Permalänk
Avstängd

Svininfluensa!

Ingen har väl missat alla rubriker och artiklar på nätet om svin influensan. Vad tror ni om den? Hur reagerar ni? Bryr ni er inte, eller?

Själv är jag ganska orolig.

Permalänk
Medlem

Couldn't care less. Media hittar frekvent någon sjukdom att stojja om.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Var väl lika mycket "panik" i tidningar om SARS och Fågelinfluensan...

Ganska roligt att just du skriver att du är ganska orolig, visar ju hur lätt påverkad du är och varför du har dina snevridna åsikter som du postat i andra trådar angående judar...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk

Inte alls orolig men vaksam och följer nyheter. Mer av intresse än räddsla. Redan har den bekräftats ett fall i Spanien. Men jag tror inte att det blir någon stor sak av det. Världssamfundet är välförberett så de kommer kunna hantera det om de blir större än vad det är nu.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

http://www.tinyurl.com/map-of-flu
Lite intressant tjänst. Så sent som i förrgår (om jag minns rätt) så var det tomt i Europa.

Permalänk
Medlem

kommit till danmark nu då:o

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Var väl lika mycket "panik" i tidningar om SARS och Fågelinfluensan...

Ganska roligt att just du skriver att du är ganska orolig, visar ju hur lätt påverkad du är och varför du har dina snevridna åsikter som du postat i andra trådar angående judar...

Du är ju rolig. Vilka "snedvridna åsikter om judar" har jag postat? Nu hoppas jag du kan motivera ditt inlägg utförligt, för annars är det du som har snedvridna åsikter om andra.

FYI, har mina inlägg kring Israel-Palestina mestadels bestått i att jag postat länkar. Det är i stort det. Jag har inte lagt in vidare mycket värderingar i mina inlägg, utan låtit länkarna tala. Framförallt har jag inte "snedvridet uttalat mig om judar".

Bl.a. har länkarna visat att AIPAC, den israeliska lobbyn, har mycket stor makt i USA (vilket även pro-israelerna erkänner) och i praktiken styr USAs mellanösternpolitik. Länkar till ex president Jimmy Carter bekräftar det. Och länkar visar att George Bush, Barak Obama, Hillary Clinton, Bill Clinton, etc etc alla stödjer Israel och anstränger sig för att uppfylla Israels önskningar. Detta har jag visat med länkar. Det är inte min åsikt, utan länkarna säger det.

Jag har visat med länkar att om en amerikansk politiker kritiserar Israel så blir han inte långlivad politiskt.

Jag har visat artiklar i Israeliska media som skryter om hur mycket makt de har, att israeler styr över media (mediebolagen i Hollywood) och finans (wall street). Det var en lång lista med inflytesrika människor där över hälften pekades ut.

Jag har visat att Bonnier har mycket makt i Sverige: TV4, DN, Expressen, DI, TT reuters, etc. (Schibsted)

Så var har jag uttalat mig "snedvridet om judar"? Kan du posta ett enda inlägg där jag gör det? Inte? Du hittar bara länkar i mina inlägg, och inga personliga åsikter? Så vem är det som har "snedvridna åsikter" om andra då? Du eller jag? Du har ju inte underlag för ditt påstående, snarare ljuger du om andra. Ett tips; sluta ljug, speciellt på ett forum, där det är enkelt att söka upp alla mina kommentarer och se vem som har rätt - du eller jag.

Ett av skälen till att jag är orolig över influensan är att jag kanske är mera påläst än du. Du verkar ju ganska blåögd, som du visat. Du kopplar inte alls varför det hela tiden pumpas ut filmer om Förintelsen och Nazismen från Hollywood? Ett tips, bläddra lite i denna länk.
http://www.natall.com/who-rules-america/index.html

Eller denna länk:
http://www.latimes.com/news/opinion/sunday/la-oe-stein19-2008...

Om 1000 personer smittas av influensa och 100 har dött hittills, så betyder det kanske att 10% av alla dör. Det är värre än influensan Spanska Sjukan som dödade kanske 50 milj människor 1918. När influensan kommer till Sverige så kommer den sprida sig med blixtens fart. 9 miljoner kanske blir smittade. 10% dör. Det blir nästan en miljon som dör. Vi har inte sjukhuskapacitet för att behandla så många. Men den stora risken är att viruset muterar.

T.ex. spanska sjukan dödade genom att offren kvävdes. Det blev mycket vätska i deras lungor. Det är alltså inte frågan om en vanlig influensa fast bara lite värre. Organen kollapsade. Pajade ihop.

Det farliga med denna influensa är att den tidigare fågelinfluensan smittade inte från människa till människa. Den smittade från fågel till människa. SARS var inte heller lika smittsam som en vanlig influensa. Denna svininfluensa smittar som en vanlig influensa, hosta i bussen och potentiellt alla är smittade, och den är en ny variant. Konstig variation som har människogener och fågel samt svin gener. Detta är faktiskt oroande. De tidigare sjukdomarna smittade inte som en influensa gör.

Influensa går i cykler. Runt var 100e år så kommer det en rejäl influensa variation som dödar massvis. Senast var spanska sjukan 1918. Det börjar bli dags för en ny pandemi, det var 100 år sen sist. Inuti varje stora cykel, så finns mindre cykler. En cykel var 30e år kommer en ganska allvarlig influensa. Detta leder till att gamla som träffat på många typer av influensa har större skydd än unga som aldrig sett denna current influensa. De som drabbas av svininfluensan har varit 20-40 år. Gamlingar går fria, för de har råkat ut för en liknande influensa för längesen (som då inte var så farlig variant). Denna variant är farlig. Det tar ett halvår att få fram vaccin.

I värsta fall dör kanske 5% av alla som insjuknar. I Sverige betyder det en halv miljon människor som dör. Eran familj kanske är i fara. Förstår du nu varför jag är oroad? Jag är helt enkelt mer påläst än du. Jag har läst flera böcker om inluensa och spanska sjukan. Om du visste vad jag visste, skulle du kanske vara lika orolig.

Vanligtvis brukar jag normalt alltid ha rätt, vid närmre kontroll. Men jag hoppas jag har fel i detta fall. Att min oro är obefogad. Jag hoppas jag har fel och ni rätt.

Permalänk
Medlem

Äh, onödigt att oroa sig. Det är ju ändå inget man kan påverka ändå...

Alla fall i Europa är väl förresten folk som har kommit från Mexiko? Ingen har väl smittats i Europa, såvitt man vet?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

offtopic: kul att du länkar till en lite smått extremistisk sida...

iaf så, tur att det var i mexico sjukan bröt ut, inte svenskars populäraste turistmål?

Visa signatur

Permalänk

Tänkte precis skriva att jag läst att Tamiflu kan hjälpa mot svininfluensan, vilket jag gjort, var nog i Metro... Men efter lite googling verkar det som att skyddet är värdelöst för oss i Europa då 97% av h1n1-stammen är resistent. Kan ju vara så att svininfluensa-varianten inte är resistent i samma grad dock, någon som vet?

http://www.smittskyddsinstitutet.se/rav/aktuellt/okad-resiste...

OT: Så är jag inte orolig för tillfället.

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem

Det är väl naturens eget sätt att försöka återbalansera så att det inte blir för många individer.

Inte orolig, men kanske lite uppmärksam på vad som sägs.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Avstängd

Det finns folk smittade i flera kontinenter. De som smittats, har varit unga. Ett kännetecken för en pandemi. Spanska sjukan som dödade 5% av jordens befolkning föregicks av en svår influensa som dödade lite folk. Efter några år, så kom spanska sjukan fram och dödade massor. Denna svininfluensa kan vara något liknande, en förebådare till en riktig allvarlig och farlig variant. Det är det, som forskarna är rädda för. Speciellt som ingen sjukdom tidigare har smittat på ett enkelt sätt. T.ex. Ebola där 90% av alla dör, där man blöder ur alla kroppsöppningar (inkl ögonen) och organen förvandlas till gele smittar inte lätt. Det man är rädd för är en sjukdom som smittar via droppsmitta, dvs influensa. Som denna svininfluensa gör.

Kanske det bästa är om man blev smittad av denna svininfluensa variant, därför att när den farliga versionen kommer så är man skyddad. Detta gällde för spanska sjukan. De som fick den tidiga versionen blev inte sjuka i spanska sjukan.

Här är lite mera länkar om ni vill bli uppskrämda. Frågan är inte om pandemin kommer, frågan är när. Därom är alla forskare överens. Och det är hög tid att det kommer en rejäl dödlig pandemi nu. Cykeln är inne. Det är dags. Tiden är kommen.

http://www.newscientist.com/article/dn17025-deadly-new-flu-vi...

http://www.newscientist.com/article/dn17026-swine-flu-what-yo...

http://www.newscientist.com/article/dn6502-virulent-1918-flu-...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
offtopic: kul att du länkar till en lite smått extremistisk sida...

iaf så, tur att det var i mexico sjukan bröt ut, inte svenskars populäraste turistmål?

Jo, jag håller med om att länken som visar ägandeförhållanden i medie Hollywood är extremistisk. Men som jag sade tidigare; det spelar ingen roll vilken hemsida som skriver det, det gör inte det hela falskt för det. Om du vill kan du googla fram det på andra sidor. Det är sant. Bonnier äger TV4, DN, Expressen, DI, etc. Det spelar ingen roll vilken hemsida du läser det på, extremistisk eller ej.

Fattar inte varför ni drar in Israels makt i USA i denna tråd faktiskt...

Ska vi försöka diskutera svin influensan istället? Om ni vill diskutera Israels makt i USA kan ni skapa en tråd så ska jag posta länkar som går till Israeliska media, som inte går att avfärda som lögner. Nu går vi On-Topic istället tycker jag.

Det är ingen här, som läst om spanska sjukan? Eller böcker om pandemier?

Permalänk
Medlem

saddam:

Du verkar ju vara rätt insatt. Men om man ser det från det andra hållet. Vad finns det som skulle tala för att det inte skulle kunna bli en pandemi etc? Nog måste det väl finnas något sätt att förhindra dess spridning mm?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Äh, onödigt att oroa sig. Det är ju ändå inget man kan påverka ändå...

Alla fall i Europa är väl förresten folk som har kommit från Mexiko? Ingen har väl smittats i Europa, såvitt man vet?

Finns ett bekräftat fall i Spanien. Tiotal misstänkta i Europa.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
saddam:

Du verkar ju vara rätt insatt. Men om man ser det från det andra hållet. Vad finns det som skulle tala för att det inte skulle kunna bli en pandemi etc? Nog måste det väl finnas något sätt att förhindra dess spridning mm?

det som talar för är människornas rörelse förmåga...

det som talar emot är väl ifall massvaccination fungerar:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Finns ett bekräftat fall i Spanien. Tiotal misstänkta i Europa.

Ja, men de har ju alla fått smittan i Mexiko, eller hur? Ingen har smittats i Europa än, va?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
I värsta fall dör kanske 5% av alla som insjuknar. I Sverige betyder det en halv miljon människor som dör. Eran familj kanske är i fara. Förstår du nu varför jag är oroad? Jag är helt enkelt mer påläst än du. Jag har läst flera böcker om inluensa och spanska sjukan. Om du visste vad jag visste, skulle du kanske vara lika orolig.

Vanligtvis brukar jag normalt alltid ha rätt, vid närmre kontroll. Men jag hoppas jag har fel i detta fall. Att min oro är obefogad. Jag hoppas jag har fel och ni rätt.

Är du knäpp? Hundratalet människor har dött i Mexico och du drar slutsatsen att uppemot en halv miljon svenskar kan komma att dö av svininfluensan. Matte är visst inte något av ämnena som du är så påläst i.

Vanligtvis normalt alltid rätt, vid närmare kontroll.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd

Eh, jag har dubbla examina från universitetsnivå i matematik och ett matematikrelaterat ämne. Om det är någon här som har koll på matematisk statistik och matematik så är det nog jag.

Det jag försökte säga är att i värsta fall (om det blir någon allvarlig mutation av influensan, precis som Spanska Sjukan) så dör runt en halv miljon svenskar. Om 1000 personer smittats och 100 dött, så betyder det i runda slängar att 10% av de smittade dör. Och om det är en helt ny mutation, en helt ny influensa stam, så har man inget motståndskraft mot den. Men som tur är, är det nog bara en variant. Så alla gamlingar går fria, men alla 20-40 år smittas.

Om du också läst böcker om spanska sjukan och andra pandemier, skulle du nog också vara lite skärrad. Speciellt som forskarna säger att det är dags att det kommer en pandemi ungefär nu. Forskarna är inte alltid knäppa?

Permalänk
Medlem

fick lite "28 weeks later" känsla när jag sneglade på nyheten i DN i morse.

Visa signatur

q6600 @ 2,4GHz | 9800gtx+ Sli | 4096MB ddr2 | 2 x 500 Gb Samsung HDD | StealthXstream 600w | P182

Permalänk
Medlem
Citat:

Eh, jag har dubbla examina från universitetsnivå i matematik och ett matematikrelaterat ämne. Om det är någon här som har koll på matematisk statistik och matematik så är det nog jag.

Det jag försökte säga är att i värsta fall (om det blir någon allvarlig mutation av influensan, precis som Spanska Sjukan) så dör runt en halv miljon svenskar. Om 1000 personer smittats och 100 dött, så betyder det i runda slängar att 10% av de smittade dör. Och om det är en helt ny mutation, en helt ny influensa stam, så har man inget motståndskraft mot den. Men som tur är, är det nog bara en variant. Så alla gamlingar går fria, men alla 20-40 år smittas.

Om du också läst böcker om spanska sjukan och andra pandemier, skulle du nog också vara lite skärrad. Speciellt som forskarna säger att det är dags att det kommer en pandemi ungefär nu. Forskarna är inte alltid knäppa?

Om det är så att dom 100 döda är 10-åriga gatubarn utan immunförsvar, stämmer statistiken då också?

Skrivihopsnällaprofessorn

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

*text*

Exakt detta jag menar massa länkar till tveksamma sidor om konspirations teorier.

Och nu är faktiskt så att det är 1600 som smittats och 100 som dött != 10%
sen vet vi inget om personerna i Mexiko, var de friska i medelåldern eller gatubarn/100åriga tanter.

Efter att läst lite här http://www.cdc.gov/swineflu/general_info.htm
Så verkar det inte vara något alls farligt. tex
"A swine flu outbreak in Fort Dix, New Jersey occurred in 1976 that caused more than 200 cases with serious illness in several people and one death."

0.5% dödlighet, har nog större chans att dö i trafiken

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enligt wikipedia ligger vi på 2000 misstänkta fall och 20 säkra dödsfall plus 129 andra. Dödssiffran kan alltså vara så låg som 1%... dessutom ska det väl sägas att ingen utanför Mexiko har dött.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Matte är visst inte något av ämnena som du är så påläst i.

Kanske inte, men Domedagsprofetior B (100p) fick han MVG i.

Jag tror att vi kan chilla ett tag till. WHO hetsar inte upp sig, varför ska vi?

Permalänk
Citat:

Det där tycker jag låter väldigt märkligt. Varför skulle det vara dags för en pandemi? Det måste ju finnas massvis av sjukdomar som skulle leda till pandemier om det inte vore för modern sjukvård.

Permalänk

Kan man dö av det eller är den bara farlig om man inte får vård typ antibiotika eller dylikt ? Dum fråga kanske men har inte hittat något exakt..

Visa signatur

FX-6350 @4Ghz | R9 380 Dual-x | 8GB DDR3 | Gigabyte GA97A - DS3P | Corsair TX 650W 80+

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Exakt detta jag menar massa länkar till tveksamma sidor om konspirations teorier.

Det här är andra gången du skriver något liknande. Kan du förklara vad du menar? Eller måste jag be dig en tredje gång?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaite
Jag tror att vi kan chilla ett tag till. WHO hetsar inte upp sig, varför ska vi?

Jag tror också att vi kan chilla ett tag till. Det farliga är om den muterar till något riktigt elakt. Det är det scenariot alla forskare är rädda för. Spanska Sjukan föregicks av en otäck influensa, och kort därefter kom Spanska Sjukan fram. Det verkar som om var 100e år så händer något stort. Det börjar alltså bli dags. Därför är det hög beredskap bland världens forskare. Alla väntar på att något ska hända. Man vet att statistiskt sett så borde det att hända nu. Men tills vidare verkar denna variant inte vidare farlig.

"Samtidigt varnar världshälsoorganisationen för en pandemi.

– Smittan kan spridas över hela världen, säger WHO-generalen Margaret Chan till CNN."

Traktor_APA
Denna variant av svininfluensan är tydligen inte vidare otäck, bara 5% har dött. Den smittar tydligen 20-40 åringar. Antibiotika hjälper inte mot virus. Vaccin tar ett halvår att få fram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det här är andra gången du skriver något liknande. Kan du förklara vad du menar? Eller måste jag be dig en tredje gång?

Du försöker få andra att tro att judarna styr världen och får det att framstå som något negativt att vara jude bara för de lyckats och är bakom några media företag. Dessutom har inte familjen Bonnier någon vidare makt över vad som skrivs i DN och sägs i tv4, men du verkar tro att det är dem som skriver allt/kontrollerar alla artiklar och sparkar dem som inte skriver saker som stämmer överens om deras åsikter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul att två personer i Vancouver är smittade. Jag flyger hem från Vancouvers flygplats 5 maj...