Permalänk
Medlem

Dator runt 4k

Hej, är nu lite halvt inne på att skaffa en ny dator då jag misstänker att moderkortet gick sönder på min gamla. Så skulle gärna vilja ha tips om olika setups.

Ska väl typ se på film, lyssna på musik, sitta lite med photoshop och lightroom, spela några spel kanske t.ex. wc3, assassins creed och kanske nya starcraft men det är inte så att jag behöver sitta med högsta grafik inställningar.

Har varit inne och kollat lite på detta paket:

Komplett PC i delar

Men vet inte riktigt om det är bättre att köpa lösa delar från t.ex. inet om det blir billigare då.

Permalänk

Känns som ett ganska bra paket Blir svårt att knåpa ihop något bättre för 4k med dagens minnes priser osv...
Edit: Tuppels paket blir bäst

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

4 338 kr på Inet med HD4770 (4 370-nånting med HD4850) är det bästa jag kan komma fram till.

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Inget stöd för DDR3 i föregående paketet.
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=6n45NEbiIBfrqfgn&temple...

Citat:

2 x DIMM, Max. 8 GB, DDR2 1200(O.C.)/1066*/800/667 ECC,Non-ECC,Un-buffered Memory

Jag vet dock inte varför inet listar den som DDR3.:down:

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem

Nu blev det trubbel i verkstaden ;), förslag på alternativt moderkort?

Permalänk
Medlem

EH hur gör man en ny tråd sorry för ja frågar här

Visa signatur

Tjenare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superlight
Inget stöd för DDR3 i föregående paketet.
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=6n45NEbiIBfrqfgn&temple...

Jag vet dock inte varför inet listar den som DDR3.:down:

Men satan i gatan, jag trodde Inet hade skärpt sig efter sin gamla, puckade sortering. Men det är ju i slutändan mitt fel som inte kollade beskrivningen. Tummen upp för Superlight.

hitters: Sitter en halvgömd knapp långt upp till höger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppel
Men satan i gatan, jag trodde Inet hade skärpt sig efter sin gamla, puckade sortering. Men det är ju i slutändan mitt fel som inte kollade beskrivningen. Tummen upp för Superlight.

hitters: Sitter en halvgömd knapp långt upp till höger.

Jag har mailat Inet och påpekat felet!

Till trådskaparen: Om du inte tycker att det här moderkortet är för dyrt så rekommenderar jag det istället:
https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-m4a785t-m...

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Okej, men det ska nog gå. Tackar så mycket. Hur står sig denna konfiguration mot det komplett paketet jag länkade?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eaglus
Okej, men det ska nog gå. Tackar så mycket. Hur står sig denna konfiguration mot det komplett paketet jag länkade?

Bättre grafikkort är väl skillnaden vad jag kan se

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tuppels paket fast med moderkortet jag föreslog är bättre än Kompletts PC i delar på följande punkter:

* Bättre moderkort
* Bättre chassi
* Bättre nätaggregat
* Bättre grafikkort

Det enda som är sämre är att hårddisken är lite mindre, men genom att lägga till 35 kr så får du den här istället som är exakt likadan:
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/500gb-seagat...

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Tack så väldigt mycket!

Permalänk
Medlem

Hey, är i samma sits som du kan man säga och vi kom fram till att detta paketet skulle vara bäst (i en annan tråd). Så jag skall köpa detta på söndag hade jag tänkt!

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk
Medlem

Tack för ännu ett svar. Verkar lite knepigt att beställa från Dustin också bara.

Permalänk
Medlem

Yes, men du kan kolla på tester på den processorn ifrån dustin så ska du se att det är värt det

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBoysen
Yes, men du kan kolla på tester på den processorn ifrån dustin så ska du se att det är värt det

DVD är billigare på Inet... Tänk på att du åker på extra frakt om du inte har student konto på Dustin, men 720be är en underbar liten processor

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Yes, jag har studentrabatt thats why, men ang DVD så finns det billigare på Inet men då är det bara läsare. Kunde inte hitta någon billigare DVDbrännare där :/

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBoysen
Yes, jag har studentrabatt thats why, men ang DVD så finns det billigare på Inet men då är det bara läsare. Kunde inte hitta någon billigare DVDbrännare där :/

https://www.inet.se/datorkomponenter/cd-dvd/optiarc-ad-7240s-...
Men det skiljer typ 5 spänn så då var det skitsamma

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fast det verkar ju onekligen som att den från dustin även bränner dl.

Permalänk
Citat:

Fast det verkar ju onekligen som att den från dustin även bränner dl.

Sånt bryr inte jag mig om

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Räcker det med 2 gb minne månntro?

Permalänk
Citat:

Räcker det med 2 gb minne månntro?

Nja, tycker att 4gb är värt de extra pengarna Men å andra sidan köpte jag 4gb för 400kr inte 900

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
DVD är billigare på Inet... Tänk på att du åker på extra frakt om du inte har student konto på Dustin, men 720be är en underbar liten processor

Extra frakt? Det har jag aldrig sett? Och hur får man ett student konto?
Det är iaf inget man gör när man reggar sig, eftersom jag gjorde det nyss.

Det som jag hade tänkt köpa hos Dustin:

ASUS RADEON HD5850 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP
AMD PHENOM II X3 720 BE 2.8GHZ 7.5MB SOCKET AM3 BOX
SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART

Varuvärde 3 925,00 kr
Frakt 59,00 kr
Totalt inkl. moms och frakt 3 984,00 kr

Jag använder Swedbank internetbank.

Det du menar är nog Faktura?

Permalänk
Medlem

Har du csn-kort och har ett studentkonto så behöver du inte betala någon frakt på leveransen och annars så får du betala 59 kr om jag inte har fel.

Permalänk
Medlem

Gratis frakt med studentkonto på dustin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PapaEcho91
Extra frakt? Det har jag aldrig sett? Och hur får man ett student konto?
Det är iaf inget man gör när man reggar sig, eftersom jag gjorde det nyss.

Det som jag hade tänkt köpa hos Dustin:

ASUS RADEON HD5850 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP
AMD PHENOM II X3 720 BE 2.8GHZ 7.5MB SOCKET AM3 BOX
SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART

Varuvärde 3 925,00 kr
Frakt 59,00 kr
Totalt inkl. moms och frakt 3 984,00 kr

Jag använder Swedbank internetbank.

Det du menar är nog Faktura?

Absolut inte! Jag menar på att han har gratisfrakt hos Inet och om han handlar några komponenter på Dustin får han betala frakt (59kr eller va det kan bli om han inte har studentkonto) och därmed kanske han förlorar de kronor han tjänat in på att beställa från två olika butiker. Comprende?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det som jag inte riktigt förstår är att när jag går in och kollar på inet så är det en viss prisskillnad på alla varor mot de jag såg här. T.ex. samma minnen kostar 546 kr istället för 530 kr, nätaggregatet kostar 302 kr istället för 296 kr?

Permalänk
Citat:

Det som jag inte riktigt förstår är att när jag går in och kollar på inet så är det en viss prisskillnad på alla varor mot de jag såg här. T.ex. samma minnen kostar 546 kr istället för 530 kr, nätaggregatet kostar 302 kr istället för 296 kr?

Priserna ändras från dag till dag men det är ju inge stora summor det handlar om

Visa signatur

Permalänk

ahaa, jag ser. Tack för infon...:up: