Alienware utrustar sina datorer med solid state-lagring

Permalänk
Melding Plague

Alienware utrustar sina datorer med solid state-lagring

För några månader sedan började datortillverkaren Alienware erbjuda sina kunder att utrusta utvalda bärbara datorer med solid state-lagring. Nu har Alienware börjat sälja vanliga desktopdatorer med dessa icke-mekaniska hårddiskar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var dyrt :(.

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem

Dyrt som bara den. Men Alienware är ju inte heller kända för att bygga billiga datorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Hehe nej det är ju sant ;D

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem

hehe, jag längtar tills solid state- lagring blir så billig att vanliga dödliga som jag kan använda dem

Permalänk
Inaktiv

Hur stora är diskarna, fysiskt sett?

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg på Slashdot för en månad sedan när någon mupp hade uttryckt säg om att Solid state diskar aldrig kommer ersätta hårddiskar i vanliga datorer, men jag tror det är oundvikligt.

Solid state diskarna kan man ju dessutom ha som pci-e instickskort.

Permalänk
Medlem

står ju i nyheten.. 64GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Dyrt som bara den. Men Alienware är ju inte heller kända för att bygga billiga datorer.

"Pappa betalar" som användarna av dom säger

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
står ju i nyheten.. 64GB

När han skrev fysiskt så tror jag att han menar hur stor den är på bredden och längden..

OT: Inte en aning, tyvärr. Vet att det fanns ett par nyheter om detta för ett tag sen. Så prova att söka!

Permalänk
Avstängd

De har väl exakt samma mått som vanliga 3,5" SATA & IDE-diskar väl?

Och största SSD-disken är väl 32GB för tillfället?

Man kan alltså inte installera operativet där, om man väljer Vista. Vista Basic fungerar ju visserligen då kravet bara är 20GB för den versionen.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lento
Jag kommer ihåg på Slashdot för en månad sedan när någon mupp hade uttryckt säg om att Solid state diskar aldrig kommer ersätta hårddiskar i vanliga datorer, men jag tror det är oundvikligt.

Solid state diskarna kan man ju dessutom ha som pci-e instickskort.

Kan hända att denna "mupp" har mer rätt än du tror. Länk tack, så vi kan få en egen uppfattning!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv

Mycket kul att företag redan nu tar steget in i framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
De har väl exakt samma mått som vanliga 3,5" SATA & IDE-diskar väl?

Och största SSD-disken är väl 32GB för tillfället?

Man kan alltså inte installera operativet där, om man väljer Vista. Vista Basic fungerar ju visserligen då kravet bara är 20GB för den versionen.

Det var skumt. Kör min Vista Ultimate installation på en 20Gb partion utan några problem.

Permalänk
Medlem

Har läst att dessa hårddiskar har mycket kvar att utveckla, just nu duger en Raptor för dessa saker. Men inom ett år så, ja visst.... men dom kommer inte bli billiga heller

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Kan hända att denna "mupp" har mer rätt än du tror. Länk tack, så vi kan få en egen uppfattning!

Knappast, hittar inte länken just nu, men du kan kolla här om vad framtiden har att erbjuda (i nuläget bara för de med mycket stålar):
http://www.tgdaily.com/index.php?option=com_content&task=view...
http://hardware.slashdot.org/article.pl?sid=07/09/28/176213

Permalänk

Varför skulle SSD inte ersätta mekaniska diskar i framtiden?
Är det förresten någon som hört om de tredimensionella diskarna som på något sätt skulle lagra information i hologram eller hur det var. Rätt avlägsen science fiction så klart, men jag kom bara att tänka på det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lento
Knappast, hittar inte länken just nu, men du kan kolla här om vad framtiden har att erbjuda (i nuläget bara för de med mycket stålar):
http://www.tgdaily.com/index.php?option=com_content&task=view...
http://hardware.slashdot.org/article.pl?sid=07/09/28/176213

Och vad har blott storlek med saken att göra? Jag har förklarat åtskilliga gånger att för att en teknik helt ska ersätta en äldre måste den vara lika bra eller bättre på samtliga punkter. Samt ha högre utvecklingspotential. Det finns ingen teknik som uppfyller dessa kriterier.

Om vi bara går på storlek så skulle magnetband konkurrera ut hårddisken. Dessa kan också vara snabbare på linjär läsning.

För att en teknik ska kunna konkurrera ut den magnetiska hårddisken måste följande kriterier uppfyllas:
* Högre packningstäthet än hårddisken (halvledarteknik kommer inte i närheten)
* Lägre pris per bit (magnetband och hårddisk har ojämförligt lägst kostnad per bit)
* Robusthet (Hårddisken är en vältestad teknik, och dess begränsningar är välkända. Ersättningskostnaden samt livslängden sett i relation till pris är ojämförligt bäst för hårddiskar)
* Standardisering och antalet tillverkare

Men minst lika viktigt är utvecklingspotentialen:
Hårddisken har den i särklass brantaste utvecklingskurvan. Hårddiskar blir större snabbare än RAM-minnen och större snabbare än processorer blir snabbare. Större snabbare än vad flashminnen blir, större snabbare än phase-change-minnen och MRAM-tekniker.

Och än viktigare: Hårddisken ökar sin närvaro i samtliga minneshiearkier, samt inträder i nya hiearkier. För bara något decennium sedan var hårddisken helt otänkbar i bärbara mediaspelare och subnotebooks. Där använde man i stället flash. Men eftersom hårddisken har haft, och fortsätter att ha, högre utvecklingspotential, har den ersatt och/eller kompletterat flash på dylika områden.

Vidare:
Hårddisken har historiskt förlorat en minneshiearki: primärminnet. I datorns barndom var det vanligt att s.k. trumminnen fungerade som primärminne. Flash har förlorat alla föreslagna hiearkier utom sekundär buffer och för firmware. Flash och EEPROM var en gång påtänkta som primärminne. Flash har inte den prestandan och den durabiliteten.

Tendenser som är uppenbara för den som följer datorhistorien: Antalet minneshiearkier ökar, detta trots att den "ideala datorn" i någon mening inte har någon minneshiearki alls. Först fanns bara primär- och sekundärminne. Sedan kom CPU-register (var samma sak som primärminne en gång i tiden). Sedan följde cache mellan register och primärminne. Sedan följde diskcache mellan primär- och sekundärminne. Virtuellt minne har blivit en egen minneshiearki. Flashminne passar in på en och endast en hiearki på en generell dator (desktop och däröver upp till klusternivå): Mellan diskcache och magnetiskt massminne.

Således kan vi räkna med fler hybridminnen i framtiden, där magnetiska, cykliska minnen fortfarande står för masslagringen (på grund av dess totalt överlägsna packningstäthet och pris per bit, samt utvecklingspotentialen hos båda dessa för massminne viktigaste parametrarna). Flashminne kommer att lagra operativsystem och vissa program för snabbare access, men masslagringen kommer att fortsätta vara magnetisk under överskådlig framtid tills fundamentalt nya fysikaliska principer upptäcks.

Vi har alltså, helt i linje med historien, fått en ytterligare minneshiearki. Där platsar flash, men det är inte där masslagringen kommer att ske. Flashminnen kommer att sjunka i pris, och bli större, men utan rent principella genombrott, kommer denna utveckling på sin höjd hålla jämna steg (om ens det) med den magnetiska lagringstekniken - fast flera år bakom.

dannovarius: 3D-lagring har det tjatats om sedan 1960-tal, och alltid har det hetat att tekniken står för dörren inom en snar framtid. Så har inte skett. Prototyper kommer titt som tätt, men leder sällan eller aldrig till riktiga produkter. Hitills har ingen sådan prototyp lett till någon konkurrenskraftig produkt.

Jag talar om "riktiga" 3D-tekniker, inte att lagra i ett fåtal lager, något vi har gjort länge på många olika sätt (ferritkärneminnen, laserminnen etc).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Massa teknisk text a la MBY

Några frågor?

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Jag håller med MBY
Dock så lär väll Solid-state diskarna bli raptorn's död?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Det var skumt. Kör min Vista Ultimate installation på en 20Gb partion utan några problem.

Men hur stor hårddisk?

Home Premium / Business / Ultimate - Systemkrav

Processor med hastigheten 1 GHz med 32-bitar (x86) eller 64-bitar (x64)
1 GB systemminne
40 GB hårddisk med minst 15 GB ledigt utrymme
Support för DirectX 9-grafik med:
WDDM-drivrutin
Minst 128 MB grafikminne
Pixel Shader 2.0 i maskinvaran
32 bitar/bildpunkt
DVD-ROM-enhet
Ljudutgång
Åtkomst till Internet (serviceavgifter kan tillkomma)

Saxat från microsoft.se... var det enda jag visste. Men då kan man installera vista på en sån ssd-disk då alltså?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Men hur stor hårddisk?

1 GB systemminne
WDDM-drivrutin
Minst 128 MB grafikminne
32 bitar/bildpunkt
DVD-ROM-enhet
Ljudutgång

Saxat från microsoft.se... var det enda jag visste. Men då kan man installera vista på en sån ssd-disk då alltså?

Jag kör mitt Vista ultimate på en 36GB raptor, funkar utmärkt fast jag även har en del program på den också
så ja, helt klart att du kommer kunna.

Permalänk
Medlem

MBY kan tyvärr inte hålla med i ditt påstende

Flashminne kommer att lagra operativsystem och vissa program för snabbare access, men masslagringen kommer att fortsätta vara magnetisk under överskådlig framtid tills fundamentalt nya fysikaliska principer upptäcks.

Din slutsats ser jag snarare som en övergångsfas.
Du pratar om hur mycket utveckling har skett när det gäller magnetisk lagring men samtidigt blundar totalt för den utvecklingen som har skett för SSD-lagring.

Finns det verkligen behov av hundratals GB? Kan det inte vara så att en vanlig svensson kanske klarar sig hur bra som helst med 64 GB? En mindre skara entusiaster, pirater, proffessionella användare samt andra övriga kanske kommer att fortsätta att använda sig av traditionella hårddiskar för långtidslagring. Men även denna funktion kommer till en viss del att tas över av HD-DVD eller BluRay där du kan lagra upp till 200GB per skiva.

* Robusthet (Hårddisken är en vältestad teknik, och dess begränsningar är välkända. Ersättningskostnaden samt livslängden sett i relation till pris är ojämförligt bäst för hårddiskar)

Ska vi tala robusthet så vinner SSD i alla dagar. Hur många G klarar en traditionell hårddisk undfer drift och hur många G klarar SSD?

* Lägre pris per bit (magnetband och hårddisk har ojämförligt lägst kostnad per bit)

Kan faktiskt inte hitta några motargument här. Jag kan dock säga att det kommer att ske en del förändringar. SSD ökar faktiskt i storlek medan priserna håller på att sjunka... även om det är ett bra bit till prisnivåerna hos traditionella hårddiskar.

Men eftersom hårddisken har haft, och fortsätter att ha, högre utvecklingspotential, har den ersatt och/eller kompletterat flash på dylika områden.

Det där är en bara spekulation som dessutom inte stämmer. Priset för SSD har varit hög, det har du själv sagt. Sätt in 20 GB flashminne i en Ipod så kommer ingen att köpa den med prislapp på 20000-30000 kr.
Det handlar alltså inte hårddiskens förträfflighet utan flashminnenas höga kostnad per GB.
Eller tänker du blunda för problem som hårddiskbaserade mediaspelare måste brottas i form av ljudnivå, strömförbrukning, skaktålighet etc...

Jag tror på följande. SSD har sina nackdelar liksom traditionella hårddiskar har sina egna. SSD-diskar kompletterar traditionella diskar där dessa har sina svagheter.
SSD diskar är/kommer att vara populära hos HTPC-byggare, hos indivder där krav på ljudnivå är extra höga. Folk som bygger bildatorer samt andra datorer där krav på skaktålighet eller strömförbrukning är extra höga.
Allt eftersom priset per GB sjunker kommer SSD diskar att försiktigt tränga ut traditionella diskar. Ingen revolution kommer att ske, endast tyst och odramatisk övergångsperiod.

Min ödmjuka åsikt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Och vad har blott storlek med saken att göra? Jag har förklarat åtskilliga gånger att för att en teknik helt ska ersätta en äldre måste den vara lika bra eller bättre på samtliga punkter. Samt ha högre utvecklingspotential. Det finns ingen teknik som uppfyller dessa kriterier.

Om vi bara går på storlek så skulle magnetband konkurrera ut hårddisken. Dessa kan också vara snabbare på linjär läsning.

För att en teknik ska kunna konkurrera ut den magnetiska hårddisken måste följande kriterier uppfyllas:
* Standardisering och antalet tillverkare

Du har delvis fel, SSD kan inte konkurrera ut HDD på alla områden, men den kan konkurrera ut HDD som tex systemdisk.
SSD faller på alla punkterna du tog upp(förutom på robusthet), men du glömde ta med den den viktigaste punkten: prestandan (accestid, skrivhastighet osv). Även om SSD är dyrare, har mindre utrymme osv så kommer den troligtvis ta över helt som systemdisk. Om något år tror jag de flesta har en SSD för operativsystemet och en HDD för lagring.
Dessutom har SSD en större utvecklingspotential än HDD. HDDn förbättras i princip bara på lagringen, men prestandan utvecklas inte alls. De bästa HDD ligger på 100mb/s, medan fusions SSD ligger på 800mb/s.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
Jag kör mitt Vista ultimate på en 36GB raptor, funkar utmärkt fast jag även har en del program på den också
så ja, helt klart att du kommer kunna.

Word. Kör också Ultimate (64-bit) på 36GB raptor + massa program, har dock stängt av återställningsfunktionen, annars äter det diskutrymme.

OnT: Kan knappt vänta på att lägga vantarna på en 64GB SSD, mums

Visa signatur

"Main" R6C-TG | RM750x | 9900k | Aorus Master | 32GB | RTX 4070 | EVO 970 | W10 Pro | MAG341CQ
"Retired" P182 | HX520 | Q6600 | IP35 Pro | 8GB | 7950 3GB | X-Fi | Intel 335 | W10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Men hur stor hårddisk?

1 GB systemminne
WDDM-drivrutin
Minst 128 MB grafikminne
32 bitar/bildpunkt
DVD-ROM-enhet
Ljudutgång

OK viste inte att det var MS system krav.
Kör med enbart Vista och Office paketet som av någon anledning la sig där med vilket tar upp ca 15Gb totalt. Allt annat program, filer o.s.v. ligger på andra partioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz

Finns det verkligen behov av hundratals GB? Kan det inte vara så att en vanlig svensson kanske klarar sig hur bra som helst med 64 GB? En mindre skara entusiaster, pirater, proffessionella användare samt andra övriga kanske kommer att fortsätta att använda sig av traditionella hårddiskar för långtidslagring. Men även denna funktion kommer till en viss del att tas över av HD-DVD eller BluRay där du kan lagra upp till 200GB per skiva.
[/B]

Klart att det finns behov utav lagring, det är ju därför hårdiskarna blir större, folk skriker efter mer utrymme hela tiden. Att det skulle bli populärt att lagra data som man vanligvis lagrar i hårdisken på skivor lär aldrig hända. 200Gb är mycket men DVD skivor på 4,7Gb var även det mycket stort på sin tid, (kanske t.o.m mer). Eller CD skivan 650Mb. Dessutom lär det ta ungefär 10år innan ett nytt skivformat dyker upp på marknaden.

Klart att det finns en marknad redan idag för SSD, annars hade ju inte tekniken börjat utvecklas. Men det är ingen ersättare till vår mekaniska hårddisk än på ett tag. Jag tror på hybrider, ta det bästa ur två världar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
De bästa HDD ligger på 100mb/s, medan fusions SSD ligger på 800mb/s.

Nu har jag nog missat nått...

Har inte SATA 2 en överföringshastighet på 3gb/s ?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Nu har jag nog missat nått...

Har inte SATA 2 en överföringshastighet på 3gb/s ?

Hårddisken läser långsammare än gränsnittet klarar av att skicka data, det är ungefär som att en moppe inte går i 110 bara för att den åker på en motorväg.

Jag är övertygad om att SSD inte kommer att ersätta vanliga hårddiskar helt och hållet inom en överskådlig tidsperiod. Behovet av lagring ökar ständigt och nya medieformat med högre bitrate blir allt vanligare (läs: filmer i hd-tv-upplösning och losslesskomprimerad musik). Likaså är det numera rätt enkelt för en normaltanvändare att fylla en hårddisk med bilder, musik eller filmer utan att behöva tanka piratkopior.

Kolla bara på hur enkelt det är att fylla en hårddisk med bilder, moderna digitalkameror är hårddiskätare av högsta rang. Fyra års fotograferande för mig har resulterat i en katalog på 148gb..

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Finns det verkligen behov av hundratals GB? [/B]

Svar ja, det finns alltid ett behov av mer lagrinsutrymme. Att fylla ut plats är inga problem, HD film är ju inte direkt platssnålt, crysis kommer att ta upp 20gb på hårddisken (och framtida spel lär ju inte bli mindre), folks musiksamlingar blir större och större. Backup är också en stor grej tror jag, tack vare att jag har så mycket disk så kan jag spegla mina bild och dokumentmappar vilket är otroligt viktigt för mig. När mer plats blir tillgängligt kommer den att fyllas och så länge mekaniska HDs har mer utrymme per krona än SSD så kommer jag att köpa mekaniska HDs anyday.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD