5-760 | 4GiB Corsair Dominator DHX+ | Gigabyte GA-P55A-UD3 | Sapphire Radeon HD 5750 1GB Vapor-X | CM 690 II Advanced | OCZ ModXstream 600W | WD Caviar Black 1TB SATA3 | LG L226WTQ-PF
Asus UL30VT | 13.3" | C2D SU7300 1.3 GHz | 4 GiB DDR3 | 500 GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prs1ne
Du råkar inte sitta på ett trådlöst nätverk med WPA2 Enterprise? Jag har ibland problem med "spikar" i processoranvändningen som kopplas till System Interrupts om man håller koll i Resource Monitor. Om jag kör Sysinternals Process Monitor görs kontinuerliga anrop till dll:er som hör till wlanet. Dock svårt att diagnosticera, eftersom problemen inte alltid gör sig gällande och nästan uteslutande vid batteridrift.

Sitter jag hemma på mitt lokala trådlösa WPA2 Personal-nätverk är det inga som helst problem.

Ibland räcker det att slå av och på trådlösa kortet, ibland att stoppa/starta wlan autoconfig-tjänsten, och ibland helt enkelt bara vänta ut problemen. Helt hundra på att det är det trådlösa kortet är jag inte heller.

Jag har testat ordentligt hemma nu och här verkar det inte vara några problem. Kör WPA2 här hemma. Problemen har jag på skolan, Mälardalens Högskola i Västerås. Jag vet inte på rak arm vilken typ dom kör där. Det är fruktansvärt irriterande när man sitter och knackar kod och hela skiten stannar upp ibland.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetskaft
Jag har testat ordentligt hemma nu och här verkar det inte vara några problem. Kör WPA2 här hemma. Problemen har jag på skolan, Mälardalens Högskola i Västerås. Jag vet inte på rak arm vilken typ dom kör där. Det är fruktansvärt irriterande när man sitter och knackar kod och hela skiten stannar upp ibland.

Jag misstänker att MDH också använder eduroam och att du använder ett användarnamn med en särskild genererad nyckel/lösen? Då tror jag att problemen är samma som jag har.

Om du kikar i Resource Monitor, som du når via task managers performance-flik, så kan du testa att kryssa i processen System Interrupts för att kolla om det uppstår belastningsspikar för den.

Märker du av någon skillnad om du kör på eldrift istället för batteri-?

Visa signatur

Core i5-760 | 4GiB Corsair Dominator DHX+ | Gigabyte GA-P55A-UD3 | Sapphire Radeon HD 5750 1GB Vapor-X | CM 690 II Advanced | OCZ ModXstream 600W | WD Caviar Black 1TB SATA3 | LG L226WTQ-PF
Asus UL30VT | 13.3" | C2D SU7300 1.3 GHz | 4 GiB DDR3 | 500 GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prs1ne
Jag misstänker att MDH också använder eduroam och att du använder ett användarnamn med en särskild genererad nyckel/lösen? Då tror jag att problemen är samma som jag har.

Om du kikar i Resource Monitor, som du når via task managers performance-flik, så kan du testa att kryssa i processen System Interrupts för att kolla om det uppstår belastningsspikar för den.

Märker du av någon skillnad om du kör på eldrift istället för batteri-?

I skolan har jag bara kört på batteri. Jag ska ta med kabeln i morgon och prova om det blir någon skillnad.

Ska även kolla på processen du nämner och se om det spikar på den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ate-bitt
Nu har jag fått bekräftelse från gearzap att de skickade försändelsen dagen efter jag beställde. Vad är grejen med posten? Hur i helvete kan det ta flera veckor för dem för en sån här grej? Är ju fan helt sanslöst dåligt.

EDIT: Fick den idag.

Nä posten från UK verkar helt åt skogen på sistone, skor beställda från USA samma dag som från UK har nu tagit 7 dagar längre på att komma än de från USA, wtf liksom?

Skönt att det löste sig tillslut iaf.

Permalänk
Medlem

En sak går ju att konstatera i alla fall: hårddiskarna är riktigt usla. Inte nog med att de låter och väsnas, de tenderar att ge upp helt och hållet.

Har på sistone uppmärksammat att min hårddisk går upp i ljudnivå och då har jag lite lätt "daskat" till plattan som man vilar händerna på när man skriver, och då har ljudet försvunnit omedelbart.

Nu är jag i stort behov av datorn så jag kommer inte reklamera eller påpeka detta till återförsäljaren, men när jag får utrymme för det kommer jag absolut göra det.

Petitesser kanske ni anser, men jag har endå betalat för den här datorn och då vill jag ha valuta för pengarna. Svårare än så är det inte.

/S

Permalänk

Köpte en QX008 igår på Siba och är väldigt nöjd hittills.
Tangentbordet är t.ex. väldigt bra mot de flesta andra bärbara jag provat.
Nackdelarna jag märkt hittils är väl som många andra påpekat med... Massa junk installerat på datorn, uppstarten tar sin lilla tid. En ominstallation fixar nog kanske det problemet med. Betraktningsvinkeln är väl inte den bästa heller, men den funkar om man sitter någorlunda rakt framför datorn.

Har däremot inte haft några problem med hårddisken. ASUS har varit smarta att partitionera den i en OS partition och en DATA partition, väldigt smart tycker jag så slipper man mecka med det själv.
Har heller inte haft några problem med det trådlösa. Mycket bra mottagning och hastighet där jag provat.

Förövrigt är den urläcker att titta på.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oRBIT2002
Har däremot inte haft några problem med hårddisken. ASUS har varit smarta att partitionera den i en OS partition och en DATA partition, väldigt smart tycker jag så slipper man mecka med det själv.

Finns det någon datortillverkare som inte gör det nu för tiden?

Permalänk

Tror inte det...

Permalänk
Medlem

Det verkar inte bli nå Optimus för VTs del... duktigt surt. Lär aldrig komma några uppdateringar då mao?! Lite snuvad känner man sig när man precis köpte en VT...
http://www.nvidia.com/object/optimus_win7_x64_notebook_asus.h...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimball
Det verkar inte bli nå Optimus för VTs del... duktigt surt. Lär aldrig komma några uppdateringar då mao?! Lite snuvad känner man sig när man precis köpte en VT...
http://www.nvidia.com/object/optimus_win7_x64_notebook_asus.h...

Någon som har lust att upplysa mig om Optimus och vad jag missat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonsas
Någon som har koll om dess alla funktioner funkar i Linux?

Jag har läst några trådar i ämnet och att switcha till och från det diskreta grafikkortet funkar inte i linux. Däremot fungerar allt annat out of the box vid en Ubuntu 9.10 installation, multitoutch inkluderat. Fungerar det under Ubuntu lär der gå att få sakerna att fungera under valfri distrubition med lite trixande.