Vista OEM-licens, antal omaktiveringar?

Permalänk

Vista OEM-licens, antal omaktiveringar?

Ja, hur många gånger kommer man kunna aktivera om det? Såg 2 någonstans, men då är frågan om man kommer kunna aktivera det fler gånger via telefon, som med Windows XP? Någon som har ordentlig koll?

Sitter och funderar på att investera i en Vista Ultimate OEM licens, men då vill jag ha mer än 1 ominstallation ;).

Permalänk

Ring till Microsoft dom har koll!

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Skriv gärna här då sedan för är säkert fler som undrar.
Men vore ju minst sagt sjukt om man inte ska kunna göra hur många ominstallationer man vill, så länge det är samma hårdvara.
Vem skulle köpa OEM om den bara funkade till en ominstallation och sedan får man köpa ny igen. Blir ju en dyr historia i längden

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk

Har skickat ett mail, uppdaterar här när jag fått svar, förutsatt att jag får ett vettigt svar ;).

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört Microsoft ska bråka om licenser eller OEM. Dom är inte så nojiga, du är ju trots allt deras kund! Dom tycker bara de är bra du registrerar din produkt igen. Som du faktiskt betalat för eller hur? Så inget att oroa sig för!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

När det gäller OEM så skall du kontakta leverantören som du köpte licensen från. Mao, handlar du Vista OEM från Webhallen så är det dom som har supporten på produkten - inte Microsoft.

Permalänk

Jag har inte köpt nån licens än, det var det jag tänkte investera i

Permalänk
Medlem

Du kan ominstallera dig trött på samma hårdvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
Du kan ominstallera dig trött på samma hårdvara.

Förutsatt att inte webhallen konkar då eller hur menar du?
Sjukt om det vore så, borde inte MS ha ansvar för OEM-aktivering åt kunderna?

Så, ingen som fått nåt konkret svar än från MS, hur många gånger man kan installera om sin OEM?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du kan ringa MS och få det omaktiverat hur många gånger du vill... Du kan även byta ut viss hårdvara. Byter du ut tex moderkort kan du behöva ringa igen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boken
du kan ringa MS och få det omaktiverat hur många gånger du vill... Du kan även byta ut viss hårdvara. Byter du ut tex moderkort kan du behöva ringa igen...

Nej inte med OEM, rätt säker på det. Varför tror du annars det kostar 1/3 av priset...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Hej, jag undrar hur många aktiveringar man har av Windows Vista Ultimate OEM? Då jag labbar mycket med både mjukvara och hårdvara är detta väldigt intressant.

---------------

Tack för ditt mail.

Man kan omaktivera Windows så många gånger man behöver.

Med Vänliga Hälsningar
Microsoft AB
Magnus
Swedish Microsoft Customer Service

Verkar alltså vara fritt fram :). Beställer en licens nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
Nej inte med OEM, rätt säker på det. Varför tror du annars det kostar 1/3 av priset...

Har ringt både MS och dustin och fått det bekräftat, och som du ser enligt föregående inlägg så är det så

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boken
Har ringt både MS och dustin och fått det bekräftat, och som du ser enligt föregående inlägg så är det så

Njae, inte att man kan byta hårdvara hur mycket som helst väl?
Vet inte var jag läste det, men det verkar som man inte ska kunna byta ut hela datorn och sedan bara omaktivera sin OEM. Då behöver man riktig version, vad jag förstod iallafall.

Men bra att det iallafall inte är någon begränsning för hur många gånger man kan omaktivera sin OEM

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är väldigt enkelt, här kommer en miniFAQ:

1, OEM = En licens till en specifik hårdvara. Byter du moderkort eller för många delar i maskinen så kommer du INTE kunna aktivera om din Vista.

2, Hur många gånger kan jag aktivera min OEM på samma hårdvara? Hur många gånger som helst!

3, Jag är en kille som köper mycket ny hårdvara och vill fippla med den och ominstallera, kan jag köpa en OEM? Nej, du måste köpa en sk. FPP (Full Package Product).

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är väldigt enkelt, här kommer en miniFAQ:

1, OEM = En licens till en specifik hårdvara. Byter du moderkort eller för många delar i maskinen så kommer du INTE kunna aktivera om din Vista.

2, Hur många gånger kan jag aktivera min OEM på samma hårdvara? Hur många gånger som helst!

3, Jag är en kille som köper mycket ny hårdvara och vill fippla med den och ominstallera, kan jag köpa en OEM? Nej, du måste köpa en sk. FPP (Full Package Product).

1:Fel, Har en OEM licens som jag nu har flyttat till en tredje dator. Med helt annorlunda hårdvarukonfiguration. (Den är fortfarande installerad på bara 1 dator). Gjordes senast i söndagskväll, ringde MS då för omaktivering vilket jag gjort på 2 andra datorer som haft samma licens inlagd. Har bara använt licensen på 1 dator åt gången.

2:Rätt men nån omaktivering kommer inte att behövas så länge det är samma hårdvara.

3:Fel du kan flytta hur många ggr du vill. Så länge du inte har några skrupler med att säga att moderkortet har pajjat.

Lustigt vad folk dom snackar mkt om saker de inte har en aning om.

Permalänk
Medlem

BeRetta har fullständigt rätt..
Det är stor skillnand mellan kan, får och bör...

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Helt rätt som tidigare sagts, du kan omaktivera hur många gånger du vill, du kan byta ut hårdvara, du FÅR dock inte installera den på helt ny dator, men du kan

Permalänk
Medlem

Aha, där ser man, desto bättre för oss konsumenter då.
Då är det ju bara för alla att köpa OEM för 1000 spänn istället för icke-OEM för 3000....undrar vilken privatperson som inte gör det under dessa förutsättningar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det undrar jag också. Det är bara att köpa OEM för allt vad tygen håller. Vem vill betala 2000 för att får en flashig låda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRetta
Ja det undrar jag också. Det är bara att köpa OEM för allt vad tygen håller. Vem vill betala 2000 för att får en flashig låda?

Va? Får man snygg låda på köpet med retail?
Fan det visste jag inte, jag köper

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag e ute efter retail kartongen till vista ingen som säljer ?? messa mig

Visa signatur

PC: Loque Ghost S1 MK2 || Intel i5 10600k || ASUS Z-490-I Gaming || Corsair 32GB @ 3400MHZ ||EVGA 2080ti BLACK || Intel 660p Series M.2 2280 SSD 2TB || Samsung 970 EVO 512SSD M2 || Samsung C49RG90 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRetta

Jag gillar hur du uppmanar till piratkopiering. OEM = låst till en dator, läs på lite och kom tillbaka sen.

Permalänk
Medlem

Det här gäller Xp Pro vet ej hur det är med Vista. Home är ännu löljigare
Själv har jag 6st OEM licenser och vissa av dom är av den äldre typen och har bytt och installerat om hardvaran flera ggr, och det funkar det är bara att ringa så får man ny aktiverings kod som man knappar in.
Så för mig stämmer inte det där med att OEM är låst till den hårdvaran som datorn installerades om första gången.
Tror att den äldsta licensen har jag bytt hårdvaran/testat ny tom flera ggr under en månad och inga krångel alls.

Jag kommer även att skaffa mig en OEM licens av Vista.
Microsoft tänker väl rätt -> det är bättre med Äkta än med Pirat.

Permalänk
Medlem

karelin, du kan fortfarande byta ut hårdvara, om jag vill byta grafikkort i datorn kan jag göra det, lagligt, och aktivera på samma sätt som tidigare, om jag vill byta ut moderkortet dock kommer jag behöva ringa och förklara läget bara. Allt helt lagligt.

PS. Han uppmanar knappast till piratkopiering när han säger att man ska KÖPA oem DS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag gillar hur du uppmanar till piratkopiering. OEM = låst till en dator, läs på lite och kom tillbaka sen.

Ironin är död...och läskunnighet är tydligen utrotningshotad.

Permalänk
Medlem

Min fråga är följande! Kan jag installera en OEM på en hårddisk där det redan finns ett os? Nu menar jag inte att jag ska ha 2 st os utan installera över det gamla.
Kan väl erkänna att jag har varit en "dålig" människa och kört en busvariant av Xp pro men nu vill köpa Vista!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fierce
Min fråga är följande! Kan jag installera en OEM på en hårddisk där det redan finns ett os? Nu menar jag inte att jag ska ha 2 st os utan installera över det gamla.
Kan väl erkänna att jag har varit en "dålig" människa och kört en busvariant av Xp pro men nu vill köpa Vista!

Du kommer inte att kunna uppgradera en olaglig kopia av ditt nuvarande operativsystem, så det kan du glömma...;)

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Men jag menar inte uppgradera utan installera över! Formatera om partitionen och ny installation av Vista.

Permalänk
Medlem

ja såklart det går om du börjar om från scratch med datorn. Forma bort ditt crackade xp först, sen installera vista på din tomma hårddisk. Då behöver du såklart köpa en helversion inte uppgraderingen.