Microsoft lanserar Windows Phone 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Ser faktiskt riktigt bra ut. Snart har vi alltså TRE fina Mobil-OS att välja på? Dvs Apples, Android och W7 Mobile.

MeeGo will rule them all!

Hoppas jag iallafall

Permalänk

Intressant och bra med konkurrens.

Annars köpte jag en beg SE P800 en gång och det var den sämsta mobilen jag någonsin har haft, då den inte var vidare praktisk som mobil enhet. T.ex. för klumpig för att ha i byxfickan när man joggar. Visst min ericsson hotline var ännu större, men den hade jag i mitten av 90talet.

Så jag vet inte riktigt om jag skulle köpa någon större smartphone igen. Men ändå nu har det blivit billigare att surfa.
Och kanske windows 7 Phone 7 kommer till mindre enheter också?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
"Det nya operativsystemet ska också vara hårt integrerat med både sökmotorn Bing och andra tjänster såsom Xbox Live och Zune" Kommer man kunna kommunicera via dessa telefoner till Xbox Live servrarna? Låter faktiskt lite intressant.

Ja, man kommer till och med kunna spela mot Xbox 360-spelare över Xbox LIVE.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Blir den lika stängd som iPhone? Jag skulle tro det och därför förblir den ointressant för mig nu när öppnare alternativ finns. Det skulle väl inte vara en överdrift att påstå att en Windows Phone är ett ganska dåligt köp om man inte använder Windows.

Symbian är nu också bestämt att vara öppen källkod. Tanken är tydligen att QT ska integreras med Symbian för ett bättre grafiskt gränssnitt. I den meningen är aktörerna med stängd källkod troligen i minoritet.

Det lär ju inte bli så stängt som iPhone. isf så gör microsoft bort sig rejält. Som det ser ut nu (med WM 6.1 och 6.5) så kan man ändra väldigt mycket i telefonerna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower
Läs kraven, X1:an kan inte få WM7, den fick ju inte ens 6.5.

Det är därför XDA-developers finns Kan knappast tänka mig att det INTE kommer en port till X1an, om inte systemet kräver oerhört mycket. Jag tror att de höga systemkraven är för att de vill att framtida app tillverkare inte ska behöva räkna med telefoner med snålt tilltagen hårdvara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av acke5
Okej, Nod32 Mobile Edition är nog på väg.

Ska jag vara helt ärlig så tror jag att det finns fler virus till iPhone (ska finnas lite säkerhetshål i jailbreakade varianten) än Windows Mobile i dagsläget..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victorix
"hårt integrerat med sökmotorn Bing"

Det räckte för att jag skulle sluta läsa

+1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Citruz
Går det att uppgradera OS bara sådär? Har för mig att det inte går/är väldigt krångligt.

Besök xda-dev så finns det väldigt bra guider för detta
http://forum.xda-developers.com/index.php

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower
Läs kraven, X1:an kan inte få WM7, den fick ju inte ens 6.5.

Så länge någon fixar filerna så ska det inte vara några problem. Kör själv win-mobile 6.5 på min SE X1 och Google android funkar det med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chila
Besök xda-dev så finns det väldigt bra guider för detta
http://forum.xda-developers.com/index.php

Så länge någon fixar filerna så ska det inte vara några problem. Kör själv win-mobile 6.5 på min SE X1 och Google android funkar det med.

Jag vet att man kan få 6.5 via XDA men för W7 krävs det andra knappar, kapacitiv skärm med minst 4 fingrars multitouch, 3.6" WVGA skärm m.m. HD2 ska redan köra WM7 utan några problem.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Och när är det dags för en mobil som INTE är låst till ett operativsystem och deras mjukvara från början? Det måste väl finnas högvis med duktiga kodare som kan trolla fram lite fina valmöjligheter för oss. Ja menar, se bara hur många bra linux-distar till pc det finns t.ex...

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir. Haxalot
Det lär ju inte bli så stängt som iPhone. isf så gör microsoft bort sig rejält. Som det ser ut nu (med WM 6.1 och 6.5) så kan man ändra väldigt mycket i telefonerna.

Med stängd tänkte jag inte så mycket på vad du kan ändra i själva gränssnittet och dylikt. Om vi bara ser till de egenskaper som redovisats är det en Windows Phone för Windows OS användare. Varenda Microsoft produkt tycks vara integrerad på ett eller annat sätt. Om du inte använder dessa produkter tycks det vara en ganska stängd och meningslös pryl. Öppen skulle i min mening vara en relativt plattformagnostisk produkt med bra stöd för fria media format t ex. Det är ju å andra sidan inte särskilt troligt att Microsoft skulle släppa en produkt som inte stärker deras egen produktlinje, precis som Apple gör.

Men den har ju en BING-KNAPP!!!

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli awsome! Enligt min kompis som nyss gick hem som har en Iphone, han pillade på min zune HD och var grymt imponerad! även om han älskar sin mobil. Om deras mp3 kan övertyga en iphone nörd att den är grym så finns det faktiskt stora hopp om ett helt mobil os... som delar stora delar med zune hds kod bas:D

Just nu känner jag att på min önkelista till jul kommer det enbart att stå en telefon med detta os!

Och Zune hd piskar ipod touch alla dagar, bara att låta en ägare av ipoden pilla på den en stund sen håller de med en!

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem

Nja...windows i mobilen, nej tack. Väntar med spänning på android 2.0 till min acer liquid s100!!

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Aldrig en Windows Phone 7 mobil om man inte kan skippa Bing och Zune...

inte för att verka spydig men.... har du någonsin använt en Zune?...

jag köpte en Zune 80 för några år sedan, har den än idag och kan tveklöst säga att det är den bästa mp3 spelaren jag haft med den cleanaste och smidigaste UI'n.

Har haft flera iPods innan den och älskade dem så mycket.. men när fingrarna hade smakat Zune ville de aldrig gå tillbaka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtars
inte för att verka spydig men.... har du någonsin använt en Zune?...

jag köpte en Zune 80 för några år sedan, har den än idag och kan tveklöst säga att det är den bästa mp3 spelaren jag haft med den cleanaste och smidigaste UI'n.

Har haft flera iPods innan den och älskade dem så mycket.. men när fingrarna hade smakat Zune ville de aldrig gå tillbaka.

Men vad är det du säger människa? Sitter du och säger att Microsoft har gjort en bra produkt? Fy dig, det får man inte vet du väl.

Läste i Apple-tråden och där stod att om nån annan gör en sak bra så skulle dom visst bli lika omtyckta som om det vore Apple som gjort det, det har inget med märket att göra... Bull fucking shit. WinMo har absolut sina fördelar men dom har halkat efter ganska stort. Kanske därför dom gjort om/gjort rätt; eller iallafall försöker.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Det nya operativsystemet ska också vara hårt integrerat med både sökmotorn Bing och andra tjänster såsom Xbox Live och Zune.

HA!...HAAAA!.....HAHAaaa! Jaha det var seriöst. Det här känns som ett idiotiskt drag från microsoft när de flesta konsumenter vill ha frihet att välja t.ex. sökmotor själva (övervägande del väljer nog inte bing). Zune och xbox live får även dem kalla handen då iallafall xbox live gjort bort sig i mina ögon (gammal trogen xbox användare).
Att döpa om operativet med en 7:a på slutet var kanske lite klyftigt, efter alla framgångar med windows 7, men finns det någon anledning till att de kallar det 7, var förra version 6?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
HA!...HAAAA!.....HAHAaaa! Jaha det var seriöst. Det här känns som ett idiotiskt drag från microsoft när de flesta konsumenter vill ha frihet att välja t.ex. sökmotor själva (övervägande del väljer nog inte bing). Zune och xbox live får även dem kalla handen då iallafall xbox live gjort bort sig i mina ögon (gammal trogen xbox användare).
Att döpa om operativet med en 7:a på slutet var kanske lite klyftigt, efter alla framgångar med windows 7, men finns det någon anledning till att de kallar det 7, var förra version 6?

Ja, 6.1 och sen en panikuppdatering till 6.5 när dom såg hur Iphone såg ut; nu 7.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem

Är för mig inte intressant med ett OS utvecklat av microsoft egentligen,
har en iPhone och kan tänka mig att byta ut den mot en android mobil, så fort
det kommer en stilren och riktigt snygg mobil, hade hoppats lite på Motorola
Droid men efter ett par bilder var man slak igen.

Till vad man sett av Windows Mobile 7 då:

Xbox/live "sync"(?) är för mig helt ointressant och borde snarare vara nått program man kan installera eller liknande, då jag inte har xbox o kommer inte skaffa heller.

"Hårt integrerad med BING"
De gör mig bara riktigt less på de hela, dom skapade en jobbig, ful sökmotor som inte fungerar särskilt bra... händer att man installerar W7 på en dator, får man automatiskt med BING nu och ska ladda ner något snabbt, (har inte i huvudet vad men söker på säg "avira download" eller liknande, får man upp massa rajtantajtan spam länkar som inte alls har med avira att göra utan snarare nån poker sajt och japanska h*ror) (och nej jag har inte ens nätverket inkopplat på en nyinstallerad dator, de var bara ett dåligt exempel.)

UI: Ser väldigt tråkigt ut efter ett par bilder, (kollar på youtube länken), de enda som ser okej ut är väl webläsaren, allt annat ser så plain & boring ut, kvittar om man kan ändra färg på det från ljusblå till svart eller vad som hellst.

Bildgalleriet såg rätt fränt ut, men egentligen väääldigt enkelt om man kollar på det, simpel text och thumbnails till bilderna.

Allt som allt så känns den bara väldigt enkel tycker jag, inte intressant, inte nått nyskapande, inte något snyggt.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Xbox live? Bing, nej tack. GUI vad har dom tänkt nu. Skall dom tävla med osx, android och maemo med detta. Tillåt mig skratta.

Jag såg fram emot wm7 fram tills nu. tror jag stannat kvar med wm6.5 om det inte blir någon sista minuten ändring i GUI'et.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victorix
"hårt integrerat med sökmotorn Bing"

Det räckte för att jag skulle sluta läsa

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dricksprit
Ja, 6.1 och sen en panikuppdatering till 6.5 när dom såg hur Iphone såg ut; nu 7.

Tack för svaret, då blir iallafall namnvalet seriöst

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Usch. Där förlorade Microsoft kampen om mobilmarknaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohannesKBA
Usch. Där förlorade Microsoft kampen om mobilmarknaden.

Håller med 100%
6.5 ser för 17 bättre ut.

Hur kommer det sig att Microsoft går så mycket emot vad folk vill ha och eller förväntar sig.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Även om jag ogillar Microsoft väldigt mycket, samt har en Nokia N900 som kör Maemo. Så måste jag ställa mig till skara som faktiskt tycker det ser riktigt bra ut.
Men hur det sedan blir att utveckla och hur licenser och hur öppet det blir låter jag vara osagt.

Lång review här: http://gizmodo.com/5472166/an-epic-22+minute-walkthrough-of-w...

Permalänk
Medlem

Stilrent! Älskar det!
Ser klart bättre ut än alla plåttriga OS med widgets, ikoner å en massa strunt på startskärmen.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Stilrent! Älskar det!
Ser klart bättre ut än alla plåttriga OS med widgets, ikoner å en massa strunt på startskärmen.

Ser ju för 17 ut som en leksak för småbarn.
Kommer inte byta ifrån wm6.5 om inte htc fixar något snyggt eller xda fixar en snygg cook av det.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Ser ju för 17 ut som en leksak för småbarn.
Kommer inte byta ifrån wm6.5 om inte htc fixar något snyggt eller xda fixar en snygg cook av det.

Kanske inte ser så "business" ut som tidigare releaser, men jag tycker om den nya looken! Jämfört med bl.a. iphone så ser det ju bra mycket "vuxnare" ut

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Kanske inte ser så "business" ut som tidigare releaser, men jag tycker om den nya looken! Jämfört med bl.a. iphone så ser det ju bra mycket "vuxnare" ut

En annan gillar ju inte iphones gui så värst mycket heller ^^;
Själv anser jag detta ser barnsligare ut heldre än vuxnare.
Tur att folk tycker olika annars hade inget nytt kommit ut XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir. Haxalot
[B] Det lär ju inte bli så stängt som iPhone. isf så gör microsoft bort sig rejält. Som det ser ut nu (med WM 6.1 och 6.5) så kan man ändra väldigt mycket i telefonerna.[B]

Ok, men Apple som skapade iPhone har väl knappast gjort bort sig? Varför gör MS bort sig om dom gör något liknande?(!)

Det är konstigt att såfort det är Apple tillåts det att vara hur slutet som helst (då heter det att det är kvalité mm) medans det är MS så är det ett grundkrav att man kan göra vad som helst (och så klagar folk på att det inte riktigt är lika smidigt mm).

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie
Ok, men Apple som skapade iPhone har väl knappast gjort bort sig? Varför gör MS bort sig om dom gör något liknande?(!)

För att MS redan har en relativt stor användarkrets (den är på nedgång men står fortfarande som nummer 2/3 - beroende på vilken undersökelse man går efter - av mobila OS) som är vana deras mobila "datorer" som kör WinMo (av diverse versioner).

IMO, Microsoft har gjort bort sig. De har i flera år "lärt" oss att vår mobil är en PC (med allt vad det innebär) men efter omorganisationen ifjor påstår de nu att "your phone is not a PC". Inte nog med det men de tillåter inte längre äkta multitasking, det finns ingen taskmanager, WP7 är inte bakåtkompatibel och OEMs får ej längre 'customize' UIet (HTC Sense och SPBShell f.ex.) - numera tillåts endast nya/förändrade "live tiles" och färger.

Ang. multitasking så säger merparten nu att det inte behövs på en mobil. Men om så är fallet varför jobbar Apple med att få till det i sitt iOS? Jag kan på rak arm tänka mig fler scenarior där saknaden av multitasking ställer till med problem - exempelvis när jag är på väg till ett möte; Jag startar Glympse (så de jag möter kan följa min position i realtime), startar SatNav för att ta mig dit utan problem och får mest troligt ett/flera VoIP samtal under tiden - jag brukar också kolla mail vid trafikljus etc. Utan multitasking kan Glympse ej köra i bakgrunden medans CoPilot kartan visas på skärmen och jag är uppkopplad i ett telefonsamtal genom Skype. Ska jag då välja om min klient ska kunna följa min position, om jag ska kunna ta mig fram utan att köra vilse eller att kunna prata i telefon?

Jag hjälpte till på ett transportbolag för endel år sedan och de använde också WinMo produkter (till barcode scanning bl.a.) där varje bils position spårades automatiskt i bakgrunden så detta är absolut något som behövs om inte MS vill vinna marknadsandelar på bekostning av existerande användare (i.e. de går varken fram eller bak i antalet användare).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
TEXT

Kan nog inte sägas bättre.

Jag är en av många som inte vill ha en "telefon" utan vill ha en pc med telefonfunktion.

Sen är det ju inte så att folk, tycker det är bra att iPhone är så inlåst som den är.
Alla jag känner som har en iPhone har jailbreakat den. iPhone är värdelös utan jailbreak i mina ögon, sen är den överprisad till tusen.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt