Permalänk
Medlem

Amd Vs Intel

Hejsan, jag är i lite konflikt med en god vän ang. Amd vs Intel.

Jag/Vi undrar vad just du skulle välja för processor om du skulle inhandla en ny.

Amd eller Intel. Skriv gärna en liten rad om varför just Amd eller Intel talar för dig...

Själv så skulle jag välja AMD då jag anser att de har bra prestanda till bra priser.

(Hoppas att jag lade denna tråden i rätt del)

Visa signatur

Ja e Inte proffs men inte långt ifrån =)

Permalänk
Medlem

amd vd intel

tjenare

jo som mitt namn så gillar jag amd

Amd enligt mig är superbra pris/snabbhet

intel får bra poäng i benches men tyvärr lyckas dem ej med spelandet

så amd e ett givet val för mig

men visst alla har ju olika smaker... tur det ju

och nej jag ser inte ner på intel (säger bara min mening

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Självklart handlar denna tråden INTE om att se ner på Amd eller Intel, det vore korkat och bara allmänt dumt såklart .

Tycker bara det skulle vara intressant att starta en lugn och sansad disskution om detta, fördelar, nackdelar, prestanda och allt runtomkring.

Så fram med era val

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Man kan ju inte ha en diskussion om vad man tycker bäst om? Alla tycker ju olika. Man kan alltså inte ha en diskussion om vilken man tycker är bäst. Däremot kan man ju diskutera vilken som är bäst för en given situation. Det är dock en helt annan sak, inget av företagen är är bäst rent allmänt.

Jag skulle nog köpa AMD, men det är min personliga smak och att jag vill ha ett AMD moderkort. Jag skulle dock bara bygga billiga system på AMD. Nu när jag ska bygga en lite bättre dator till polaren så är intels Core 2 som gäller. Inget snack om saken om man ska bygga det bästa.

Permalänk
Medlem

skiter i tillverkare.

budget, klockas, energisnålhet(miljö), samvete kan avgöra åt båda hållen.

men just nu ligger c2d i toppen, även överklockningsmässig vinst osv. men jag hoppas på potensial på phenomproppen som är påväg. bara senare rev. ordnar "prestandaförlusten".

skulle nästan ta en amdprolle efter nyår/bit in i Q1-08 bara för att jag aldrig ägt en och jag vill stödja amd, speciellt när prestandaskillnaderna är så små.

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem

Ja den ligger ju i topp c2d

men till exempel

min kompis har samma saker i sin burk som jag

förutom moderkort

min cpu 5600+

min kompis e6750

i alla spel så får jag bättre fps än han trots samma grejer

han får bättre 3dmark06 poäng

men om jag spelar så vill jag ju ha fps så högt som möjligt

är inte 3dmark 06 optimerat för intels processorer ????

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört på AMD, har alltid haft de funkar kalas bra för min del.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

!!?
Jag har bara haft AMD tidigare men nästa köp blir lätt en Intel, det framgår väl tydligt av alla tester som kom häromdan att AMD hamnat efter igen

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem

För ca 5 år sen när athlon xp var ny köpte jag ett system, har bytt grafikkort 3-4 gånger men resten har som varit samma och det funkade fint till i höstas då jag bestämde mig för att uppgradera.
Ville ha en tyst och billig dator som ändå fungerade som den skulle och köpte ett visningsex av ett moderkort för 500 kr (som dock gick sönder.. skit) och en x2 4000+ (65nm) för 600 kr, ungefär vad jag hade fått ge för en c2d baserad intelprocessor..
Just nu väntar jag på rätt moderkort med amd 770 chipset på.. och för att nämna överklockning så hade jag upp min cpu i 2.7ghz på originalvolt och där stannade jag då det räckte för mig, visst, en c2d hade säkert klockat högre men till en högre kostnad rakt igenom..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nostrat
Hejsan, jag är i lite konflikt med en god vän ang. Amd vs Intel.

Jag/Vi undrar vad just du skulle välja för processor om du skulle inhandla en ny.

Amd eller Intel. Skriv gärna en liten rad om varför just Amd eller Intel talar för dig...

Själv så skulle jag välja AMD då jag anser att de har bra prestanda till bra priser.

(Hoppas att jag lade denna tråden i rätt del)

Det beror lite på vad man skall göra med datorn. Är det en dator till lite allt möjligt så funkarn nog AMD och man kan lägga krutet på lite vad man vill på av komponenterna beroende på hur man använder datorn.

Däremot om du skall syssla mycket med Creative Content, dvs bildredigering, film och sånt, så brukar man rekommendera Intels, de brukar vara snäppet bättre och snabbare på det. Vet inte vad det beror på exakt, men det har varit så rätt länge. De är snäppet bättre, vilket gör att du kan spara lite tid. Däremot behöver du mer ram, inte snabbt, utan mycket. 4 GB är att rekommendera även om du kör ett 32-bitars operativsystem.
Om du vill ha en plattform som håller länge och där man kan uppgradera också så är AMD att föredra.
Spelar du mycket och vill kanske satsa på ett bra grafikkort, är väl AMD ett rätt bra val, så länge du köper ett AM2+ (i teorin) moderkort så du kan köpa en X4 CPU när det börjar kommer spel som både stödjer fyra kärnor (de flesta idag är ju gjorda för X2).
Själv sitter jag visserligen på en AMD rigg, man skulle nästan kunna säga en föregångare till AMD Spider. Har ett moderkort med ATI/ULI chipset, en Opteron 165 och ett X800GTO GPU. Så allt är mer eller mindre på en driver.

Om du däremot programmerar till exempel mest så är nog en tyst och trevlig dator viktig, men gärna med en snabb CPU för kompileringarna.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmdX2

men till exempel

förutom moderkort

min cpu 5600+

min kompis e6750

Väldigt många enter-slag där va?

Men i där borde inteln vara snabbare. Säkert att de är exakt lika i övrigt och att ni kör exakt samma inställningar i testen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby Tex
!!?
Jag har bara haft AMD tidigare men nästa köp blir lätt en Intel, det framgår väl tydligt av alla tester som kom häromdan att AMD hamnat efter igen

Beror ju på om du ska köpa det vassaste eller inte. Ska du köpa processorer för 500:- - 1500:- så är det ju inte samma bild.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmdX2

men till exempel

förutom moderkort

min cpu 5600+

min kompis e6750

du har fel....
visst din kompis fel på dator att låg fps...

Jag har 4st dator amd AM2 +3800, +6000 och intel E6300, E6850..

jag har kolla FPS på spel amd +6000 mot E6850 och E6850 mkt bättre spel FPS än AMD +6000

och jag OC på E6300 på 3ghz och E6300 3ghz bättre spel fps än amd +6000..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Det beror lite på vad man skall göra med datorn. Är det en dator till lite allt möjligt så funkarn nog AMD och man kan lägga krutet på lite vad man vill på av komponenterna beroende på hur man använder datorn.

Däremot om du skall syssla mycket med Creative Content, dvs bildredigering, film och sånt, så brukar man rekommendera Intels, de brukar vara snäppet bättre och snabbare på det. Vet inte vad det beror på exakt, men det har varit så rätt länge. De är snäppet bättre, vilket gör att du kan spara lite tid. Däremot behöver du mer ram, inte snabbt, utan mycket. 4 GB är att rekommendera även om du kör ett 32-bitars operativsystem.
Om du vill ha en plattform som håller länge och där man kan uppgradera också så är AMD att föredra.
Spelar du mycket och vill kanske satsa på ett bra grafikkort, är väl AMD ett rätt bra val, så länge du köper ett AM2+ (i teorin) moderkort så du kan köpa en X4 CPU när det börjar kommer spel som både stödjer fyra kärnor (de flesta idag är ju gjorda för X2).
Själv sitter jag visserligen på en AMD rigg, man skulle nästan kunna säga en föregångare till AMD Spider. Har ett moderkort med ATI/ULI chipset, en Opteron 165 och ett X800GTO GPU. Så allt är mer eller mindre på en driver.

Om du däremot programmerar till exempel mest så är nog en tyst och trevlig dator viktig, men gärna med en snabb CPU för kompileringarna.

Bra svar

Jag har som avsikt att mestadels spela, så då lämpar sig en AMD bättre antar jag. Gillar AMD bättre, varför vetifasen men jag gör det bara.
Beställde faktist en ny data igår och det vart följande:-

-AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6400+ 3.2GHz 2x1MB BLACK EDITION (without cpu-cooler) Socket AM2

-Asus M2N-SLI Deluxe nForce 570 SLI MCP 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket AM2 ATX

-Zalman CNPS9700LED Giant Copper 110mm Ultra Quiet CPU Heatpipe Cooler

-Kingston HyperX KHX6400D2LLK2/2GN 2x1024MB DDR2 PC2-6400 800MHz (nVidia SLI Certified)

-Western Digital Caviar XL WD5000AAKS 500GB 7200rpm 16MB SATA2

-HD2600XT Diamond 512MB DDR4 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

Kanske inte det bästa men jag hoppas att det kommer flyta bättre än vad det gör nu, inget fel på min men man måste jue uppgradera lite då denna är 3 år gammal.

Men, det är mestadels spel som kommer rulla på burken så det vart den AMD.
Sen så är det ju en personlig skildring som avgör såklart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Bra svar

Jag har som avsikt att mestadels spela, så då lämpar sig en AMD bättre antar jag. Gillar AMD bättre, varför vetifasen men jag gör det bara.
Beställde faktist en ny data igår och det vart följande:-

-AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6400+ 3.2GHz 2x1MB BLACK EDITION (without cpu-cooler) Socket AM2

-Asus M2N-SLI Deluxe nForce 570 SLI MCP 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket AM2 ATX

-Zalman CNPS9700LED Giant Copper 110mm Ultra Quiet CPU Heatpipe Cooler

-Kingston HyperX KHX6400D2LLK2/2GN 2x1024MB DDR2 PC2-6400 800MHz (nVidia SLI Certified)

-Western Digital Caviar XL WD5000AAKS 500GB 7200rpm 16MB SATA2

-HD2600XT Diamond 512MB DDR4 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

Kanske inte det bästa men jag hoppas att det kommer flyta bättre än vad det gör nu, inget fel på min men man måste jue uppgradera lite då denna är 3 år gammal.

Ah, OK. I see.
Det ser väl bra ut, men får man fråga om du köpte moderkortet nytt eller ett demo? Är det inte mer prisvärt i längden om du tar ett lite sämre (DDR3) grafikkort och köper MSI K9A2 CF-F, den kostar 890 kr + frakt och då får du allt på en drivrutin dessutom och kan köra overdrive på din Black Edition CPU (om jag förstått saken rätt).

Själv sysslar jag rätt mycket med bildbehandling, så jag skulle egentligen om jag hade råd gärna ha en XEON burk till de sakerna, men eftersom jag spelar en del så kändes AMD bättre (sen gillar jag AMD med) och det blev framför allt billigare.
Fast i för sig, om du gillar nForce + nTune så är det ju nog helt OK med 570 chipet.

Visa signatur

WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Citat:

Jag har som avsikt att mestadels spela, så då lämpar sig en AMD bättre antar jag.
...

kontrollera gärna ditt antagande mot några benchmarks på valfri site innan du beställer något.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Jag gillar AMD bäst då de levererat starkast teknik genom historien för spelaren, dock har det stått stilla detta året, vilket är synd.

Min AMD Athlon X2 6000+ presterar bara snäpper under en kompis E6750 under stock, vilket får ses som solit då 6000+ idag kostar runt 300kr mindre och moderkorten för AM2 är i genomsnitt billigare och mer kompatibla för samtliga processorer medan S775 kan variera lite mellan kompabiliteterna i allmänhet större utsträckning än AM2.

AMD Athlon X2 6400+ Black Edition är den sämsta dealen på flera år - hårdcapad processor med upplåsta multipliers och bättre stepping... det är ju lite som att köpa korv med bröd med korv och korv, det blir inget av det. Dyrt och kommer ingenvart då man ändå måste betala ~400kr extra för kylaren, då hamnar vi runt 2400kr som utgångspris och det motsvarar dagens Phenom 9500 och Intels E6850 (?) eller Q6600.

Men det är ingen tvekan om att AMD inte sitter på den intressantaste chipsettekniken just nu med 790FX - med Spiderplatformen. Världigt intressant och innovativt, men sedan om denna presterar vansinnigt bra eller inte är ju en annan femma, men jag kommer bygga upp en total Spider till våren. Får la' min K9A2 inom kort (fick den tredje sista hos Komplett som finns på lager) och kirrar en Phenom 64 Black Edition i vinter.

Citat:

Fast i för sig, om du gillar nForce + nTune så är det ju nog helt OK med 570 chipet.

Det finns ingen människa som arbetar med nTune - det är lika föraktat inom enthusiastmarknaden som iTunes är för piraterna.

Permalänk
Medlem

Ohh, grabbar :S .. Nu är det otrolig överkurs för mig ! Måste erkänna att jag har inte en susning om vad ni snackar om ..

Det låter vettigt, ja, men min hjärna förstår inte
Datan är redan beställd tyvärr och nu i efterhand så hade det varit otroligt smart att rådfråga er alla INNAN som sagt denna beställdes.

Kanske ni kan leverera ett svar på lite mer "BabydataSpråk" till mig så jag förstår sammanhanget? Det vore bra då jag faktiskt kan skicka tillbaka och ta komponenter som passar bättre ihop för bättre prestanda?

Bara en idé, måste säga det med att det är rolig läsning så skriv gärna mera

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Inte konstigt att folk propagerar för AMD när du skapar en tråd i AMD-delen. Har du pengarna kör på Intel för de är bättre än AMD rakt igenom. Jag har i alla fall inte sett ett enda test eller benchmark där AMD vinner. Bevisa mig motsatsen om ni kan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xavixavixavi
Inte konstigt att folk propagerar för AMD när du skapar en tråd i AMD-delen. Har du pengarna kör på Intel för de är bättre än AMD rakt igenom. Jag har i alla fall inte sett ett enda test eller benchmark där AMD vinner. Bevisa mig motsatsen om ni kan.

I nuläget så är ju Intel bäst. Dock har det ju knappast alltid varit så. AMD har hållt kronan i många år. Men Intels lednings gäller ju endas somsagt om du har mycket pengar. AMD presterar fortfarande bättre om du inte köper high-end, utan kanske tittar på mellan-segmentet eller billigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det finns ingen människa som arbetar med nTune - det är lika föraktat inom enthusiastmarknaden som iTunes är för piraterna.

Hm.. OK. Varför det? Använde nTune förr på min nForce 2 mobo, det funkade prima tyckte jag.

Citat:

Ohh, grabbar :S .. Nu är det otrolig överkurs för mig ! Måste erkänna att jag har inte en susning om vad ni snackar om ..

Det låter vettigt, ja, men min hjärna förstår inte
Datan är redan beställd tyvärr och nu i efterhand så hade det varit otroligt smart att rådfråga er alla INNAN som sagt denna beställdes.

Kanske ni kan leverera ett svar på lite mer "BabydataSpråk" till mig så jag förstår sammanhanget? Det vore bra då jag faktiskt kan skicka tillbaka och ta komponenter som passar bättre ihop för bättre prestanda?

Bara en idé, måste säga det med att det är rolig läsning så skriv gärna mera

Ah. OK.

Jo, kollade lite på priset för ditt moderkort..
du har köpt denna antar jag? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321031

Jag skulle rent sådär rekommendera hellre denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342270 Den klarar de nya CPU's, men också de som är "gamla" dvs en sån som du köpte. Så du slipper köpa nytt moderkort sen om du vill använda alla funktionerna hos en ny CPU. Visserligen klarar moderkortet du beställt en ny CPU med, men det blir lite begränsat då. Skillnaden är väl i maximal prestanda, bandbredd och energisparfunktioner. Kort sagt, lite segare och drar mer ström eventuellt. En sak du tjänar på att använda MSI kortet är att du behöver bara en drivrutin att uppdatera, nämligen ATI/AMD Catalyst, eftersom den är både till moderkortet och grafikkortet samtidigt.

När det gäller grafikkortet, vet jag inte. Hur mycket kostar det?
En Radeon HD3850 är ju rätt prisvärd, de korten är dyrare, men inte mycket och de har 256-bitars buss, vilket betyder att kortet orkar med mer lite grovt uttryckt. Den behöver inte ha så hög hastighet för att orka med tunga uppgifter i jämförelse med 2600XT som har bara 128-bitars buss.

Därför föreslår jag att du byter.

Sen till er alla andra..
om man vill ha det absolut bästa så är väl Intel bästa valet just nu. Men om man skall göra en OK investering som håller längre i nuläget och samtidigt inte spendera alltför mycket är AMD ett bra val. Det räcker för det mesta. När har man enorm nytta av att kunna spela något i 150fps mot 125 fps?

/Regert

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xavixavixavi

AMD har väll mer flops

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Jajjemensan Regert, det är det kortet jag införskaffat men säger du att jag köpt en "Gammal" processor? Nu hänger jag inte med igen ^^

G Kortet är av typen https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MSIRHD26... och kostar 1720, dock ej i lager samt så är min ekonomi väldigt begränsad så jag tänker inte lägga mer än 8k på datan, vill ha nytt men det får inte bli fantasisummor såklart :D.

Ja jag är ledsen xavixavixavi men som många skriver så är det rätt lika, många som "Propagerar" för Intel med, säger inte att Amd är bäst eller att Intel är bäst, jag säger att jag gillar Amd då det är bra prestanda för rätt pris och just nu så är min pengapung inställd på en amd då jag inte har en tomtesäck med pengar, mera likt en alvplånbok

Kanon med feedback. Ska nog ta o ringa datorbutiken och be dem häva ordern så jag får ordra en nykompilerad rackare ^^

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Gillar man att överklocka är Intel ett bra val.
Vill man inte överklocka så skulle jag rekommendera AMD.
Kort sagt

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Gillar man att överklocka är Intel ett bra val.
Vill man inte överklocka så skulle jag rekommendera AMD.
Kort sagt

och jag skulle säga att det beror mycket på prissegmentet om AMD har något att komma med...
I spel är E6850 klart bättre än 6400+, E6750 klart bättre än 6000+ (E6550 är inte prisvärd trots mer direkt prismatchning och mer lik prestanda vs 6000+)
skulle man verkligen vilja ha någon långsammare processor i en spel-burk bara för att spara några hundra? (utan OC, med OC förändras ekvationen, men inte direkt till AMDs fördel)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jajjemensan Regert, det är det kortet jag införskaffat men säger du att jag köpt en "Gammal" processor? Nu hänger jag inte med igen ^^

G Kortet är av typen https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MSIRHD26... och kostar 1720, dock ej i lager samt så är min ekonomi väldigt begränsad så jag tänker inte lägga mer än 8k på datan, vill ha nytt men det får inte bli fantasisummor såklart :D.

Ja jag är ledsen xavixavixavi men som många skriver så är det rätt lika, många som "Propagerar" för Intel med, säger inte att Amd är bäst eller att Intel är bäst, jag säger att jag gillar Amd då det är bra prestanda för rätt pris och just nu så är min pengapung inställd på en amd då jag inte har en tomtesäck med pengar, mera likt en alvplånbok

Kanon med feedback. Ska nog ta o ringa datorbutiken och be dem häva ordern så jag får ordra en nykompilerad rackare ^^

OK.
Alltså, nej Nostrat, du har inte köpt en gammal processor, utan du har köpt en som är an den näst nyaste generationen. Vet inte om du sett, men AMD har lanserat en ny generation precis denna vecka. Det är fyrkärniga CPU's men de visade sig inte vara sådär jättebra än. De har lite problem så att säga att reda ut. De kallas AM2+ efter socketen, men här kallas de populärt Phenom.
En 6400+ är bra med många mått mätt, men den är sett till priset och prestandan lite för dyr jämfört med både en del av Intels CPU's och AMD's nya. Antagligen eftersom den är flagskeppet av de två black edition CPU's som finns. Så jag skulle rekommendera dig byta till den här... http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ADO5000DS...
AMD Athlon64 X2 Dual-Core 5000+ 2.6GHz 2x512KB BLACK EDITION (without cpu-cooler) Socket AM2. Varför det? Jo, den är gjord på en mindre fabrikationsprocess, dvs mindre ledningar så den i är i det här fallet svalare, den drar mindre ström. Sen visst den är mindre kraftfull än 6400+, men i snitt säg kanske 15-20%. Jag vet att jag låter som en riktig idiot, men om du har bara 8 K till en ny dator totalt och en slimmad plånbok, vilket gäller för mig med så räcker den CPU'n oftast, sett till priset. Om du inte är så intresserad av att klocka senare kan kanske det här också vara alternativet:
1. Vanlig men OK AMD CPU: 5600+ 1 140:- http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ADA5600CZ...
2. Opteron, mer server CPU, tål mer påfrestningar men osäkert om bios på alla moderkort klarar det. Opteron Model 1206 1.270:- http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=2061340 Varmare också denna tyvärr.
Båda dessa har 2 MB totalt cache så vilket ger dig lite mer flyt i en del program, bildbehandling brukar gilla det, men annars även en del tryngre spel. Osäkert på hur det där funkar dock.

Grafikkortet.. det är alldeles för dyrt anser jag.
Anledningen är att de nya HD3850 kostar lika mycket eller mindre, och har som jag tidigare nämnde bredare buss. 2600-serien faller inom lågprissegmentet, och även om denna är rätt vräkig faktiskt och på papperet i alla fall säkert bra så är 1700 kr för den aningen overkill. Lägg pengarna hellre på tex denna: Sapphire Radeon HD3850 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI LITE RETAIL PCI Express http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAPHD3850... eller denna: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAPHD3850...

De har 512 MB minne, den senare av de två är dyrare, men har en heatpipe i alla fall, så den lär vara tystare i jämförelse om ett halvår även om du får damma av den försiktigt då och då. Tar du den billigare spoarar du runt 200. kr i alla fall.

Alltså..
Om du har 5000+ Black Edition Processorn, och Sapphire grafikkortet, sparar du runt 700 kr. Du får bättre grafikkort och sämre processor.
Använd pengarna till något annat som kommer senare eller om något behöver bytas. Om du vill vara lite häftigare så kan du köpa en HD3870 grafikkort iställte för HD3850, som kostar precis lite mer än det du beställt nu. Blir väl aningen bättre, men svårt att säga hur mycket. I vilket fall så är det nog inga problem att köra de flesta spel på helt OK inställningar gissningsvis.
Och om du dessutom istället tar MSI K9A2 CF-F moderkortet som jag propagerade för tidigare i tråden http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MSIK9A2CF... har du dig en liten Spider variant (AMD's spelkonceptdator) och kan köpa senare ett till likadant grafikkort och köra med två. Utan att ha spenderat sjukt mycket pengar ändå.

CPU jämförelse: http://www.tomshardware.se/processorer/interaktiv_jamforelse/...
Jämför med Intels E6700.
GPU jämförelse: http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/i... Mellan 2600 XT 256 MB och 8800 GTS 640 MB, de har inte uppdaterat med de nyaste modellerna tyvärr.
HD 3850 borde placera sig mellan dem närmare 8800 GTS 640 rimligen.
Jag har själv byggt en intel rigg med E6300 när den kom och ett 8800 GTS åt en kompis, funkar stabilt. Ruskigt bra grafikkort, dock kostar det fortfarande över 3 000 kr.
Om du vill läsa om HD 3580 så är här några länkar:
http://www.overclock3d.net/reviews.php?/gpu_displays/powercol...
och http://sg.vr-zone.com/?i=5392

Kontentan är i alla fall, att det räcker nog. Och med en budget på 8 K är det nog helt lagom dessutom.
Vad tror ni andra?

Edit: lite ändringar.

Visa signatur

Permalänk

jag finner det lite svårt att rekomendera en Black5000+ över en E4500 på P35, de är jämvärdiga i stock, C2Dn lite billigare och med något högre klockpotensial

MEN av nuvarande AMD-system så tror jag att Regert har plockat ihop det bästa möjliga.
Black Edition 5000+
MSI K9A2 CF-F (med förhoppning om fina Phenom-Blacks nästa år)
HD38XX 512MB (-70 eller -50 är en budgetfråga, -70 verkar vara värt de två extra hundringarna enligt mig)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag grååter här grabbar
Jag får ta och ringa DB snarast så de inte langar iväg datorn helt enkelt, jag kanske är dum nu men jag är lite godtrogen av mig och det verkar ju inte helt fel. Och å andra sidan så kan jag jue inte ett skit rent ut sagt om komponenter så jag, ghaa, äash, fan, jag ska ta en redig koll på detta i morgon.

Tackar så ¤#"&¤#&¤ mycket, kanon med alla svar och all feedback och råd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack Frosty.

Nostrat, ingen orsak, skynda dig bara så inte DB hinner skicka iväg paketet. Det är jobbigt att returnera oftast.

Visa signatur

Permalänk

inte för att vara taskig mot Intel, Men AMD har fått Enormt Stora poäng på spel, så om du vill ha en Spel dator, Så tycker ja att du skaffar AMD.

jovisst, intel Dual core, Dom är bra, men AMD har bättre Prestanda, dom satsar stort på spel, och satsar mer och mer, för dom nya spelen som kommer ut, så ja säger ska du ha en spel datorn, skaffar du AMD processor
Ska du ha mer för Film och sånt, så ska du skaffa Intel, Visst intel går att spela på med, fast ja föredrar AMD^^

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av l33tOskis
inte för att vara taskig mot Intel, Men AMD har fått Enormt Stora poäng på spel, så om du vill ha en Spel dator, Så tycker ja att du skaffar AMD.

jovisst, intel Dual core, Dom är bra, men AMD har bättre Prestanda, dom satsar stort på spel, och satsar mer och mer, för dom nya spelen som kommer ut, så ja säger ska du ha en spel datorn, skaffar du AMD processor
Ska du ha mer för Film och sånt, så ska du skaffa Intel, Visst intel går att spela på med, fast ja föredrar AMD^^

INget av företagen satsar speciellt på spel. De bygger processorer som ska vara bra på det mesta. AMD har byggt hela sin plattform med server i åtanke.
Men du har fel. Det där gällde för drygt ett år sedan. Intel har faktiskt gått om och är snabbast nu.
AMD har bland de största problemen de någonsin haft för närvarande, allt som kan gå fel går fel verkar det som.

EDIT: Bör tillägga att han ångrade grovt att han inte köpte dyrare delar.