Svensk design hörlurar

Permalänk
Medlem

Svensk design hörlurar

Hej,

Sedan vi fått en del frågor kring designen på våra hörlurar sedan IDG publicerat en artikel idag så känner vi att vi vill ge er på SweClockers möjlighet att påverka utformningen på en koncept modell vi jobbar på. De bilder som fanns på IDG visade prototypen, här är konceptet:

Den modell som lanseras den 13 juni är inte denna modell utan den är färdig och visas då i verkligheten.

Hälsningar

Johan, Martin & Jens på JAYS AB

Permalänk
Medlem

Men Jens har ju redan ett konto här, faller inte det på regel §10?

Tjaa, det ser ut att vara lite obekvämt om sladden sticker rätt ur från kåpan imho. Annars finns det väl inte så mycket att säga?

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

Om sladden går rakt ut så där så behöver jag en förklaring till varför för det innebär onekligen stora problem

JOS-JensofSweden: Nu är jag inte med? Vad är sambandet mellan er?

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

JOS har JOS-JensOfSweden och JAYS har JAYS, det blir omöjligt när folk PM:ar oss om vi inte får ha olika konton

JAYS AB är ett bolag finansierat av ett antal entreprenörer och investerare och har inte någon koppling till Jens of Sweden(JOS). Jag, Jens, är bara en liten del av det hela. Det är media som lätt försöker skapa rubriker på annat

Fiero:
Kom ihåg att produkten inte behöver vara längre än 2 cm ! Det är en extrem mjuk del längst ut.

Vad tycker du ?

PS ! M6 är snygg.... lycka till med försäljningen.

/Jens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAYS
JOS har JOS-JensOfSweden och JAYS har JAYS, det blir omöjligt när folk PM:ar oss om vi inte får ha olika konton

JAYS AB är ett bolag finansierat av ett antal entreprenörer och investerare och har inte någon koppling till Jens of Sweden(JOS). Jag, Jens, är bara en liten del av det hela. Det är media som lätt försöker skapa rubriker på annat

Fiero:
Kom ihåg att produkten inte behöver vara längre än 2 cm ! Det är en extrem mjuk del längst ut.

Vad tycker du ?

/Jens

Aha det är detta va?
http://www.idg.se/ArticlePages/200605/23/20060523142009_IDG.s...

Till produkten. Min erfarenhet är att in ear som är korta upplevs som mer "osynliga" än lurar som är lite längre/större.
Ett mål anser jag är att få ner just längden från punkt A till B. Möjligen är det en kompromiss om man arbetar med akustiken i själva hörluren?
Jag tror ändå inte på konceptet med sladden rakt ut innan jag testat det.
Eller är kabeln såpass böjlig där kapseln slutar? Borde inte vara problem att dra den vinklad nedåt eller sätter något i konstruktionen stopp för det?

För mig är känslan i örat nästan hälften av hörlurens kvalitet ska påpekas.

M6 är snygg ja Tack så mycket.

Är detta en annan modell eller?

Är väldigt intresserad av ett test så återkom gärna med mer information när det är dags.

Visa signatur

Permalänk

Möjligen är det en kompromiss om man arbetar med akustiken i själva hörluren?

Inte med JAYS teknologi, vi arbetar i denna med mycket små dubbla balanserade armaturer mot konventiella dynamiska (som alla har på marknaden). Man får betydligt bättre akustik, rejäl bas och bra frekvensintervall. Dvs. vi sätter in flera "membran" i samma hörlur kalibrerade för olika frekvenser, men de är mycket små!

Eller är kabeln såpass böjlig där kapseln slutar?

Konstruktionen är tänkt så att kabeln verkligen kan "vika sig 90 grader" och att den absolut inte känns tung och "drar ut hörlurarna ur öronen".

Borde inte vara problem att dra den vinklad nedåt eller sätter något i konstruktionen stopp för det?

Det enda negativa då är att hörlurarna blir "längre på grund av att det måste rymmas en "kabelavlastare inuit som mynnar ut i skalet".

Är detta samma modell ?
Den modell du ser i artikeln är själva ljudprototypen, den visar på akustiken.

Mvh

Jens

Permalänk
Medlem

En fråga, om den tar bort ljudet runt omkring så hör man ju inte omgivningen vilket inte är speciellt bra för mobila hörlurar(cyklar och hör inte trafiken mm.) så vad riktar denna lur sig till?

Bara min åsikt men det känns som att det kommer se konstigt ut om sladden går rakt ut, men det kanske det inte gör i verkligheten

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOS-JensofSweden
Möjligen är det en kompromiss om man arbetar med akustiken i själva hörluren?

Inte med JAYS teknologi, vi arbetar i denna med mycket små dubbla balanserade armaturer mot konventiella dynamiska (som alla har på marknaden). Man får betydligt bättre akustik, rejäl bas och bra frekvensintervall. Dvs. vi sätter in flera "membran" i samma hörlur kalibrerade för olika frekvenser, men de är mycket små!

Eller är kabeln såpass böjlig där kapseln slutar?

Konstruktionen är tänkt så att kabeln verkligen kan "vika sig 90 grader" och att den absolut inte känns tung och "drar ut hörlurarna ur öronen".

Borde inte vara problem att dra den vinklad nedåt eller sätter något i konstruktionen stopp för det?

Det enda negativa då är att hörlurarna blir "längre på grund av att det måste rymmas en "kabelavlastare inuit som mynnar ut i skalet".

Är detta samma modell ?
Den modell du ser i artikeln är själva ljudprototypen, den visar på akustiken.

Mvh

Jens

Det låter mycket intressant.
Hur långt bort ligger de för produktion? Utvecklas de helt av er själva?

Visa signatur

Permalänk

Blubben:

Om du använder hörlurar som inte isolerar ljudet omkring dig ökar du ändå ljudvolymen för att stänga ute omgivningen vilket inte förbättrar läget något bättre(risken för hörselskador ökar istället). När du istället stänger ute bruset, som i vårt fall cirka 25 dB, så kan du lyssna på lägre ljudvolym och dessutom få bättre känsla i ljudet.

Denna koncept modell heter q-JAYS (quattro, fyra "membran") och kommer lanseras slutet av 2006 eller senast början av 2007.

Vår första modell är klar, den heter d-JAYS och visas publikt 13 juni 2006 (dvs. om några veckor). Den bygger även på en balanserad armatur och är mycket liten den även ! Den har den "där rätta basen" med perfekt mellanregister som allt ofta saknas på de där dyrare lurarna.

Vi utvecklar produkterna helt själva !

Mvh

Jens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOS-JensofSweden
Blubben:

Om du använder hörlurar som inte isolerar ljudet omkring dig ökar du ändå ljudvolymen för att stänga ute omgivningen vilket inte förbättrar läget något bättre(risken för hörselskador ökar istället). När du istället stänger ute bruset, som i vårt fall cirka 25 dB, så kan du lyssna på lägre ljudvolym och dessutom få bättre känsla i ljudet.

Denna koncept modell heter q-JAYS (quattro, fyra "membran") och kommer lanseras slutet av 2006 eller senast början av 2007.

Vår första modell är klar, den heter d-JAYS och visas publikt 13 juni 2006 (dvs. om några veckor). Den bygger även på en balanserad armatur och är mycket liten den även ! Den har den "där rätta basen" med perfekt mellanregister som allt ofta saknas på de där dyrare lurarna.

Vi utvecklar produkterna helt själva !

Mvh

Jens

Kul! Prisbild på d-Jays?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

d-JAYS kommer kosta kring 700 - 900 kr inkl.moms.

Vi har lagt ner väldigt mycket tid på detaljer, kvalité, optimal passform och ljudet. Det har tagit nästan 18 månader för att nå fram till en färdig produkt.

Här nedan ser du en liten del av en inre plastdetalj, extrema precisioner måste råda och varenda vinkel måste stämma för att få bra passform:

Permalänk
Medlem
Citat:

d-JAYS kommer kosta kring 700 - 900 kr inkl.moms.

Vi har lagt ner väldigt mycket tid på detaljer, kvalité, optimal passform och ljudet. Det har tagit nästan 18 månader för att nå fram till en färdig produkt.

Här nedan ser du en liten del av en inre plastdetalj, extrema precisioner måste råda och varenda vinkel måste stämma för att få bra passform:

http://www.jays.se/jays_mechanical.jpg

Hoppas ni har patent på de där lurarna

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Vi har ett antal skydd ansökta hos Europeiska patent- och registreringsverket och motsvarande i USA.

Mvh

Jens

Permalänk
Medlem

Det luktar "viral marketing" på flera mils avstånd i den här tråden.

Jag antar att ett par JAYS-lurar kommer ligga med i varje JOS-spelares kartong i fortsättningen?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk

Ser ut? Jag skiter väl i hur dom ser ut, bara dom låter bra, sitter fast bra, och är bekväma.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3800+ Hiper Type-R 580W Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB, Gainward GeForce 7800GT , Creative SB Audigy SE , MSI K8N NEO4-F

Permalänk
Medlem

JAYS är helt åskilt från JOS(Jens of Sweden), olika bolag och olika affärsidéer, det är helt andra ägare och finansiärer som står bakom JAYS. JOS koncenterar sig allt mer på de digitala "musikbryggorna för hemmet" och kommer inte ha någon relation med JAYS.

Det är mycket viktigt att förstå att jag Jens som grundade Jens of Sweden idag är en mindre del i JAYS och det finns fler ägare, erfarenheter och finansiärer med i JAYS.

Mvh

Jens

Permalänk
Medlem

Varför klagar alla när VDs och ansvariga vill ha råd direkt från konsumenten? Ska de ansvariga bara sitta på sina kontor och pilla lite som dom vill ha det? Jag tycker att Jens och hans fellas gör riktigt bra ifrån sej när dom kommer _HIT_ och diskuterar och berättar hur dom tänkt.

Mycket skojj! Fortsätt så!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P37uR
Varför klagar alla när VDs och ansvariga vill ha råd direkt från konsumenten? Ska de ansvariga bara sitta på sina kontor och pilla lite som dom vill ha det? Jag tycker att Jens och hans fellas gör riktigt bra ifrån sej när dom kommer _HIT_ och diskuterar och berättar hur dom tänkt.

Mycket skojj! Fortsätt så!

Håller helt och hållet med
Känns som att man får en bättre inblick i produkten på det här sättet, känns inte så "far away" om man säger så, frågor kan besvaras
Underbart!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Roligt att höra, börjar bli alldeldes för fet för att sitta på vårt kontor och pilla lite från sju på morgonen till elva på kvällen, man blir lite inbiten i sitt så att säga.

/Jens

Permalänk
Medlem

ja det är jättrint att få ta del av detta :D... kommer det att göras en billigare variant av lurarna? 700-900kr är mycket för en fattig student
men i övrigt ser dom ju fina ut

Permalänk
Medlem

Du har möjlighet att få dem gratis ;-). JAYS har något som heter GORILLA-program som bygger på en ärlig skara så kallade ambassadörer som alltid får prova produkterna först. Om en ambassadör gillar den testade produkten och frivilligt vill kommunicera sin egen uppfattning om produkten/erna så får man behålla exemplaret. Samtidigt gör man sig hörd och får påverka med sina åsikter. Naturligtvis kan vi inte ha obegränsat med ambassadörer utan vi vill gärna ha människor som verkligen är ärliga och frivilligt vill kommunicera sin naturliga uppfattning(inte säljande). Det handlar inte om att sälja produktern! utan endast kommunikation!

Mvh

Jens

Permalänk
Medlem
Citat:

Du har möjlighet att få dem gratis ;-). JAYS har något som heter GORILLA-program som bygger på en ärlig skara så kallade ambassadörer som alltid får prova produkterna först. Om en ambassadör gillar den testade produkten och frivilligt vill kommunicera sin egen uppfattning om produkten/erna så får man behålla exemplaret. Samtidigt gör man sig hörd och får påverka med sina åsikter. Naturligtvis kan vi inte ha obegränsat med ambassadörer utan vi vill gärna ha människor som verkligen är ärliga och frivilligt vill kommunicera sin naturliga uppfattning(inte säljande). Det handlar inte om att sälja produktern! utan endast kommunikation!

Mvh

Jens

Kom igen nu. Det är klart att det handlar om att sälja (delvis iaf)? Men det kan ju vara en vinn-vinn-situation för det. Man får prova en produkt och om man gillar den så får man behålla den om man som motprestation talar om för andra att det är en bra produkt. Låter ju lysande.

Ok, åter till ämnet. Jag tycker att det är jättekul att ni satsar på hörlurar. Som redan har påpekats så verkar sladdens fästning märklig. Jag tror att det skulle bli obekvämt. Det är också lyckat om man kan hitta en lösning som lindrar ljud från när sladden skrapas mot kläder (vad det nu kallas), men det är svårt med denna typ av lurar tror jag.

Viktigast för mig ändå är att lurarna låter bra.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Mvh

Jens

Hur blir man en sådan här gorilla?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För att komma ifrån problemet med att det induceras ljud i örat när man skrapar sladden mot annat har vi varit nogrann i valet av kabel tjocklek, kvalité och vi använder kevlarförstärkt isolering.

Det sk. GORILLA-programmet är tillgängligt den 13 juni då d-JAYS finns att se på http://www.jays.se

/Jens

Permalänk
Medlem

Ser väldigit intressanta ut

Visa signatur

-Ipod Touch 8gb , Westone UM2 + custom sleeves
-Nokia N95
-Apple MacBook Pro 2.2 Ghz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nilsrock
Kom igen nu. Det är klart att det handlar om att sälja (delvis iaf)? Men det kan ju vara en vinn-vinn-situation för det. Man får prova en produkt och om man gillar den så får man behålla den om man som motprestation talar om för andra att det är en bra produkt. Låter ju lysande.

Hej!

Jag kan inte låta bli att fundera över följande och marknadsföringen i tråden. Det spelar nog ingen roll om det är billiga eller dyra hörlurar, risken är ganska överhängande att ambassadören talar bra om/för produkten - oavsett vad han eller hon tycker, eftersom denne i så fall får hörluren om det är "bra". Eller har jag fel? Nåpon som totalsågar lurarna om och om igen får ändå behålla dem?

Permalänk
Medlem
Citat:

För att komma ifrån problemet med att det induceras ljud i örat när man skrapar sladden mot annat har vi varit nogrann i valet av kabel tjocklek, kvalité och vi använder kevlarförstärkt isolering.

Det sk. GORILLA-programmet är tillgängligt den 13 juni då d-JAYS finns att se på http://www.jays.se.

/Jens

Du när man klickar på den länken kommer man direkt till JOS, ingen koppling där inte

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Blubben:
?, punkten ska inte vara där..... http://www.jays.se

sean.wiklund:
Det bygger på ärlighet och frivillighet, om man inte gillar produkterna så fortsätter man "ju" inte använda dem. Det hela bygger även på att vi tror på våra produkter så att vi vågar ge denna frivillighet, det är klart att det innebär en risk men vi tror på ärligheten.

Mvh

Jens

Permalänk
Medlem

Det finns ett forum här på Sweclockers som heter Återförsäljare frågar våra läsare. Den här tråden bör väl för det första ligga där.

Sedan rör det sig ju faktiskt om marknadsföring. Även om ni vill att konsumenterna ska få vara delaktiga i utvecklingen, så är ju det här bara ett sätt för er att skapa hype kring er nya produkt. Gorilla-kampanjen måste ju med det namnet vara direkt inspirerat av en klassisk gerilla-marknadsföringskampanj. Jag har inget emot att en återförsäljare/tillverkare engagerar sig på forumet, men då måste man vara tydlig i separationen mellan marknadsföringen och kundfrågor. Det tror jag nog att Edin och resten anser också.

Genom att skapa en tråd själva om era nya hörlurar så har ni ju redan där marknadsfört er medvetet, även om ni hade en något relevant ursäkt. Sweclockers brukar vara bra på att skapa trådar om det som de finner intressant, många läser IDG.se och JAYS-lurar hade nog kommit upp rätt naturligt hur som helst.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

//

//
JAYS är helt åskilt från JOS(Jens of Sweden), olika bolag och olika affärsidéer, det är helt andra ägare och finansiärer som står bakom JAYS.
//

Mvh

Jens

Inte för att vara petig.. men att säga att ni är helt åskillda är väl att ta i?
Både företagen är ju till och med skrivna på samma adress (Kopparbergsvägen 8 722 13 Västerås SVERIGE)

Och för att citera er egen press release:
"Jens Nylander, the entrepreneur behind the well-known trademark Jens of Sweden, has invested in a
new technology company and trademark with the name Jays together with designer Johan Tervald and
engineer Martin Alexanderson."

Vi har här tre namn: Ditt eget, som självklart är stark kopplat till JOS.
Johan Tervald, som åtminstånde en gång i tiden har ägt 1/3 av aktierna i JOS (Källa: http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fO%...)
Martin Alexanderson hittar jag dock inget på... men som sagt, de olika företagen är lika åtskillda som jag och min syrra...